Hur lätt kolfiberstyre för XC vågar man ha utan extra tandvårdsförsäkring?

Nilsen

Aktiv medlem
Tjena!

Två bra exempel på för hårt åtdragna reglage. Sen är det ju sen gammalt att styre är färskvara, även dyrplast. Har bara tre styren som använts länge och det är det som sitter på crossen, typ nio år gammalt (som nog faktiskt måste bytas, med tanke på hur mycket stökig stig den gått senaste åren), mitt gamla Roox Torquebar från 2001 med 4mm gods så där är jag aldrig nervös och styret på gobbahojen som är från sent 50-tal.
På MTBn byter jag vart annat år eller vart tredje beroende på hur mycket jag cyklar. När jag körde alu bytte jag varje säsong.
Stämmer kanske bra med reglaget, fick det utbytt på verkstad ett par månader tidigare. Kan ha varit så att de drog det för hårt...

Kneecap

Aktiv medlem

Kneecap

Aktiv medlem
Den där ska jag spara till motivering/förklarings-ordlistan. Borde gå att applicera på andra inköp också :)
Tjena!

Så länge det handlar om säkerhet så kan man motivera ganska många saker. Sen bryr sig inte min fru så mycket om vad jag lägger på cykeldelar. Så länge hennes cyklar uppdateras efter hand också.

Berk

Aktiv medlem
Tjena!

Så länge det handlar om säkerhet så kan man motivera ganska många saker. Sen bryr sig inte min fru så mycket om vad jag lägger på cykeldelar. Så länge hennes cyklar uppdateras efter hand också.
Man har väl gifts sig med fel fru om man måsta motivera köp av varje cykel komponent (men många här på forumet verkar har gifts sig fel).

Berk

Aktiv medlem
Man har väl gifts sig med fel fru om man måsta motivera köp av varje cykel komponent (men många här på forumet verkar har gifts sig fel).
Skulle har skrivit "fru/man", men det här problem verkar bara beröra män.

Jensen

Aktiv medlem
Har kört med ett MT ZOOM low rise 121 g nu under flera år och funkat toppen tills förra veckan när jag lyckades bryta av det, kört för många år och varit för dålig med momentnyckel. Har beställt ett nytt så vågar fortsätta.Visa bilaga 421238
Utnyttjade deras ”kraschgaranti”? Eller har den en tidsbegränsning ?

Jensen

Aktiv medlem
Jag spänner inte handtagen med moment, tycker det är alldeles för hårt. Hope tycker 4-5Nm vilket är väldigt mycket imho. Har inget emot att de kan röra sig vid en crash utan ser det snarare som något bra. Sen ska de klart inte glida runt när man behöver dem ;)
där brukar jag snarare kolla på vad styrtillverkaren säger än reglage/bromstillverkaren säger. Känns som det mer än styret som begränsar.

glitch

Aktiv medlem
En fundering, varför ska ett styre kasseras efter 2 år medan en ram, hjul, eller supersportbil tillverkad i kolfiber har en närmast obegränsad livslängd?
Ett av argumenten för kol är ju att det inte mattas.

Kneecap

Aktiv medlem
En fundering, varför ska ett styre kasseras efter 2 år medan en ram, hjul, eller supersportbil tillverkad i kolfiber har en närmast obegränsad livslängd?
Ett av argumenten för kol är ju att det inte mattas.
Tjena!

Kolfiber mattas ju inte alls ut i samma grad som styre i alu, helt rätt. Men ändå hör/ser man styren som gått av, JRA, ganska ofta.
I många fall är det garanterat det där med momentet, speciellt när dom går av precis vid reglaget.
Men ibland har styren gått av på ett oförklarligt sätt, oftast vid styrstammen. Där jag misstänker att det handlar om en crash där det blivit en minimal spricka som sen växt sakta men säkert.
Så går man inte omkull så kan man säkerligen köra hur länge som helst.
Men 1600 spänn utspritt på 24 månader är inte speciellt mycket pengar känner jag.

glitch

Aktiv medlem
Så med andra ord finns inga belägg för att byta styre varannat år annat än nojja? ;-) Förutsatt att det är en kvalitetsprodukt som monterats rätt.
Jag har haft ett kolstyre som gått av, ett Fultema med alukärna och kolfiberdragering. Lustigt nog gick det också av i en uppförsbacke men jag vill minnas att brottet var i böjen på risen inte runt reglagen / stammen men kan minnas fel.
Det styret höll ändå några år och kraschades säkert ett par gånger så jag hängde inte läpp vilket jag säkert hade gjort om det gått av i en utförslöpa 😅
Men lite intressant att flera råkat ut för att styret gått av i tämlingen lugna omständigheter.

Kneecap

Aktiv medlem
Så med andra ord finns inga belägg för att byta styre varannat år annat än nojja? ;-) Förutsatt att det är en kvalitetsprodukt som monterats rätt.
Jag har haft ett kolstyre som gått av, ett Fultema med alukärna och kolfiberdragering. Lustigt nog gick det också av i en uppförsbacke men jag vill minnas att brottet var i böjen på risen inte runt reglagen / stammen men kan minnas fel.
Det styret höll ändå några år och kraschades säkert ett par gånger så jag hängde inte läpp vilket jag säkert hade gjort om det gått av i en utförslöpa 😅
Men lite intressant att flera råkat ut för att styret gått av i tämlingen lugna omständigheter.
Tjena!

Precis din sista mening som gör att jag byter, ren noja.

kais01

Aktiv medlem
jag känner att om man köpt ett styre som inte pallar tryggt längre än 24 månader, då har man drivit vikthetsen för långt?

har själv aldrig bytt ut ett styre varken kolfiber eller alu. och inte bytt efter krasch, men förstås stresstestat.

som sagt om jag köper märkesgrejor känner jag mig trygg nedåt 160 gram, icke märkesgrejor 50 gram tyngre. styrstam inte under 100 gram, men gärna i närheten.

Kneecap

Aktiv medlem
jag känner att om man köpt ett styre som inte pallar tryggt längre än 24 månader, då har man drivit vikthetsen för långt?

har själv aldrig bytt ut ett styre varken kolfiber eller alu. och inte bytt efter krasch, men förstås stresstestat.

som sagt om jag köper märkesgrejor känner jag mig trygg nedåt 160 gram, icke märkesgrejor 50 gram tyngre. styrstam inte under 100 gram, men gärna i närheten.
Tjena!

Det handlar inte om vikthets på något sätt. Jag har tillräckligt med porslin i käften redan och det sista jag vill ska gå av på cykeln är styret.

kais01

Aktiv medlem
håller med dig fullständigt kneecap. därför köper jag inte styren och framgafflar som under min livstid riskerar att gå av.

om man inte kraschar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer