Hur lång är Vätternrundan?

Manurhin2

Aktiv medlem
Ser ingenting som skulle motivera mig att cykla igen eftersom moroten att förbättra bästatiden försvunnit.
Möjligtvis en fikarunda med depåstopp i goda vänners lag .

M

SLI

Medlem
"På torsdagen beslutade Vätternrundan om en ny sträckning för den sista delen av banan, vilket innebär att loppet från och med 2020 blir 315 kilometer – ungefär en och en halv mil längre än i dag... //... Vi gjorde en extra deltagarundersökning efter årets lopp och av de 5 000 som svarade, ville hälften att vi skulle göra något åt den sista delen från Hammarsundet till Motala. Det är en sträcka där många känner sig otrygga."

18 km längre, tja, det kan man kanske avrunda nedåt till en och en halv mil.

Sen kan man fråga sig om de 2500 som svarade att de ville se en förändring av sista delen från Hammarsundet och in i mål, hade klart för sig att det skulle innebära den här lösningen. Eller svarade de bara på en ledande fråga om de kände sig otrygga med tanke på trafiken? Ni som fick frågan, hur var den formulerad?

Sen undrar jag om någon här har koll på hur kuperad den nya sträckningen är.

emilh

Aktiv medlem
SLI sa:
Förutsätter att det är åtminstone 1400 höjdmeter på den extra kilometrarna så att rutten i sin helhel kommer upp i nån sorts minimum på 1000hm/100km.

GoranS

Aktiv medlem
emilh sa:
SLI sa:
Förutsätter att det är åtminstone 1400 höjdmeter på den extra kilometrarna så att rutten i sin helhel kommer upp i nån sorts minimum på 1000hm/100km.
Now we're talking - 1400 höjdmeter uppför och 1400 höjdmeter utför på 18 km. Med jämn lutning uppför och utför snackar vi lutning i överkant av vad Zoncolan bjuder på i snitt under sina brantaste 6 km. Och det efter över 25 mils cykling. Skulle nog bli ett rejält lämmeltåg av gående uppför (och lynchning av arrangören efteråt).

janolle

Aktiv medlem
Manurhin2 sa:
Ser ingenting som skulle motivera mig att cykla igen eftersom moroten att förbättra bästatiden försvunnit.
Möjligtvis en fikarunda med depåstopp i goda vänners lag .

M
Du slår ju rekordet redan första året eftersom det är en helt annan bana.

Freddie L

Aktiv medlem
GoranS sa:
emilh sa:
SLI sa:
Now we're talking - 1400 höjdmeter uppför och 1400 höjdmeter utför på 18 km. Med jämn lutning uppför och utför snackar vi lutning i överkant av vad Zoncolan bjuder på i snitt under sina brantaste 6 km. Och det efter över 25 mils cykling. Skulle nog bli ett rejält lämmeltåg av gående uppför (och lynchning av arrangören efteråt).
Jag tycker arrangören ska ha cred om han hittar en sån knäppa i trakterna av Zinkgruvan.

emilh

Aktiv medlem
Freddie L sa:
GoranS sa:
emilh sa:
SLI sa:
Jag tycker arrangören ska ha cred om han hittar en sån knäppa i trakterna av Zinkgruvan.
Kanske enklare att hitta 1400 utför följt av 1400 uppför i de trakterna?

Freddie L

Aktiv medlem
emilh sa:
Freddie L sa:
GoranS sa:
emilh sa:
SLI sa:
Kanske enklare att hitta 1400 utför följt av 1400 uppför i de trakterna?
Ja, tammetusan. Det skulle ju faktiskt vara görbart. Det är nåt sånt som skulle krävas för att jag ska köra igen. :-)

NLC

Aktiv medlem
Stora frågan är väl vilken ramgeometri sol krävs för att cykla denna moderna variant av VR.

Grimpeur

Aktiv medlem
tobo sa:
ooms sa:
Sernevi sa:
Borde klippa bort de "tunga" backarna på slutet då eller?
Ja, lär ju slippa hammarsundetbron och Brattebo backe (eller vad den heter). Men det finns säkert nya som kompenserar :-)
Det finns några härliga backar mellan Askersund och Zinkgruvan....:)
Jag minns en rejäl rackare strax norr om Motala, som var en trivsam överraskningen på väg mot Zinkgruvan, för nått år sedan vilken antagligen borde märkas även åt andra hållet (lägger in en liten brasklapp då minnet ibland kan spela en spratt).

izar

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
NLC sa:
Stora frågan är väl vilken ramgeometri sol krävs för att cykla denna moderna variant av VR.
Lång reach, jättelång, så att det blir lättare att nå ner i bocken. Tyckte jag mig läsa i annan tråd häromdagen.
Jag är rädd att min cykel kan vara ocyklingsbar, det läste jag i den tråden. Men jag har inte mätt än så det kanske funkar så länge jag inte vet stack/reach måtten

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Ja, och bäst var det innan hjulet uppfanns. Dessutom har jag hört att det går att cykla så långt, som det var förr alltså. Och nu ska det det bli ännu längre! skeptisk var ordet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer