Hur långt är ett snöre? När blir en cykel för tung?

bokaj

Aktiv medlem
Inom kort kommer det skaffas en ny(are) cykel till familjen och då har en fråga börjat mala kring vikt på cyklar idag. Utvecklingen mot stabilare, hållbarare och roligare cyklar som har skett de senaste åren känns helt rätt och en bieffekt av det är så klart att cyklarna väger lite mer idag. Så ni som har erfarenhet av att ha bytt till en tyngre cykel, är det något att ta hänsyn till? Blir det märkbart jobbigare eller bara roligare?

I vårt fall handlar det om en cykel i kategorin skägg-xc/trail-wannabe och inte Commencal meta 29" enduro á 15 kg.

Lejon

Aktiv medlem
Finns såklart ingen magisk gräns, men jag gick från 9,5 kg xc-cykel till 15kg enduro-traktor nyligen. Känslan är såklart helt olika men vikten är inte något jag stört mig påtagligt på. Känslan av tröghet/stabilitet ligger nog mer i geo än vikt.
Förtydligande: med endurotraktor menar jag Spec Stumpjumper LT. Det är en traktor för mig i alla fall.

Senast ändrad:
Lejon sa:
Finns såklart ingen magisk gräns, men jag gick från 9,5 kg xc-cykel till 15kg enduro-traktor nyligen. Känslan är såklart helt olika men vikten är inte något jag stört mig påtagligt på. Känslan av tröghet/stabilitet ligger nog mer i geo än vikt.

jag tror att man inte tänker så mkt på vikten när det är mkt annat på cykeln som är annorlunda. Men det är stor skillnad att cykla på liknande cyklar (geo/slaglängsds-mässigt) som väger olika mycket. Ffa i rapphet och hur mkt man orkar jobba med hojen.

Det är svårt att säga någon generell gräns som stämmer på allt, men när de börjar närma sig 15kg börjar de väl bli märkbart sega skulle jag nog säga.

MiniDH

Medlem
Inga större problem att hitta något lättare isf.

XC cyklar har också blivit längre och flackare så köp valfri sådan och sätt på en dropper stolpe så kan du med lätta hjul och däck ligga runt 12kg eller med tåligare dito runt 13kg.

Allt under 15kg är i minna ögon lätt för enduro.

Men för xc eller åkning då man inte brötar utför alá enduro racer så får man nog mer glädje av en lättare hoj än en styvare.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Lejon sa:

jag tror att man inte tänker så mkt på vikten när det är mkt annat på cykeln som är annorlunda. Men det är stor skillnad att cykla på liknande cyklar (geo/slaglängsds-mässigt) som väger olika mycket. Ffa i rapphet och hur mkt man orkar jobba med hojen.

Det är svårt att säga någon generell gräns som stämmer på allt, men när de börjar närma sig 15kg börjar de väl bli märkbart sega skulle jag nog säga.

Det är kanske sant även om jag väljer att inte tro på det. Jag skall aldrig testa en lätt cykel i samma kategori eftersom det skulle förstöra min ekonomi...

Åke

Aktiv medlem
För mig själv har maxvikten jag klarar av korellerat rätt väl med min form kurva.
När formen sviker känns varje kilo man skall bräcka upp för branter.
Sover man gott trots att man fått leda cykeln upp för de brantaste backarn så är vikte gränsen luddigare.

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Isåfall, strax under 15kg
15 är ju inte direkt ouppnåeligt för en full on enduro med tjocka fälgar, fyrkolvsok och coildämpare. Min egen tangerar den gränsen först när jag kränger på tunga däck för bergsåka. Så en cykel för plattare stigcykling är antingen väldigt billig eller väldigt överbyggd om den är så tung. Nedåt 13 vore betydligt mer rimligt, utan att det blir viktjakt av det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
I helgen hade jag 2440g däck + huck norris bak.

Ett mer rimligt stigtrampsdäckval hade väl hamnat i alla fall 800 gram om inte ett kilo mindre :). Dra av 200 till för HH.

Ett kilo är många pengar på komponenter.

Senast ändrad:

Alfakrull

Medlem
Raggamuffin sa:
I helgen hade jag 2440kg däck + huck norris bak.

Ett mer rimligt stigtrampsdäckval hade väl hamnat i alla fall 800 gram om inte ett kilo mindre :). Dra av 200 till för HH.

Ett kilo är många pengar på komponenter.
Jobbigt att ha däck+HN som väger nästan dubbelt så mycket som min bil...

Senast ändrad:

fagerand

Medlem
Hej
Jag bytte till en tyngre cykel.
Ingenting blev roligare och jag blev inte snabbare.
Är nu tillbaka på min gamla cykel.
Köp så lätt cykel som du har råd med.

roding

Medlem
Byte från lätt XC till Just Commencal Meta trail 27,5. Sjukt nöjd över bytet. Mycket tyngre cykel, absolut, men otroligt mycket roligare på stigarna. Jag kör tunga däck DHF/DHR på för jag vill ha fäste så det blir tyngre att cykla men det är för roligt för att jag ska orka bry mig om det. Får bli starkare i benen helt enkelt! :D

Luke72

Ny medlem
roding sa:
Byte från lätt XC till Just Commencal Meta trail 27,5. Sjukt nöjd över bytet. Mycket tyngre cykel, absolut, men otroligt mycket roligare på stigarna. Jag kör tunga däck DHF/DHR på för jag vill ha fäste så det blir tyngre att cykla men det är för roligt för att jag ska orka bry mig om det. Får bli starkare i benen helt enkelt! :D

Håller med! Eftersom vi bor grannar måste vi ju omsätta detta i praktiken ;-)

Makten

Aktiv medlem
Min cykel är vråltung, troligen ca 16 kilo. Jag tycker inte det märks när man är pigg, men efter ett par timmar gör det sig helt klart påmint. Och det är inte framdrivandet som känns tungt utan att flytta cykeln i sidled eller exempelvis lyfta framhjulet från marken över hinder.
Å andra sidan känns den stabil som ett godståg när det börjar gå undan. Haken är att jag oftast varken orkar eller vågar cykla så fort;-)

Sen beror det förstås på var vikten sitter. Hellre en tung ram och komponenter än tunga hjul. Hjul och däck gör störst skillnad oavsett vad man jämför med.

Hobbytrampare

Ny medlem
Byggt om min aluram 29a xc hardtail från 12.8 (katalogvikt utan trampor) till strax norr om 10kg inkl trampor och flaskställ.

Skillnaden på cykeln? Som en ny cykel..
Värt varenda krona.
Köpe cykeln ny, lite nya delar, och några begagnade. Har kostat mig totalt ca 20.000.

Senast ändrad:

bokaj

Aktiv medlem
Som vanligt blir man jävligt klok av att fråga om subjektiva upplevelser på internet! ;)

Tack för alla inlägg, det är tydligt att svaren kan sammanfattas till typ *Det beror på* men det är intressant att läsa de olika resonemangen för och emot. Jag får helt enkelt välja de argumenten som verkar roligast, blåhålla mig till dem och idiotförklara alla andra! Eller försöka få till provcykling av lite olika modeller...

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer