Hur man startar ett eget cykelmärke? del 3

SandL

Aktiv medlem
Del 1 - https://happyride.se/forum/read.php/1/3239038
Del 2 - https://happyride.se/forum/read.php/1/3240346

Här kommer sista delen av början på min resa, del 3 sträcker sig från maj 2017 till nuläge. Del 1 och 2 går att läsa på länkarna ovan. Jag har tänkt på rubriken, den borde kanske vara "Hur startar MAN ett cykelmärke?" för jag vet faktiskt inte. Vi gör det i alla fall på mitt sätt, om det är rätt eller fel, det är upp till betraktaren och de kunniga som vet hur det är att starta ett cykelmärke.

FLERA samtal har skett med tillverkaren, leveransen av ramarna kommer att dröja. Nu är vi någonstans runt maj 2017. Då får jag kännedom att gjutformen till All mountain ramen inte håller den kvalitet som krävs, att jag måste ta ställning med att vänta på att en ny gjutform tillverkas, skippa den eller välja någon annan ram. Jag väljer att vi istället kör på två hardtail och två FS av samma modeller. Så får det bli. Samtidigt har tydligen tillverkaren fått en större kompletteringsorder från en av sina kunder, det fattar väl jag att lilla jag blir åsidosatt, jag kan det här och förstår att det är så det fungerar, vem är jag att tycka något om det.
Förövrigt blir jag positivt förvånad att tillverkaren bedömer att kvaliteten inte håller på AM ramen, och väljer då att inte leverera den. Det bygger på förtroendekapitalet, så kan man lätt säga.

Hur som helst, ramarna anländer i slutet av juli 2017, tråkigt att de kom så sent men det är bara att gilla läget, att istället lägga fokus på det goda. Nu är jag i full fart med att byta panel och måla om vårt hus, dödskul! Sommaren måste prioriteras till huset. Väljer i alla falla att ta hem allt till cyklarna, finns tid över så lägger jag det på dem. Order skickas in på utrustning och på de verktyg som behövs, skitdyrt och jäkligt många delar, hoppas jag tänkt på allt.

Samtidigt har tankarna gått vidare att det är nu jag ska skapa ett bolag, att ett aktiebolag är det mest lämpade.
Augusti 2017, bolaget skapas, men även en ansökan skickas in till patent och registreringsverket för namnskydd på XXX.

I mitten på september får vi ihop en tid som passar, vi väljer att montera två cyklar samtidigt, en HT och en FS. Nu har jag i och för sig inte bråttom, tåget har liksom gått för i år. Eftersom cykelmarknaden är hyfsat säsongsbundet så har vi några månader på oss att bli klara, hela projektet måste skjutas framåt då tanken var att ha cyklarna klara runt sommaren 2017, nu blir det våren 2018.

Lite som jag misstänkte, en del delar saknas, bla. distanser till bromsoken har jag inte tänkt på, vätska till bakdämparen måste införskaffas, ytterhölje till vajer för bakväxel behövs då den ska dras i ramen, bleed kit för bromsarna och så noterade vi också att nipplarna som följer med ekrarna är av aluminium, nya nipplar i mässing beställs. Egentligen småsaker, men ack så viktiga.

Hjulen, ja alla åtta hjul ska monteras och balanseras, jag står inför ett stort arbete då min privata tekniker inte vill bygga hjul, inte för att han inte kan, utan för att han tycker det är lätt tråkigt. Söker på nytt efter en person lokalt som kan göra finjusteringen på hjulen, att få dem perfekta. Får tag på en rutinerad herre som tar på sig arbetet, som kan det här med hjulbyggande, bara jag gör allt förarbetet med att hänga på naven och få dit alla ekrar så fixar det sig.

Huset finns också kvar, jag ser den varje dag och konstaterar att det är jäkligt mycket kvar att måla innan hösten visar sitt rätta jag.
Jag vill återgå till monteringen av cyklarna. Med respekt vill jag säga att det var inte speciellt komplicerat att montera en cykel, viktigt att göra varje moment i lugn och ro, tänka igenom processen och utföra monteringen. Ledordet var att ”var systematisk och försiktig”
Min privata tekniker satt mest bredvid och pekade med handen, gör si, gör så, tog över när det behövdes. Är han trygg, då är jag trygg.
Att montera cyklar, nej, det är inte speciellt svårt, de blev i stort sett klara i ett nafs. De andra två cyklarna bygger vi ihop senare. Jag måste se till att alla åtta hjulen är klara först.

Slutet av september, nu kontaktar jag återigen en av de europeiska ramtillverkare jag kontaktat tidigare, denna tillverkare gör kvalitetsramar i aluminium. Jag bestämmer mig att ta en tur söder över senare i vinter med att besöka ramtillverkaren.

Början på oktober, fyra hjul är monterade efter alla konstens regler, jag blir taggad att balansera upp två hjul och så skedde det också, första hjulet tog lite tid, andra hjulet börjar jag få lite grepp på processen. Tar med dem senare till hjulmontören för att få en professionell åsikt. Nu tänker jag på ledordet – systematisk och försiktig, det gäller även hjulbyggandet. Jag tycker det går väldigt bra, inte alls så svårt som jag trodde, ok, att få ett perfekt hjul kräver säkerligen många timmars praktiserande, att få ett acceptabelt t.o.m. bra hjul måste jag säga i alla fall för mig kommer gå ganska fort. Naturligtvis har jag full respekt gentemot hantverket.
Jag fick beröm för gott byggande, om han sa det i all välmening eller om han menade det, nja! Svårt att säga. Han behöll i alla fall hjulen, jag misstänker att en justering kommer ske utan att jag vet om det, för att inte döda min glädje.

Kontentan är med detta, jag kommer inte bygga hjul professionellt även om jag tycker det var väldigt rogivande och intressant, i alla fall inte nu, dels så tar det för lång tid och rätt person ska göra rätt sak. Bättre jag jobbar med kundkontakt och skapar avtal, där gör jag mer nytta.

Första vecka i oktober 2017. De sista delarna har anlänt, trodde vi! Det har varit en del strul med hjullagret bak, att få den passa, originalaxeln som följer med hubben till bakhjulet funkar inte. Bromsskivan tar i mot fästet till bromsoket, och minsta drevet kommer för nära ramen. Efter lite meck av högsta kvalitet hittar vi till slut en bra lösning. En order på 12 mm axlar sker.
En del resor och annat förskjuter det hela med att se över det kosmetiska och de sista justeringarna.

Nuläge 2017-10-13, Resterande hjul har monterats och balanserats. Allt är topp. Justeringar och annat har skett klanderfritt. Två cyklar är nu klara för testkörning. Samtidigt påbörjar vi monteringen av de andra två cyklarna. Det ska gå smärtfritt, nu saknas inget, allt ska vara hemma.
Har tidigare i veckan kontaktat ett välkänt företag som levererar b.la. kvalitativa hjul och nav under eget namn, kan vara bra att påbörja ett sådant samtal, tror det kan vara ett gott komplement.

Eventuellt återkommer jag med en fullständig rapport hur cyklarna beter sig. Visserligen ska de endast provåkas under några mil i rätt terräng, här avgörs i alla fall om ramen håller måttet, om den klarar av det som lovas. Sen tillkommer den naturliga känslan som rutinerade cyklister bara har, även det visuella får sig en genomgång. I värsta fall får jag börja om från början med ny tillverkare/leverantör och nya ramar. Hoppas på det bästa!

Det här är bara i början på projektet, om allt känns ok och inget på ram eller utrustning behöver förändras markant, då kliver jag in i steg två i den processplan som sträcker sig till 2020 (med viss justering av fördröjningar).
Under den här resan har jag med några kunniga inom området även satt hur vi ska jobba med märket, hur vi ska marknadsföra och lägga upp vår försäljningsstruktur. Hur vi ska på något sätt sticka ut och visa att vi tänker på ett lite annorlunda sätt. Vad vi tror kommer gynna konsumenten på ett positivt sätt.
En sak som är klart, märket kommer inte att försvinna efter 2020. Framgångens nivå under projektet stakar ut hur vi ska hantera volymer och arbetssätt, stora eller små. Jag/vi kommer att anpassa oss och förhålla oss till konsumenternas efterfrågan. // Tack för att ni tog er tid att läsa början på min historia. .SL

Akoa

Aktiv medlem
Jag önskar dig all lycka till! Modigt att våga satsa men också galet att starta ett cykelmärke utan att ha byggt ihop en cykel innan.

Som sagt. Stort lycka till men jag tror det kommer bli galet svårt att få snurr på hjulen.

Jensen

Aktiv medlem
Tips angående hjul. Köp in tjänsten (som du tänkt), handlar ju inte bara om att få det rakt. Kvalitet i byggandet utmärker sig ännu mer i hur hjulet håller sig över tid.

Kul läsning oxh hoppas det går bra. Bra hemsida kommer även vara a och o. Och då med svenska namn på saker (hubar, vad är det? ?). Blir även lite orolig på det där me skivan som tar i ram samtidigt som kassetten kommer för nära ramen. Man blir lite fundersam där.

Senast ändrad:

Kristoffer R

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Så mycket okunskap. Skrämmande.

Erbjud dina tjänster som konsult! ;)

Inte helt oseriöst menat, när det gäller att ställa produktmanagers komponentpaletter mot varandra är det få som klår dig.

Stefan: Kul att läsa om det hela. Det märks att du är på säljsidan. Själv letar jag bara efter problem att lösa! :)

hm

Aktiv medlem
Ojoj
Att du inte valde att bygga bilar istl ?
Förmodligen vet du mer om sådana.
Elbilar är dyra och i ropet ...

JTF

Aktiv medlem
Stefan L sa:
Hjulen, ja alla åtta hjul ska monteras och balanseras, jag står inför ett stort arbete då min privata tekniker inte vill bygga hjul, inte för att han inte kan, utan för att han tycker det är lätt tråkigt. Söker på nytt efter en person lokalt som kan göra finjusteringen på hjulen, att få dem perfekta.

Stefan L sa:
Början på oktober, fyra hjul är monterade efter alla konstens regler, jag blir taggad att balansera upp två hjul och så skedde det också, första hjulet tog lite tid, andra hjulet börjar jag få lite grepp på processen.

Stefan L sa:
Nuläge 2017-10-13, Resterande hjul har monterats och balanserats. Allt är topp.

Balansera skriver du, vad har du för maskin? Tejpade vikter eller klämvikter?

cerro

Aktiv medlem
"Bromsskivan tar i mot fästet till bromsoket, och minsta drevet kommer för nära ramen. Efter lite meck av högsta kvalitet hittar vi till slut en bra lösning."

låter ju inte så lovande

Freddie L

Aktiv medlem
Kör hårt! Om det är något du brinner för!

Men fundera på hur klokt det är att vara så här ärlig med processen, iaf på Sveriges största och trevligaste cykelforum. Jag kommer troligen aldrig köpa en cykel av dig, tyvärr, efter att ha läst ovanstående.

Kom igen när du har en färdig produkt och en väloljad sälj/service-organisation. Då kan du kanske dra nytta av uppmärksamheten här!

Lycka till!

h.g.j

Aktiv medlem
Modigt... Både själva satsningen och att lämna ut det så pass som du gör här.

Att det är lite snickrande på cyklarna du fått hem är väl inte hela världen, för om jag för om jag förstått det rätt är det prototyper, men det känns som att prisnivån ni siktar in er på är lite svår. Dom som lägger de pengarna är oftast intresserade och i min värld är det inte enbart en prisvärd spec som avgör var slantarna hamnar.

Men lycka till!

Snuten

Aktiv medlem
Det här är kanske intressant på fel sätt.

Hoppas allt går väl för alla inblandade parter hursomhelst.

Jensen

Aktiv medlem
Snuten sa:
Det här är kanske intressant på fel sätt.

Hoppas allt går väl för alla inblandade parter hursomhelst.

Huvudet på spiken.
När man lägger sig i det prissegment som nämnts är man ofta påläst o framför allt petig. Då vill man inte veta det som nämns ovan.
Är man bara intresserad av historien o tycker det är kul och intressant läsning, som en bra historia, är det ju mer intressant att läsa :-)

staine

Aktiv medlem
Vet inte. Det kan ev gå bra. Gör man bara en tillräckligt SNYGG och COOL och DYR cykel så kan man nog locka ett antal nyrika nyfrälsta cyklister som inte fattar så mycket och inte gitter traggla sig igenom en massa instegscyklar, och annat fattiglapps-tjafs?
Skulle nästan komma att tänka på mig själv som tyckte 18k- cykeln var ascool. (Köpte dock inte någon)

Henrik_E

Aktiv medlem
staine sa:
Vet inte. Det kan ev gå bra. Gör man bara en tillräckligt SNYGG och COOL och DYR cykel så kan man nog locka ett antal nyrika nyfrälsta cyklister som inte fattar så mycket och inte gitter traggla sig igenom en massa instegscyklar, och annat fattiglapps-tjafs?
Skulle nästan komma att tänka på mig själv som tyckte 18k- cykeln var ascool. (Köpte dock inte någon)
Funkar ju inte om man istället för att kursa hojarna målar huset och därmed blir sittande med förra årets modeller att kränga ut.

Jonatan F

Aktiv medlem
Säger som ovan:

Vad har du som ingen annan har? Säljer du generiska ramar med generiska komponenter till samma pris som alla andra är du körd. Varför i hela världen skulle någon köpa det av en obekant producent när canyon finns?

Och mördande marknadsföring/ en fin historia/ rätt värderingar lär inte lösa problemet. Mördande reklam och fina historier har ju redan specialized med flera.

Men om du har några miljoner kronor att plöja så är det förståss fritt fram! Men jag tvitvlar på att det är budgeten?

Jonatan F

Aktiv medlem
Ps

Jag är ledsen om jag var otrevlig ovan. Jag tycker att man ska kämpa mot sin dröm men om man gör det bör man vara medveten om vad som krävs. Jag har spenderat tillräckligt mycket tid i entreprenörssvängen för att veta att det krävs omänskligt mycket arbete samt en stor del tur för att gå +/- 0. Och jag har spenderat tillräckligt mycket tid med skattelagstiftningen för att veta att om man misslyckas och strular till skatte i samband med det kan det få riktigt hemska konsekvenser.

NickPick

Aktiv medlem
Jonatan F sa:
Säger som ovan:

Vad har du som ingen annan har? Säljer du generiska ramar med generiska komponenter till samma pris som alla andra är du körd. Varför i hela världen skulle någon köpa det av en obekant producent när canyon finns?

Och mördande marknadsföring/ en fin historia/ rätt värderingar lär inte lösa problemet. Mördande reklam och fina historier har ju redan specialized med flera.

Men om du har några miljoner kronor att plöja så är det förståss fritt fram! Men jag tvitvlar på att det är budgeten?

Varför skulle man vilja köpa canyon då?

BJS

Aktiv medlem
Att ha menyvalet racer och sedan säga:

"RACER
RACER
Vi har för närvarande inga planer på att lansera någon landsvägsracer."

Får iaf mig tveksamt inställd till ha med det menyvalet.

GoranS

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Att ha menyvalet racer och sedan säga:

"RACER
RACER
Vi har för närvarande inga planer på att lansera någon landsvägsracer."

Får iaf mig tveksamt inställd till ha med det menyvalet.
Med tanke på på företagsnamnet hade jag blivit förvånad om de hade haft racercyklar, såvida de inte hade nischat sig mot Martyn Ashton-typer.

Jensen

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:

Tänkte samma sak. Specarna blir ju komiska

Spontant så vetefan om priset. Man köper ju en märkeshoj med liknande komponenter, typ Scott Spark för samma pris och då betalar man ju även lite för märket. Vilket man inte gör i detta fall. Samtidigt förstår jag ju att scott kunnat pressa priserna på sina.

Ostruktur

Medlem
Svengelskan och den ofattliga mängden meningsbyggnadsfel, ingjuter inte speciellt mycket förtroende heller. Priserna sen, för generiska kina-ramar...hehu!

Köp & Sälj

Topp