Hur man startar ett eget cykelmärke? del 3

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
tobo sa:
Noll info om ev ramar eller cyklar. Förvirrande. Klyschigt. Amatörmässigt. Lockar inte till någon "pre-order" från min sida i alla fall.

Du ramlade aldrig i snällgrytan va?
Låt dom försöka iaf. Nu har du ju idiotförklarat stor del av världseliten, alla tillverkare av delar och cyklar som du inte själv köper för att det är "mer för pengen" osv.

Hehe, jag såg dessa annonser på Blocket igår och tänkte exakt samma sak - är det vår vän som nu börjat sälja cyklar? Men det är fortfarande obekräftat, eller hur? Även om vi kan kvalificerat gissa.

EDIT: ser att nån bloggpost på hemsidan (från 2018-12-26 :) ) är underskriven Stefan L, så det är väl klart då.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
För det första - det är fantastiskt kul att folk startar egna, små verksamheter i smala hobby- och passionsbranscher. Jag är ju själv insyltad i ett sånt projekt sen tio år tillbaka och det är givande och roligt att få syssla med saker man tycker är spännande (och så lär man sig hur jävla skönt det kan vara att ha ett helt vanligt jobb att gå till där man får pengar rakt in på kontot varje månad...)

Nja, nu är det ju knepigt för både Laitaure och Massiv som vi talade om innan. Produkterna är generiska, inte överdrivet upphetsande,
med ett i bästa fall tveksamt garantiläge och inte minst backade av en marknadsföring som har tydliga utmaningar. Vem är det som ska tänkas köpa åken och varför?

Du har i ett hörn av marknaden möjligheten för en insatt köpare med inte överdrivna mekkunskaper (och lite mailande med sydostasien) att göra exakt samma sak själv till ett lägre pris, men också för en något mindre engagerad kund att köpa nyckelfärdigt från ex tyska postorderdrakars eller sportkedjors husmärken (även det till en lägre kostnad) och i tredje fall också för den mindre priskänslige att köpa färdigt från väletablerade varumärken (med servicefunktioner, lokal tillgänglighet och gott renommé - och inte sällan lite prestige och highfives).

erik h var inne på det häromdagen - den här typen av gubbe-i-skrubb-företag behöver erbjuda grejor som tillverkas av antingen en haschtomte med mustasch, träskor och mässingslod eller en fingerfärdig kolfibertrollkarl och inte minst vara sidan om/framför/utanför den stora delen av marknaden för att vara relevanta.

Erbjuder något av företagen ovan bättre/lättare/billigare/snyggare/ballare grejor än de stora spelarna på marknaden?

Dishe

Aktiv medlem
Måste erkänna att jag inte hade så höga förväntningar, och chansade för att jag fick ett bra pris på koncept ramen som inte skulle vidare utvecklas. Men tji fick jag. Är förvånansvärt positivt överraskad, och det var ett nöje att bygga den.

70967186-6FCA-4CE8-B9A3-EEA8DFED6B8D.jpeg
B4168395-6CF6-45B8-BB65-8E1BC5289843.jpeg
34A58470-C43E-4C98-918B-5A45D24EC26F.jpeg
6A0CEA63-F229-44EC-9EDF-26FA508B59ED.jpeg
31355780-EFE0-4C93-8E33-89636522AEBF.jpeg
0466E8F6-22A3-46E0-B055-AF9C7937DB85.jpeg
7BEA7917-4543-4FC9-B179-1A0F1F896D61.jpeg
D77F37CE-4FB6-41E9-A312-0FB65B126FF0.jpeg
361662AD-9746-42D5-8E7A-104585B59916.jpeg

Dishe

Aktiv medlem
Byggd på

Rockshox Pike RCT3 150
Rockshox Monarch Plus RC3
XX1 Eagle derailleur x01trigger
Gx 10-52 cassette
Descendant carbon crankset
G2RSC brakeset 180/180 centerline
Raceface Next carbon handlebar
Raceface aeffect r dropper 150mm
Raceface aeffect saddle
Raceface aeffect stem
Bontrager line elite 30 f/r
Michelin wild enduro 4.0F
Michelin wild am 3.5 R

Ska strax ut och utsätta den för en redig stigsmisk, det får bära eller brista så återkommer jag om det var nåt att ha eller inte..

33D72D71-82F3-4A7A-A9E1-CB17C72DB895.jpeg

JPL

Aktiv medlem
När ska Happy ta bort "Sveriges trevligaste cykelforum" som tagline?
Din fråga är ju mer eller mindre retorisk, men vi kan väl ta en genväg, och kör flera frågor i förväntad kronologisk ordning i ett svep;

Varför skulle det tas bort?
Vilket annat forum är det du menar är trevligare?
Varför hänger du då här istället för där?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Din fråga är ju mer eller mindre retorisk, men vi kan väl ta en genväg, och kör flera frågor i förväntad kronologisk ordning i ett svep;

Varför skulle det tas bort?
Vilket annat forum är det du menar är trevligare?
Varför hänger du då här istället för där?

Den här tråden, inklusive föregående delar, är väl bevis på att det inte stämmer. Riktigt deprimerande att läsa kommentarerna. Så mycket negativitet, så mycket rent av elaka kommentarer. Ledsamt.

Väldigt få platser på Internet är genuint trevliga. Det är ett forum, precis som Flashback är ett forum. Det finns trevliga och snälla människor här, men lika många otrevliga och osympatiska. Så är det i livet. Finns det cykelforum som är trevligare? Jag vet inte, hur många renodlade cykelforum finns det? Finns det bara Happy, ja, då kan man väl titulera sig som Sveriges trevligaste, men annars vetefan.

Med det sagt så är inte Happy ett dåligt forum. Det var det första forumet jag hamnade på när jag letade cykel förra året och så blev jag kvar. Jag trodde väl inte riktigt att mitt intresse skulle växa som det gjorde. Samtidigt som jag hängt här mycket har ju dock insikten om att det faktiskt inte är trevligare än något annat forum blivit väldigt tydlig.

Dishe

Aktiv medlem
Den här tråden, inklusive föregående delar, är väl bevis på att det inte stämmer. Riktigt deprimerande att läsa kommentarerna. Så mycket negativitet, så mycket rent av elaka kommentarer. Ledsamt.

Väldigt få platser på Internet är genuint trevliga. Det är ett forum, precis som Flashback är ett forum. Det finns trevliga och snälla människor här, men lika många otrevliga och osympatiska. Så är det i livet. Finns det cykelforum som är trevligare? Jag vet inte, hur många renodlade cykelforum finns det? Finns det bara Happy, ja, då kan man väl titulera sig som Sveriges trevligaste, men annars vetefan.

Med det sagt så är inte Happy ett dåligt forum. Det var det första forumet jag hamnade på när jag letade cykel förra året och så blev jag kvar. Jag trodde väl inte riktigt att mitt intresse skulle växa som det gjorde. Samtidigt som jag hängt här mycket har ju dock insikten om att det faktiskt inte är trevligare än något annat forum blivit väldigt tydlig.

Jag måste faktist hålla med dig fullständigt. Absolut finns det en kunskapsbank hos medlemmar här som är helt fantastiskt, så söker man på något man undrar hittar man oftast svaret. I dom fall jag inte har hittat det så har jag undvikit att fråga, just pga den översittiga, nonchalanta och otrevliga responsen jag har sett att många får. Skillnad är det i Facebook gruppen ”vi som älskar mountainbike” med ca 20k medlemmar där man nästintill alltid får hjälpsamma, trevliga och positiva svar.

hm

Aktiv medlem
Tänk så mycket pengar och huvudvärk vi kunde sparat åt ts om han lyssnat ...
Så på sätt och vis var vi bara trevliga..

Dishe

Aktiv medlem
Cykeln presterade långt över mina förväntningar. Känns otroligt lätt, leksam, ”poppig” och balanserad eller vad man ska säga i hopp. Mindre justeringar behövdes göra så som att den samlande grus vid ett länkage, men det hade jag blivit informerad om och åtgärdades lätt med en skyddsfilm för att slippa repor.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Inlägg #2 satte tonen för tråden...

Ja, Sixten betedde sig riktigt illa i dom här trådarna, men det ursäktar ingenting. De flesta är väl vuxna människor och får således ta ansvar för sitt eget beteende. Om folk tycker så illa om Sixten och hans beteende så kanske man skulle föregå med gott exempel istället för att följa efter.

Det är dags att sluta peka ut Sixten som den enda boven för övrigt. Forumet är ingen bättre plats utan honom. Däremot så är det färre, framförallt nybörjare, som får hjälp. På det stora hela kan man nästan säga att det blivit lite sämre sen han försvann, eftersom andra personer har tagit vid där Sixten slutade (angående dålig attityd, alltså).

Jacke89

Aktiv medlem
Ja, Sixten betedde sig riktigt illa i dom här trådarna, men det ursäktar ingenting. De flesta är väl vuxna människor och får således ta ansvar för sitt eget beteende. Om folk tycker så illa om Sixten och hans beteende så kanske man skulle föregå med gott exempel istället för att följa efter.

Det är dags att sluta peka ut Sixten som den enda boven för övrigt. Forumet är ingen bättre plats utan honom. Däremot så är det färre, framförallt nybörjare, som får hjälp. På det stora hela kan man nästan säga att det blivit lite sämre sen han försvann, eftersom andra personer har tagit vid där Sixten slutade (angående dålig attityd, alltså).
Jag håller med, istället för att ge feedback om div saker så blir han utdömd direkt av flertalet. Tycker det är bättre att knipa igen istället att för slänga skit.

SandL

Aktiv medlem
Nu när ämnet "Hur man startar ett cykelmärke" igen lyfts kan jag lämna en mindre statusrapport hur det gått för projektet. Initialt var det ganska bökigt att på riktigt finna en leverantör av ramar som kunde ge oss det vi önskade enligt vissa kriterier, den rammodell som levererades till @Dishe var en testram vilket vi är helt öppna med, vid den tiden klarade den en hel del kriterier men tyvärr inte allt, det säger inte att ramen inte av god kvalitet, samma rammodell dock annan storlek har levererat en hel del under detta år, vilket den även nu gör med mycket glädje. Oavsett det valde vi att gå vidare, desamma gäller de XC ramar som har rullat ett par år på vanliga stigar och XCO/XCM banorna. Vi som företag måste utvecklas och det gör vi med nya kontakter, möten och tester.

Hur som helst…

Säsong 2019 byggde och sålde vi cyklar och ramar under eget varumärke enligt prognos, säsong 2020 blev en del uppgraderingar samt resterade lager tömdes, vidare fokuserade vi att finna ny ramleverantör och utvecklas som företag och cykelmärke.

Hela processen balanseras mellan god ekonomi, unikum, kvalitet och leveranssäkerhet. Därför har vi fått gå många olika vägar för att få det vi vill, och på något vis vann trägen i detta fall, vilket vi får se som en delseger i utvecklingen att starta ett eget cykelmärke. Ett bekymmer som följt oss fram till i år är leverantör av utrustning och delar, visst att få tag på delar är inte ett bekymmer i sig, utan få den utrustning som vi vill ha. Det har varit en kamp att bygga upp intresse och relation med leverantörerna. För oss är fokus att i största möjligaste mån ha utrustning som inte finns på dussincyklarna även om vi jobbar med flera globala märken. Här har vi kommit en bit på väg men vi har en del tillverkare kvar att hantera för att få det vi vill. För oss har målsättningen alltid varit kvalitet i fokus, oavsett om det handlar om delar eller service.

Var är vi idag hösten 2020, två modeller (tre cyklar) inväntar det sista i utrustning, (som många vet så är det brist på vissa komponenter, och så även till oss) dessa cyklar kommer testcyklas under hösten, därefter sker en lansering. Varje beställd cykel innebär i grund att varje cykel kommer bli unik då kunden väljer sin design med färg och placering av logga, samt att kunden kan få som tillval egen logga inlackad på ramen.

Vi är under process att verkställa olika paket med utrustning, för att kunden enklare ska få en klar och direkt bild vad en cykel kommer att kosta. Den cyklist som har mer erfarenhet och kunskap kommer med stor säkerhet justera i dessa paket för man vet var prioriteringen kan läggas mellan vikt, kvalitet och prisbild. Är behovet en XC cykel på 9,5 kg eller funkar det att cykeln väger 11 kg. Duger DVO suspension på endurohojen eller värderas ett paket från Öhlins högre. Vidare har vi även byggt cyklar med utrustning från kundens tidigare cykel och komplimenterat med nytt. Som sagt, allt handlar om vad cyklisten har för önskemål.

Slutligen vill jag som grundare och kreatör säga att resan hit har varit en skön resa med många samtal och möten med cyklister, återförsäljare och tillverkare, att kalla det galenskap vet jag inte, konceptet vi bygger upp handlar om en enduro eller XC- cykel med egen design där varje cyklist får genomgå en resa från att välja färg på sin cykel, utrustning och på så sätt äga en unik cykel.

//Steff - Owner and Creator

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp