Hur många sek snabbare om 1kg lättare MTB?

Ja, extremt svårt att svara på, men söker någon slags uppskattning gällande cross country MTB.

Ett utgångsläge kan tex vara cross country SM banan 2020. Ca 28km lång, upp och ned, lite stök, lite flackt. Vinnaren Emil Lindgren gick i mål på lite över 1h 20 min. vad skulle han kört på med 1kg lättare cykel?

Eller om ni har något annat utgångsläge/beräkning för att beräkna som kan ge någon slags godtagbar uppskattning?

glitch

Aktiv medlem
inte ett skvatt förmodligen. men eventuellt kommer du vara snabbare på den tyngre cykeln om vikten t.ex. sitter på ramen och den är mer trampeffektiv eller kanske har du bredare fälgar som möjliggör en bättre profil och lägra rullmotstånd och vips är det tyngre ekipaget snabbare. Så nej, verkligheten är inte så enkel.

inte ett skvatt förmodligen. men eventuellt kommer du vara snabbare på den tyngre cykeln om vikten t.ex. sitter på ramen och den är mer trampeffektiv eller kanske har du bredare fälgar som möjliggör en bättre profil och lägra rullmotstånd och vips är det tyngre ekipaget snabbare. Så nej, verkligheten är inte så enkel.

Kunde specificerat bättre i min fråga, men tänker att allt är samma, förutom vikten. Samma person kör samma bana med 2st 500ml vattenflaskor vs utan tex.

GoranS

Aktiv medlem
Finns det någon minsta tillåten vikt inom XCO p.s.s. som inom lvg och är den i så fall sådan att de typiskt ligger på denna vikt?

Jag tycker det på red bull-sändningarna låter som att det finns ett rätt påtagligt viktnörderi inom XCO. Därmed misstänker jag att de med nuvarande material inte kan plocka ner vikten så mkt utan att de börjar uppleva negativa sidoeffekter. Därmed blir frågan om att plocka ett kg en fråga om att antingen öka dessa negativa sidoeffekter (t.ex. mindre robust/mer känsligt material) alternativt spekulera kring egenskaper hos idag icke existerande material.

Sen kan man förstås sätta sig och göra teoretiska modeller baserat på banan och höjdprofil. Jag undrar dock om det är så relevant i verkligheten.

InTheZone

Aktiv medlem
Inom löpning så brukar man ibland överslagsberäkna: kcal/h = km/h * kg

Dvs en löpare som springer 12 km/h och väger 75 kg förbränner cirka: 12 * 75 = 900 kcal/timme

kcal/h är ett mått på energi över tid, precis som watt är.

Vi kan alltså säga att så många kalorier som förbränns på en timme är så mycket energi den löparen eller cyklisten har förmåga att prestera på en timme.

Vi kan även anta att cross country MTB är relativt likt löpning då det är mycket upp och ner och stök, inte som landsvägscykling där vikten inte spelar så stor roll på platt mark.

Vi kan även se att 12 km/h är för långsamt för en cykel men om vi dubblerar hastigheten till 24 km/h kommer vi närmare verkligheten för snabb xc.

Vi skulle alltså kunna approximera: [ kcal/h = (km/h / 2) * kg ] för XC mtb.

Nu beräknar vi för två scenarior:

1) cyklist + cykel väger 80 kg. Kcal/h sätts konstant 900. Km/h löses ut som x
2) cyklist + cykel väger 79 kg. Kcal/h sätts konstant 900. Km/h löses ut som y

Skillnaden mellan scenario 1 och 2 blir: y / x = 1.013

Dvs för varje kilo lättare totalekipage är han cirka 1.3% snabbare totalt.

Obs att denna approximation är linjär och inte gäller för stora skilnader i vikt eller fart etc. Den bör funka för 2 kg upp eller ner, 5 km/h upp eller ner i fart etc. Luftmotstånd och annat ökar exponentiellt så man kan inte uppnå ljushastighet runt banan genom att banta ner sig till ingenting.

Kul va?

Senast ändrad:

Dvs en löpare som springer 12 km/h och väger 75 kg förbränner cirka: 12 * 75 = 900 kcal/timme

kcal/h är ett mått på energi, precis som watt är.

Vi kan alltså säga att så många kalorier som förbränns på en timme är så mycket energi den löparen eller cyklisten har förmåga att prestera på en timme.

Vi kan även anta att cross country MTB är relativt likt löpning då det är mycket upp och ner och stök, inte som landsvägscykling där vikten inte spelar så stor på platt mark.

Vi kan även se att 12 km/h är för långsamt för en cykel men om vi dubblerar hastigheten till 24 km/h kommer vi närmare verkligheten för snabb xc.

Obs att denna approximation är linjär och inte gäller för stora skilnader i vikt eller fart. Den bör funka för 2 kg upp eller ner, 5 km/h upp eller ner i fart etc. Luftmotstånd och annat ökar exponentiellt så man kan inte uppnå ljushastighet runt banan genom att banta ner sig till ingenting.

Kul va?
Okok intressant med formler!

Så i mitt exempel ovan med en tid på 1h 20 min så skulle en 1kg lättare cykel resultera i ca 1 min snabbare tid. Det låter dock lite väl mycket. Vad tänker du?

Finns det någon minsta tillåten vikt inom XCO p.s.s. som inom lvg och är den i så fall sådan att de typiskt ligger på denna vikt?

Jag tycker det på red bull-sändningarna låter som att det finns ett rätt påtagligt viktnörderi inom XCO. Därmed misstänker jag att de med nuvarande material inte kan plocka ner vikten så mkt utan att de börjar uppleva negativa sidoeffekter. Därmed blir frågan om att plocka ett kg en fråga om att antingen öka dessa negativa sidoeffekter (t.ex. mindre robust/mer känsligt material) alternativt spekulera kring egenskaper hos idag icke existerande material.

Sen kan man förstås sätta sig och göra teoretiska modeller baserat på banan och höjdprofil. Jag undrar dock om det är så relevant i verkligheten.
Jag har inte hittat info om lägstavikt för MTB, men tror det är samma som för landsväg, dvs 6,8kg. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men tror inte det är något man kommer i närheten av i dag om cykeln, som du säger, ska hålla.

Laan84

Aktiv medlem

Så i mitt exempel ovan med en tid på 1h 20 min så skulle en 1kg lättare cykel resultera i ca 1 min snabbare tid. Det låter dock lite väl mycket. Vad tänker du?
Jag tänker att det låter helt orealistiskt. Samma borde gälla för hela vikten ink cyklist. Hade kroppsvikt spelat in så mycket hade bara optimalt formade cyklister haft en chans?

Jag tänker att det låter helt orealistiskt. Samma borde gälla för hela vikten ink cyklist. Hade kroppsvikt spelat in så mycket hade bara optimalt formade cyklister haft en chans?

Har inte mycket att backa upp detta med, men tror cyklistens kroppskompositions påverkan nog inte är lika linjär som viken på cykelns påverkan. Då om vi antar att cyklisten är i tävlingsform såklart samt jämför olika individer med varandra. Såklart spelar den roll, men hävarmar, muskelfibertyp mm mm suddar nog ut skillnaderna lite mer.

MEN om vi jämför samma cyklist före och innan julledigheten så bör det dock nog ha en hyfsat linjär betydelse tänker jag.

InTheZone

Aktiv medlem

Jag tror det kan stämma hyfsat. Tittar man på eliten i xc mtb så är majoriten av de som vinner rätt små och lätta, Nino Shurter väger väl 68 kilo eller nått sådant. Och alla kör lätta kolfiberhojar såklart. Vikten spelar stor roll.

Sedan ska man komma ihåg att personer som väger mera ofta också presterar mer effekt, det blir tydligt i landsvägscykling då spinkiga lätta typer brukar dominera i bergen och stabilare typer brukar dominera på platten.

Så skillnaden mellan en mtb cyklist som väger 80 kg och en som väger 75 kg beror nog mer på hur de specifika personerna är tränade. Inte så mycket på vikten. En tyngre person kan ha förmågan att förbränna mer kcal/h vilket väger upp att han är tyngre.

Men om vi tittar på ren cykelvikt så ja... det är ett kul räkneexempel och detta räkneexempel säger att för varje kilo lättare hoj blir du cirka 1.3 % snabbare.

Vi kan jämföra en cykel som väger 10 kilo med en som väger 20 kilo. Vi kan sätta totalvikterna till 80 och 90 kg i räkneexemplet ovan. Skillnaden if fart blir 12.5%. Eller utslaget över en timme blir det 7.5 minuter. Är det orimligt att en kille som kör XC Mtb på en 20 kilos hoj kommer 7.5 minuter efter ledarklungan med 10 kilos kolfiberhojar? Jag tycker inte det är helt orimligt.

Senast ändrad:

Grail

Medlem
Jag tror det kan stämma hyfsat. Tittar man på eliten i xc mtb så är majoriten av de som vinner rätt små och lätta, Nino Shurter väger väl 68 kilo eller nått sådant. Och alla kör lätta kolfiberhojar såklart. Vikten spelar stor roll.

Sedan ska man komma ihåg att personer som väger mera ofta också presterar mer effekt, det blir tydligt i landsvägscykling då spinkiga lätta typer brukar dominera i bergen och stabilare typer brukar dominera på platten.

Så skillnaden mellan en mtb cyklist som väger 80 kg och en som väger 75 kg beror nog mer på hur de specifika personerna är tränade. Inte så mycket på vikten. En tyngre person kan ha förmågan att förbränna mer kcal/h vilket väger upp att han är tyngre.

Men om vi tittar på ren cykelvikt så ja... det är ett kul räkneexempel och detta räkneexempel säger att för varje kilo lättare hoj blir du cirka 1.3 % snabbare.

Vi kan jämföra en cykel som väger 10 kilo med en som väger 20 kilo. Vi kan sätta totalvikterna till 80 och 90 kg i räkneexemplet ovan. Skillnaden if fart blir 12.5%. Eller utslaget över en timme blir det 7.5 minuter. Är det orimligt att en kille som kör XC Mtb på en 20 kilos hoj kommer 7.5 minuter efter ledarklungan med 10 kilos kolfiberhojar? Jag tycker inte det är helt orimligt.
Antar du inte läst den här artikeln? https://www.pinkbike.com/news/why-you-shouldnt-worry-about-weight-much.html

Grail

Medlem

kcal/h är ett mått på energi över tid, precis som watt är.

Vi kan även anta att cross country MTB är relativt likt löpning då det är mycket upp och ner och stök, inte som landsvägscykling där vikten inte spelar så stor roll på platt mark.

Obs att denna approximation är linjär och inte gäller för stora skilnader i vikt eller fart etc. Den bör funka för 2 kg upp eller ner, 5 km/h upp eller ner i fart etc. Luftmotstånd och annat ökar exponentiellt så man kan inte uppnå ljushastighet runt banan genom att banta ner sig till ingenting.

Kul va?
Tror inte det är en rättvis jämförelse tbh. I löpning studsar man ju upp och ner vilket gör att vikten har större påverkan än i cykling. I cykling spelar vikten främst roll när man cyklar upp för en backe.

Här finns en bra artikel i ämnet: https://www.pinkbike.com/news/why-you-shouldnt-worry-about-weight-much.html

Singular

Aktiv medlem
Jag plockade fram kulramen när jag skulle köra nämnda bana/mästerskap och var tvungen att hatta ihop min gamla v1-Spitty i XC-skrud (pga de där blandmissbrukarna som sågade av XC-hojen i förrådet, men det är en annan historia...). Räknandet gav vid handen att jag straffades med 3sek per varv i de tre branta klättringarna för att ha sänkstolpe (dvs en mervikt på halvkilot) monterad, men jag räknade iskallt med att få tillbaks det i fart/säkerhet utför.

Med härledning av det (och att Emil är, eh, lite snabbare än en pajsare som slutar exakt mitt i en gubbklass) misstänker jag att vi snackar runt 5 sek på ett varv för ett kilo mervikt.

hm

Aktiv medlem
Tror det kan stämma ganska bra med 1.3 % 1 min på 80min .. körde dom 6 varv ? 10sec /varv ..
Klättringen upp för brudarebacken va den 80sec ? Där vill jag ju gärna tro att det iaf skiljer mer än 1 sec /kg utan kanske 5sec bara där och några sekunder här o där på övriga banan .. nja 10sec / varv låter snarare i underkant .

Batavus

Aktiv medlem
Från kilo till ounces finns det omvandlingstabeller, men knappast för sekunder till kilo.
Tror VO2-max och däckbredd och höjd över havet bör inräknas också.

InTheZone

Aktiv medlem
Finns såklart många sätt att se på detta, mitt var bara ett kul räknexempel för att få någon sorts siffror på det. Finns absolut andra sätt att räkna, säkert flera som är mycket bättre.

Om någon har en cykel med en wattmätare installerad borde det vara relativt lätt att gå ut och göra lite praktiska tester.

Man ta en xc bana som är representativt men inte är alltför lång, kanske 1-2km eller så.

Sedan ställer man in sig på att köra ett träningspass a 10 varv. 5 varv utan extra vikt och 5 varv med t.ex. 8 kg extra vikt fastbultad i ramen.

Varv 1: Ingen extra vikt
Varv 2: 8 kg extra vikt
Varv 3: Ingen extra vikt
Varv 4: 8 kg extra vikt
Osv.

Anledning till att alternera är för att man blir tröttare och tröttare men också hittar bättre och snabbare spår allt eftersom man kör.

För varje varv räknar man ut en medelhastighet, denna medelhastighet normaliseras sedan till hur mänga watt man snittade över varvet. Typ km/h genom medelwatt.

När alla varv summeras på slutet, och normaliseras för medelwatt, borde man kunna se hur mycket snabbare man egentligen blir i praktiken med 1 kilo mindre på hojen.

Tanken med wattmätaren är väl att man kan dubbelkolla så att man anstränger sig lika mycket och inte slöcyklar för mycket med den lätta cykeln. Upp på den tyngre växeln när man kan, upp i fart! :)

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
En ny fundering.

Om cyklisten väger 60kg, cykeln 9kg och har en varvtid på 8min, har då samma cyklist samma varvtid om han går upp 1kg och cykeln blir 1kg lättare?

Manurhin2

Aktiv medlem
En ny fundering.

Om cyklisten väger 60kg, cykeln 9kg och har en varvtid på 8min, har då samma cyklist samma varvtid om han går upp 1kg och cykeln blir 1kg lättare?
Sannolikt(liiiiiiite) långsammare eftersom kroppsarean ökar.
Undantaget om man har gener som enbart ger viktuppgång med aerodynamiska fördelar.

En ny fundering.

Om viktuppgången enbart består av fettmassa, och alltså inte någon "effektiv massa" för de distanserna, som muskler eller glykogen, så bör det nog vara så tänker jag.

hm

Aktiv medlem
Sannolikt något snabbare ..
Iaf om du vänder på't och säger 8 kilo cyklist med 60kg cykel lär iaf bli långsammare trots bättre aerodynamik.. :)

Singular

Aktiv medlem
Tror det kan stämma ganska bra med 1.3 % 1 min på 80min .. körde dom 6 varv ? 10sec /varv ..
Klättringen upp för brudarebacken va den 80sec ? Där vill jag ju gärna tro att det iaf skiljer mer än 1 sec /kg utan kanske 5sec bara där och några sekunder här o där på övriga banan .. nja 10sec / varv låter snarare i underkant .
Det var tre branta partier på runt minuten (för mig!) per varv, vilket är de platser där vikt var av, eh, vikt. Precis som Pinkbike visar (visserligen med teoretiska uträkningar från Bike Calculator, vilket jag också använde) är vikten relativt mer betydelsefull när det är brant och långsamt. Det där kilot är kanske halvannan procent på hela ekipagets vikt för ex Lindgren, men ger inte samma utfall i totaltid av den enkla anledningen att man inte baxar cykeln uppför en tokbrant backe hela tiden.

Singular

Aktiv medlem
En ny fundering.

Allt annat lika misstänker jag att det är (ytterst marginellt) snabbare - en lätt (skogs)maskin är liiiite nimmare att jonglera runt och över stök.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer