Hur mäter man nav och axel

taraskos

Ny medlem
Hej!

Jag har en gammal Kron cykel där staget till ena trampan har gått sönder. Jag undrar nu:

1. Hur vet jag vilken dimension det är? Dvs hur skall man mäta?
2. Tror ni det går att få tag på ett nytt?

Jag bifogar några bilder där jag har mätt lite olika punkter.

Tack :)

Bilagor

• bild4.jpg
    bild4.jpg
    81.4 KB · Besök: 48
  • bild5.jpg
    bild5.jpg
    79.7 KB · Besök: 55
  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    62.7 KB · Besök: 43
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    83.9 KB · Besök: 46
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    70.7 KB · Besök: 50
  • bild6.jpg
    bild6.jpg
    64.8 KB · Besök: 44
Naven sitter i mitten av hjulen.
Staget som gått av heter vevarm, vid anslutning mot vevaxeln, som del av vevpartiet. Som roterar i ett vevlager som sitter monterat i ramens vevlagerhylsa.

Har inte så bra koll på antika prylar. Spånar därför nedan...

På bilden som visar 77 mm på skjutmåttet, går det att gänga ur de två metallringarn ur ramens vevlagerhylsa? Högergängat på höger sida och vänstergängat på vänster sida. Är vevlagerhylsan 68 mm bred. Är det en vanlig 68 mm BSA vevlagerhylsa i ramen? Som gör att valfritt modernt BSA vevlager, för valfri modern vevaxelstandard, och motsvarande valfritt vevparti funkar?

taraskos det du har kallas fauber. Sitter på många äldre cyklar. Leta reda på någon äldre cykelverkstad dom bör kunna hjälpa dig med delar (obs lagren är gängade i ramen inte som på äldre bmx och äldre jänkare cyklar som är pressat). Börjar bli dåligt med distributörer som tycker om att sälja fauber. Har för mig att danskarna har mer reservdelar till dessa.

Lycka till

Senast ändrad:
71 sa:
taraskos det du har kallas fauber. Sitter på många äldre cyklar. Leta reda på någon äldre cykelverkstad dom bör kunna hjälpa dig med delar (obs lagren är gängade i ramen inte som på äldre bmx och äldre jänkare cyklar som är pressat). Börjar bli dåligt med distributörer som tycker om att sälja fauber. Har för mig att danskarna har mer reservdelar till dessa.

Lycka till

Ps: finns även svensktillverkade cyklar med pressat Fauber-vevlager.
Mest bara äldre LBS som har delar. Och det som finns är bara piratdelar då orginalet inte tillverkas mer.
Finns ombyggnadssatser som gör att du får dit moderna vevarmar men den satsen är svindyr....

Jag har en gammal cykel med fauber vevparti. Jag tänker skrota den, och lämna in på återvinningscentral. Om du bor i närheten av Lund, så kan du få den. Vevpartiet verkar dock ok.

Hej!

Tack för alla svar! Ursäkta sent svar.

@rois och @dabac - tack, vad snällt. Jag bor i stockholm, men om den ni har passar min, samma dimensioner, så kan jag betala frakten, förutsatt att ni orkar lägga den på posten :)

Om man kollar online så verkar det finns några här, men hur skall man fatta vilken som "passar" till min cykel? http://www.cykelmastaren.se/gallery_171.html

Jag lyckades få bort lagerskålarna:

Bilagor

• cykel4.jpg
    cykel4.jpg
    72.6 KB · Besök: 42
  • cykel1.jpg
    cykel1.jpg
    69.1 KB · Besök: 35
  • cykel2.jpg
    cykel2.jpg
    63.2 KB · Besök: 37
  • cykel3.jpg
    cykel3.jpg
    59.8 KB · Besök: 38
Jag lämnade in min cykel på en återvinningsstation för några dagar sedan, så möjligheten att skicka delarna finns tyvärr inte längre.

närmsta cykelskrot har dessa. de var oerhört vanliga förr. man behöver skruva ur lagret på vä sida innan man demonterar ur en givarcykel.

Tillbaka
Topp