Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen?

Jag vet ju redan vart den här diskussionen kommer att hamna, men jag kan inte riktigt hålla mig ändå, så:

I dagarna presenterades en undersökning som gjorts inom en av mina andra sysselsättningar där det visade sig att många produkter innehöll en hel del skadliga mjukgörare och diverse dåliga ämnen. Något som både butiker och tillverkare aldrig pratar om. Det fick mig att fundera på hur det ser ut inom cyklingen. Vad är det t.ex. för kemikalier i däck, slangar och allt annat? Kolfiberproduktion är väl inte heller helt grön? Vilka är de stora miljöbovarna i cykelsvängen och hur kan man undvika dem?

Finns det några undersökningar som gjorts i ämnet eller är branschen inte intresserad av den typen av information?
Att säga att "det är ju bättre att jag cyklar än kör bil väl, ju, eller hur, va?" är inte det som är grejen. Frågan är, hur miljövänligt är vårt cyklande? Inte i relation till annat utan för sig själv?

staine

Aktiv medlem
Ganska, säger jag. Fast mer miljöovänligt än att bara ligga och dö.

(Svårt att inte relatera till något annat, vad får det då för betydelse liksom?)

(Annat än att typ stål kanske är mer miljövänligt än alu och cf.)

geologen

Aktiv medlem
"Miljö" är ett så spretigt begrepp.

1. Arbetsmiljön (ur ett kemiskt-hälsomässigt perspektiv) vid tillverkningen.
2. Närmiljön runt tillverkningsplatsen (avfall, vattenförorening).
3. Miljöpåverkan vid resursutvinning och transport (till fabrik och till kund).
4. Hälso/miljöpåverkan vid användning (kemiskt).
5. Global miljöpåverkan (primärt energiåtgång och utsläpp av växthusgaser).
6. Miljövinster lokalt och globalt för cykling jämfört med alternativ (kollektivtrafik, privata motorfordon).

En förbannat svår fråga, men nettot lär nog så gott som alltid tala till cykelns fördel om man ser cykeln som transportmedel. Som rekreationsredskap/idrottsredskap tillhör nog cykeln ett av de sämre alternativen.

ooms

Aktiv medlem
geologen sa:
Som rekreationsredskap/idrottsredskap tillhör nog cykeln ett av de sämre alternativen.
+1
Speciellt om cykeln baxas in i en bil för att transporteras 15-20km till skogen/leden... Då är det ju självmål om man sedan slår sig för bröstet och kallar sig miljövänlig, etc.

Min poäng är att det måste ju finnas mer eller mindre miljövänliga alternativ inom produktillverkning, materialval osv.

Om man jämför med andra är det lätt att smita undan från det egna ansvaret eftersom man lätt kan tänka "ja, det är ju värre att elda bildäck och köra motorcross, så jag behöver nog inte bry mig."

castrello

Aktiv medlem
Hela den gär grejen med att man ska köpa fler cykelplagg än en människa någonsin kn tänka sig behöva är knappast heller någon bra grej.

JTF

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Vilka är de stora miljöbovarna i cykelsvängen och hur kan man undvika dem?
1. Postnord - inte alla, men de chaufförer som kör fram och tillbaka med paket flera mil i onödan istället för att leverera direkt hos mottagare eller ombud!
2. Försöka i möjligaste mån beställa cyklar/reservdelar med annan transportör eller handla hos LBS över disk.

Rattnalle

Aktiv medlem
castrello sa:
Hela den gär grejen med att man ska köpa fler cykelplagg än en människa någonsin kn tänka sig behöva är knappast heller någon bra grej.
Det problemet finns ju i allmänhet, inte bara inom cyklingen.

Sen är det väl ganska självklart att det finns en miljöpåverkan av köpa nya prylar. Däcken som slits hamnar ju i skogen tillsammans med all olja och allt fett man har på cykeln. För att ta två ganska tydliga exempel.

Det är miljöfarligt att leva över huvud taget. Frågan är väl hur mycket..

castrello

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
castrello sa:
Det problemet finns ju i allmänhet, inte bara inom cyklingen.

Sen är det väl ganska självklart att det finns en miljöpåverkan av köpa nya prylar. Däcken som slits hamnar ju i skogen tillsammans med all olja och allt fett man har på cykeln. För att ta två ganska tydliga exempel.

Det är miljöfarligt att leva över huvud taget. Frågan är väl hur mycket..

Absolut. Men jag upplever att trenden med cykelkläder som modefenomen har exploderat de fem senaste åren. Eller så är det bara instagram som gör att jag fått fel uppfattning. Men givetvis är det ett allmänt fenomen också.

geologen sa:
"Miljö" är ett så spretigt begrepp.

1. Arbetsmiljön (ur ett kemiskt-hälsomässigt perspektiv) vid tillverkningen.
2. Närmiljön runt tillverkningsplatsen (avfall, vattenförorening).
3. Miljöpåverkan vid resursutvinning och transport (till fabrik och till kund).
4. Hälso/miljöpåverkan vid användning (kemiskt).
5. Global miljöpåverkan (primärt energiåtgång och utsläpp av växthusgaser).
6. Miljövinster lokalt och globalt för cykling jämfört med alternativ (kollektivtrafik, privata motorfordon).

En förbannat svår fråga, men nettot lär nog så gott som alltid tala till cykelns fördel om man ser cykeln som transportmedel. Som rekreationsredskap/idrottsredskap tillhör nog cykeln ett av de sämre alternativen.

Som transportmedel är det så klart bra i jämförelse med annat. Jag tänkte mer på hobbycyklandet.

Spretigt är det, men i det här fallet tänkte jag främst på tillverkning och material, alltså dels avfallshantering, ämnen som kan fälla ut, ämnen i t.ex. kläder som kan påverka både oss och miljön negativt.

Erik O

Aktiv medlem
Just däcken funderade jag på en del för ett par år sedan när vi fick barn. Förvarade cyklarna i sovrummet på den tiden. Mailade någon distributör ang innehåll av cancerframkallande ämnen men fick tyvärr inget svar.

Brakastruten

Aktiv medlem
Strunta i modeväxlingar och fikarums-skryt. Ha farfars stålcykel och samma gamla Trelleborgdäck. Outslitligt. Den mesta skadan är då redan gjord.

mv70

Aktiv medlem
Enligt miljöpartisten battericykel för miljöns bästa. Själv trampar ja vidare utan ELassistans ;)

Senast ändrad:

Brando

Aktiv medlem

EEssin

Medlem
En killgissning är att eventuella transporter till och från cyklingen kan vara den stora boven. Särskilt om en cykel håller 3-4 år. Så undvik att ta bilen till skogen och flyg inte ner för att cykla utomlands. Kan du cykla till skogen och då skippa bilen helt tror jag att du kan komma undan med en ok belastning. Skippa också högflorerande smörj.

Bengt-re

Aktiv medlem

geologen

Aktiv medlem
janolle sa:
Vänta bara tills det miljöfarligaste fordonet slår igenom!! Elbilen.

Dumheter. Elbilen löser många miljöproblem som bränsledrivna bilar står för.

1. Inga lokala utsläpp av hälsoskadliga gaser och partiklar (som orsakar fler förtida dödsfall än vad trafikolyckor gör).
2. Inget motorrelaterat buller (ett lätt vinande som inte har nån räckvidd att tala om finns kvar) vilket ger tystare tätorter med bättre sömn och färre stressrelaterade sjukdomar. Svårt att mäta hur många som indirekt dör eller blir långvarigt sjuka pga höga bullernivåer men det är fler än man naivt föreställer sig).
3. Kraftigt minskat behov av bränsletransporter, både till havs och på land, med minskad risk för utsläpp som följd.
4. En viss minskning av trafiken (väldigt liten, men inte noll) som i dag orsakas av extra körväg för att tanka. Elbilar förväntas laddas på parkeringsplatsen hemma, på jobbet eller vid butiker.

Globalt är det mer komplicerat. Bilen i sig kräver ungefär lika mycket resurser och energi att producera oavsett om det är en elbil eller en bil med förbränningsmotor. Elbilen kräver lite mer, men skillnaden är inte stor utan i runda slängar en halv gång mer. Den extra energimängden och de utsläpp som den motsvarar, tar elbilen igen under 1-2 år, sen är det ren vinst på den fronten. Vissa av råvarorna som krävs för att tillverka de batterier som dominerar i dag har en del problem. De kommer oftast från gruvbrytning i länder där det råder konflikter, och hanteringen/framställningen kan vara miljöskadlig lokalt.

Naturligvis är det bäst att minska antalet bilar oavsett hur de drivs, men om vi ändå ska ha bilar så är elbilar långt mycket bättre än bilar med förbränningsmotorer.

Bengt-re

Aktiv medlem
GoranS sa:
Inte helt oviktigt i sammanhanget är hur elen produceras.

Absolut. Att se elbilar som en lösning på bilismens problem är att förenkla problemet. Elbilar är möjligen något bättre än dagens bensinbilar, men inte ens det är helt självklart när man räknar in alla aspekter. Tror man, vilket industrin försöker ge sken av, att elbilar ger oss möjlighet att fortsätta som idag så är man Trumpnaiv. Det tar helt enkelt för mycker resurser och kräver för mycket energi.

freddag

Aktiv medlem
geologen sa:
...om vi ändå ska ha bilar så är elbilar långt mycket bättre än bilar med förbränningsmotorer.

de miljövinster med elbilar som du räknade upp misstänker jag äts upp av den reklam de gör för Hållbar Kapitalism. om elbilen ses som en kringåkande reklamtavla för Sitt Ner I Båtismen som lurar folk att vi med hjälp av Hållbara Lösningar och Modern Teknik kan fortsätta ha tillväxt (kapitalism) så är den väl det mest miljöovänliga som kan tänkas.

till ämnet så tror jag den största miljöboven i cykelsvängen är kapitalismen. det produktionssätt som råder tvingar både företag och stat att med propaganda (reklam) ständigt hålla oss lite missnöjda med de cyklar och tillbehör vi för tillfället har, för att vi ska fortsätta producera och konsumera (ständigt snabbare (tillväxt)). så länge det exponentiella ekonomiska expansionstvånget råder spelar det ingen roll om det är Hållbara Material i cyklarna: att byta "miljövänlig" cykel varje år är garanterat värre än att ha en lite giftig cykel tills den är utsliten. och så länge ekonomins riktning är ständig exponentiell expansion av produktionen spelar det ingen roll om det är bensinbilar, elbilar eller cyklar som produceras, jorden ödeläggs oavsett inom kort.

geologen

Aktiv medlem
Bilens stora miljöproblem är lokala utsläpp och buller, och båda löser man med elbil.

Även när man ser till hur elen produceras vinner elbilen i längden. Från nåt enstaka år i länder med "ren" elproduktion, till nåt årtionde i länder med "smutsig" elproduktion.

JTF

Aktiv medlem
Ser fram emot första serietillverkade cykelbilen från Volvo, utan el-assistans naturligtvis. Men det skulle säkert kännas svårt för Zlatan +ANDRA att tvingas byta ner sig i komfort, status och bekvämlighet. Men man vänjer sig, som Kjell Höglund brukade sjunga.

ejma

Aktiv medlem
Inget stort problem, men när den lokal MTB klubben har gemensam träning står ca 60 bilar med cykelställ på parkeringen trots att de flesta har max 5 km från hemmet. Känns inte som cykling är miljövänligt då, men inte värre än tex skidåkning.

Jeppe_E

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Inte helt oviktigt i sammanhanget är hur elen produceras.

Absolut. Att se elbilar som en lösning på bilismens problem är att förenkla problemet. Elbilar är möjligen något bättre än dagens bensinbilar, men inte ens det är helt självklart när man räknar in alla aspekter. Tror man, vilket industrin försöker ge sken av, att elbilar ger oss möjlighet att fortsätta som idag så är man Trumpnaiv. Det tar helt enkelt för mycker resurser och kräver för mycket energi.

Just nu ja. Ungefär som för ottomotorn i början. Då var det inga större problem om den drack 1,5 liter per mil. För varje år som går så blir bilindustrin lite (lite) miljövänligare. Eller ivf får den oss att tro det. Om 50 år så kommer vi att se tillbaka på dagens elbilar och säga, jaha, vi tänkte sååå...

Senast ändrad:

Alfakrull

Medlem
geologen sa:
Bilens stora miljöproblem är lokala utsläpp och buller, och båda löser man med elbil.

Även när man ser till hur elen produceras vinner elbilen i längden. Från nåt enstaka år i länder med "ren" elproduktion, till nåt årtionde i länder med "smutsig" elproduktion.
Det finns ett till stort miljöproblem med bilen - den tar plats. Tänk alla parkeringsplatser och stora vägar i tätbebyggda områden. De skapar avstånd då de tar upp plats som kunnat använda till mer samhällsnyttiga funktioner om transporten varit mer kollektiv eller på mindre fordon (cykel) och de skapar en mindre tilltalande och mindre social stadsmiljö (vilket i det långa loppet påverkar miljöpositivt beteende hos de som nyttjar det offentliga rummet). Elbilar kommer också fortsätta att bilda köer där de fossilbilar som kommer finnas kvar i trafiken lång tid även efter de slutas tillverkas kommer avge avgaser utan någon faktisk nytta.

Missförstå mig rätt, elbilen är otroligt viktig för fortsatt personlig frihet utan enorma fossila avtryck men om vi tror att den är lösningen på alla transportbaserade utsläpp så lurar vi oss själva och om vi tror att vi kan bilpendla i statsregioner bara för att bilen går på el så bidrar vi fortfarande till ett enormt infrastrukturproblem som i sig är ett miljöproblem.

geologen

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
geologen sa:

Det finns ett till stort miljöproblem med bilen - den tar plats. Tänk alla parkeringsplatser och stora vägar i tätbebyggda områden. De skapar avstånd då de tar upp plats som kunnat använda till mer samhällsnyttiga funktioner om transporten varit mer kollektiv eller på mindre fordon (cykel) och de skapar en mindre tilltalande och mindre social stadsmiljö (vilket i det långa loppet påverkar miljöpositivt beteende hos de som nyttjar det offentliga rummet). Elbilar kommer också fortsätta att bilda köer där de fossilbilar som kommer finnas kvar i trafiken lång tid även efter de slutas tillverkas kommer avge avgaser utan någon faktisk nytta.

Missförstå mig rätt, elbilen är otroligt viktig för fortsatt personlig frihet utan enorma fossila avtryck men om vi tror att den är lösningen på alla transportbaserade utsläpp så lurar vi oss själva och om vi tror att vi kan bilpendla i statsregioner bara för att bilen går på el så bidrar vi fortfarande till ett enormt infrastrukturproblem som i sig är ett miljöproblem.

Ja, men det har inget med det jag tog upp att göra. Diskussionen gällde elbil vs förbränningsmotorbil. Jag förbjuder gärna privatbilism i större tätorters inre delar, och på längre sikt även i större områden. Det är nästan ett måste för att få en vettig stadsmiljö. Alternativet är att gräva ner biltrafiken. Jag vill helst av allt se en helt planskild stadsbyggnad i de största städerna (topp 4-6 kanske). Motorfordon i underjordiska tunnlar, med underjordiska parkeringsgarage från stadsbebyggelsens gränser och inåt. Avgaserna (som gradvis försvinner med elbilens intåg) leds upp till skorstenar över takhöjd, eventuellt genom filter. Gång- och cykeltrafik i markplan, och vid behov naturligtvis utryckningsfordon. Kollektivtrafik en nivå upp, som hängande vagnar på väderskyddade skenor.

JTF

Aktiv medlem
geologen sa:
Alfakrull sa:
geologen sa:

Ja, men det har inget med det jag tog upp att göra. Diskussionen gällde elbil vs förbränningsmotorbil. Jag förbjuder gärna privatbilism i större tätorters inre delar, och på längre sikt även i större områden. Det är nästan ett måste för att få en vettig stadsmiljö. Alternativet är att gräva ner biltrafiken. Jag vill helst av allt se en helt planskild stadsbyggnad i de största städerna (topp 4-6 kanske). Motorfordon i underjordiska tunnlar, med underjordiska parkeringsgarage från stadsbebyggelsens gränser och inåt. Avgaserna (som gradvis försvinner med elbilens intåg) leds upp till skorstenar över takhöjd, eventuellt genom filter. Gång- och cykeltrafik i markplan, och vid behov naturligtvis utryckningsfordon. Kollektivtrafik en nivå upp, som hängande vagnar på väderskyddade skenor.
Låter nästan som Legoland... :-)

134649979794646.jpg

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Själva formgivningen av spåren går naturligtvis att göra mer diskret och snyggare än så här, men där har du principen. Det skulle göra kollektivtrafiken i en större stad väldigt säker, väldigt snabb och väldigt störningsokänslig.

181334d1251417488-hanging-trains-germany-hanging-train3.jpg

GoranS

Aktiv medlem
geologen sa:
Alfakrull sa:
geologen sa:

Låter inte helt billigt så det lär inte bli byggt i brådrasket.

geologen

Aktiv medlem
GoranS sa:

Nej, det är mycket billigare, och bättre, att helt ta bort motorfordon i storstäderna. Viss eldriven varutrafik inom vissa zoner mellan vissa klockslag.

Att flytta upp kollektivtrafiken en nivå är däremot fullt realistiskt. Långsiktigt är det nästan ett måste att planskilja kollektivtrafiken, och det är mycket billigare och bättre att flytta upp den en nivå än att gräva ner den, som i Stockholm.

GoranS

Aktiv medlem
geologen sa:
GoranS sa:

Nej, det är mycket billigare, och bättre, att helt ta bort motorfordon i storstäderna. Viss eldriven varutrafik inom vissa zoner mellan vissa klockslag.

Att flytta upp kollektivtrafiken en nivå är däremot fullt realistiskt. Långsiktigt är det nästan ett måste att planskilja kollektivtrafiken, och det är mycket billigare och bättre att flytta upp den en nivå än att gräva ner den, som i Stockholm.
Hur mycket av detta tror du är genomfört år 2030 eller 2050 i Stockholm?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer