hur mkt sliter saltet på cykeln?

hammrstrm

Medlem
Hur mycket sliter egentligen saltet på cykeln? Denna vinter (stockholm) har pendlat lite runt nollan men framförallt några plus över strecket.. vilket har gjort de möjligt att cykla utan dubb och kanske även på fin hojen?

Nu när det är blöt och jäkligt runt nollan osv, dom strör på lite grus och salt med jämna mellanrum.. men hur mycket egentligen 1 runda på helgen? Är jag för harig som inte vågar ta fram fincykeln förrens det är sopat och slut saltat? prylarna är ju trots allt till för att användas..

vad säger panelen? ful eller fin hoj i detta väder?

kais01

Aktiv medlem
smutsen som hamnar på cykel och drivlina så här års är inte nådig. stänkskydd som går ned några cm ovan asfalten hjälper påtagligt.

hammrstrm

Medlem
aj då... Fan.. jag som ville att folk skulle skriva "skärpt dig det är bara att köra, så mycket sliter det inte"... men men får väl ta käpphästen till jobbet ett tag till då...

niner

Medlem
Vinterpendlade på ht mtb för några år sedan. Det var uppenbart att saltblandad vägsörja slet hårt på cykeln. Speciellt skrämmande var hur snabbt framgaffelns magnesiumdelar korroderade.
Men hela cykeln tog stryk. Skulle aldrig använda fincykel till vinterpendling där vägsalt används...

Stumpy

Aktiv medlem
Pendlar med min Planet X XLS kolfiber-CX med Ultegra och utan skärmar. Visst får man byta styrlager, framväxel och bakväxel lite oftare (~varannat år) än om man bara fincyklar, men det är ju inga astronomiska summor. Ramen kan jag inte tänka mig att den tar någon skada. Kör bara!

DanielS

Aktiv medlem
Senaste veckorna har det ju inte varit mycket salt och knappt ens blött (västerort). Så egentligen är det bara att köra på, men min fincykel får ändå stå tills det är torrt och sopat ute.

Vippen

Aktiv medlem
hammrstrm sa:
Hur mycket sliter egentligen saltet på cykeln?
Som s*t*n!

I fjol var det rekord för min del när två årsgamla mekaniska bromsok, en två år gammal framväxel, en tre år gammal bakväxel, lagren i bakhjulet (som gått nåt år sedan renovering) och en gammal body gav upp under den sopsaltade vinterns lopp.

Inte OK! Tacka vet jag en klassisk plogning!

geologen

Aktiv medlem
Inte särskilt mycket. När jag cykelpendlade så var det framför allt kosmetisk rost på skruvskallar och kedja som märktes av. Fina mineralpartiklar i slask sliter däremot extremt mycket på bromsytor, kedja, drev och vevlager. Det är som slippasta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer