Hur mycket betyder racern?

Stålhäst

Aktiv medlem
Ja, en sak jag undrar litet över, som en kul grej så här på kvällen. Hur mycket betyder egentligen racer i tävlingskretsar?

Om vi till exempel tar den här colombiska vinnaren av touren, Egan Bernal, och så tar vi den här cykeln, som vid första anblick ser ut som en fin aero med kolhjul, mekaniska ultegra. https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-8.0-aero/2153.html#all-components-section-tab
Screenshot_20200123-222710__01.jpg

Hade han kunnat hänga med i klungan på denna? Jag förstår om han kanske inte hade kunnat vinna, men hänga med kanske? Eller hade han klarat att hänga med i de första etapperna, och sedan stagnerat pga i senare etapper?

Vad tror ni? Hur stor betydelse har den senaste superracern för proffsen? Är den bara till för att hamna först över linjen, eller behövs den för att överhuvudtaget kunna hänga på?

Rock

Aktiv medlem
Antagligen inte om den bara lyfts upp ur lådan och monterats, dvs fabriksutförande. Men med några enkla modifieringar så kan man spara några watt även om slitaget ökar enormt, men det bryr sig knappast någon sponsrad cyklist om.

Stålhäst

Aktiv medlem
Det är som alltid kanske, man betalar för att komma upp till toppen, och där uppe betalar man oerhörda summor för småsaker. Touren är väl mycket av ett "showroom" för alla tillverkare också, så det kanske ligger mycket prestige hos sponsorer att ha det bästa på cyklarna. Men lite ska väl 100000 göra med ens prestation eller?

Godnatt!

ooms

Aktiv medlem
Det finns många motionärer som köper dyra cyklar. De betalar för hela proffscirkusen. Det är tufft nog att hänga med i Elitklass.
S.k. elitklass är ju också en slags motion. De som inte är tillräckligt bra för att bli proffs. Ungefär som div.2-3 i fotboll. ”Idrottens bakgård” eller nåt skulle SVT sport kalla det.

Henrik_E

Aktiv medlem
Många små dyra bäckar ger viss wattskillnad, och det lämnar man inte på bordet på den nivån. Sen kan man ju sitta och vara tuff och säga att det enbart beror på benen om man vill, men då vet man inte vad man pratar om.

Singular

Aktiv medlem
Jag vidhåller att det där åket, om än kanske med andra hjul/däck än grisjävlarna som sitter på, inte hade haft några bekymmer att vinna VM/OS/TdF.

n3wton

Medlem
Tiagra eller Dura-Ace har ju ingen betydelse för hastigheten. Ett kilo på cykeln spelar marginell roll när ekipaget vägen 70-80 kg (eller bra mycket mer i de flesta motionärers fall). Bra hjul lär vara viktigare däremot, och bra lager i hjul- och vevlager, vilket kostar mer än ”standardgrejer”.

Att frågan ens ställs bevisar att cykelbranschen lyckats väl med att motivera prisskillnaden 30 till 60 000 kr för en ganska likvärdig produkt. Att köpa dyra grejer för att de är fina, har go känsla eller bara ser proffsiga ut är helt OK med mig, men att tro att man blir så mycket snabbare är inte rimligt.

Aero eller ej har väl mest betydelse om du ligger och drar eller kör solo, men på rulle lär det ju bidra med typ ingenting eftersom luftmotståndet ändå är rejält minskat i det läget. Lär inte ha någon betydelse i en maxspurt heller. Hjärna + kropp > materialet i det fallet.

Stålhäst

Aktiv medlem
Många små dyra bäckar ger viss wattskillnad, och det lämnar man inte på bordet på den nivån. Sen kan man ju sitta och vara tuff och säga att det enbart beror på benen om man vill, men då vet man inte vad man pratar om.

Justdet, det där med watt är ju ett sätt att mäta på.

Så sammanfattningsvis kan man säga att det går bra att köra på den racern, men det bli alltså litet svårare, kräver litet mer kraft, och litet mer taktik.

Det låter ju logiskt tycker jag:)

Stålhäst

Aktiv medlem
Ni missar att cykling är ett mind game.
Att tro att man ha de bästa prylarna är lika viktigt som att tro att man är i bra form. Saknas något av det så går det dåligt. It is all about the bike.
Det är ju faktiskt sant! Kan ju med egen erfarenhet tänka på hur det känns att cykla ut med nya hjul eller skor, eller nått.

Skulle vara intressant att tänka sig att att alla förutom en körde på en pinarello dogma f12, fast de trodde att de körde på en cube attain gtc, och en tävlande gjorde tvärt om! Hur stor skulle skillnaden då bli?

(jag vet, litet konstigt, kanske inte så konstigt att folk tar mina trådar som små troll, men det är ju intressant ändå va? :)

Jag Har också blivit anklagad för troll, och att jag inte gör annat än att hänga på det här forumet. Rätt löjligt.

Det var någon som fuskade och monterade in en elmotor. Hur många Watt fick han ut? Och hur länge? På den nivån är det mycket små skillnader som är avgörande.

Så tillbaka till min fråga. Hur många fler Watt kan mekanikern pressa ur cykeln? Särskilt jämfört med elitamatörmekanikern?

bellasoda

Aktiv medlem
Ja, en sak jag undrar litet över, som en kul grej så här på kvällen. Hur mycket betyder egentligen racer i tävlingskretsar?

Om vi till exempel tar den här colombiska vinnaren av touren, Egan Bernal, och så tar vi den här cykeln, som vid första anblick ser ut som en fin aero med kolhjul, mekaniska ultegra. https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-8.0-aero/2153.html#all-components-section-tabVisa bilaga 399909
Hade han kunnat hänga med i klungan på denna? Jag förstår om han kanske inte hade kunnat vinna, men hänga med kanske? Eller hade han klarat att hänga med i de första etapperna, och sedan stagnerat pga i senare etapper?

Vad tror ni? Hur stor betydelse har den senaste superracern för proffsen? Är den bara till för att hamna först över linjen, eller behövs den för att överhuvudtaget kunna hänga på?
Om cykeln väger 6.8kg och har högprofilshjul så finns det inte många uppgraderingar kvar som betyder något. Det förutsatt att växlar och bromsar fungerar som det ska, men det gör även Shimano Sora. Alla pengar man lägger på cykeln utöver det kommer inte öka dina chanser att vinna TdF, men det är bara min åsikt.

Någon form av effektmätning vill han kanske ha? I övrigt är det väl precis det här tillverkarna vill. Att konsumenten skall tro att det behövs en 100 000:- cykel för att bli snabb.

ejma

Aktiv medlem
GCN gjorde kostnadsestimat på de cyklar TdF teamen använde 2019 och jag vill minnas att de billigaste låg på mindre än hälften av de dyraste. Giant / Cube låg i den billigare delen och Pinarello / BMC i den dyrare.

RockyRider

Medlem
Om cykeln väger 6.8kg och har högprofilshjul så finns det inte många uppgraderingar kvar som betyder något. Det förutsatt att växlar och bromsar fungerar som det ska, men det gör även Shimano Sora. Alla pengar man lägger på cykeln utöver det kommer inte öka dina chanser att vinna TdF, men det är bara min åsikt.
Håller helt med. Bernal hade enkelt hängt med i klungan med den Canyon hojen. Möjligen att han inte varit riktigt lika snabb uppför men det beror inte på att det är Ultegra komponenter utan snarare på hjulen. Skulle ju kunna vara en poäng med att ha tyngre komponenter där det spelar mindre roll för att istället kunna ha extremt lätta hjul som kan vara bra i bergen. Detta för att hamna över 6.8 kg utan extravikter.

Singular

Aktiv medlem
Fast den där videon är ju rätt skev i sin jämförelse (flong ny cykel i toppsegmentet mot en bedagad budgethoj som kostar som en anständig utemiddag) - intressantare var när man körde en alu-Endurace(?) mot en kittad Aeroadoch fick skillnader i storleksordningen avrundningsfel.

Farten beror som vanligt huvudsakligen av motståndet från ryttaren (så sittställning och personlig utrustning tjänar snabbt och billigt ihop besparingar), men vill man "trimma" den visade Canyoncykeln (eller vad som helst) är det bara att köra in kedjan och kassetten, rengöra drivlinan ordentligt (och välja en riktigt snabb smörja som vax eller UFO) och blåsa ur allt fett ur vev- och hjullagren för att istället köra mindre+snabbare smörjing (och som sagt ovan mygla bort några av tätningarna).

Nu närmar vi oss ett sluttande plan ("bara några grejor till...") - men ett byte till ex GP5000 som slanglöst eller med latexslang skulle nog hitta en del fart till utan att man lägger mer än typ en tusing.

För att göra det visade åket klart för vilket mästerskapslopp som helst är det bara att byta hjul- och däckuppsättningen till något som är snabbare och lättare (och se till att den i övrigt är i gott tillstånd enl ovan) - det finns ett halvkilo och mycket fart att vinna med det man åker på i WT-nivån.

PerFred

Medlem
Ett kilo på cykeln spelar marginell roll när ekipaget vägen 70-80 kg (eller bra mycket mer i de flesta motionärers fall). Bra hjul lär vara viktigare däremot, och bra lager i hjul- och vevlager, vilket kostar mer än ”standardgrejer”.

Cyklistens vikt och cykelns vikt är inte samma sak. Testa att häng på dig en ryggsäck på tio kilo eller sätt samma vikt på cykeln. Vikt gör störst skillnad där den rör sig mest. Så jag håller med dig om att hjulen borde göra mest skillnad. Men att ha en lätt cykel gör också skillnad. Sen kan man ju argumentera för att det ofta (t ex i mitt fall...) går att få bort många kilo på kroppen men på cykeln får man bara bort ett enstaka kilo eller gram...

Drosa

Aktiv medlem
Får mig osökt tänka på en kille i ungdomsåren som körde på det "bästa" som gick att få tag på. " Dyrerst e bäst" sade han alltid. Det roliga är att även om han hade det bästa matrialet så var han alltid kanonsämst på tävling. Alltid avhängd. Its not (all) about the bike! Men många motionsgöbber vill gärna tro det.

n3wton

Medlem
Cyklistens vikt och cykelns vikt är inte samma sak. Testa att häng på dig en ryggsäck på tio kilo eller sätt samma vikt på cykeln. Vikt gör störst skillnad där den rör sig mest. Så jag håller med dig om att hjulen borde göra mest skillnad. Men att ha en lätt cykel gör också skillnad. Sen kan man ju argumentera för att det ofta (t ex i mitt fall...) går att få bort många kilo på kroppen men på cykeln får man bara bort ett enstaka kilo eller gram...
I detta fallet handlar det ju om något kilo eller så på cykeln. Att ha en 6,8-kiloscykel eller en 8-kiloscykel (där den extra vikten är fast och ganska jämnt monterad över cykeln) kommer ha marginell betydelse både för proffs och amatör.

Bengt-re

Aktiv medlem

I detta fallet handlar det ju om något kilo eller så på cykeln. Att ha en 6,8-kiloscykel eller en 8-kiloscykel (där den extra vikten är fast och ganska jämnt monterad över cykeln) kommer ha marginell betydelse både för proffs och amatör.
Jo, men det är roligare med en lättare cykel och är det roligare så kämpar man hårdare. Aka snabbare.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är väl bara att tänka sig att samma cyklist gör exakt samma sak två gånger men byter cykel i "reprisen". Med viktspärren och om båda är precis på gränsen bör aerodynamik, friktion, vikt på fel ställe fälla utslaget över tid. Jag tror att han kan klara att ligga bakom sig själv på köphojen men bara vinna över sig själv på tourhojen.

kais01

Aktiv medlem
när det gäller luftmotstånd i själva cykeln, och mekaniskt motstånd i hjul och drivlina går det möjligen att spara ett tiotal watt, men knappast så mycket mer. krasst betyder detta mer för hurtbullen som presterar 200 watt på ett långpass än för elitcyklisten som klarar det dubbla, och i en spurt kanske det femdubbla.

viktigare lär vara ergonomin och samspelet med cyklisten. dels förstås sittställningen både när det gäller kraft och luftmotstånd. helt klart stora skillnader där.

men sen en annan intressant faktor; jan heine som ofta men inte alltid är rätt ute gjorde ett intressant experiment med likadant utseende cyklar med olika flex, och det gjorde skillnad kring 50 watt på ca 400.

det är verkligen enormt. och det var inte styvast som var snabbast. jan kallar det för att cykeln planar.

så frågan i tråden som bör ställas är om canyon förstått att gradera flexet i ramen på ett sätt som harmonierar med användaren. och detta lär dessutom vara definitivt annorlunda för elitcyklisten än för dig och mig. det kan här finnas vissa likheter med hur man anpassar skidor både längd och utför till respektive åkare. grundmaterialet är viktigt men anpassningen till åkaren helt avgörande.

så för oss okunniga klåpare som skall köpa en harmonisk och därmed snabb cykel handlar ett vettigt val inte om det sitter sora eller dura-ace på hojen, utan om man har förtroende för själva rambygget. har man det för just canyon?

att testa är svårt för klåparen. ännu värre är att läsa ett test utfört av en annan klåpare. allra värst är en testklåpare som mäter och lutar sig mot felaktiga premisser, t ex i det här fallet att styvare är bättre.

ooms

Aktiv medlem
Kais01, hur menar du att det där ska gå till? Att tillverkaren tillverkar ramar av samma modell men med olika flex så att de ska passa olika användare (t.ex. att den skräddarsys för Bernal och hans sätt att cykla)? Eller att det görs som för skidor, att en j-a massa skidor produceras och därefter testas de utefter flex och annat för att se om de passar en viss åkare eller inte (de bästa går till världscup-åkarna, medan resten går till handeln (som sedan också måste testa ut rätt skida till varje specifik kund))?

kais01

Aktiv medlem
om bernal inte är mer korkad än vi tror bör han ha örnkoll på sånt här och få utvalda ramar med rätt flex.

men vi klåpare som i strävan efter något liknande låter oss imponeras av glaspärlor för hutlösa pengar har ju inte riktigt samma möjlighet. framförallt inte om vi inte förstår hur stor skillnad det gör.

så säkert åker många av oss runt på cykelekvivalenten till stenhårda storslalomlagg...

GoranS

Aktiv medlem
Kör verkligen proffsen på ramar som specialbyggd för dem. Jag vet att det var så när de sattes ihop av rör men med dagens kolfiberramar är det väl snarast att de tillverkas i ett stycke och för att då få en specialbyggd ram måste man tillverka en egen form (eller vad den korrekta termen nu är). Hade fått för mig att det anses för dyrt i förhållande till vad det ger.

Sen undrar jag hur det är med toleranserna i tillverkningen. Skiljer det så mkt mellan olika exemplar av samma ram att det finns möjlighet att ”hitta” en med ”rätt” flex?

n3wton

Medlem
Gällande specifikt utvalda ramar osv så måste man ju i det fallet först och främst acceptera att materialet på något vis skulle vara avgörande, vilket varken jag eller kais01 verkar tro. Jag tror att cykelproffsen tränar helt hutlöst mycket, använder alla möjliga fördelaktiga "kosttillskott" och sen cyklar de så in i h-vete. Den som är snabbast vinner, på den cykeln som de får betalt för att använda. Ingen använder en Ultegra-utrustad cykel eftersom de som betalar kalaset vill att konsumenterna ska köpa/vilja ha high end-grejerna. Cyklingen på proffsnivå är ju uteslutande en ren reklamcirkus, precis som F1 och dylikt (och fotboll och sådant också för den delen...)

kais01

Aktiv medlem
det är säkert ett mycket stort antal tävlingsåkare som tror sig klara biffen på vad som helst så länge det är high end. och vi andra härmar.

men om det finns 50 watt att hämta på att vara lite smart...?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer