Hur mycket har pengar har ni lagt på er hobby ?

Rsdea

Ny medlem
Räkna lite snabbt.
Cykel 54000:-
Skor 2000:-
Däck 3500:-
Skydd & kläder ca 5000:-
Lysen 4800:-
Pedaler 1500:-
Div kringutrustning 4500:-
Det är fan inte gratis med mtb som hobby ?
Visst skulle jag kunnat komma undan mycket billigare med det mesta. Men väljer hellre kvalitet före pris.

Det tickar väl på nu efter ett par år men överlägset största posten är cykelresor. Materialet är inte lika roligt att spendera pengar på.

Rattnalle sa:
Det tickar väl på nu efter ett par år men överlägset största posten är cykelresor. Materialet är inte lika roligt att spendera pengar på.
Jepp, cykelresor är också min största delpost kring cyklingen som hobby.

Jag cyklar inte för det är dyrt, utan för att det är roligt. Så jag räknar mungipor som går uppåt.

Lingon sa:
En bra tumregel är att varje cykeltur kostar 1000 kr. :)
Förra årets cykelinköp under säsongen bestod av ett par däck, bromsskivor och bromsbelägg. Dyrt. Sen havererade iofs sänkstolpen under hösten vilket blev dyrare än årets övriga inköp tillsammans.

Cykeln går fjärde säsongen nu i sommar. Kanske 10' per säsong i kostnad inklusive slitdelar och uppgraderingar.

Jag har lite kvar till den där tusenlappen.

Jättemycket. Det är inget jag räknar på eller ens har en budget för, något som ger så mycket glädje får kosta på.

Jag har inte räknat på många år, men jag gissar att det hamnar på minst 150 000 kr, utslaget på ~14.5 år. Till skillnad från många andra är resor en mindre del av totalen. Förmodligen under 40 000. Och då är det mesta av det kostnader för resor och boende kring tävlingar i Sverige, och vid ett tillfälle i Danmark (VNM i Randers 2013). Sen några klubbläger i Laholm.

Det mesta är kostnader för komponenter till cyklarna.

Kläder och utrustning är den minsta posten. Jag tror knappt att jag är över 15 000 kr där. Och då ingår ändå ett par tempodräkter. Men jag använder fortfarande mitt första par SPD-SL-skor, från 2009, så jag använder saker länge...

Efter ett par tävlingscyklar a 70000 så har jag slutat räkna för länge sedan. Det är liksom ingen rolig läsning.
Fast jag har kvar en väckarklocka från början av åttiotalet. Den bara går och går.

Har just köpt Coils till min lilla 190. Kostade mera än hela bilen=) Man gör det enbart för att det är kul

Vad har du för någrA?

Tjena!

Cyklar kanske 300k i inköp, 100 k vid försäljning så totalt 200 k utlagt
Reservdelar, slitage m.m. 100k
Resor 100k
Lägenhet i Åre 900k vid inköp 1000k vid försäljning så -100k
Så totalt 400k kanske
Men då har jag inte räknat med afterbikeöl. Så vi kan säkert dubbla den siffran. ?

Precis börjat med mtb så hittills kanske 30.000 kanske.

Är extremt nöjd med detta jämfört med förra året då jag fortfarande tävla motocross :)

Trinovid sa:
Raggamuffin sa:
Trinovid sa:
Får ni inte klimatångest av all denna (över)konsumtion?

Nej.

Varken humor eller samvete.
Vem är du egentligen?
En orch på cykel?
:)

Inte helt olikt.

MXMFG018orcbiker-882x630.jpg

Det känns ju rätt dumt att tänka att man förlorat 20 000kr om man precis köpt en cykel för 20 000kr. Om man två år senare fortfarande kan sälja cykeln för 15 000kr så tycker jag istället att man kan tänka att man förlorat 2500kr om året.

Så i rena utlägg så har min cykelkostnad legat på c:a 25 000kr/år, men i faktiska förlorade pengar så har det legat på c:a 15 000kr/år eftersom värdet fortfarande finns kvar.

bellasoda sa:
Det känns ju rätt dumt att tänka att man förlorat 20 000kr om man precis köpt en cykel för 20 000kr. Om man två år senare fortfarande kan sälja cykeln för 15 000kr så tycker jag istället att man kan tänka att man förlorat 2500kr om året.

Så i rena utlägg så har min cykelkostnad legat på c:a 25 000kr/år, men i faktiska förlorade pengar så har det legat på c:a 15 000kr/år eftersom värdet fortfarande finns kvar.

Jag vill inte förstöra dina uträkningar, men det låter mycket otroligt att du får 15 kSEK för en två år gammal jonne som går att köpa ny med ramgaranti och nya slitdelar för 20 kSEK.

Henrik_E sa:
Är detta humblebragtråden?
Jupp :-)

(Sex däckspar i år (edit: givetvis inte - förra - i år är det bara ett än så länge :-) ), åtminstone, gör väl sitt till att det är lite småutgifter för jämnan...)

Senast ändrad:
Alldeles för mycket, men om man aldrig säljer cyklarna så har ju inte förlorat nåt eller...
ja just det värdeminskning slitage och annat skitsamma biljäveln tappade 100000 första året , 70000 andra året å snart får man betala för å bli av med den .
Cykling är billigt?.
Mange

Bengt-re sa:
bellasoda sa:

Jag vill inte förstöra dina uträkningar, men det låter mycket otroligt att du får 15 kSEK för en två år gammal jonne som går att köpa ny med ramgaranti och nya slitdelar för 20 kSEK.

Det var bara ett räkneexempel, men funkar nog bara för begagnade cyklar. Två cyklar har jag köpt nya och två cyklar har jag köpt begagnade, och en är nu såld. De nya cyklarna räknar jag att de förlorar mer i värde första åren.

Tomcaten sa:
Har just köpt Coils till min lilla 190. Kostade mera än hela bilen=) Man gör det enbart för att det är kul

Vad har du för någrA?

E30 325 turbo touring 541whp tändningen orka bara dit. Så det står på inköpslistan.
E46 328 turbo 768whp går att ställa på ladd och justerar kammarna och ta ur 150-200hk till om man vill. Men den spinner i 200hm/h som det är nu. Så är rätt nöjd ändå man piskar iaf sporthojar ?

Slår man ut det per månad så blir det inte så mycket egentligen.
Bra investering i hälsa och välmående är det ju dessutom.

Rsdea sa:
Tomcaten sa:

Vad har du för någrA?

E30 325 turbo touring 541whp tändningen orka bara dit. Så det står på inköpslistan.
E46 328 turbo 768whp går att ställa på ladd och justerar kammarna och ta ur 150-200hk till om man vill. Men den spinner i 200hm/h som det är nu. Så är rätt nöjd ändå man piskar iaf sporthojar ?

Räcker med 50kW för att köra lagligt i Sverige.

Tillbaka
Topp