Hur mycket har pengar har ni lagt på er hobby ?

Cyklar 5000 + 13500
hjul 7500
däck 1000
kläder 4000
skor 1500
övrigt 2000
bikepacking saker 5000
reparationer/slitdelar 2500
= 42000

Rsdea sa:
Tomcaten sa:
Har just köpt Coils till min lilla 190. Kostade mera än hela bilen=) Man gör det enbart för att det är kul

Vad har du för någrA?

E30 325 turbo touring 541whp tändningen orka bara dit. Så det står på inköpslistan.
E46 328 turbo 768whp går att ställa på ladd och justerar kammarna och ta ur 150-200hk till om man vill. Men den spinner i 200hm/h som det är nu. Så är rätt nöjd ändå man piskar iaf sporthojar ?

Feta.

Jag ska försöka göra DTM-stuk av min 190(så nice) och så har jag en Fåtölj-merca E320 - W124 svårt att hitta ett substitut för den. Faktiskt dragkrok på så det har blivit en tur till Gesunda iallafall.

Ja!

Senaste 3 åren
Cykel 16000
Kläder 2000
Däck 1200
Tävlingar (licenser, startavgifter, övriga) 12000
Träning( två gånger i veckan) 3000

Jag har ingen annan hobby förutom att jag försöker åka lite längdskidor när vädret tillåter. 2000 kr per år.

Don´t get me started. Jag har ingen som helst önskan att räkna på hur många kronor jag spenderat. Har ingen lust att få svart på vitt alla pengar som lagts på detta. Jag vill fortsätta leva i förnekelse, tycker det funkar riktigt bra.

Hej.. Lite över 140´ det senaste året. Ny cykel, uppgraderat gamla, hjul, hjulbyggen, däck, byxor.. Ett cykelbygge till, sen blir det nog stiltje igen.. mvh borano20

Fan vad onödiga pengar ni som bara byter cykel/cykeldelar.

Min förra hoj hade jag i 5 års tid och jag körde som bara fan med den. Räknat med happy-mått hann hon alltså fylla 50 år med mig.

Den nuvarande har gått en säsong, ska gå hela -19 och inte omöjligt -20

En hobby kostar inte, den utövar man.

Cykel är inte min enda hobby och jag skulle nog säga att den är relativt billig. Det som drar iväg är (utlands)resor som några var inne på.

Saknar Stellan när såna här trådar dyker upp. Ska vi gissa att hans kr/km är lägre än alla andras med en storleksordning eller så?

Vågar inte räkna ihop beloppen för varken fotoutrustning eller LEGO... Cykling ska vi inte ens tänka på!

Mini_me sa:
Crossmax sa:
Väntar på att Cyklist kommer in och sätter punkt för tråden.

??
*swishar förbi i tråden med ett lyckligt och obrytt leende på läpparna*

p5pb16732702.jpg

GoranS sa:
happymtb.fr sa:
Ännu en tråd om ångest, bortförklaring, skryt och förhävelse. ?
Ännu ett inlägg om avundsjuka, missunnsamhet, gnäll och klagan. ;-)
Haha!

Det värsta är att jag har köpt allt jag ville ha. Så pass att det finns knappast nåt på marknaden som jag är sugen på och som skulle förbättra min cykelupplevelse...
Jag skulle kunna köpa nytt för att köpa nytt och få rysningar av nycykel-glädje men detta har redan missbrukas och är alldeles för kortvarig.

Obs, texten ovan innehåller spår av ångest, bortförklaring, skryt, förhävelse, avundsjuk och gnäll ?

Sådana här trådar dyker upp med jämna mellanrum och leder sällan till något bra i slutändan.

Själva definitionen av hobby är väl ett intresse som man för länge sedan slutat räkna på vad det kostar.

Att man sedan kan ha lika roligt på en 5.000kr cykel som en 50.000kr dito är det ingen tvekan om.

Själv har jag en högre kr/m kostnad än vad jag skulle vilja ha, men det beror i huvudsak på att jag har så pass med annat att göra som prioriteras framför att sticka ut en sväng.

I slutändan är cykling en "materialsport" men relativt billigt om man jämför med andra hobbys... Tänk vad det kostar att ha häst i år då en rundbal kan kosta som ett dubbat fatbikedäck.

När man har räknat bort sparande, mat, hyra, och övriga fasta kostnader så läggs alla pengar på cykelrelaterade prylar och aktiviteter.

Har ingen koll, men sedan somras når jag började cykla på allvar har jag gjort fruktansvärt många FELKÖP. Ibland slarv, ibland pga av dålig kännedom om själva hårdvaran. Som exempel att det som står som 26"-fälg kan vara både 559 och 584. Jag vågar inte ens tänka på hur många felköp det kommer bli när jag börjar uppgradera saker, eller börja meka mer på allvar. Man kan ju inte heller posta tusen frågor i forumet "passar denna med denna?" Jag vet faktiskt inte hur man ska lära sig de här sakerna utan att bli ruinerad.

CEHG sa:
Har ingen koll, men sedan somras når jag började cykla på allvar har jag gjort fruktansvärt många FELKÖP. Ibland slarv, ibland pga av dålig kännedom om själva hårdvaran. Som exempel att det som står som 26"-fälg kan vara både 559 och 584. Jag vågar inte ens tänka på hur många felköp det kommer bli när jag börjar uppgradera saker, eller börja meka mer på allvar. Man kan ju inte heller posta tusen frågor i forumet "passar denna med denna?" Jag vet faktiskt inte hur man ska lära sig de här sakerna utan att bli ruinerad.
Ingen fara att fråga mycket,
det är ju för det som trådar som t.ex. den här =>> https://happyride.se/forum/read.php/1/1287451 finns.

CEHG sa:

Misströsta inte. Även jag är rätt ny på själva skruvandet och jag har aldrig varit med om en sådan totalt kaosartad hobby förut. Femtielva olika standarder till det mesta och totalt ologiska och icke-rationella namn på resten. (Hur många beteckningar kan en tjugoåttatummare gå under nu igen?)

Och sedan alla dessa specialverktyg...

Men det är det värt :)

För mycket, och väldigt lite, eftersom jag hade den förträffliga timingen att börja cykla (på riktigt) samtidigt som jag blev student.

Så kanske totalt kanske 30k, av två års studiemedel.
(billig hardtail, massa uppgraderingar, kläder, skor och hjälmar)

Inte i närheten av tillräckligt eftersom jag saknar tempocykel, bancykel och vettig cx. Och wattmätare. Får jobba vidare helt enkelt...

Slutade räkna för drygt 15 år sedan, då insåg jag att det handlade om ett sexsiffrigt belopp.
Har dock lagt ner mindre pengar sedan dess.

Ungefär samma pengar som jag lade på krogen nä det var mitt nöje, eller på skidresor, eller resor i största allmänhet, utgifterna är konstanta nöjena varierar men inget är billigare än en 100 mils Randonneur runda räknat i kr/timme det som drar iväg är materialet som de flesta sporter

a.svensson sa:
Slutade räkna för drygt 15 år sedan, då insåg jag att det handlade om ett sexsiffrigt belopp.

+1 med reservation för att det inte minskat :-)
Men samtidigt haft vänner som bränner liknande på krogen genom åren. Slutade egentligen att räkna tidigt, för det är irrelevant när man har råd och det är en bra sak att lägga pengar på. Finns klart osundare saker att bränna pengar på

Senast ändrad:
Jensen sa:
a.svensson sa:

Men samtidigt haft vänner som bränner liknande på krogen genom åren. Slutade egentligen kan rätt tidigt, för det är irrelevant när man har råd och det är en bra sak att lägga pengar på. Finns klart osundare saker att bränna pengar på

Jag har spenderat mina pengar på sprit, brudar och snabba bilar. Resten har jag slösat bort.

AX3L sa:
Jensen sa:
a.svensson sa:

Men samtidigt haft vänner som bränner liknande på krogen genom åren. Slutade egentligen kan rätt tidigt, för det är irrelevant när man har råd och det är en bra sak att lägga pengar på. Finns klart osundare saker att bränna pengar på

Jag har spenderat mina pengar på sprit, brudar och snabba bilar. Resten har jag slösat bort.

? du har säkert haft kul ?

Köpte en ny mtb 1995. De pengarna jobbar än. Cyklarna har bytts och förädlats genom åren.
Önskar jag hade lyckats göra detsamma med bilar jag haft.

Tillbaka
Topp