Hur mycket ska man träna? Jag fick just svaret.

Hep

Aktiv medlem
Som rätt nyopererad får jag en massa information från sjukhuset om vad jag ska träna på och liknande. I dag skickade de en text om att det är otroligt viktigt att inte träna för lite eller för mycket och att jag måste hålla koll på det. Som hjälp skickade de med en bild för att jag skulle kunna avgöra vad som är rätt mängd. Nu blev allt glasklart och eftersom bilden nog är lika bra för vanlig träning så tänkte jag vara juste och dela med mig. Så nu vet ni och kan sluta fundera.

IMG_1739.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Tack för att du delade denna viktiga information! Alla vill väl har maximal effekt på träning.

Åtminstone är situationen bättre än om grafen hade sett ut så här:

/\

fiskarn

Aktiv medlem
Min Garmin säger att min 7-dagars träningsbelastning är just optimal. Rätt otroligt att man kan träffa så exakt rätt genom att bara springa och cykla lite random :)

LFN

Aktiv medlem
Perfekt, då ska jag sluta träna när jag kommer till stjärnan på toppen av bilden!

(Kanske kan bilden hjälpa en del personer att förstå att högre volym inte alltid leder till bättre resultat. Har man ingen vana av träning är det kanske inte självklart.)

Berk

Aktiv medlem
Jag får väldigt lite träningsresultat men så är ju min träningsvolym minimalt optimerad...

Enligt grafen får man dock riktigt mycket effekt från lite träning. Grafen verkar vara en halv cirkel som ger: 100% * sqrt(1 - (v/v_optimal -1)^2) effekt vid träningsvolym v. Om man har 10% av optimala träningsvolym har man fortfarande 44% av optimala effekten!

Jag undrar dock vad som händer när träningsvolymen är mer än två gånger så stor än optimalt.

staine

Aktiv medlem
Det som är bra med kurvan är ju att du verkar kunna variera träningsmängden rätt så mycket från den optimala "stjärnan" både upp och ner, innan det egentligen försämrar resultatet ssk. mycket. Så det är väl bra, eller? (Ej så mkt ironi där, knappast alls faktiskt)

Con-Rad

Medlem
Den grafen måste vara första delen av den finala body shapen…

Bilagor

• 1D08C85D-D95C-4CE0-A810-993044139175.jpeg
    1D08C85D-D95C-4CE0-A810-993044139175.jpeg
    83.9 KB · Besök: 89
  • EDEA1BDE-F16A-402A-8008-56941E237079.jpeg
    EDEA1BDE-F16A-402A-8008-56941E237079.jpeg
    36.5 KB · Besök: 91

staine

Aktiv medlem
Tränar man för mycket måste man fortsätta och träna så in i h-e mycket mer innan man blir lagom väl-(o)tränad då?

Topp