Hur mycket skit kan fastna på en 30 klinga på en mtb?

Stervelo

Aktiv medlem
Svaret är 3.12 gram, så mycket vägde skiten jag skrapade bort, tror inte det går få mer fastna på
ganska torr cykling. Statusen har varit oförändrad sen högsommaren.

Vetenskap på hög nivå. ;)

Noggranheten på vågen är ganska god, när jag kalibererar den får man in den inom +-0.01 gram.

mamme1

Aktiv medlem
Svaret är 3.12 gram, så mycket vägde skiten jag skrapade bort, tror inte det går få mer fastna på
ganska torr cykling. Statusen har varit oförändrad sen högsommaren.

Vetenskap på hög nivå. ;)

Noggranheten på vågen är ganska god, när jag kalibererar den får man in den inom +-0.01 gram.
Bilder tack, annars har det inte hänt!

nieves

Aktiv medlem
Tror dock att svaret berör på luftfuktigheten. Du behöver anger det!
Är det inte fukthalten i myllan som är avgörande? Då krävs andra metoder.
Man tar 1kg av materialet och bakar i ugnen på 200°C i 37 minuter (33 minuter i varmluftsugn) och väger sen resultatet och dividerar med rätt koefficient och får då fram ett rättvisande resultat.

Paco

Aktiv medlem
Man tar 1kg av materialet och bakar i ugnen på 200°C i 37 minuter (33 minuter i varmluftsugn) och väger sen resultatet och dividerar med rätt koefficient och får då fram ett rättvisande resultat.
Undra hur lång tid det tar att få 1kg smuts att fasta på ett 30t drev?
Kör iof 34t på mina hojar(44t på graveln) så då borde det gå lite snabbare 🤔

Stervelo

Aktiv medlem
Tror det är mtb det måste vara, det är "mylla" det här odfenierade krafset. I torkad form ser det ut som torkat svart te typ.

Berk

Aktiv medlem

Det berör på om man är ut efter hur mycket torrmassa man har på klingan eller om man vill veta hur mycket tyngre klingan har blivit på grund av skit. Jag trodde att Stervelo menade det sista (men jag kan har fel). Då berör svaret på luftfuktigheten.

nieves

Aktiv medlem
Det berör på om man är ut efter hur mycket torrmassa man har på klingan eller om man vill veta hur mycket tyngre klingan har blivit på grund av skit. Jag trodde att Stervelo menade det sista (men jag kan har fel). Då berör svaret på luftfuktigheten.
Det tål att diskuteras..

MTBemil

Aktiv medlem
det här borde ju gå att tävla i, samla upp så stor vikt skit relativt cykelns vikt på en begränsad tid

bearthefear

Aktiv medlem
För att få en bra repeterbarhet är väl det enda rimliga att cykeln ställs in i ett mindre rum där man sedan kontrollerar luftfuktighet och temperatur enligt förbestämd standard (går säkert att harmonisera på EU-nivå i alla fall) för att sedan låta den odefinierade så kallade ”myllan” uppnå jämvikt under minst 48 timmar.

Att sedan väga med noggrannhet +/- 0.01 g borde vara fullt tillräckligt.

Stumpy

Aktiv medlem
Skall prova på lundaslätten i december och återkomma med siffror.
Under Lundacrossen på St Hans backar för några år sedan, så fastnade så mycket lera att cykeln blev obrukbar. Kedjan klättrade hela tiden av klingan. I någon av flickklasserna bröt samtliga pga knäckta bakväxlar eller växelöron.

ttfh

Aktiv medlem
Under Lundacrossen på St Hans backar för några år sedan, så fastnade så mycket lera att cykeln blev obrukbar. Kedjan klättrade hela tiden av klingan. I någon av flickklasserna bröt samtliga pga knäckta bakväxlar eller växelöron.
St Hans, hårt men orättvist.

Har du några tips inför 7e november?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer