Hur ofta byter ni däck? mm.

danky_xv

Medlem
När eller hur ofta byter ni däck? När ni sliter ut däcket eller när däcket åldrats och fästet blivit märkbart sämre? Eller har ni andra kriterier?

Jag cyklar mest platt stenig stig. Några motionstävlingar per år.
Jag hinner aldrig slita ut mönstret innan däcket åldrats och fästet blivit märkbart sämre i högre farter. Märker redan efter en säsong att greppet börjar bli sämre men kör oftast 2 säsonger. Känns fel att kasera däck med mycket möster kvar.
Hur gör ni andra som inte sliter ut mönstret? Nytt varje år?

kais01

Aktiv medlem
försöker undvika däckmodeller som tappar våtgreppet så man slipper kassera i förtid bara av den anledningen.

mtb-däck brukar bli porösa i sidan och då torkar tätmjölken med ideliga byten som följd. detta och kanske någon rift ger kassation innan mönstret är utslitet. en tre-fyra säsonger bör det bli, men fördelar cyklandet på två cyklar och totalt 4 hjulpar.

pendlar- och lvg-däck brukar jag undantagsvis slita ut, men oftast åker de i bingen strax innan, pga småbristningar i corden efter punkteringar, eller bulging, dvs att det blir ojämnhet i corden av mer gradvis karaktär.

aben

Aktiv medlem
När eller hur ofta byter ni däck? När ni sliter ut däcket eller när däcket åldrats och fästet blivit märkbart sämre? Eller har ni andra kriterier?

Jag cyklar mest platt stenig stig. Några motionstävlingar per år.
Jag hinner aldrig slita ut mönstret innan däcket åldrats och fästet blivit märkbart sämre i högre farter. Märker redan efter en säsong att greppet börjar bli sämre men kör oftast 2 säsonger. Känns fel att kasera däck med mycket möster kvar.
Hur gör ni andra som inte sliter ut mönstret? Nytt varje år?
Är det verkligen gummit som åldras så fort och inte nabbarna som blir mera avrundade? Helt nya nabbar med knivskarpa kanter biter mycket bättre.

kais01

Aktiv medlem
det hjälper förstås, men inte direkt på hårda ytor som våt asfalt och inte heller räcker det på våta rötter. gummikvaliten är kung.

danky_xv

Medlem
försöker undvika däckmodeller som tappar våtgreppet så man slipper kassera i förtid bara av den anledningen.

mtb-däck brukar bli porösa i sidan och då torkar tätmjölken med ideliga byten som följd. detta och kanske någon rift ger kassation innan mönstret är utslitet. en tre-fyra säsonger bör det bli, men fördelar cyklandet på två cyklar och totalt 4 hjulpar.

pendlar- och lvg-däck brukar jag undantagsvis slita ut, men oftast åker de i bingen strax innan, pga småbristningar i corden efter punkteringar, eller bulging, dvs att det blir ojämnhet i corden av mer gradvis karaktär.
De senaste däcjen har jag kört med i 2 säsonger. För myscykling duger de många år till men inte för tävling eller "hårdare" cykling. Det känns tokigt att byta ut däck med mycket mönster i förtid.

Vilka däck tappar inte våtgreppet så fort?
Nu senast har jag använt Vittoria Mezcal och Barzo. Barzo var riktigt bra första säsongen, andra säsongen var greppet inte lika bra mer på stenar och rötter. Misstänker att de inte duger mer detta år?

Lvg däcken kör jag med många år, tills det är sprickor eller nötta.

Valhalla_

Aktiv medlem
Känns fel att kasera däck med mycket möster kvar
Man kasserar ju inte, man säljer vidare. Går till och med att sälja däck med torrsprickor, bara priset är rätt. Ofta går de ju fint att köra på ändå.

Själv kör jag mina vee snap wce jämt och ständigt på freeridehojen, tror de håller 2 säsonger fram och 1-2 säsonger bak. Überbra däck, de vill man inte byta om man inte måste.

På mina andra cyklar byter jag däck som underkläder, köper nytt eller beggat, säljer vidare. Kasserar aldrig någonsin ett enda däck, såvida det inte är ett ice spiker monterat med korv för då måste man skära loss det med morakniv..

BJS

Aktiv medlem
Vissa däck går ju fixa till med lite knivande. Skära nya vassa kanter på dobbar. Tidsödande och blir sällan lika bra som nytt, men ofta klart bättre iaf

danky_xv

Medlem
Man kasserar ju inte, man säljer vidare. Går till och med att sälja däck med torrsprickor, bara priset är rätt. Ofta går de ju fint att köra på ändå.

Själv kör jag mina vee snap wce jämt och ständigt på freeridehojen, tror de håller 2 säsonger fram och 1-2 säsonger bak. Überbra däck, de vill man inte byta om man inte måste.

På mina andra cyklar byter jag däck som underkläder, köper nytt eller beggat, säljer vidare. Kasserar aldrig någonsin ett enda däck, såvida det inte är ett ice spiker monterat med korv för då måste man skära loss det med morakniv..
Måste bli bättre på att sälja vidare. Då kanske det inte känns som man slösar.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag tvingade mig själv att byta från mitt kära Nobby nic trailstar (högra) till det iof lika gamla addix speedgrip (vänstra) som jag knappt använt pga det ger (fortfarande vid bytet) sämre grepp i blöta o lera då den cykeln används, men förutom runda nobbar så släppte det högra igenom för mycket vätska genom sidoväggarna. I höstas, ca 3,5 år. Framdäcket på den cykeln höll till i år, då började sidonabbarna på det Magic maryt brytas av. Så ca 4 år för det.
Men jag tävlar inte.

Edit: på de heldämpade har det rotarats mera pga användning, vägcykeln fick nyligen nya däck efter ca 5 år, men inte många mil.

Bilagor

• IMG_20210817_131006.jpg
    IMG_20210817_131006.jpg
    591.2 KB · Besök: 56

D i U

Aktiv medlem
Jag kör aldrig ”slut” på mönstret vare sig jag vill eller inte för däcken går alltid sönder på annat sätt ändå inom 5-10 månader (bak).
Mitt nya dissector punkades efter ca 5 timmar som jag lagade nyss, dessförinnan ett dhr med ett par gummipluggar i som är halvsletet.

Körde ett dissector 3C maxxterra under ca 7 månader förra året då ca hälften av mönstret var kvar men hade 7 lagningar lite här och var.

MTBemil

Aktiv medlem
Jag kör aldrig ”slut” på mönstret vare sig jag vill eller inte för däcken går alltid sönder på annat sätt ändå inom 5-10 månader (bak).
Mitt nya dissector punkades efter ca 5 timmar som jag lagade nyss, dessförinnan ett dhr med ett par gummipluggar i som är halvsletet.

Körde ett dissector 3C maxxterra under ca 7 månader förra året då ca hälften av mönstret var kvar men hade 7 lagningar lite här och var.
avverkar dem inte riktigt så fort men det är rätt likt min upplevelse också, föredrar grovt mönster och tunn casing. så revor är den främsta fienden

Rattnalle

Aktiv medlem
Brukar hålla mig till däck som funkar både fram och bak. När något av däcken är slut flyttar jag bak framdäcket och sätter ett nytt fram. Går ju att köra riktigt slitna däck bak utan att det är något direkt straff tycker jag.

Rullar jag bara runt hemma kan ett däck hålla 3-4 säsonger. Men det går också att köra rätt slut på ett (bak)däck på en vecka i alperna i vass terräng.

kais01

Aktiv medlem
Brukar hålla mig till däck som funkar både fram och bak. När något av däcken är slut flyttar jag bak framdäcket och sätter ett nytt fram. Går ju att köra riktigt slitna däck bak utan att det är något direkt straff tycker jag.

Rullar jag bara runt hemma kan ett däck hålla 3-4 säsonger. Men det går också att köra rätt slut på ett (bak)däck på en vecka i alperna i vass terräng.
föredrar också den metoden. fräscht gummi och bäst grepp fram.

även dedicerade framdäck med lite mjukare klackar blir fastare och stabliare i köttet och kan funka helt ok bak när de blivit halvslitna. för vardagsbruk åtminstone.

danky_xv

Medlem

Rullar jag bara runt hemma kan ett däck hålla 3-4 säsonger. Men det går också att köra rätt slut på ett (bak)däck på en vecka i alperna i vass terräng
Detta skall jag testa på med. Känns ekonomiskt och miljövänligare att använda däcken längre. Och öven sälja vidare däck som har mönstret iskick.
Det jag funderat på i många år är att skaffa en till uppsättning hjul.
Då kan jag ha fräscha gummin på till tävlingen på ett hjulpar och på andra hjulparet har jag de däck som inte duger för tävling. Win win.

Berk

Aktiv medlem

Men på vilken sätt var däcken slut då? Sju lagningar är väl inget problem i sig.

Fundadores

Aktiv medlem
Det är ju bra att tänka på miljön. Men jag tror inte du som tävlingscyklist behöver känna dåligt samvete för att du byter däck varje säsong. Ge bort dem om du inte orkar sälja.

Trim

Aktiv medlem
Det här frågan påminner mig om far när han sa men jag har ju köpt nya däck de kon ju inte vara slut redan.
Jo för en tonåring med broms sladd runt.😁

Raemoe

Aktiv medlem
När det gäller tubeless så har jag bara bytt ett däck på 500 mil. Ett WTB Horizon skars upp mitt i banan, så framdäcket fick migrera bakåt och ersattes av ett Ultradynamico Cava. Bägge har ett reparationsbacon vardera och kämpar vidare.

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Återupplivar den här tråden istället för att starta en ny.

Kan jag byta detta bakdäck med gott samvete? Inga dobbar är helt av, men flera är på god väg. Tycker ändå det biter bra, samtidigt som jag ogärna upptäcker att de inte gör de längre vid fel tillfälle.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Återupplivar den här tråden istället för att starta en ny.

Kan jag byta detta bakdäck med gott samvete? Inga dobbar är helt av, men flera är på god väg. Tycker ändå det biter bra, samtidigt som jag ogärna upptäcker att de inte gör de längre vid fel tillfälle.
Jag har åkt till Alperna med bakdäck i sämre skick så jag hade bara sett till att ha ett nytt hemma än så länge. Försämringen sker ju gradvis och inte tvärt så överraskad blir du knappast. Är ju dessutom mer kritiskt fram än bak i vilket fall, jag kör som regel det gamla framdäcket bak till nästa gång det är dags att byta fram.

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Ja, jag fattar att det går att köra däck i klart sämre skick. Frågan handlar egentligen mer om huruvida jag behöver skämmas för att byta dem? 😅 ”Råkade” beställa hem en uppsättning Magic Mary och Big Betty häromveckan. Känner mig rätt sugen på att testa dem, men det känns också dumt att ha ett par fullt fungerande däck liggandes i garaget och samla damm. Det är väl bra att ha ett par reserver men jag känner mig själv för väl. Det kommer inte ta många dagar innan jag köpt nya om det smäller.

Laan84

Aktiv medlem
Ja, jag fattar att det går att köra däck i klart sämre skick. Frågan handlar egentligen mer om huruvida jag behöver skämmas för att byta dem? 😅 ”Råkade” beställa hem en uppsättning Magic Mary och Big Betty häromveckan. Känner mig rätt sugen på att testa dem, men det känns också dumt att ha ett par fullt fungerande däck liggandes i garaget och samla damm. Det är väl bra att ha ett par reserver men jag känner mig själv för väl. Det kommer inte ta många dagar innan jag köpt nya om det smäller.
I samma läge som dig så hade jag bytt..

moros

Aktiv medlem
Hans Dampf Addix Soft, fick cykeln juni 2020. Däcken kan ha suttit ett då det var my2019, men däcket har inte gått så många mil (vilket syns på mönstret). I år har det bara gått någon enstaka runda då jag haft ett annat hjulpar för det mesta.

Nu inför hösten skulle jag sätta på dessa hjulen och då ser det så här tråkigt ut. Sprickor runt många dobbar där det ser ut att läckt vätska. Har de åldrats så dåligt?

Köra eller byta?

20220924_115711.jpg
20220924_115732.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
Hans Dampf Addix Soft, fick cykeln juni 2020. Däcken kan ha suttit ett då det var my2019, men däcket har inte gått så många mil (vilket syns på mönstret). I år har det bara gått någon enstaka runda då jag haft ett annat hjulpar för det mesta.

Nu inför hösten skulle jag sätta på dessa hjulen och då ser det så här tråkigt ut. Sprickor runt många dobbar där det ser ut att läckt vätska. Har de åldrats så dåligt?

Köra eller byta?

Visa bilaga 584183 Visa bilaga 584185
Kör på, det där är ju kosmetiskt.

Mamel

Aktiv medlem
För min del har det oftast handlat om att jag velat pröva något nytt i jakten på Det Perfekta Däcket. Nu har jag hittat det, för mig, bästa däcket, så nu blir det klart färre byten. Känns bra, ur flera aspekter.

Berk

Aktiv medlem
Jag tvingade mig själv att byta från mitt kära Nobby nic trailstar (högra) till det iof lika gamla addix speedgrip (vänstra) som jag knappt använt pga det ger (fortfarande vid bytet) sämre grepp i blöta o lera då den cykeln används, men förutom runda nobbar så släppte det högra igenom för mycket vätska genom sidoväggarna. I höstas, ca 3,5 år. Framdäcket på den cykeln höll till i år, då började sidonabbarna på det Magic maryt brytas av. Så ca 4 år för det.

Såg din gamla inlägg nu, intressant. Jag trodde att Addix gummi var helt överlägsen, men du tycker alltså att TrailStar har bättre grepp när det är blött. Min son klagade mycket på bakhjulssläpp på blöta häll med sin Nobby Nic SpeedGrip. Nu har jag köpt DHR II Dual till honom och är helt nöjd (det var dock mindre blött de enda dag han körde på dom). Inte att jag tvivlar på expertisen av min son, men det är bra att har det bekräftad.

Tokig

Aktiv medlem
Pendlingshojens nya Vittoria Randonneur sulor höll dåligt, efter 1 vecka:

Bilagor

• P_20220928_121602.jpg
    P_20220928_121602.jpg
    653.2 KB · Besök: 68

Tokig

Aktiv medlem
Parkerat nära en katt som vill vässa klorna? Eller vad har hänt?
Fasiken vet, inget som skadat däcken utan dök upp efter ett par mil, båda sidor, både fram å bak.
Rätt djupa repor med, nån mm ned. Däcken kändes rätt sladdiga så nått fel i produktionen helt klart. Lev skickade nya direkt efter jag mailat ett par bilder så nått fel på batchen kanske?

Topp