Hur ska däck och dämpare bete sig vid landning på mark.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag tänker att dämparna med tryck/retur rätt ska hålla kvar däcken i marken och inte skjuta upp mig i luften igen, isåfall har jag lyckats få till det ganska bra. Men däcken, ska dom deformeras lite och plattas ut för att få bättre grepp i nedslaget eller ska dom vara opåverkade och dämparen ta allt?

Varsågod att spekulera, killgissa eller tjejveta. Jag försöker fortfarande lära mig.

Bildexempel: Framdäcket deformeras i princip inte alls i nedslaget, sänka däcktrycket? Bakdäcket deformeras, höja trycket?

Skärmavbild 2020-06-03 kl. 07.47.02.png

Skärmavbild 2020-06-03 kl. 07.47.27.png

Berk

Aktiv medlem
Skulle säga att det är inte så viktigt hur däcken beter sig vid landning, förutom att man inte vill ha genomslag. Ja vill alltid maximera grepp och komfort, så jag kör med så låg tryck som mögligt. Gränsen är då genomslag vid landningar i stenkistor, det bestämmer däcktrycken för mig. Om man vill ha bra rull också vill man kanske köra med högre tryck.
Att dämparna håller däck kvar på marken är bra för kontroll.

Aron

Aktiv medlem
Så länge du inte får genomslag allt frid och fröjd gubbyrar jag.

Angående deformationen så får bakdäcket ta emot en större del av kroppsvikten än framdäcken i bildserien ovan.

Totalt sett, om man ser hur många sekunder man spenderar på olika saker så är landningen efter ett hopp ett extremfall. Jag hade justerat dämpare/däck för maximat grepp och komfort i de situationer där den största tiden tillbringas, och sen lagt på lite extra för att undvika genomslag i situationer som den på bilden. Håller man på att hoppa hela dagen kan man så klart ta höjd för det och pumpa i lite extra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Optimalt är att dämparna ska gå från utsträckt till ride height(sag) direkt, det är inte så lätt att få till framförallt inte på en cykel. Lyckas man få till det att man går förbi ride height men stannar där på vägen upp/ut så tycker jag man fått till det bra. Blir det hoppstylta behöver man skruva, man ska inte skickas iväg för en ny färd direkt efter landningen. Sen kan man såklart överbelasta och slå igenom stenhårt, då blir det oftast ett nummer.

Däcken ska vara bra högt pumpade om de inte så gå ihop, då blir det inte så bra på resten i alla fall, förmodligen inte i landningen heller om det inte är jämn asfalt.
Hårda nog att inte få genomslag men mjuka nog att ta upp eventuella ojämnheter i marken skulle jag säga är mellanvägen. Tror man hamnar här om man pumpar så det funkar på resten av banan, gör det inte det så löser man det nog bättre med inlägg än högre tryck.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ditt bakhjul är lite väl mjukt kan jag tycka. Men lite svårt att avgöra för man kan inte se/höra vad som händer. Vad kör du för tryck och vad väger du?

Spacekitty

Aktiv medlem
Ditt bakhjul är lite väl mjukt kan jag tycka. Men lite svårt att avgöra för man kan inte se/höra vad som händer. Vad kör du för tryck och vad väger du?
2,25" med 1,2 bar bak. Ca 67 kg.

(det som inte syns på bilden, men syns i filmen är att bakdäcket komprimeras två ggr, men lyfter inte från marken, det tänker jag mig att det åtgärdas med att vrida ett klick långsammare på dämparen till nästa gång)

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Vi har glömt inserts i diskussionen. Något rimligt insett bak, så tänker jag att du kan ställa lufttrycket efter vad du vill ha när du åker stig (så lågt som möjligt) men ändå inte få punka, trasiga fälgar och lilleskutt-tårar i en landning.

CBrandel

Aktiv medlem
Inom motocrossen vill man använda så mycket slaglängd som möjligt utan att bottna vid en hård landning.

Speciellt i röven. Däcken bör deformeras då det är en förlängning av dämpningen.

Du ska inte studsa efter, då får du skruva på returen.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Pinkbike körde ju ett bottom out test. Ganska intressant att se hur cykel beter sig. Verkar rätt normalt att bakdäcket komprimeras mer:

Valhalla_

Aktiv medlem
2,25" med 1,2 bar bak. Ca 67 kg.

(det som inte syns på bilden, men syns i filmen är att bakdäcket komprimeras två ggr, men lyfter inte från marken, det tänker jag mig att det åtgärdas med att vrida ett klick långsammare på dämparen till nästa gång)
1,2 är rätt lågt för din vikt om du vill köra sånt där utan inserts.

liveforthis

Aktiv medlem
*såg nu att du svarat på terrängen*.

Pratar vi vid Stigcykling ? El tex mer hopp/dropp ? Jag skulle aldrig vilja ha däck som deformeras vid landning då det gör att styrningen m.m kan känns vagt få cyklen vill vandra i sidled lite. Visst stig cyklar man har har mindre stök kan det ju va bekvämt med lägre tryck men annars så tycker jag ett svara gött med lite högre tryck. Gillar även och ha lite felmarginal på däck trycket vid en sämre landning eller oförberedd hinder. Jag kan ju tex köra min lokala slinga med förbundna ögon och vet vart varenda sten finns. Men kör man någonstans där man inte är lika säker på hur stigen ser ut så är chansen större attan kör lite "o smuttare". Så tänker jag iaf lite runt ämnet.

Berk

Aktiv medlem
Tycker du? Jag kör med 75 kg på 61 mm däck på HT med 1.2 bar bak utan inserts och överlever liknande drop. Tycker det är precis på gränsen och skulle höja trycket för högre drop.

skier

Aktiv medlem
Jag upplever när det går lite fortare att dämparna inte hinner med att börja röra på sig innan däcket har bottnat, så jag kör så pass högt tryck att jag inte får genomslag allt för ofta. Kan förstås vara mina dämpare som är dåliga också.

Ska du anpassa trycket efter att du ska droppa skulle jag säga att högre tryck är bättre, sen blir det förstås sämre grepp i resten av cyklingen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Så länge landningen är slät och det inte finns risk att slå i en vass sten borde det ändå vara ok. Det är enstaka vassa stenar som sätter mitt däckstryck eftersom det är de som annars tar tuggor i fälgarna.

ejma

Aktiv medlem
Kanske lite aktiv dämpning med benen kan hjälpa om du tycker att däcktrycket är bra i övrigt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Kanske lite aktiv dämpning med benen kan hjälpa om du tycker att däcktrycket är bra i övrigt?
Det och att försöka fördela vikten jämnare fram/bak. Så länge det inte sa klonk på bilden tror jag som sagt inte trycket i däcken behöver vara ett problem. Jag hade varit mer orolig för att burpa däcken i nån kurva.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tycker du? Jag kör med 75 kg på 61 mm däck på HT med 1.2 bar bak utan inserts och överlever liknande drop. Tycker det är precis på gränsen och skulle höja trycket för högre drop.
Du kanske är väldigt smutt när du landar. För ts är det lite på gränsen verkar det som. Minsta rot eller sten på detta så säger det pang.

Dessutom kan hojen uppföra sig lite mysko vid landning när däcket ser ut sådär, men det är väl värre på den punkten om det händer i fram..

poqa

Aktiv medlem
Köp en Nube korv och stoppa i däcket så kan du köra vidare eller sänka trycket om du vill!

jonte987

Aktiv medlem
Hur mycket problem har ni med burp? Jag burpade av ett mm för ett par veckor sen och slog mig som fan. Jag hade lägre tryck än normalt och däcket är väldigt mycket sladdrigare än när jag sist satte på det.
Osäker på orsak och verkan men det blir inga fler test med lågt tryck.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur mycket problem har ni med burp? Jag burpade av ett mm för ett par veckor sen och slog mig som fan. Jag hade lägre tryck än normalt och däcket är väldigt mycket sladdrigare än när jag sist satte på det.
Osäker på orsak och verkan men det blir inga fler test med lågt tryck.
Burpade bak i fredags. Oklart varför för så lågt tryck hade jag inte. Vet inte om jag kanske fick nåt litet hål som guckan tätade men att det som var kvar sen inte riktigt var tillräckligt. Men jag tycker under ca 1,4-1,5 bar gör däcken sladdriga och gör att det känns som om jag ska burpa. Beroende på hur tjocka däcken i sig är då givetvis.

jonte987

Aktiv medlem
Burpade bak i fredags. Oklart varför för så lågt tryck hade jag inte. Vet inte om jag kanske fick nåt litet hål som guckan tätade men att det som var kvar sen inte riktigt var tillräckligt. Men jag tycker under ca 1,4-1,5 bar gör däcken sladdriga och gör att det känns som om jag ska burpa. Beroende på hur tjocka däcken i sig är då givetvis.
Jag tyckte trycket var hanterbart men gissar att jag halvburpade ut lite till innan det smällde. Inte 100 på att jag föll för att det burpade och inte tvärtom men det var överskande och utan annan synbar orsak i spåret.
Under 1.4 bar var det. Brukar annars ligga 1.5-1.8 fram och det känns oproblematiskt

jonte987

Aktiv medlem
Är det nu jag ska skriva att jag har 1,0 bar fram på bilden :)

Har inte burpat än. Vill inte heller fuska med korv i däcket.
Som sagt är jag inte 100% på vilken slutsats man ska dra, kanske jag klantade mig och ramlade av mig själv. Det var blött och det var också därför jag tänkte jag kunde ha lite lägre tryck.
Det gör för ont för att jag ska göra om det.

Berk

Aktiv medlem
Du kanske är väldigt smutt när du landar. För ts är det lite på gränsen verkar det som. Minsta rot eller sten på detta så säger det pang.
Tror att jag har blivit duktigt på att undvika smäll på bakhjulet för att jag framförallt kör HT i stök. Byte från Specialized Grid till Grid Trail däck hjälpare också, för att den är styvare och har mer dämpning. Men skulle inte tänka att det ersätter 120 mm dämpning bak.

Verkar att burpning berör mycket på däcken. Schwalbe verkar vara problematiskt.

Berk

Aktiv medlem
Mycket möjligt men det står 1.6-3.5 bar på däcket så jag kan inte skylla på tillverkaren.
Tillverkare speccar alltid på säkra sidan. Min Specialized däck säger nu min 1.4 bar fram och 1.7 bak, men kör nu med 0.9/1.2. Skulle vara bättre om tillverkaren speccade mer realistiskt.

jonte987

Aktiv medlem
Tillverkare speccar alltid på säkra sidan. Min Specialized däck säger nu min 1.4 bar fram och 1.7 bak, men kör nu med 0.9/1.2. Skulle vara bättre om tillverkaren speccade mer realistiskt.
fast det var ju realistiskt att skiten burpade av. Har viss respekt att det inte går att räkna ut med 1 bars marginal när jag burpar.

Berk

Aktiv medlem
Förstår nu att tillverkare hellre speccar min tryck som är säkert för alla än för cyklister som jag (och jag tittar inte ens på min trycket som tillverkaren uppger).

Foxis

Aktiv medlem
Men man blir nyfiken! Kan vi köra en tryck-poll? Jag kör mellan 1.7-2 beroende på läge, men det känns som om jag i detta sällskapet är extremt försiktig...?

glitch

Aktiv medlem
Men man blir nyfiken! Kan vi köra en tryck-poll? Jag kör mellan 1.7-2 beroende på läge, men det känns som om jag i detta sällskapet är extremt försiktig...?
Relativt meningslöst då alla som kommer skriva har olika utrustning för att mäta trycket och få saker visar så notoriskt olika som enkla tryckmätare i pumpar och dylikt.
2.0 bar är dock som du säger relativt högt för stigcykling i alla fall.

Foxis

Aktiv medlem
Relativt meningslöst då alla som kommer skriva har olika utrustning för att mäta trycket och få saker visar så notoriskt olika som enkla tryckmätare i pumpar och dylikt.
2.0 bar är dock som du säger relativt högt för stigcykling i alla fall.
Jag trodde alla hade riktig tryckmätare. ;) Min använder jag dock bara på fatbiken som kör typ ”rätt”(skitmjukt) tryck.

Men vad siktar ni på då, teoretiskt? 2.4/2.5-bredd. 1.5 bar?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag trodde alla hade riktig tryckmätare. ;) Min använder jag dock bara på fatbiken som kör typ ”rätt”(skitmjukt) tryck.

Men vad siktar ni på då, teoretiskt? 2.4/2.5-bredd. 1.5 bar?
Vad är en "riktig" tryckmätare? Man får upp på en tusing för att få nåt bra och för cykel tycker nog de flesta det är att ta i. Jag nöjer mig Topeak D2 som jag brukar se i de flestas andras stall med, de har träffbild som en hagelbössa.

Oftast blir det ~1,5 fram och 1,7 bak, går ner lite på race om det regnar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer