Hur ska däck och dämpare bete sig vid landning på mark.

Spacekitty

Aktiv medlem
Inom motocrossen vill man använda så mycket slaglängd som möjligt utan att bottna vid en hård landning.

Speciellt i röven. Däcken bör deformeras då det är en förlängning av dämpningen.
Hur mycket deformering av däcken räknar man med inom motorcross? Mer eller mindre än ovan?

Foxis

Aktiv medlem
Vad är en "riktig" tryckmätare? Man får upp på en tusing för att få nåt bra och för cykel tycker nog de flesta det är att ta i. Jag nöjer mig Topeak D2 som jag brukar se i de flestas andras stall med, de har träffbild som en hagelbössa.

Oftast blir det ~1,5 fram och 1,7 bak, går ner lite på race om det regnar.
Njaä, riktig vet jag inte. En digital BBB som iallafall låtsas visa rätt härad. Tror den kostade 300 spänn kanske? Stämmer rätt bra med pumpen, så antingen visar båda fel, eller så är de hyfsat rätt. :)

Ok - kontenta är att jag lätt kan sänka 0.2-0.3 iallafall utan att behöva bekymra mig. Sen ska nog grabben som väger väsentligt mindre än jag sikta på 1.5. Tror han också slentrianmässigt siktar för högt.

Makten

Aktiv medlem
Vad är en "riktig" tryckmätare? Man får upp på en tusing för att få nåt bra och för cykel tycker nog de flesta det är att ta i. Jag nöjer mig Topeak D2 som jag brukar se i de flestas andras stall med, de har träffbild som en hagelbössa.

Oftast blir det ~1,5 fram och 1,7 bak, går ner lite på race om det regnar.
Topeak D2 visar jättelågt jämfört med alla andra tryckmätare och manometrar på pumpar jag provat eller jämfört med. Helt orealistiskt lågt. Enligt den kan jag utan större problem köra 12 psi fram och 17 bak på 2,3"-däck. Det är 0,8 och 1,2 bar. Min fulpump med analog manometer har tidigare överensstämt med andra tryckmätare och den visar 1,1 och 1,6 vid samma tryck, vilket låter mer rimligt och är det tryck jag kör när det inte är snustorrt. I nuvarande före ligger jag på ungefär 1,2 fram och 1,7 bak (med korv) och jag väger 80 i strumplästen.

Är jag ensam om att köra så stor skillnad mellan fram och bak? :unsure:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Topeak D2 visar jättelågt jämfört med alla andra tryckmätare och manometrar på pumpar jag provat eller jämfört med. Helt orealistiskt lågt.

Njaä, riktig vet jag inte. En digital BBB som iallafall låtsas visa rätt härad. Tror den kostade 300 spänn kanske? Stämmer rätt bra med pumpen, så antingen visar båda fel, eller så är de hyfsat rätt. :)

Testade nu då jag blev nyfiken eftersom jag har båda ovan nämnda.

IMG_20200604_090914.jpg

Min D2 visar 0,3 mindre än min kamrats. Vilken i sin tur då visar mer än min BBB :)
Använder man bara samma så är de nog konsekventa men dessa diskussioner blir alltid lite lidande.

moros

Aktiv medlem
Hur väl stämmer era däcktryck med formeln: totalvikt/däckbredd i mm=däcktryck i bar (sen dra av 5-10% fram och lägg till 5-10% bak)

Der Kaiser

Aktiv medlem
@Spacekitty : för mig är det inte ut som att någon av bilderna fångar framändan under högst tryck, gaffeln är långt ifrån att bottna. Då har du antingen missat att ta en stillbild när du komprimerar däck och gafffel maximalt, eller så landar du i princip bara på bakhjulet, men med tanke på din vinkel på första bilden tror jag inte det, jag tror att en bråkdel av sekund senare caption skulle visar ett mer hoptryckt framdäck. Jag tror också att en lätt insert bak skulle vara bra för din bakfälg.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu börjar det väl bli smått OT men D2 verkar ju vara rätt osäker, även i detta test. https://singletrackworld.com/2018/09/group-test-6-tyre-pressure-gauges-tested-reviewed/
Jag köpte en Lifeline på Wiggle, den verkar hyffsat konsekvent i mätningarna. Verkar vara samma som heter Oxford DigiGuage i detta testet.
BBB och Schwables ser likadana ut med, frågan är väl om det skiljer nåt invändigt. Antagligen inte, de köper båda in dem.
D2 är ju utan tvekan den mest användarvänliga så jag kör på med den ändå, den verkar vara konsekvent om än inte helt korrekt :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Lite lägre fram och samma (lägre) tryck bak tack vare insert. Kör ungefär formens tryck på enduro/parkhjulen med downhilldäck på (även där samma tryck fram o bak tack vare insert bak).

Hur väl stämmer era däcktryck med formeln: totalvikt/däckbredd i mm=däcktryck i bar (sen dra av 5-10% fram och lägg till 5-10% bak)

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar stämma ungefär även om jag inte använder den formeln. Beroende på vilket tryck jag har när jag mäter däcket....

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jag mäter som med kött. Medium-rare-ish. Rätt intressant att prova hur det är att rulla runt kvarteret på tog-lågt tryck också för att få en uppfattning om hur lågt man kan gå.

Misstänker att min xxl-pumps mätare inte är att lita på. SKS Airworks 10 eller ngt i den stilen heter den.

Masjevel

Aktiv medlem
Såg nåt klipp med Jolanda Neff, Annika Langvad och Emily Batty där de fick svara på vilket tryck de brukar ha och alla svarade att de oftast trivdes bäst med ca 20psi (ca 1,4bar) men att det kanske var lite i överkant för att vara på den säkra sidan och de är ju inga tungviktare precis.
Vet inte om de kör slanglöst eller med korv, gissar slanglöst.

jonte987

Aktiv medlem
Såg nåt klipp med Jolanda Neff, Annika Langvad och Emily Batty där de fick svara på vilket tryck de brukar ha och alla svarade att de oftast trivdes bäst med ca 20psi (ca 1,4bar) men att det kanske var lite i överkant för att vara på den säkra sidan och de är ju inga tungviktare precis.
Enligt interwebben så väger neff 53kg. Hojen 9kg? Ska vi gå efter det så är det några av oss som får springa ut och pumpa

EDIT, baserat på tillgänglig info och om hon kör däck på 59mm så motsvarar det circa 2.2 för mig.

Bah

Medlem
Näe. Jag har landat i ungefär samma skillnad. 1,0/1,4 för stigcykling på 2,6” mätt med topeak. Men jag erkänner att jag kör slang fram och anaconda bak pga mardrömmar om att burpa fram.

@Spacekitty jag väger ca samma (70kg) och utan korv slog jag igenom på 1,4 så fort det fanns vassa stenar. Bara 0,2 bar till verkade lösa problemet till 90% men med korv behöver jag inte ens tänka på det. Bakfälgen har dessutom börjat ge mig slängpussar och kramar som tack för omtanken.

PS. Jag är baktung, klumpig och långsam

Makten

Aktiv medlem
Det stämmer perfekt rakt av för bakdäcket men jag drar av 30% fram.
Formeln säger väl inte så mycket utan att veta vilken typ av däck man kör, dock. Med papperstunna XC-däck hade det blivit punkafestival direkt. I mitt fall är det DHF 2,3" EXO fram och Aggressor 2,3" EXO med Anaconda bak.

moros

Aktiv medlem
Det stämmer perfekt rakt av för bakdäcket men jag drar av 30% fram.
Formeln säger väl inte så mycket utan att veta vilken typ av däck man kör, dock. Med papperstunna XC-däck hade det blivit punkafestival direkt. I mitt fall är det DHF 2,3" EXO fram och Aggressor 2,3" EXO med Anaconda bak.
Ja, man får väl lägga in lite personliga parametrar också baserat på det. Men det verkar ändå vara en rimlig utgångspunkt.

Erik O

Aktiv medlem
De här damerna kör ju å andra sidan på lite annorlunda stigar än många här och håller kanske rullmotstånd som den allra viktigaste parametern.

Foxis

Aktiv medlem
Nästan OT: Är det någon viktskillnad mellan slang / slanglöst+korv...?

poqa

Aktiv medlem
2,25" med 1,2 bar bak. Ca 67 kg.

(det som inte syns på bilden, men syns i filmen är att bakdäcket komprimeras två ggr, men lyfter inte från marken, det tänker jag mig att det åtgärdas med att vrida ett klick långsammare på dämparen till nästa gång)
Enligt Schurter behöver du bara lite bredare däck :)

https://www.scott-sports.com/

skier

Aktiv medlem
...
Jag har 0,1 bar skillnad mellan fram och bak (med genomslagsskydd monterat bak), för framhjulet tycker jag mest det är styrningen som blir för vag med lågt tryck, oftast hinner jag lyfta/flytta på framhjulet så det inte blir några ordentliga genomslag.

Makten

Aktiv medlem
Jag har 0,1 bar skillnad mellan fram och bak (med genomslagsskydd monterat bak), för framhjulet tycker jag mest det är styrningen som blir för vag med lågt tryck, oftast hinner jag lyfta/flytta på framhjulet så det inte blir några ordentliga genomslag.
Jag tänker lite tvärtom och optimerar trycket fram för bästa möjliga kompromiss mellan stöd, grepp och komfort. Bak däremot måste jag köra högre än jag vill för att inte få genomslag. Vid något sällsynt tillfälle har jag upplevt att det blivit "vagt" fram vid det tryck jag kör, men då snackar vi i nån ganska hård kompression där exempelvis en brant slutar tvärt till platt med samtidig sväng. Men då droppar jag aldrig högre än ungefär midjehöjd heller, så jag slipper anpassa trycket till enstaka hårda slag. :giggle:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag tänker lite tvärtom och optimerar trycket fram för bästa möjliga kompromiss mellan stöd, grepp och komfort. Bak däremot måste jag köra högre än jag vill för att inte få genomslag. Vid något sällsynt tillfälle har jag upplevt att det blivit "vagt" fram vid det tryck jag kör, men då snackar vi i nån ganska hård kompression där exempelvis en brant slutar tvärt till platt med samtidig sväng. Men då droppar jag aldrig högre än ungefär midjehöjd heller, så jag slipper anpassa trycket till enstaka hårda slag. :giggle:
Jag kör också primärt efter känsla fram och efter att inte slå i fälgen bak. Det blir ca 0,2-0,3 i skillnad för mig.

Spacekitty

Aktiv medlem
Om man går på mer vetenskap än känsla. Hur gör man när det gäller andra terrängfordon som ska fort fram? Vad ska jag söka på för något?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om man går på mer vetenskap än känsla. Hur gör man när det gäller andra terrängfordon som ska fort fram? Vad ska jag söka på för något?
Tyvärr nördas det inte riktigt ner sig på samma nivå inom andra däck och stötdämparsporter på hobbynivå så det är inte så lätt att hitta diskussioner.
De har inte heller samma vikthets att ta hänsyn till utan har möjlighet att ha förstärkta däck för att slippa punka. Man vill vara på ride height så stor del av tiden som det går. När jag körde MX fanns inte fancy inlägg mm, vi körde så halva däcket gick ihop ungefär.
När det gäller rally så sjunker inte däcket ihop så mycket, här kör man sen länge breda fälgar som man nu insett inom cykling med. Stötdämparna sköter resten.

Spacekitty

Aktiv medlem
Ninos vetenskapliga metod enligt filmen en bit upp, start ca 38s.

Senast ändrad:

Bah

Medlem
Nästan OT: Är det någon viktskillnad mellan slang / slanglöst+korv...?
Ja och nej.

Lätt korv + gucka blir ca samma som standardslang tills korven börjar suga i sig vätskan och man får pytsa i mer. Det blir alltså lite tyngre i praktiken men oj oj oj vad det är värt det. :) Halva happy har säkert träffat mig när jag suttit på huk i hellas och lagat punka innan jag fixade insert!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer