Hur ska jag tänka, hjälp mig i min fundering...gravel med framdämpning!?

dalaride

Medlem
Jag har en fundering som gnager i huvudet som jag behöver lätta! (läs att få hjälp med)

Jag har idag en cyklocross, en Trek Crockett 5 som är helt ok...men...jag skulle vilja ha en med lite större volym på sulorna, har idag 38mm som är maxspecen, men det borde gå att få in 40mm.

Jag funderar även på en framdämpare till denna, för ökad komfort, dels på grus men även på snällare singletracks med lite rötter och så.

Så vad är bästa alternativet mellan dessa två;

Behålla Treken och sätta på en dämpare som är låsbar, tyo xc modell med max 100mm och gå upp till 40mm däck, med risk att fucka up geometrin helt!?

Eller...

Sälja Treken och köpa en HT och ev, sätta på bockstyre, skulle säkert gå att hitta något alternativstyre eller köra det billigare alternativet och "go oldschool" och smacka på barends!?

Hur skulle ni tänka?

Jag är en medelålders man i sin mest korpulenta tid som föredrar komforten framför fart, gillar krullstyret för alternativ till handpositionerna...hjälp!

mzi

Aktiv medlem
På grus kommer det bara vara jobbigt med dämpare. Men vill du cykla MTB så ska du såklart köpa en sådan.

hm

Aktiv medlem
Finns väl gravels med dämpare , cannondale tex. Köp en sån

Stumpy

Aktiv medlem
Får du verkligen inte plats med mer än 40 mm fram?
Bak brukar det vara trångt, men fram får det oftast plats betydligt fetare sulor.

dalaride

Medlem
Får du verkligen inte plats med mer än 40 mm fram?
Bak brukar det vara trångt, men fram får det oftast plats betydligt fetare sulor.
Det är nog som du skriver, det är bak som det är tajt!

Det är ju annu ett alternativ att dra på större fram och 40 bak, klart billigast med!
I ärlighetens namn så har jag inte ens tänkt så långt så tack!

Stumpy

Aktiv medlem
Jag har ~55 mm utrymme fram i gaffeln på mina crossar, så det skulle gå att klämma dit tvåtums MTB-däck där och ändå ha ett par mm fritt på varje sida. 1,5 bars tryck i det, så har du bra dämpning för rötter och stenar.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Försök testa en laufgaffel, grusvarianten är riktigt trevlig för grusåkat, för rötter nja bättre än en stel gaffel men blir ingen HT-MTB utav cykeln ändå.
Håller mig fräsch så mycket längre med laufgaffel fram än utan iaf 👍🏻

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer