Hur ska jag träna?

NLC

Aktiv medlem
Hur ska jag träna?
Fast så hade han ju en genetisk fördel med hygglig lungkapacitet, kanske spillde över det med till (alla) andra konditionsidrotter ? ;-)
 

lundatok

Aktiv medlem
Hur ska jag träna?
Ja, men det har väl alla som är duktiga på konditionsidrott? ;)

Bosse vann ju kompiskampen ett år med det konceptet så det kanske inte är helt kass?
 

ejma

Aktiv medlem
Hur ska jag träna?
Lassi Karonen verkar inte vara helt kass på (långa) uthållighetsidrotter med bra placeringar även på Vasaloppet.
Kanotisten Knut Holmann har en 19:e plats i Vasaloppet som bästa resultat. Flertalet mästerskapsmedaljer i kanot.

Det finns ganska många nordiska toppkanotister och roddare som varit bra längdskidåkare under sin aktiva period.

Rebecca Romero växlade från mästerskapsroddare till mästerskapscyklist över några månader. Bra lungor öppnar många möjligheter.
 

Maakus

Aktiv medlem
Hur ska jag träna?
Mitt tränings-schema jag körde i ca fyramånade ökade ju mitt VO2 max rätt rejält. Slarvade med långturerna så mjölksyretröskeln och FTP:t hände det inte så mycket med.

Massor av intervaller, 30 sekundare, 2-3-4-6-7-10minutare med 3-4 minuter vila mellan.

Vo2 gick från 46,6, 4097ml till 53,9, 4653ml.
(Mätt hos aktivitus)

Körde på min endurohoj, och försökte hålla mig efter de pulsangivelser som schemat sa att jag skulle gör. Ganska svårt på mtb dock.

Intervaller verkar ju funka ganska bra, på mig, för att höja syreupptagningsförmågan.
 

josik

Aktiv medlem
Hur ska jag träna?
Försökte skumma tråden för att inte upprepa vad som redan sagts. Studier visar att tiden på hög intensitet har stor effekt. 4x4 vilket bara ger 16 minuter arbete (och ännu mindre om man räknar tiden det tar för kroppen att nå ett högt syreupptag).

Kör istället fler 4:or på något lägre effekt eller 3-1:or (min favorit) där man kör 3 minuter på en effekt kring 105-110% FTP och vilar 1 minut på 50% av det. Man kör antignen 10 på rad elller 2 block med 5-6 stycken (20-24min). Det ger 30-36 minuter arbete och tiden på ett högt syreupptag är significant högre än för 4x4. Den klassiska studien visade ju att 4x8 minuter var överlägset både 4x16 minuter och 4x4 minuter. Eftersom 4x8 fick rätt balans av intensitet och tid. Dvs en intensitet ÖVER FTP men samtidigt med en längre tid.

Att öka tiden på en intensitet över FTP ökar både FTP och vo2max mer än de andra varianterna. Så att bara köra tröskelpass för att öka tröskel och att bara köra vo2max för att öka vo2max är lite passé.

Att träna 10 h/veckan och ha en FTP på drygt 200 tyder på att bara du cyklar mer kommer du snabbt öka nivån. På 10 h/veckan bör du kunna ligga betydligt högre. Nu vet jag inte vad du väger såklart, men ändå.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer