Hur skall man veta att en annons inte är bedrägeri?

Det är väl helt OK att köpa på den annonsen efter en del prutande men jag skulle inte skicka pengar i förskott. Åka och kolla på grejorna hade jag nog kunnat tänka mig. Det har varit väldigt många bluffannonser på just Garmin-prylar, så jag skulle vara försiktig med denna.

Senast ändrad:
Man kan alltid swisha en krona och avbryta, då brukar man se vem som får pengarna... Hjälper till lite iaf.

NickPick sa:
Man kan alltid swisha en krona och avbryta, då brukar man se vem som får pengarna... Hjälper till lite iaf.

Väldigt lite, ungefär noll om du läser om de senaste blåsningarna. De är helt öppna med vem de är och trygga med att systemet inte kommer göra nåt åt det.

Träffas på plats om säljaren har under 1000 inlägg imho.

Garmin Edge kan komma in som ett nyord som betyder bedrägeri.
"Vi misstänker Garmin Edge här!"
;)

Raggamuffin sa:
NickPick sa:

Väldigt lite, ungefär noll om du läser om de senaste blåsningarna. De är helt öppna med vem de är och trygga med att systemet inte kommer göra nåt åt det.

Träffas på plats om säljaren har under 1000 inlägg imho.

Med namnet som bas kan man kunna kolla rätt mycket mer. Tex de utanför Karlstad som har lurat en massa här satt ju rätt djupt i skiten.

Efter att man kommit överens, men innan man betalt ber man en kompis maila och fråga. Säljer personen saken "igen" så...

Funkar ju även med vilken fake mail som helst. Förstår dock inte hur svårt det ska vara är införa ett simpelt betygssystem för säljare / köpare.

Gör en sök på telefonnumret så får ni bättre svar än att ni gissar och vad är det för svårt att ringa då eller har ni telefonfobi ungefär som torgskräck.

Skicka en lokal "happytorped" för upphämtning och betalning. Hursomhelst finns det fördelar i att hjälpa varandra. Det måste ju inte ha med misstanke att göra.

Man kan be om en bild på varan med dagens tidning eller valfri dagstidning hemsida som bakgrund, se till så att nicket eller personens namn är med på en lapp också.

Eller så får man invänta blockets blocketpaketet-lösning som ska komma igång under 2019.

Jag köper o säljer en hel del cykelgrejor. Tyvärr tröttnar jag rätt snabbt på ngn som inte litar på en, e ju lite synd för jag förstår ju var det kommer ifrån och att det inte är riktat mot mig personligen. Men fota en vara med dagens tidning osv. Njä då finns det enklare personer att göra affärer med. Då börjar jag undra om vederbörande är en som oxå skulle kunna försöka reklamera produkten efter ett år trots att det varit beggat köp på happy. Och ja det har faktiskt hänt att ngn velat göra det efter mer än ett år.. :-)

Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
Jag köper o säljer en hel del cykelgrejor. Tyvärr tröttnar jag rätt snabbt på ngn som inte litar på en, e ju lite synd för jag förstår ju var det kommer ifrån och att det inte är riktat mot mig personligen. Men foto en vara med dagens tidning osv. Njä då finns det enklare personer att ha o göra med. Då börjar jag undra om vederbörande är en som oxå skulle kunna försöka reklamera produkten hos efter ett år trots att det varit beggat köp på happy. Och ja det har faktiskt hänt att ngn velat göra det efter mer än ett år.. :-)
+1
Krångliga köpare går bort. Då säljer man till nästa i kön istället. Eller struntar i det.

ooms sa:
båtbensbudet sa:
Jag köper o säljer en hel del cykelgrejor. Tyvärr tröttnar jag rätt snabbt på ngn som inte litar på en, e ju lite synd för jag förstår ju var det kommer ifrån och att det inte är riktat mot mig personligen. Men foto en vara med dagens tidning osv. Njä då finns det enklare personer att ha o göra med. Då börjar jag undra om vederbörande är en som oxå skulle kunna försöka reklamera produkten hos efter ett år trots att det varit beggat köp på happy. Och ja det har faktiskt hänt att ngn velat göra det efter mer än ett år.. :-)
+1
Krångliga köpare går bort. Då säljer man till nästa i kön istället. Eller struntar i det.

Ja det är skön stil.
Först pruta flera tusen och sen vilja ha tillbaka mer när man har sönder något.

feedbacksystemet på ebay tycker jag hjälper till. även om jag gör en helt privat affär eller svarar på annons någon annan stans brukar jag referera till mitt eget, och nästan alltid gör säljaren då samma. öppnar en del dörrar. för vilken vettig säljare har inte en massa positiv feedback där, eller möjligen på tradera?

sen lite historiska frågor om den aktuella produkten, det brukar märkas rätt snart när det svamlas.

köpesannonser har jag märkt är som magneter på buset, går bort.

Har hänt att jag bett att ta köpet via fb istl för över mail/telefon då kan man få en liten inblick i vem man handlar av och om det verkar troligt att personen har en värsting"cykel " över att sälja . Såklart inte 100% säkert men känns lite bättre att skicka pengarna iaf...

Ta affären via tradera och be säljaren använda deras egna swish-lösning så agerar tradera mellanhand och har hand om pengarna.

Dvs händer något så kan du få dina pengar tillbaka.

Allroad sa:
Ta affären via tradera och be säljaren använda deras egna swish-lösning så agerar tradera mellanhand och har hand om pengarna.

Hur funkar det om köparen försöker blåsa säljaren? Dvs tar emot prylen, påstår att det är fel och kräver pengarna tillbaka av tradera. Hur är säljaren skyddad då?
De flesta av dessa s.k. skydd flyttar bara risken till säljaren, inget mer.

Jag bestämde mig efter de senaste "Garmin/hjul/annat-bedrägerierna" - öga mot öga och kontanta pengar. Dock får jag inget sålt du avståndet intressent-ego oftast är typ 40 mil :-)

båtbensbudet sa:
Jag köper o säljer en hel del cykelgrejor. Tyvärr tröttnar jag rätt snabbt på ngn som inte litar på en, e ju lite synd för jag förstår ju var det kommer ifrån och att det inte är riktat mot mig personligen. Men fota en vara med dagens tidning osv. Njä då finns det enklare personer att göra affärer med. Då börjar jag undra om vederbörande är en som oxå skulle kunna försöka reklamera produkten efter ett år trots att det varit beggat köp på happy. Och ja det har faktiskt hänt att ngn velat göra det efter mer än ett år.. :-)

Då kommer vi till personkännedom - jag har inga problem med att betala i förskott om DU säljer något (för skulle du mot alla odds glömma att skicka så antigen godtar jag det för att du är en bra snubbe eller så letar jag upp dig och påminner dig om att du glömt skicka styrstammen...)

Problemet är som vanligt de som inte är ärliga. 99% är dock ärliga så tråkigt om säljer av begagnade prylar avstannar på grund av bristande förtroende och tillit.

ooms sa:
Allroad sa:

Hur funkar det om köparen försöker blåsa säljaren? Dvs tar emot prylen, påstår att det är fel och kräver pengarna tillbaka av tradera. Hur är säljaren skyddad då?
De flesta av dessa s.k. skydd flyttar bara risken till säljaren, inget mer.

Nej det är ju såklart en faktor som man får ta med, att det finns ännu svinigare människor. Då kanske man får filma hela händelseförloppet från att man packar den funktionella varan till att man lämnar in hos posten. Finns en del såna scams på typ Sweclockers men annars är det en bra tjänst i sak när det går bra.

Antar att de finslipar sin tjänst nu eftersom den är nere.

Tillbaka
Topp