Hur skrämmer man älgar?

Robert

Aktiv medlem
Hur skrämmer man älgar?
Jag just kommit in efter min tredje pannlampstur och har lagt märke till man har ett stort sällskap av vilda djur i skogen. När jag körde på Torrekullaleden så mötte såg jag två reflexer längre fram på stigen som visade sig tillhöra en större älg. Jag beslöt att försöka skrämma djuret med hög fart och visslingar, då den stod mitt på stigen. Älgen makade sakta på sig åt sidan och jag kunde passera.
Jag undrar om detta var ett rekommenderat sätt att skrämma älgar?
Är det någon som har erfarenhet av bättre metoder? Typ kasta pinnar, ringklocka, tryckluftshorn?

Hur skrämmer man älgar?
Jag tror det räcker att bara köra på. Älgen lär flytta på sig när du kommer närmare. Om den inte gör det - bind den vid ett träd och tala om för mig var jag kan hämta den.

Hur skrämmer man älgar?
Tror inte skogens konung alltid är så lättskrämd. ;-) Att bara köra på och hoppas att den flyttar på sig kan i värsta fall sluta i att man får antingen cykeln eller sig själv söndertrampad. Är det en Älgko med kalvar så är de inte att leka med.

Passa på och titta och njut av naturens under, till slut flyttar säkert älgen på sig när den inser att du inte är intressant nog att stirra på längre.

/Leo

Hur skrämmer man älgar?
Tjena!

Att krocka med en älg är som att köra i ni en stor varm mjuk hårig vägg.. Enligt en cyklist på kjells tur eller vilket långlopp det nu var..

Hur skrämmer man älgar?
Smith&Wesson

ha det
Jan

Bilagor

• halgejakt.jpg
    halgejakt.jpg
    44.3 KB · Besök: 125
  • runar_bild1.jpg
    runar_bild1.jpg
    17 KB · Besök: 74
Hur skrämmer man älgar?
Jo det var kjells tur !
Man får tillbaks det man betalt till loppet om man krockar med en eller flera älgar :)

Älgar är STORA djur. inte som nånn mesig kossa !
De flyttar inte på sig i första taget.

Ducka å trampa på :)

Hur skrämmer man älgar?
Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Älgar är STORA djur. inte som nånn mesig kossa !

Du cyklar inte så ofta i kohagar förstår jag.

Har annars också konstaterat att det är väldigt mycket djur ute när det är mörkt. Under min cykeltur igår såg jag ett 10-tal rådjur, en grävling, tre katter och två älgar som flyttade på sig en stund efter att jag stannat ca. 10 meter ifrån dom.

Hur skrämmer man älgar?
Det verkar bli allt vanligare med djur som vägrar flytta på sig. Så jävla arrogant!

IMG_0089.jpg

Störst går först.

IMG_0090.jpg

Om ni rullar förbi medans jag tuggar lite här borta så kan jag låtsas som att jag inte sett något...

DSC04125.jpg

Okej. Så vem skall flytta på sig?

DSC04126.jpg

Jag tänker då inte flytta på mig!

Hur skrämmer man älgar?
kevlar skrev:
> Det räcker med 6.5. Fast jag säger man flyttar
> inte på älgar, dom klarar det bra själva när dom
> känner för det.
>
> __________________________
> Nu i helstel version

Visst jag vet att en 6,5.a är godkänd men det är och förblir en ärtbössa gjord för att skjuta människor/soldater för vilket den är förträfflig, så till rådjur kan jag tänka mig att använda den då det ligger närmare till hands viktmässigt.

En älg däremot väger bra mycket mer och det sitter inte fel med lite mera stoppkraft, allt under 308 borde vara förbjudet till älgjakt enligt mina erfarenheter från jakt/vapen branschen, men lagstiftarna har ju inte tagit hänsyn till djurens onödiga lidande när dem satte gränsen utan sett mera till vad som är bekvämt för jägarna att skjuta med :-(

Bosse

Hur skrämmer man älgar?
Visste inte att det var ett sånt problem med att älgar inte flyttar sig när man kommer. Inget jag märkt av efter att ha jagat i tjugo år.

Hur skrämmer man älgar?
Bara en bra älghistoria från förr...

nån gång på tidigt 1600-tal testade svenska kungahuset/militären om älgen var ett bra alternativ till hästar... det fanns nån slags farm där man avlade fram flera genarationer älgar o kollade hur de klarade av krigsmiljö... det visade sig att de blev rätt tama fort... att de sprang längre o uthålligare än hästar... att de kunde bära mer packning... att de var bättre i skog o snö... o viktigaste av allt, de var inte skotträdda... en succehistoria med andra ord... men tyvärr så var det ju så att alla andra armer i europa hade ju häst så det var det man ju skulle ha...

synd tycker jag... det hade ju vart helt bizarrt skrämande o se svensken komma ridanden på stohornade älgar i krigsröken... tala om att vi hade blivit europas orcher på riktigt då... ;)

Hur skrämmer man älgar?
En ganska bra ursäkt till att bära handeldvapen på cykelturen. En älgstudsar monterad på styret kanske? Frågan är ju hur du ska få hem djuret, rätt bra motion med en älg på 600kg i cykelkärran.

Hur skrämmer man älgar?
Ju mer du låter och syns, desto mer uppmärksamhet kommer du att få! så åk på som vanligt så går det nog lättast att komma undan.
När man kommer med tåg så får man rådet att inte tuta så mycket och inte ha helljus på när man ser en älg, för då flyttar dom sällan på sig.
Dom är ju rätt kaxiga dom där djuren :)

Hur skrämmer man älgar?
Sicket jäkla monster, jag hade skitit ner mig om jag cyklat in i en sån på stigen. Vad väger en sån där? ett par-tre ton??

Hur skrämmer man älgar?
bruse skrev:
> Vifta med en stekpanna å säga "flytta på dig,
> annars hamnar du i den här"! Funkar alltid!
>

:-D

Hur skrämmer man älgar?
Tobias/Frost skrev:
> Bara en bra älghistoria från förr...

Mycket tyder på att det bara är en skröna, tyvärr. Mer att läsa i ämnet: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?p=202747 (tyvärr det bästa jag hittade).

Hittade en referens om att älgen skulle ha varit "travhäst" 1907 men ingen fakta kring det heller.

Det finns/fanns däremot renar som man kan rida på.

En älg kan med sina en meter långa ben springa i ungefär 56 km/h och är grumt snabb även i terrängen. Så man vill inte bli jagad av dem direkt! :)

Senast redigerad av en moderator:
Hur skrämmer man älgar?
Från sidan som Tobbe länkade till:
"Att skapa ett kavalleri av älgtjurar vore nog lika svårt som att bygga en flotta av abborrar."

Hur skrämmer man älgar?
Klä dig som en jägare, då finns det inte en älg i närheten.
Annars kanske det räcker med att väsa fram ett "akta dig, jag har jakträtt här"... Typ.

Jag har haft "close encounter" två ggr med älg. Bägge gångerna har varit på cykel och av någon knepig anledning så har jag bägge gångerna hamnat mellan kon och kalven... Då har jag valt att backa istället för att skrämma dom :)

Hur skrämmer man älgar?
Tobias/Frost skrev:
> Bara en bra älghistoria från förr...
>
> nån gång på tidigt 1600-tal testade svenska
> kungahuset/militären om älgen var ett bra
> alternativ till hästar... det fanns nån slags farm
> där man avlade fram flera genarationer älgar o
> kollade hur de klarade av krigsmiljö... det visade
> sig att de blev rätt tama fort... att de sprang
> längre o uthålligare än hästar... att de kunde
> bära mer packning... att de var bättre i skog o
> snö... o viktigaste av allt, de var inte
> skotträdda... en succehistoria med andra ord...
> men tyvärr så var det ju så att alla andra armer i
> europa hade ju häst så det var det man ju skulle
> ha...

En period var det t o m förbjudet för allmogen att inneha inriden älg då lagen inte hängde med med sina slöa hästar. Motsvarigheten idag är väl nån toktrimmad Subaru/Mitsubishi :)

Brorsan hade en period en älg. Han jobbade då på Nya Wärmlandstidningen i Dals Ed och när nån ringde om en ihjälkörd ko med dagsfärsk kalv var ju utgången given. Några timmar sesnare hette kalven Nisse och bodde under brorsans köksbord. Kräket satte sig dock ner och pinkade så den fick byta namn till Lisa. Den blev rumsren på några dagar då den INTE tyckte om när "familjen" skällde på den. Att lära sig att vispskrammel i kastrull betydde mat (välling) gick blixtsnabbt. Brorsan kom också på den lysande idén att ta med henne på ungarnas skolavslutning. På med ett hundhalsband och inlastning i Volvo-kombin bara. Ett par ryck i kopplet och sen gick hon fot. Lystra till namnet gjorde den rätt omgående också. Tyvärr växer älgar nåt enormt och efter några månader var Lisa större än brorsans ungar, vilket inte var så värst bra då älgar leker hårt, brutalt och busigt. Hon gillade t ex att knyta upp skosnören med tänderna för att sen "studsa" iväg uppenbarligen omåttligt förtjust och nöjd med sig själv. Dom hittade då en kille i Småland med en ensam älgtjurkalv så dom skänkte Lisa dit, vilket höll på att orsaka tjurkalvens tidiga död. När Lisa släpptes in till den lille tjuren gick hon resolut till anfall mot det fula kreatur som stod där. Hon hade ju aldrig sett en älg förut...

Det löste sig efter lite invänjning och hon blev nästan riktig älg till slut

:)

> synd tycker jag... det hade ju vart helt bizarrt
> skrämande o se svensken komma ridanden på
> stohornade älgar i krigsröken... tala om att vi
> hade blivit europas orcher på riktigt då... ;)

Brorsan var lite besviken att det inte var en älgtjur han hade fått tag i. I så fall hade han behållit den, trots att det inte är lagligt, och ridit in den. Han såg visioner om sig själv majestätiskt rejsande hem från samhället med ICA-kassen hängande på en hornet och systempåsen på det andra :D

Senast redigerad av en moderator:
Hur skrämmer man älgar?
Förövrigt är det ju mycket effektivt att märka ut sin "nattstig" med reflexer, så slipper man koncentrera sig på vilket håll den svänger åt. Utan kan koncentrera sig på ev hinder på stigen.

Hur skrämmer man älgar?
Bländade djur blir av någon anledning lite paralyserade. Det är ju samma sak när man är ute och kör bil med hellyse och råkar få en hare/rådjur eller motsv framför sig på vägen. Dom viker inte av in i skogen utan fortsätter att springa längs vägen, skitirriterande, av den enkla anledningen att dom inte ser nåt åt sidorna. Slår man då på endast varselljus och tutar samtidigt så försvinner dom snällt ut i skogen igen. Kanske nåt liknande resultat om man saktar in och släcker pannlampan och tjoar lite, vad vet jag ... skulle inte heller springa så fort med 20W rakt i ögonen och noll mörkerseende :-/

Hur skrämmer man älgar?
Mr_T skrev:
> skulle
> inte heller springa så fort med 20W rakt i ögonen
> och noll mörkerseende :-/

Hur reagerar djuren när de får 35W HID i nian, AJ? Samma effekt som en 308?

Hur skrämmer man älgar?
Skaffa hund att ha med på cykelturerna så kommer man garanterat att få vara ifred.
Men det tråkiga är att man måste vänta tills hunden kommer tillbax. Men de brukar hitta en fast man farit en två kilometer bort!

Hur skrämmer man älgar?
Angående att skjuta älgen å ta med den hem till frysen å hur man då ska frakta den. Jag har set en karl binda upp en slaktad ren på ryggen. Iofs är renar mindre än fullvuxna älgar men en liten älg kanske går. Fast man får inte vara rädd för att få lite inävsrester på nya dyra cykeltröjan.

Hur skrämmer man älgar?
om ni skulle bli jagade av en älg är det bara att springa runt ett trä... det tar nämligen längre tid för älgen att springa runt än va det tar för dig... så det är bara att springa på tills älgen tröttnar... har dock inte provat detta själv... =)

Hur skrämmer man älgar?
roefv skrev:
> om ni skulle bli jagade av en älg är det bara att
> springa runt ett trä... det tar nämligen längre
> tid för älgen att springa runt än va det tar för
> dig... så det är bara att springa på tills älgen
> tröttnar... har dock inte provat detta själv... =)

Jag känner en kille som provade det runt sitt äppelträd när en älgko gick till angrepp. Efter ett par varv så gav hon upp med förvirrat intryck och gick över till grannen istället med sin kalv.

Tillbaka
Topp