Hur stor kassett kan jag ha till Shimano RD-M772 SGS? Vill konvertera 3x9 till 1x9

velman

Aktiv medlem
Hur stor kassett kan jag ha till Shimano RD-M772 SGS? Vill konvertera 3x9 till 1x9
Drivpaketet på min pendlare är helt slut (3x9 XT, 26" cykel). Jag har dock en ny kedja för 9-delat liggandes och vevlagret är relativt nytt, bakväxel / reglage fungerar bra.

Jag är väldigt sugen på att slänga på en Sunrace 11-40 kassett bak och en 36t klinga fram och köra 1x9. Kostar ca 500kr. Det vore en väldigt billigt och bra uppgradering men det hänger på en liten detalj.

Hur stor kassett kan jag ha till bakväxeln? Jag har en XT RD-M772 SGS
Den verkar klara 34T som mest på kassetten enligt Shimano, men vad klarar den i praktiken? Kan man byta till en längre B-skruv om det är kris?

Tacksam för svar

Salabaladala

Aktiv medlem
Sunrace gör en egen förlängare till växelörat ifall man behöver det när man kör deras stora kassetter:

velman

Aktiv medlem
Jag har svängt lite sedan inlägget. Om jag kör med en 34- eller 36-klinga fram och en 11-34 / 11-36 kassett bak så slipper jag krångla med bakväxeln. Och Sunrace-kassetten jag tänkte har inte världens bästa omdöme på nätet.

Jag har extra 11-32 XT kassett hemma kom jag på. Använd men helt ok skick.

11-34 finns att köpa i lite bättre kvalisort från Shimano men 11-36 som jag helst vill ha finns bara som Alivio. Synd, för det omfånget hade varit väldigt bra för mig.

Jag skall räkna lite på olika utväxlingar i helgen och prova att köra med motsvarande spann på cykeln jag har. Det är ju faktiskt lätt att räkna om vilka växlar ex 36/11-34 motsvarar på mitt nuvarande system.

Salabaladala

Aktiv medlem
Jag kör med en sunrace 11-36 9-delat på pendlaren. Kostade 175 spänn tror jag, och har hållit för pendling sen januari eller februari. Rekommenderar.

Tycker 11-36 är helt lagom.

Salabaladala

Aktiv medlem
Csm98 heter kassetten, verkar ha gått upp lite i pris men fortfarande billig runt 225kr.

Salabaladala

Aktiv medlem
Jag har 26”, det påverkar lite. Kommer inte riktigt lika långt per tramptag som 28” och 29”
Kan tipsa om den här sidan för att visualisera olika växelmöjligheter:

velman

Aktiv medlem
Kan tipsa om den här sidan för att visualisera olika växelmöjligheter:

Tack, jag har sett den förut!

Sunrace 11-36 verkar ju vara tokslut överallt.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag kör 1x9 med 34/11-32 på en 26-tummare, tycker det funkar helt OK, men det känns att man hamnar rätt snabbt på en sista inte speciellt låg "granny gear" när det går uppför...eftersom jag kör mest i skog och på grusväg har jag inget större behov av högre utväxling.

velman

Aktiv medlem
Jag kör 1x9 med 34/11-32 på en 26-tummare, tycker det funkar helt OK, men det känns att man hamnar rätt snabbt på en sista inte speciellt låg "granny gear" när det går uppför...eftersom jag kör mest i skog och på grusväg har jag inget större behov av högre utväxling.
Jag beställde precis både en 34 och 36-klinga från amazon. Den som blir över hamnar på en annan cykel.

Om jag får tag i en begagnad 11-34-kassett så blir det nog en toppenlösning.

På min gamla 26" HT har jag numera 40t fram och 11-46 bak. Kedjan får en inte allt för angenäm vinkel på "ettan" (40-46) men det fungerar faktiskt hur bra som helst om kedjan bara är smord. Cykeln går numera mest som snabb pendlare i bra väder i Göteborg. Det är för övrigt rätt gött att pendla på en mtb med tanke på hur många stora infrastrukturprojekt jag måste ta mig igenom varje dag i stan. Grus, gropar, körplåtskanter osv.

Men nu handlade tråden om singelklinga. Om omfånget bara blir lagom med 34/36 - 11-32/34 så blir det en extremt billig konvertering för mig.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag beställde precis både en 34 och 36-klinga från amazon. Den som blir över hamnar på en annan cykel.

Om jag får tag i en begagnad 11-34-kassett så blir det nog en toppenlösning.

På min gamla 26" HT har jag numera 40t fram och 11-46 bak. Kedjan får en inte allt för angenäm vinkel på "ettan" (40-46) men det fungerar faktiskt hur bra som helst om kedjan bara är smord. Cykeln går numera mest som snabb pendlare i bra väder i Göteborg. Det är för övrigt rätt gött att pendla på en mtb med tanke på hur många stora infrastrukturprojekt jag måste ta mig igenom varje dag i stan. Grus, gropar, körplåtskanter osv.

Men nu handlade tråden om singelklinga. Om omfånget bara blir lagom med 34/36 - 11-32/34 så blir det en extremt billig konvertering för mig.
På min snabbare pendlare med 28-tums hjul kör jag 38/11-50, och eftersom sträckan till jobbet är flack ligger jag i princip alltid på minsta 3 dreven, skulle gärna ha 40 eller 42 fram på den. 36 fram har annars funkat bra på mina hojar med MTB-drivlina och däck som är mer gravel än MTB.

Guaruska

Aktiv medlem
Sunrace gör en egen förlängare till växelörat ifall man behöver det när man kör deras stora kassetter:

Jag har en sån länk om du e intresserad. Den funkar dock inte på mtb-derailleur me clutch, iaf inte ne shimano zee som jag tänkte använda den me. Så den jag har e oanvänd.

mfo

Medlem
Bytte 3-delat fram till 1x9 på min cykla-till-jobbet jonne, Scott Sub någonting, 28” hjul med sunkig Acera bakväxel och 11-32 kasett. Skaffade en enkel 42t klinga med kedjeskydd från cykelgear.se som funkar OK. Utväxlingen duger för kuperad jobbpendling. Om det fungerar för dig beror på kedjelinje och hur stor klinga ramen accepterar på mellanklingans position etc. Billigt är det iaf.

velman

Aktiv medlem
Jag har en sån länk om du e intresserad. Den funkar dock inte på mtb-derailleur me clutch, iaf inte ne shimano zee som jag tänkte använda den me. Så den jag har e oanvänd.
Tack men jag kör nog med en 36-klinga fram och 32/34-kassett bak. Så enkelt som möjligt så att den inte börjar strula i snömodden på vintern etc.

velman

Aktiv medlem
Bytte 3-delat fram till 1x9 på min cykla-till-jobbet jonne, Scott Sub någonting, 28” hjul med sunkig Acera bakväxel och 11-32 kasett. Skaffade en enkel 42t klinga med kedjeskydd från cykelgear.se som funkar OK. Utväxlingen duger för kuperad jobbpendling. Om det fungerar för dig beror på kedjelinje och hur stor klinga ramen accepterar på mellanklingans position etc. Billigt är det iaf.
Jag har hyfsat platt pendling bortsett från hur vi bor. Svinbranta backar upp till huset så jag vill gärna kunna cykla där 90% av gångerna. Är jag väldigt trött / mycket packning etc kan jag ju gå men utväxlingen skall räcka till att bryta sig upp en normaldag.

Jag har 40t fram på min gamla fin-mtb och det är på håret att det fick plats.

Jag testar 36 först och ser hur det går med pendlingen. Antagligen går det utmärkt. 🙂

velman

Aktiv medlem
Jag förstår att ni undrar hur det gick med cykeln. Så här blev det till slut. 36t fram, 11-32 bak. 26” hjul.

Den kommer gå som en smäck genom stan i höst, vinter, vår osv. Så skönt att slippa framväxeln! Billigaste tänkbara lösningen dessutom.
19632C54-8301-428C-B3DB-428270AFF816.jpeg

velman

Aktiv medlem
Stämmer… Den är fortfarande anpassad till 3x9.

Senast ändrad:

velman

Aktiv medlem
Sådär, premiären avklarad. Blött och förhållandevis ensamt på cykelbanorna idag. Kedjan skall kortas lite men cykeln fungerar helt makalöst bra nu. Utväxlingen verkar faktiskt vara helt perfekt för stadspendling och det är så skönt att slippa framväxeln.

Det återstår att se hur det går i sista backen hem. Strava säger att det är upp till 24% lutning där.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer