Hur stor skillnad är det på V-bromsar?

andjoh01

Medlem
Jag tänkte att jag skulle byta ut mina gamla cantileverbromsar mot V-broms. Om man bortser från själva bromsklossarna, hur stor skillnad är det på olika prisklasser? Märker man någon skillnad mellan olika annat än möjligen på livslängd och vikt?Konstruktionen är ju extremt enkel och beprövad och vad jag förstår funkar alla på samma sätt, undantaget hydrauliska.

Tror till att börja med att V ger andra krafter på bromsfästena än canti så om du har en schysst smäcker stålram så är risken stor att fästena flexar och du får en diffus "bromsupplevelse". Sen har Avid alltid funkat bättre än Shimano för mig men det kan man nog ha olika åsikt om. Mer distinkta och mindre risk för oljud tycker jag. Har haft mest xt/xtr och avids lite finare ink. magnesium.

Sådana V-bromsar där klossen flyttas parallellt med fälgen tyckte jag fungerade bättre än de som inte gjorde det, tex XTR.

Om du testar tex Kooka så kan de vara lite tunnare än andra men också lättast i världen på 90-talet :) Annars är det olika handtag för v och canti men det har du säkert koll på. Ingen skillnad annars skulle jag säga

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    69.1 KB · Besök: 34
Bromshandtagen för v-broms respektive cantileverbroms drar olika mycket vajer. Du måste alltså sannolikt byta handtag.

Dock finns det enstaka bromshandtag som är förberedda så att man kan byta infästningspunkt för vajern vilket gör att de fungerar för bade v- och cantileverbroms.

Var lite otydlig i frågan ang. handtag. Är medveten om skillnaden canti/v-broms. Det jag menade är spelar olika varianter på v-bromshandtag någon roll på bromseffekten? Eller handlar det enbart om vad man trivs med, stryktålighet och vikt.

Nähä, jag tycker avid mags är coolare och bättre ;-)

HåkanC sa:
pbeijer sa:
Sådana V-bromsar där klossen flyttas parallellt med fälgen tyckte jag fungerade bättre än de som inte gjorde det, tex XTR.
+1
De är helt enkelt de bästa V-bromsarna

Tyvärr tillverkas de inte längre.

/Håkan

Bilagor

• AVID-top-lightweight-magnesium-alloy-V-brake-MAG-brakes-than-SD7-high-class-second-XT-V.jpg_64...jpg
    AVID-top-lightweight-magnesium-alloy-V-brake-MAG-brakes-than-SD7-high-class-second-XT-V.jpg_64...jpg
    31.5 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp