Hur tänka ang. pakethållare för racercykel (biketouring)=

TheJohan

Medlem
Jag lurar på en flerdagarscykling i sommar med min racer och behöver således cykelväskor både fram och bak. Men hur ska jag tänka angående pakethållare att fästa cykelväskorna på. Det finns ju sån som man bara sätter i sadelstolpen, men är det tillräckligt stabilt för att hänga väskor på? Jag har inte riktigt koll på om man kan sätta en vanlig pakethållare på en racer då jag inte haft behov tidigare.

Om någon också vet en bra väska framför styret som funkar när man kör tempopinnar på en racer så länka gärna :)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Jag tror inte det blir så bra med sadelväska fram. De brukar passa bäst under/bakom sadeln nämligen.

heffe

Aktiv medlem
Kolla vad du har för fästen på cykeln. Saknas det fästen för pakethållare finns det dels pakethållare som monteras på hjulaxeln eller mot sadelstagen. De senare klarar inte lika mycket vikt är väl eg inte att rekommendera för kolfiber ramar.

Lite beroende på hur tillgängligt du vill ha det som är nerpackat och hur mycket du ska ha med dig och hur länge du ska vara ute kan du klara dig med med två drybags för styre och sadel.
Exempelvis sovsäck i en drybag som du fäster på styret och sedan en drybag med kläder mot sadeln och sadelstången. Ska du ha tält med får du laborera lite. Tältpinnarna går att fästa mot överröret till exempel medans tältet kanske får plats vid styret.

Vettiga märken för väskor är annars Apidura, Ortlieb, Restrap, Relevate, Alpkit. mm

krillan

Medlem
Det finns rörklämmor att dra runt stagen. Klarar inte mycket vikt men alltid nått. Ryggsäck kan ju ta en del åxå

Yonna

Aktiv medlem
En racer är inte och har aldrig varit, i grunden konstruerad för montering av packväskor. Varken fram eller bak!

Ge upp planerna och skaffa en annan hoj!

Brutalt, men välment!
Skitsnack. Har cyklat tusentals lyckliga mil med packning på racern, och med mig många andra racecyklister i världen. Googla lite på bikepacking och ultralight touring, och världen blir större :)

23451345.jpg

Jag har en liten och lätt Tubus Fly pakethållare; stål, 420gram och maxload 18kg. Racern har inga pakethållarfästen för montering men Tubus har adaptersets och clampsets så inget problem. Har olika väskor (Carradice, Vaude, Ortlieb etc) men på racern har jag nästan alltid ultralätta Arkel DryLites; 420gram, 28L. Har också en liten ramväska och en styrväska (bikepacking handlebar) och har tältet på pakethållare för vill inte ha ett blött tält mellan kläder/sovsäck. Och eftersom jag ofta kör på grus och dåligt asfalt (på långa veckor/månad utlandsresor) med bara 28mm däck fick cykeln även superstarka sexy :love: Zonda hjul.

P1120016.jpg

Styrväskan (drybag i en Revelate Harness) kan inte vara för långt pga racerstyret och harnassen har avståndsinlägg i gummi till styret så att broms/växelkablar sitter inte i kläm. Funkar jättebra.

196.jpg

Kan också utan harnassen, alltså bara en drybag med två spännband men då får man akta sig för kablarna.

P1140346.jpg

Har även två Revelate feedbags (små väskor på styret) för vattenflaskor, kamera, mobil, godis, handskar or whatever. Och allt tillsammans plus ett tempostyre är det en perfekt och snabbt cyklajordenrunt-setup.

tempopinnnnn.jpg

Tempopinnar funkar förresten även som karthållare och tvätttorkställning för blöta strumpor, skoöverdrag, cykelbyxor mm.

Vill jag köra snabbare (cyklar t.ex ofta till Holland/Belgien för ett nytt PR försök) då är det utan pakethållare och har jag bara styr-, sadel- och den lilla ramväskan. Stor skillnad i vikt/hastighet. Tältet är då på sadelväskan (Revelate Terrapin). Härligt att trampa supersnabbt och flyger över världen med racern. Kan bara rekommendera.
Samma set-up har jag förresten också på en fatbike, så man behöver inte köpa olika väskor för att vara lyckligt. Bara olika cyklar men det har man ju :)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Allt hänger väl på hur du tänkt dig övernatta. Tänker du hotell, vandrarhem, stugor etc behöver du antagligen inte mer än en sadelväska och kanske en packrulle på styret. Ett rätt trevligt sätt att bike-toura på. Ska du tälta och laga mat på gaskök eller liknande kanske den där pakethållaren behövs. Här finns det ju en uppsjö av hängmattor med tält som man hänger mellan två träd som inte tar så mycket plats, men som vanligt är det så att små, lätta och bra prylar kostar en del.

TheJohan

Medlem
Tanken är att sova ute i tält. Funderar nog på att köra en rejäl sadelväska bak. Gaskök blir nog för stort att få med sig så kanske i så fall äta på restauranger, äta kall mat, eller grilla där det inte är eldningsförbud.

En hängmatta med tält? Betyder det en hängmatta med en slags separat takanordning?

Rholm

Aktiv medlem
Tanken är att sova ute i tält. Funderar nog på att köra en rejäl sadelväska bak. Gaskök blir nog för stort att få med sig så kanske i så fall äta på restauranger, äta kall mat, eller grilla där det inte är eldningsförbud.

En hängmatta med tält? Betyder det en hängmatta med en slags separat takanordning?
Ett gaskök får ju plats i byxfickan, gasbehållaren också om man har den minsta varianten. Tält som hänger finns antingen som hängmatta med en tarp (eller lätt presenning) spänd över, alternativt ett faktiskt tält som spänns upp mellan två träd. Sök på t. ex. Hennessy Hammocks.

salle

Aktiv medlem

Liten gasbrännare typ en sån här: https://www.amazon.de/gp/product/B06XNLSNFR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1 och komplettera med ett kokkärl där gastuben får plats. Jag kör en billig variant från Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/friluftsutrustning/kokkarl/gryta-956165/. Vill man finlira har man en liten stekpanna också :)

krillan

Medlem
Om man behöver tält o sovsäck o kök o annat smått o gott så är Decathlon billiga o bra. På hemsida finns små lättviktstält tex

TheJohan

Medlem
Hallå! Jag tänkte bara säga att jag gav mig iväg. Startade från Riksgränsen den 28/7 och begav mig mot Smygehuk. Har gjort dag 5 nu och är några mil från Östersund. Kanske skriver en reseberättelse sen. Annars kör jag stenhårt på instagram under resan om nån ör nyfiken. @endurancecoachjohan

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hallå! Jag tänkte bara säga att jag gav mig iväg. Startade från Riksgränsen den 28/7 och begav mig mot Smygehuk. Har gjort dag 5 nu och är några mil från Östersund. Kanske skriver en reseberättelse sen. Annars kör jag stenhårt på instagram under resan om nån ör nyfiken. @endurancecoachjohan
Grymt! Posta gärna lite här sedan också för oss som inte har Insta. God tur!

TheJohan

Medlem
Ja gör nog en egen tråd för
Resan. Får se om ja hinner kopiera över lite från insta till tråden. Ja kör hårt
Tempo så inte så mycket skärmtid att spela på :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer