Hur tänkte Mavic nu då?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Kullagren i mitt Mavic framnav började gå väldigt, väldigt trögt. Så jag skruvade isär och tittade. Ibland undrar man ju vad ingenjörerna på Mavic egentligen tänker med? Att de inte kan konstruera ett baknav är ju sedan länge känt... men hur svårt kan ett framnav som inte förstör sig själv egentligen vara?

MavicIdioter.jpg

Det som syns på bild är alltså:

Hjulaxel i grått/metall, maskinkullager i grått/metall, yttre ändhylsa i svart som träs på ena änden där den vilar mot en klack längst ut på axeln, närmast framgaffelbenet alltså, och gängas på axeln i den andra änden, där gängningen agerar förspänning på lagret så det inte ska glappa i sidled.

De svarta ändhylsorna har som synes en liten kant, markerad med röda pilen, som vilar/trycker mot lagrets inre lagerbana. Det blåmarkerade får representera en genomskärning av navkroppen som ej är med i bild. Den illustrerar hur lagrets yttre lagerbana vilar/trycker mot en kant på navet.

Den gröna markeringen runt axeln, får representera den ganska uppenbara lösningen - en metallhylsa som sitter mellan lagren och som axeln träs igenom. Utan den metallhylsan så trycks ju lagrens inre lagerbana in av den gängade ändhylsan - och eftersom axeln i praktiken "svävar fritt" så kommer det även med perfekt förspänning när man väl cyklar att tryckas på lagren som saknar mothåll från andra sidan - där mothåll endast finns på den yttre lagerbanan men inte på den inre?

Det finns alltså ingen grön metallhylsa där från början.

Alltså, är det bara jag - eller är Mavic helt jävla dumma i huvet?! Det här är ändå ett hjul i den väldigt övre prishierarkin i deras sortiment.

Jag tänkte byta lagren, men är det överhuvudtaget någon vits så konstruktionen väl i princip bara kommer käka upp lagren rätt snart igen?

alexcykel

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Låter konstigt att den gröna hylsan saknas, hade samma problem på mina campahjul, men där var det en tätningsbricka över hela lagret som fungerade som slirbroms. Hylsan fanns däremot, jag slängde tätningsbrickorna och har kört ett par hundra problemfria mil sedan dess. Edit - jag bytte lagren samtidigt

Menar du att inget hindrar inre lagerbanorna att tryckas ihop? Hindrar inte klacken på axeln den svarta brickan att trycka alltför hårt?

Senast ändrad:

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Acranders

Det var en nyhet för mig att det fanns något sådant. Är det en genuint bra lösning, eller lite av en kompromiss/nödlösning? Tänker mig att inget lager borde väl direkt trivas med den här sortens snedbelastning?

Alexcykel

Nej, klacken på axeln sitter endast längst ut på ena sidan, och förhindrar att den svarta brickan inte rör sig längre ut mot gaffelbenet på den sidan, och på andra sidan är den svarta brickan gängad. Men själva lagret vilar endast med innre lagerbanan på utsidan mot den frästa kanten på den svarta brickan, och yttre lagerbanan på insidan mot den frästa kanten på navkroppen. Alltså komprimerar man sönder lagret om man drar åt den gängade svarta brickan för långt - den håller så att säga ihop hela konstruktionen med sin gänga så att inte allt bara faller ur navet. Men även med rätt förspänning så kommer den ju "micro-hamra" på lagret när hjulet vibrerar och utsätts för diverse tryck när man cyklar, i synnerhet i kurvor t.ex

Senast ändrad:

alexcykel

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Jag missförstod din beskrivning av klacken, jag trodde de svarta ändhylsorna hade ett stopp där de inte gick att trycka längre. Om den gängade ändhylsan går att låsa är det ju inget problem, men det gick inte på mina campa som drog åt sig för mycket trots distanshylsan mellan lagren, kanske funkar locktite? Jag har skruvat åt ändhylsorna lätt och det har hållit. Det är ju inga större krafter på lagren sidledes.

Robert

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Jag hade ett par Mavic Crossmax hjul där förspänningen på baklagerna inte heller hade ett absolut stopp. Trycket mot lagret reglerades med en medbringare med hål i, för ett specialverktyg. Lagertrycket fick kontrolleras med jämna mellanrum.
Jag löste problemet med omreglerade lager genom att lägga blå Loctite på gängan.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Om man tar av lagren, ändhylsorna och allt så är axeln bara slät, med gänga i ena änden och klack allra längst ut (typ 7mm in på axeln). Så det finns inga klackar eller liknande som lagren vilar mot. Båda lagren och båda ändhylsorna träs på axeln från samma ände (den gängade änden alltså) och avslutas med att den sista ändhylsan gängas på och håller allt från att röra sig i sidled längs med axeln.

Problemet är inte att ändhylsan gängar in sig själv och ökar förspänningen, förutsåg den eventualiteten direkt när hjulet var nytt och drog lite blå loctite där för säkerhets skull också.

Utan problemet är nog snarare när man pressar genom t.ex hårnålar och lägger ner cykeln, kan tänka mig att det blir en hel del sidobelastning där. Kan tilläggas att jag kör i regel ganska våldsamt och pressar varje kurva, tänk alleycat med dödslängtan.

Men den enda vettiga lösningen är väl egentligen att tillverka en hylsa av ett 15x13mm rör. Kruxet är ju att den måste vara exakt rätt längd, på tiondelsmillimetern, hur löser man det i verkligheten? Får ju inte direkt in ett standard skjutmått mellan lagren när det är monterat på navkroppen, några idéer hur, var, eller vem som kan fixa ett sånt rör i exakt rätt längd?

Senast ändrad:

pme

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Blir det inte samma belastning på lagerbanan med och utan hylsa, så länge du drar åt de svarta ändplupparna lagom mycket? Det enda en hylsa skulle hjälpa dig med är väl ändå bara åtdragningen?
Vid belastning i sidled är trycket på yttre lagerbanan ändå enbart på insidan, så då borde väl ändå inte en hylsa göra någon skillnad?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Hmm... Det har du ju faktiskt rätt i, om jag tänker rätt nu. Navkroppen kommer ju ändå röra sig och trycka den yttre lagerbanan mot glipan som pilen markerar på första bilden där. Lagret skulle behöva stöd av ändhylsan där också. Så att lagret har kontakt med fasta komponenter på båda sidor om både yttre och inre lagerbana. Typ en 24mm x 23mm x 1mm platt ring/bricka.

Börjar luta åt att kanske byta lägren bara, behålla det som ett reservhjul och köpa ett riktigt hjul istället.

Guldfinger

Ny medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Är inte helt säker på att en hylsa är rätt väg att gå. Två (eller flera) lager monterade på en axel måste ju kunna flyta lite för att de inte skall uppstå för stora axiella krafter vid temperaturökning.

Vill inte vara kategorisk här men det kan vara värt att fundera på ovanstående resonemang.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Fast många andra nav använder ju en hylsa. Tror värmeutvecklingen är väldigt låg då varvtalen är väldigt låga, eller?

Tack för SKF-länkarna, mkt matnyttigt där!

Guldfinger

Ny medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast många andra nav använder ju en hylsa. Tror
> värmeutvecklingen är väldigt låg då varvtalen
> är väldigt låga, eller?
>
> Tack för SKF-länkarna, mkt matnyttigt där!

Ett nav skall ju både klara minusgrader och 40+ mil efter mil på en stekhet asfalt. Det är spannet där emellan som är dimensionerande. Om axeln (dvs där innerringen sitter fast) är av samma mtrl som huset (där ytterringen sitter fast) så kompenserar ju utvidgningen varandra.

Minns bara en räkneövning på LTH där just konsekvensen av axiell utvidgning pga temperaturökning kan förstöra ett lager.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Fast i verkligheten så fungerar det ju på många andra nav. Och som alltid, den verkliga verkligheten gäller framför den teoretiska verkligheten. :)

plumse

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
Niko/Frost skrev:
> Fast i verkligheten så fungerar det ju på många
> andra nav. Och som alltid, den verkliga
> verkligheten gäller framför den teoretiska
> verkligheten. :)

Det tossiga påståendet behöver räddas undan eventuella editeringar
;)

örgelgörgel

Aktiv medlem
Hur tänkte Mavic nu då?
plumse skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast i verkligheten så fungerar det ju på
> många
> > andra nav. Och som alltid, den verkliga
> > verkligheten gäller framför den teoretiska
> > verkligheten. :)
>
>
> Det tossiga påståendet behöver räddas undan
> eventuella editeringar
> ;)

+1

Hur tänkte Mavic nu då?
Om jag förstått det rätt så kan det se ut såhär. (om det är ett "snedställt" rullager)
nav.png

Med tex rullager från SKF:
rullager.gif

Så vad jag förstår så är det den radiella kraften Fr man vill åt då detta eliminerar det eventuella glapp man har mellan axel, lager och nav. Principen ovan borde fungera för ett traditionellt kullager också men tyckte det var enklare att illustrera med rullager.
Ur ren kraft-synpunkt klarar kullager relativt stor axiell kraft, dock kanske inte om den gängade ändhylsan börjar skruva åt sig själv...

Tanken med den gröna hylsan som Niko pratar om bör då motverka Fa i axiell riktning och då uppstår ingen radiell kraft Fr, alltså ingen förspänningskraft som tar bort eventuellt glapp och konstruktionen förlorar sin poäng.

/Magnus

Topp