Hur tar man cykeln på gotlandsfärjan från Oskarhamn?

magink

Medlem
Försöker hitta information/guider om hur man tar med sig cykeln på gotlandsfärjan från Oskarshamn utan att också ta med en bil.
Har aldrig åkt med färjor förut och tycker bordningsinformation är riktigt bristfälligt jämfört med flyg.
Ni som åkt med färjan från Oskarshamn, vart går man, vilken terminal gäller för cyklar, checkar jag in mina cykelväskor seperat eller kollas dem igenom när jag bordar med cykeln? Hur garanteras säkerheten för cykeln, blir den inlåst? Kommer jag ha förtur att fritt välja lämpliga parkeringsplatser iochmed att jag har en cykel, jämfört med bilister(ser jag inte fått någon reserverad cykelplats på bokningen)

Pfaff

Aktiv medlem
Man kör om bord på bildäcket. Personal anvisar var den ska stå under färden. Sen framme kör du av igen.

Edit; i vanlig god svensk ordning när det gäller cyklar finns det inga ordentliga ställ att förankra cykeln ombord utan de lutas mot ett spant där det finns ett spännband. Kan vara bra att ha nåt att lägga mellan om du vill undvika skrapmärken på ramen.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Man cyklar ombord med bilarna, och ställer cykeln på anvisad plats. Lås fast med ett vajerlås någonstans, och ta med värdeföremål & viktiga saker. Tvärtom när man skall av.

Akronym

Aktiv medlem
Nu har jag bara åkt från Nynäs men borde vara exakt samma förfarande.
Jag har aldrig brytt mig om att låsa fast cykeln och då reser jag en del med en rätt dyr och "fin" cykel ändå. Tar dock av lampor och cykeldator

Jag brukar lägga cykelhandskar och jacka mellan ram och spännband/det jag eventuellt lutar cykeln emot.
Färjan är inte så smidig om man är rädd om sin cykel men det går hyffsat om man ger det lite tid när man ställer ifrån sig den.
Stor skillnad på om det är 15 cyklister eller 2-3 eftersom det finns rätt begränsat utrymme för dom. (Verkar lite som att Destination Gotland förväntar sig att man lutar alla cyklarna mot varandra i en stor hög typ)

Som redan sagt så kör du ombord som om du vore en bil. Inga väskor kollas igenom.

BFS

Aktiv medlem
Stor skillnad på om det är 15 cyklister eller 2-3 eftersom det finns rätt begränsat utrymme för dom. (Verkar lite som att Destination Gotland förväntar sig att man lutar alla cyklarna mot varandra i en stor hög typ)

Som redan sagt så kör du ombord som om du vore en bil. Inga väskor kollas igenom.
Man kan luta ihop cyklar mot varandra (2 och 2) men visst hade det varit smidigare med ett (ihopfällbart) cykelställ. Det hade inte kostat dem många kronor och det hade förenklat för alla.

staine

Aktiv medlem
Om det är kallt, blåsigt, regnigt när du står i kön bland bilarna, bör du be nån av vakterna att få köra ombord direkt. Du fryser ihjäl annars.
Annars får du snällt vänta tills alla bilar åkt på! (men varför?? Man borde kanske skriva ett klokt brev till rederiet, eller varför inte självaste redaren?)

claess

Medlem
Om det är kallt, blåsigt, regnigt när du står i kön bland bilarna, bör du be nån av vakterna att få köra ombord direkt. Du fryser ihjäl annars.
Annars får du snällt vänta tills alla bilar åkt på! (men varför?? Man borde kanske skriva ett klokt brev till rederiet, eller varför inte självaste redaren?)
Jag har fått cykla på först varenda gång jag tagit cykeln på båten, men det var nog innan de nya färjorna togs i bruk, så det är säkert ändrat.

magink

Medlem
Man kör om bord på bildäcket. Personal anvisar var den ska stå under färden. Sen framme kör du av igen.

Edit; i vanlig god svensk ordning när det gäller cyklar finns det inga ordentliga ställ att förankra cykeln ombord utan de lutas mot ett spant där det finns ett spännband. Kan vara bra att ha nåt att lägga mellan om du vill undvika skrapmärken på ramen.
Nu har jag bara åkt från Nynäs men borde vara exakt samma förfarande.
Jag har aldrig brytt mig om att låsa fast cykeln och då reser jag en del med en rätt dyr och "fin" cykel ändå. Tar dock av lampor och cykeldator

Jag brukar lägga cykelhandskar och jacka mellan ram och spännband/det jag eventuellt lutar cykeln emot.
Färjan är inte så smidig om man är rädd om sin cykel men det går hyffsat om man ger det lite tid när man ställer ifrån sig den.

Tack, det var precis den här typen av information jag letade efter.

Riktigt dåligt att det inte finns parkeringsställ för cykel, det kostar ju trots allt extra att ta med cykeln.

Ilritorno

Aktiv medlem
Ja det känns ju lite sådär att ställa cykeln på bildäck när inte finns nån riktig anpassad plats för det. När jag åkte till Finland förra året (Viking Line, samma oordning där) tog jag med mig cykeln i min mjuka cykelväska in och sov med den i min picolo-hytt. Kände mig lite smådum när bar på den, men inget större problem annars.. Kan ju dock vara jobbigt att ha med sig en stor cykelväska sedan. Jag skulle först bara cykla hem till min kusin i Helsingfors innan vi skulle vidare så kunde ha min största ryggsäck där det gick knöla ner cykelväskan utöver annan packning.

mzi

Aktiv medlem
Jag har fått cykla på först varenda gång jag tagit cykeln på båten, men det var nog innan de nya färjorna togs i bruk, så det är säkert ändrat.
Vi körde på "först" i söndags. Absolut först körde bilarna i fil åtta, alltså de som behöver plats för rulstolsramp, eller nära till hiss eller annat. Sedan var det cyklar.

ponx

Aktiv medlem
När jag åkte från Gotland cyklade en tant på efter mig. Hon ställde cykeln på stödet och lät matkassen hänga på styret och gled rätt upp.

Jag kände mig lite amatörmässig när jag surrade med remmar och blängde surt på andra cyklister som ville luta mot min. 22:20 var det dock inte så många andra som cyklade så det var lugna puckar. Alla bikepackinggrejer funkar ju kalas som avbärare annars. Jag lät nog allt sitta kvar på hojen och tog bara med mig gps upp (hade alla värdesaker i bumbag). Inget att oroa sig över och spännband hänger lite här och där på bildäck om de skulle ta slut.

mcperand

Aktiv medlem
Inte cykel, men något liknande😬 De flesta bilfärjor har remmar för mc längs sidorna och fyra gånger av fem blir man invinkad till den vänstra sidan. En mc är så tung att man nästan måste kliva av åt stödsidan, den vänstra, men för att remmen ska nå runt måste man stå nära väggen. Resultat: en hel rad av mc-förare instängda mellan hoj och vägg och som måste klättra över eller åla sig runt hojen samtidigt som den högra sidan är tom. Är besättningen sadister🤔

BFS

Aktiv medlem
Senast (förra veckan)
När jag åkte från Gotland cyklade en tant på efter mig. Hon ställde cykeln på stödet och lät matkassen hänga på styret och gled rätt upp.

Jag kände mig lite amatörmässig när jag surrade med remmar och blängde surt på andra cyklister som ville luta mot min. 22:20 var det dock inte så många andra som cyklade så det var lugna puckar. Alla bikepackinggrejer funkar ju kalas som avbärare annars. Jag lät nog allt sitta kvar på hojen och tog bara med mig gps upp (hade alla värdesaker i bumbag). Inget att oroa sig över och spännband hänger lite här och där på bildäck om de skulle ta slut.
Jag känner mig som ett proffs när jag spänner fast cyklarna. :)

staine

Aktiv medlem
Vet ej hur det är med mc men om båten kränger så mycket att cykeln riskerar att välta om den inte är fastsurrad så är det i vart fall inte cykeln man ska vara orolig för!
:p

Ilritorno

Aktiv medlem
Vet ej hur det är med mc men om båten kränger så mycket att cykeln riskerar att välta om den inte är fastsurrad så är det i vart fall inte cykeln man ska vara orolig för!
:p
Vadå hur menar du nu? Menar du på allvar att du inte skulle direkt springa ner till bilbdäck för kolla in hur cykeln klarat sig om båten skulle gå på grund eller annat tillbud?

Pfaff

Aktiv medlem
Tack, det var precis den här typen av information jag letade efter.

Riktigt dåligt att det inte finns parkeringsställ för cykel, det kostar ju trots allt extra att ta med cykeln.

Cykling i Sverige är nån sorts fritidsnöje som inte ska va varken bekvämt eller bra utan på Gotland förväntas man hyra en illa passande herr/damcykel med högt styre, bred soffsadel och växelnav. Inget som skall inbjuda till återkommande aktivitet. Cyklister är nån sorts paria. Illa luktar de och löjligt klär de sig. Dessutom stör de framkomligheten för bilarna.

staine

Aktiv medlem
Vilket är märkligt då just Gtl marknadsförs som en platt och lättcyklad ö för alla turister.
Att vägrenarna fortfarande är 5-10 cm breda ( i bästa fall) är ett mysterium.
Trodde f.ö. att det fanns eu-pengar att hämta för den dom vill bygga infrastruktur (= cb)?

rln

Aktiv medlem
Cykling i Sverige är nån sorts fritidsnöje som inte ska va varken bekvämt eller bra utan på Gotland förväntas man hyra en illa passande herr/damcykel med högt styre, bred soffsadel och växelnav. Inget som skall inbjuda till återkommande aktivitet. Cyklister är nån sorts paria. Illa luktar de och löjligt klär de sig. Dessutom stör de framkomligheten för bilarna.
Och cyklisten är snabbare än bilisten genom Visby. Det gnager.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det har ju byggts lite cykelbana nu, hela vägen ner till Klintehamn är inte fy skam!

Men de mindre vägarna är ju rätt otrafikerade. Nu flyttar min mor från Gotland på gott och ont så det lär inte bli lika mycket cykling där framöver för mig, kommer sakna det.

staine

Aktiv medlem
Det har ju byggts lite cykelbana nu, hela vägen ner till Klintehamn är inte fy skam!

Men de mindre vägarna är ju rätt otrafikerade. Nu flyttar min mor från Gotland på gott och ont så det lär inte bli lika mycket cykling där framöver för mig, kommer sakna det.
Ja där och så pyttelite norrut förbi flygplatsen. Och så de berömda 300 metrarna i Tingstäde (men varför där?)
Men ok. Många bilister är ändå ganska hänsynsfulla. En gotlänning kör alltid 10 under vad som är skyltat.

BFS

Aktiv medlem
Vilket är märkligt då just Gtl marknadsförs som en platt och lättcyklad ö för alla turister.
Att vägrenarna fortfarande är 5-10 cm breda ( i bästa fall) är ett mysterium.
Trodde f.ö. att det fanns eu-pengar att hämta för den dom vill bygga infrastruktur (= cb)?
Jag tycker det går bra att cykla på Gotland. Visserligen försöker jag köra mindre vägar men på vägarna tycker jag ändå att jag får bra med plats och bemötande.
En bredare vägren/cykelbana hade dock varit mumma. Närmast Visby är det ju föredömligt cykelvänligt.

sdx

Aktiv medlem
Ja där och så pyttelite norrut förbi flygplatsen. Och så de berömda 300 metrarna i Tingstäde (men varför där?)
Men ok. Många bilister är ändå ganska hänsynsfulla. En gotlänning kör alltid 10 under vad som är skyltat.
Fet glöm att dom kör 10 under mera 30 över.

BFS

Aktiv medlem
Vi är så svältfödda på bra cykelinfrastruktur att minsta lille förbättring till cyklistens fördel tas emot med tårögd tacksamhet.
Det är inte bra nog.
Det måste börja nånstans. Men det blir sällan bra lösningar om man kommer i sista hand.

sdx

Aktiv medlem
Det gäller att skilja på gotlänningar och dom som är på Gotland. Efter att bott där 3 år så skulle jag säga att gotlänningar kör 10 under men turisterna som är där kör snabbare.
Du vet nog inte så mycket efter 3 år på gotland.Som du tror

BFS

Aktiv medlem
Jovisst måste man börja nånstans. Men prioriteringar skulle inte vara ur vägen.
För den som till äventyrs undrar vad jag pratar om:
Nä, biltrafiken har alltid (med få undantag) prioriterats. "Vi kan dra cykelväg här. Tills det blir stopp här. De får väl cykla bland bilarna en bit? Det blir bra. Sen mer cykelväg denna bit. Sen över på andra sidan om 70-sträckan. Det får duga."

BFS

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
har helt klart rätt, upplys mig.
Jag skulle säga att tempot på gotlänningar över lag är rätt lågt om man jämför med större städer och att det avspeglar sig bland annat på hur dom uppför sig i trafiken.
Kör man över 4000 mil om året på dom vägarna så ser man ett helt annat trafiktempo och inte det som sker i Visby storstad.

GoranS

Aktiv medlem
Dom flesta bor på landsbygden.

BJS

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Det bor ungefär 60.000 individer på ön och en jävla massa invandrare från stockholm men dom kan alldrig kalla sig för Gotläning

Topp