Hur tar man cykeln på gotlandsfärjan från Oskarhamn?

GoranS

Aktiv medlem
Det bor ungefär 60.000 individer på ön och en jävla massa invandrare från stockholm men dom kan alldrig kalla sig för Gotläning
Summerar man befolkningen i de 18 tätorterna på Gotland landar man på runt 35000 personer, d.v.s. mer än hälften av invånarna på Gotland. Så även på Gotland bor de flesta i tätorter.

BFS

Aktiv medlem
Summerar man befolkningen i de 18 tätorterna på Gotland landar man på runt 35000 personer, d.v.s. mer än hälften av invånarna på Gotland. Så även på Gotland bor de flesta i tätorter.
Det känns inte som det finns mer än en tätort på Gotland...

mzi

Aktiv medlem
En tätort är ett tätbebyggt område. En tätort definieras i Danmark, Finland, Norge, Island och Sverige som ett sammanhängande område med minst 200 invånare där avståndet mellan husen är mindre än 200 meter.[1] I Sverige krävs dessutom att andelen fritidsfastigheter understiger 50 procent, alternativt (sedan 2010) att dagbefolkning (som arbetar på orten) har en storlek som överstiger 10 procent av nattbefolkningen, för att området ska klassificeras som tätort.

GoranS

Aktiv medlem
Det är smart av jökarna att räkna socknar som tätort
Var får du det ifrån att definitionen av tätorter på Gotland på något sätt är kopplad till socknarna som fanns där och varför är i så fall bara en delmängd av socknarna med (antalet socknar var klart fler än 18)?

staine

Aktiv medlem
sdx bor tydligen på Gtl och kör väldigt mkt bil där. Vet sålunda allt om hur trafiken fungerar på ön.
Min ringa erfarenhet är att gutar kör bil rätt lugnt, 08-or m.fl kör betydligt hetsigare. Undantag finns såklart. Men vad vet jag stackars fattig flicka?

sdx

Aktiv medlem
Var får du det ifrån att definitionen av tätorter på Gotland på något sätt är kopplad till socknarna som fanns där och varför är i så fall bara en delmängd av socknarna med (antalet socknar var klart fler än 18)?
Det finns vissa saker som plingar till när man läste på wiki som inte stämmer tex slite gånger 2 då är det något fel för där finns bara 1 ortsskylt men ring region Gotland och fråga.

sdx

Aktiv medlem
sdx bor tydligen på Gtl och kör väldigt mkt bil där. Vet sålunda allt om hur trafiken fungerar på ön.
Min ringa erfarenhet är att gutar kör bil rätt lugnt, 08-or m.fl kör betydligt hetsigare. Undantag finns såklart. Men vad vet jag stackars fattig flicka?
Det är vad du tror men fakta är något annat en 08 stressar på sin semester för att hinna till alla loppisar på ön

GoranS

Aktiv medlem
Det finns vissa saker som plingar till när man läste på wiki som inte stämmer tex slite gånger 2 då är det något fel för där finns bara 1 ortsskylt men ring region Gotland och fråga.
Ska jag ringa Region Gotland och fråga hur sdx på happyride får definitionen av tätort på Gotland att koppla till socknar? Kan ju tycka att det är rimligare och enklare att du förklarar hur du menar istället.

magink

Medlem
Tack för alla svar, även om tråden blivit något annat mot slutet.

Sitter på färjan nu och det var bara att lägga cykeln på golvet. Lugn sjögång så inget spännband behövdes.

Tips på sevärdheter och områden? Vet inte om jag ska bege mig norrut eller söderut när jag är framme. Tänker fricampa mycket så vill gärna bort från turistorterna och ut i naturen. Har en Kona Sutra så lite gravel rår den på, hade varit tråkigt med bara asfalt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sutran fixar det mesta av de stigar som finns på ön också, du behöver inte vara orolig. Det finns bra ställen att campa på nästan längs hela kusten, lite sämre precis söder om Visby kanske.

BFS

Aktiv medlem
Tack för alla svar, även om tråden blivit något annat mot slutet.

Sitter på färjan nu och det var bara att lägga cykeln på golvet. Lugn sjögång så inget spännband behövdes.

Tips på sevärdheter och områden? Vet inte om jag ska bege mig norrut eller söderut när jag är framme. Tänker fricampa mycket så vill gärna bort från turistorterna och ut i naturen. Har en Kona Sutra så lite gravel rår den på, hade varit tråkigt med bara asfalt.
Jag skulle sikta norrut. Jag gillar den delen. Finns fina partier efter Hallshuk.

magink

Medlem
Jag skulle sikta norrut. Jag gillar den delen. Finns fina partier efter Hallshuk.
Det är precis där jag är just nu :D Sitter och chillar i skuggan med utsikten. Helt klart favoritdelen av det jag cyklat hittills.

Bilagor

• PXL_20220813_113103575.jpg
    PXL_20220813_113103575.jpg
    923.5 KB · Besök: 21

Sarvi

Aktiv medlem
Sutran fixar det mesta av de stigar som finns på ön också, du behöver inte vara orolig. Det finns bra ställen att campa på nästan längs hela kusten, lite sämre precis söder om Visby kanske.
Indeed: Precis söder om Visby ligger Tofta skjutfält, där tillträdesförbud gäller från och med 2022-08-15, dvs i övermorgon måndag. Ska TS åka söderut från Visby längs stranden är det alltså en väldigt bra idé att göra det direkt vid start, annars är han hänvisad till vägarna förbi skjutfältet.

sdx

Aktiv medlem
Indeed: Precis söder om Visby ligger Tofta skjutfält, där tillträdesförbud gäller från och med 2022-08-15, dvs i övermorgon måndag. Ska TS åka söderut från Visby längs stranden är det alltså en väldigt bra idé att göra det direkt vid start, annars är han hänvisad till vägarna förbi skjutfältet.
Finns en utmärkt gc förbi fältet

Sarvi

Aktiv medlem
Finns en utmärkt gc förbi fältet
…visserligen, men inte längs stranden. Och eftersom TS nu uttryckt en preferens för natur och inte bara asfalt så. I och för sig är vederbörande redan på väg norrut, men kanske ändå bra att få kännedom om att det inte går att följa stranden söder om Visby helt obehindrat?

magink

Medlem
…visserligen, men inte längs stranden. Och eftersom TS nu uttryckt en preferens för natur och inte bara asfalt så. I och för sig är vederbörande redan på väg norrut, men kanske ändå bra att få kännedom om att det inte går att följa stranden söder om Visby helt obehindrat?
Ja, jag har redan tagit bäring norr. Är på väg mot Blå Lagunen för att se om hypen är på riktigt och sen vidare till Fårö imorgon.

IM

Aktiv medlem
Vilket är märkligt då just Gtl marknadsförs som en platt och lättcyklad ö för alla turister.
Att vägrenarna fortfarande är 5-10 cm breda ( i bästa fall) är ett mysterium.
Trodde f.ö. att det fanns eu-pengar att hämta för den dom vill bygga infrastruktur (= cb)?
Vägrenar? 🤔

Hälsningar från ön med (bil-)bro.

mzi

Aktiv medlem
Finns spännband ombord. Man sätter dom där man vill, är gummiklädd krok i bägge ändar
På Drotten var de med metallkrokar och en riktigt "ratchet strap" - som väl också heter spännband på svenska? - och var lite längre. På Gotland så var det de här.

mzi

Aktiv medlem
Jag har fått cykla på först varenda gång jag tagit cykeln på båten, men det var nog innan de nya färjorna togs i bruk, så det är säkert ändrat.
Jag har gjort en studie nu. Två olike båtar dit och hem. I Nynäs så lägger båten till med aktern mot kajen och Visby med fören. Cyklarna ska stå i fören.

Så Nynäshamn - Visby: först på, först av.
Visby - Nynäshamn: sist på, sist av.

Akronym

Aktiv medlem
På Drotten var de med metallkrokar och en riktigt "ratchet strap" - som väl också heter spännband på svenska? - och var lite längre. På Gotland så var det de här.
Drotten har jag nog aldrig åkt men på dom andra så tror jag att jag hittat gummiklädda krokar varje gång...men nu blev jag osäker

magink

Medlem
Nu är jag hemma.
På väg tillbaka, Visby - Oskarshamn, så var det ganska många cyklister. Då ombads vi ställa cyklarna i täta grupper parallellt med väggen och spänna fast de yttersta cyklarna i väggen (spännband)) så de höll de inre cyklarna upprätta när de stod lutade mot varann. Inget man vill göra med fincykeln kanske.

nisseson

Aktiv medlem
För mig nu i veckan var det såhär
Nynäs - Visby: först på, först av
Visby - Nynäs: på mitt i pålastning, av tidigt men inte först.

P_20220819_155123.jpg

Topp