Hur tar man sig till nästa nivå med sin mtb cykling?

Kanglou

Ny medlem
Tjena!Sitter och funderar hur man ska kunna utveckla sitt cyklande till en högre nivå?Cyklade Vasan i år på 3,45 inte så dåligt men inte så himla bra heller.Alltså man ser har pratat med flera personer som cyklade just Vasan på runt 3tim?!Då funderar jag hur ska man utvecklas/göra för att nå dit ja så klart trampa snabbare och hårdare och få högre hastighet men ni förstår säker hur jag tänker.i år så har jag försökt iaf att komma ut 2ggr i veckan (som små barns förälder)och dom passen ligger på dryga 2 mil i stötig terräng det jag har försökt att göra då är att hålla hög frekvens den timmen det tar att cykla så jag är ganska så trött efter ett sådant pass.Men hur gör ni kom med förslag på bättre träning kanske eller vad bör jag göra?Har bara cyklat mtb i 2,5 år och jag älskar det men vill utvecklas ännu mera....

Mvh Danne.

OrjanX

Aktiv medlem
Kan rekommendera att cykla tillsammans med andra, om du nu inte redan gör det.

/Örjan

Kanglou

Ny medlem
Blir en hel del själv tyvärr men visst har ju några mtb polare som cyklar ihop ibland.

Marham

Medlem
Om det nu är bra tid på Vasan som är målet så är ju kanske inte 2mil i stötig terräng optimal träning. Du behöver ut och köra distanspass på iaf 5mil i lätt terräng. Beror ju på vad man tycker är kul och vill bli bra på.

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykla mer. Köp bra lampor och cykla när kidzen lagt sig. Nöjescykla inte. Träna! Bygg kondition och uthållighet - hur finns det massor info om.

CV handlar mest om kondition så satsa på att förbättra den. Man blir bara duktig på det man övar...

Trist svar, men så är det. Stukturerad och ihärdig träning ger resultat.

Eveningstar

Aktiv medlem
Vinteruppehåll innebär att man i princip börjar på noll varje vår så skaffa en trainer och kör som en galning i vinter.
4x4 eller tabata ger bra resultat och man kan klara av pass+duscha på 30-45 minuter. Perfekt om man har svårt att få tiden att räcka till.

Tips 2: Skaffa tävlingslicens.
Du startar före alla motionärer och kan tjäna mycket tid på att ligga i en klunga med starka cyklister. Detta gäller inte minst på cykelvasan.

katten

Aktiv medlem
Vinteruppehåll? Det behöver man inte göra med en mtb. Dubbdäck och lampor, ut å ha kul!

Andreas

Kanglou

Ny medlem
Ja nu är det ju inte ristat i sten att man ska klara Vasan på runt 3 Tim men visst vore det kul.Jag gillar ju lite mera teknisk cykling vadan är ju typ bara grusvägs körning det som gör det är ju längden.Men visst träningsdosen och kondisen bör nog upp ett par snäpp inte minst att få bort kramp känningarna i framsida lår.Ja helt enkelt ren jäkla rå träning spinning kanske vore något?

Scotty10

Ny medlem
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykla mer. Köp bra lampor och cykla när kidzen
> lagt sig. Nöjescykla inte. Träna! Bygg kondition
> och uthållighet - hur finns det massor info om.
>
> CV handlar mest om kondition så satsa på att
> förbättra den. Man blir bara duktig på det man
> övar...
>
> Trist svar, men så är det. Stukturerad och
> ihärdig träning ger resultat.

Nä man cyklar ju inte för att det är roligt utan för att vinna tävlingar, suck.

Scotty10

Ny medlem
katten skrev:
> Vinteruppehåll? Det behöver man inte göra med
> en mtb. Dubbdäck och lampor, ut å ha kul!
>
> Andreas

Precis.

j3n5

Medlem
Rumpel skrev:
> Testa någon enduro tävling ist? ;)

Å köpa en Canyon eller?

Vill man cykla Vasan snabbt får man väl göra det.. Men för alla utom vissa supertalanger är det hård träning som gäller. Träningsdagbok kan vara bra för att se vad du på riktigt lagt ner i tid och presterat. Planera träningen och genomför den brukar funka för de flesta. Många delar upp träning enligt några anaeroba steg, A1 som är lågpuls, A2 som är långdistans-tävlingstempo, A3 som är kortdistans/tröskelintervaller/Högpuls och A3+ som är fullt ös. Många säger också ca: 70-80% A1 och resten A3, möjligen lite A3+. Det finns en del att läsa på om detta om man googlar!

Personligen tycker jag kontinuiteten/rutinen är svårast att kombinera med småbarnslivet.

Lycka till!

Mange.

Aktiv medlem
Jag körde vasan på 3,07 och har inte tränat jättestrukturerat. Pendlar dagligen 13km enkel, tar ibland omvägar och drygar ut det till 22-30km . Någon gåbg i veckan kör jag lite backintervaller på pendlingen. Distanspass på racern på helgerna, teknik och roliga brötpass mtb på någon vardagskväll.
Mtb blir ju allt som oftast naturliga intervaller.

Men framförallt så ska jobbiga pass vara jobbiga och lätta pass ska vara lätta. Det är mellantempot som förstör.

Rattnalle

Aktiv medlem
För att bli snabb på Vasan ska du nog snarast öva klungcykling på landsväg och köra trainerintervaller.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Det finns ju andra nivåer på mtb-cykling än att mäta sin sluttid i ett lopp där mycket verkar hänga på var man startar och vilken klunga man hamnar i.

Inte för att förta prestationen för jag respekterar den träningsmängd och arbete som ligger bakom en "bra tid" och för många är en tidsmål ett bra sätt att motivera sig. Är man dessutom intresserad av just träning och träningslära är det säkert rätt väg att gå.

Personligen har jag sedan länge lagt pulsklocka och intervaller på hyllan och bara cyklar. Det har utvecklat mig betydligt mer som mtb-cyklist. För mig blir träningspass i ett program ett "bocka av en till aktivitet" snarare än något lustfyllt.

xyz-saft

Aktiv medlem
Om du cyklar 0-2h i veckan i dagsläget måste du nog först och främst få upp antalet timmar i sadeln.

JockeP

Aktiv medlem
pennerdal skrev:
> Vad du än gör, starta ingen blogg!

+ 1

Väldigt kontraproduktivt. Träna istället 15 minuter extra varje gång och låt tangentbordet vara i fred. Och undvik även Happy i möjligaste mån. Det är också en tidstjuv utan dess like.

kay

Ny medlem
Nästa nivå!!!
Betyder inte för mig, att bli snabbare på CV t.ex. Snarare mer teknisk i svår terräng. Men alla har vi olika mål och uppnå.

grondahl

Aktiv medlem
Om jag vore ts så skulle jag leta reda på ett träningsprogram för XCM (eller lvg) alternativt köpa ett program av ex Aktivitus eller några andra som vet vad de pysslar med. Att köra två mellanhårda pass i veckan är inte framgångsreceptet nr1.

Andreas T

Medlem
whirren skrev:
> Prova DH en dag.

+1

DH-cyklingen har förbättrat min XC-cykling på tekniska partier rejält! Kanske inget man har så mycket nytta av på CV, men det är kul.

kay

Ny medlem
JPL skrev:
> Köp en dyrare cykel.

+1 ligger en hel del sanning i det. ?

Husabuse

Medlem
Cykla mer, skaffa en racer och jobba på fart och uthållighet, mixa med intervallpass i skogen. Men cykla mer, cykla med andra, pusha dig själv.

nyrakad

Ny medlem
Obs! Köp en cykel som är problemfri. Annars meckar du hela tiden med skiten istället för att cykla.

Scotty10

Ny medlem
castrello skrev:
> Första steget är att cykla oftare. 2 ggr i
> veckan är på sin höjd underhåll.

Men det är kanske underhållande.

grump

Ny medlem
Miss Lycka skrev:
> Få hjälp med din träning av någon som kan den
> biten och som du har förtroende för.

+1

jika

Ny medlem
Husabuse skrev:
> Cykla mer, skaffa en racer och jobba på fart och
> uthållighet, mixa med intervallpass i skogen. Men
> cykla mer, cykla med andra, pusha dig själv.

Skaffa racer? Varför, givetvis roligt att ha men först en riktig xc raket!
Går utmärkt att cykla mtb med landsvägskompisar och ger mer specifik träning samma sittställnig plus att du får jobba i ett bredare register på kadensen. Går dessutom lite tyngre vilket ger bra träning!

Husabuse

Medlem
jika skrev:
> Husabuse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykla mer, skaffa en racer och jobba på fart
> och
> > uthållighet, mixa med intervallpass i skogen.
> Men
> > cykla mer, cykla med andra, pusha dig själv.
>
> Skaffa racer? Varför, givetvis roligt att ha men
> först en riktig xc raket!
> Går utmärkt att cykla mtb med landsvägskompisar
> och ger mer specifik träning samma sittställnig
> plus att du får jobba i ett bredare register på
> kadensen. Går dessutom lite tyngre vilket ger bra
> träning!

Jag gillar hur de kompletterar varandra, det är grymt kul med racer på små landsvägar, farten och ljudet...lockar mig att cykla iaf, lika mycket som epicen lockar ut mig på stigarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer