Hur tränar man (lvg)

johan82

Medlem
Hur tränar man (lvg)
Hej på er! Har precis köpt mig en racer. Har cyklat en del MTB men är helt ny på asfalt. Körde min första runda häromdagen, 34 km på 1:12 med en snittfart på 28,3 km/h. Nu till frågan; hur tränar man på en racer? Bara cykla så ofta (och långt) som möjligt eller ska jag strukturera det på något sätt? Har ni några tips?

Är en 38-årig man som cyklar för att bli av med trivselvikten, inte för att tävla.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Vill du bränna kallorier så se till att kör 2-4 timmars pass. Håll tempot så att du inte är förstörd efteråt. Långsamt så blir du snabbare och gubbseg.


Vill du bli snabbare måste du köra hårdare och någon form av intevaller/högintensiv träning måste till. Hur upplägget ser ut vet inte jag.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Du ger kroppen belastning och sedan återhämtar du dig, sedan ger du den belastning igen. Du blir bättre och när du är bättre måste du slänga ännu mer belastning på den för att den ska bli bättre. Kroppen vill egentligen bli sämre.

Om du verkligen vill bli bättre har du ingen tid att förlora och helt ärligt ser jag ingen anledning till att inte vara seriös. Men det kommer kräva att du sätter dig in det alternativt skaffar en coach. Att träna oseriöst är rätt tråkigt då det inte ger så bra resultat. Det finns människor som tar flera tusen i månaden för att förklara allt det här så det är rätt mycket begärt att få det förklarat på ett lätt och rätt sätt så här via ett inlägg. Har du en coach får du ett schema om du inte har det är det bara börja läsa runt.

hmm ja har du wattmätare?
 

BFS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Långt och långsamt nån gång i veckan samt några kortare och mer intensiva pass är väl ett vanligt upplägg. Mängden tid du har till träning bestämmer mycket av hur du kan träna.
 

Bele

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Om vikten är det viktigaste så brukar svaret på Happy vara att kosten är nyckeln till den.

Hur du ska träna beror helt på vad du vill uppnå. Om du bestämmer dig först får du betydligt mer relevanta svar än t ex wattmätare som bara är relevant för vissa träningsupplägg och för andra bortkastade pengar. Jag tror som GoranS att du ska försöka hitta ett upplägg som du tycker är kul. Det viktigaste är kontinuitet och det är onekligen lättare att få till om man tycker att det man gör är kul.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Om vikten är det viktigaste så brukar svaret på Happy vara att kosten är nyckeln till den.

Hur du ska träna beror helt på vad du vill uppnå. Om du bestämmer dig först får du betydligt mer relevanta svar än t ex wattmätare som bara är relevant för vissa träningsupplägg och för andra bortkastade pengar. Jag tror som GoranS att du ska försöka hitta ett upplägg som du tycker är kul. Det viktigaste är kontinuitet och det är onekligen lättare att få till om man tycker att det man gör är kul.
Att få en wattmätare till att bli onödig kräver mycket bias alternativt watträdsla (rädsla för det nya). Wattmätare är absolut essentiell för att inte drabbas av lallarsjukan. Får en att se att man befinner sig i zonerna man ska befinna sig i och gör att man inte börjar lalla på recovery eller annat suspekt som att alltid försöka hålla samma hastighet när det går uppför som när det är plant (för att man inte vill förstöra medelsnittet).

Helt ärligt ser jag det här som uppskjutningsbeteende, hur han än gör kommer han behöva göra en investering i någon form, tid, ansträngning och dedikation, ta tjuren vid hornen direkt och njut av resultaten. Om man däremot drabbas av lallarsjukan och till och med blir SÄMRE ja då kommer man definitivt inte vilja träna vidare.
 
Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Att få en wattmätare till att bli onödig kräver mycket bias alternativt watträdsla (rädsla för det nya). Wattmätare är absolut essentiell för att inte drabbas av lallarsjukan. Får en att se att man befinner sig i zonerna man ska befinna sig i och gör att man inte börjar lalla på recovery eller annat suspekt som att alltid försöka hålla samma hastighet när det går uppför som när det är plant (för att man inte vill förstöra medelsnittet).

Helt ärligt ser jag det här som uppskjutningsbeteende, hur han än gör kommer han behöva göra en investering i någon form, tid, ansträngning och dedikation, ta tjuren vid hornen direkt och njut av resultaten. Om man däremot drabbas av lallarsjukan och till och med blir SÄMRE ja då kommer man definitivt inte vilja träna vidare.

Du missar eller bortser helt från budskapet i mitt inlägg. TS bör hitta sin drivkraft. Den behöver inte vara densamma som din.

Jag har tränat till och genomfört en Iron man utan wattmätare.

"annat suspekt som att alltid försöka hålla samma hastighet när det går uppför som när det är plant". I vissa träningsupplägg kallas det naturliga intervaller.

Avslutningsvis - ja man kan faktiskt bestämma sig för att bli sämre. Ett skäl kan vara att träningen tar för mycket tid, vilket inkräktar på annat man tycker är viktigt i livet. Var och en måste hitta den nivå som är rätt för en själv.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Du missar eller bortser helt från budskapet i mitt inlägg. TS bör hitta sin drivkraft. Den behöver inte vara densamma som din.

Jag har tränat till och genomfört en Iron man utan wattmätare.

"annat suspekt som att alltid försöka hålla samma hastighet när det går uppför som när det är plant". I vissa träningsupplägg kallas det naturliga intervaller.

Avslutningsvis - ja man kan faktiskt bestämma sig för att bli sämre. Ett skäl kan vara att träningen tar för mycket tid, vilket inkräktar på annat man tycker är viktigt i livet. Var och en måste hitta den nivå som är rätt för en själv.
Jaa men ska vi hålla oss på den nivån så kommer vi inte kunna säga så mycket mer än : "cykla". Vem kan vara nöjd med det?? Jag har cyklat i över 1 år utan wattmätare (jag hade wattmätare men inte installerad) och det ångrar jag för den datan skulle jag velat ha idag. Datan som wattmätning ger är OVÄRDERLIG.

Med din filosofi lär många bli sämre och det är på grund av lallandet, samma person som du dömer till sämreskap kunde under precis samma tid tränat EFFEKTIVT. Så din avslutning är verkligen ett ypperligt argument för wattmätare -- begränsad tid. Det är 2021 och man kan faktiskt smyga in wattmätningen i sin träning, idag syns knappt mätarna längre så behöver inte blia big thing att man har gått över till andra sidan.

Watt i cyklingen motsvarar hastighet i löpning. Hastighet i cykling är en stor fälla.

Aja nä mitt tips blir enkelt, träna effektiv och slösa ingen tid. Hitta sin drivkraft är något som går att hitta ännu lättare med wattmätare då det blir roligare också. Men du gör som du vill, vi är alla lallare här i livet, men ibland vill man vara effektiv och vill du vara effektiv med din träning är svaret givet.
 
Senast ändrad:

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Som alla sagt, gör det som är kul. Gärna 2-3 gånger i veckan. Mer tid på cykeln innebär fler brända kalorier. Det innebär också oftast mindre tid att spara dem i fettreserven när en sitter i soffan och samtidigt stoppar i sig ännu fler kalorier för inlagring.

Och det där om "wattmätare" är bara vansinne. Folk har cyklat i hundra år utan kraftmätare och huvudparten av dagens motionscyklister gör det fortfarande och lyckas att bli grymt tränade utan.
 
Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Som alla sagt, gör det som är kul. Gärna 2-3 gånger i veckan. Mer tid på cykeln innebär fler brända kalorier. Det innebär också oftast mindre tid att spara dem i fettreserven när en sitter i soffan och samtidigt stoppar i sig ännu fler kalorier för inlagring.

Och det där om "wattmätare" är bara vansinne. Folk har cyklat i hundra år utan kraftmätare och huvudparten av dagens motionscyklister gör det fortfarande och lyckas att bli grymt tränade utan.
Gud
Det här är magstarkt: "vansinne". Och året är 2021. Ni får det som att låta som att jag tvingar på stackaren en njurtransplantation.
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Om trådskaparen är totalt fokuserad på att bli så bra som möjligt och tänker gå all-in på cykling så är tränare och effektmätare säkert bra saker att satsa på. Genom att personen explicit skriver att tävlingsverksamhet inte är målet är jag dock inte alls säker på att så är fallet.

Om man ska ha någon nytta av siffrorna som effektmätare ger måste man någon gång titta på dem, antingen under eller efter träning. Om man då inte tycker den typen av data är rolig att basera sin träning på eller sitta och nörda ner sig i finns det en uppenbar risk att effektmätaren blir outnyttjad/verkningslös alternativt en sak som innebär en press och en stress som förtar glädjen med cyklingen.

Ovanstående gäller förstås inte alla, men att inte ta med i beräkningen att andra människor inte nödvändigtvis triggas av samma saker som en själv är i min värld ett klart bevis på att man är rätt egocentrisk. Eller något helt annat …
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag har haft effektmätare i ett par år och undrar vad jag egentligen skulle med den till. Var väl mest nyfiken. Men så är jag ju totalt ointresserad av att sitta och grotta i siffror efteråt också, det är cyklingen som är rolig och under passet vill jag ha koll på sträcka, medelhastighet, etc. Men har jag nån gång sparat ner detta och tittat på efteråt. Nä. Och effektmätaren är väl det som tillför absolut minst där och då. Det har mest blivit en extra pryl att byta batteri i.

Men gillar man att grotta i siffror och träna strukturerat är den säkert jättebra. För en motionär med främsta syfte att gå ner i vikt är den rätt onödig. Som många sagt, fokusera på långa rundor, hitta fina sträckningar så det blir roligt att komma ut.
 

Lejon

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Nu ska detta kanske inte bli en effektämätartråd, men jag köpte relativt nyligen effektmätare också. Jag gjorde det i tron att det kunde vara något kul att titta på efter passet för att se hur jag presterat. Det är ungefär så det blivit också: det är ganska roligt (roligare än jag trodde) att titta på siffrorna MEN mätaren har inte ändrat något i min träning. Det har jag inte intresse av, ska jag köra hårt så gör jag det oavsett mätare eller inte.
Effektmätare är absolut inget måste för att träna vare sig ”seriöst” eller mest för trivsel.

Mitt råd till TS är att bara komma igång och testa lite olika sorters upplägg på passen och se vad han tycker är roligt. Visar det sig vara motivationshöjande för honom att ligga och pressa i jämn belastning och han gillar att analysera siffror så kanske en effektmätare är en bra grej i framtiden. Bäst är den träning som blir av som det så präktigt heter.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Säger som flera andra redan sagt. Om du bara tränar för att må bra och på sikt tappa några kilon så cykla så ofta och så länge som du har lust med, strunta i att jämföra dig med andra. Varva med mtb för variation.

Det absolut viktigaste är kontinuiteten, dvs att du hittar en nivå på träningen som gör att du fortsätter vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år.
Träning är ingen quick fix för att tappa några kilon och sen är man klar. Träning/motion bör vara en naturlig del av livet.
 

sanfar

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Är en 38-årig man som cyklar för att bli av med trivselvikten, inte för att tävla.

Mitt enda tips gällande träning, cykla så mycket och så ofta som du kan. Låt det vara roligt. Tycker du 1h är lagom, kör 1h. Tycker du 10h är roligt, kör 10h. Hinner du bara 30min så är det mycket bättre än inget.

Eftersom ditt mål är att bli av med trivselvikten, ha koll på vad du stoppar i dig och hur mycket du gör av med. Lägg dig på någonstans mellan 500 och 1000kcal underskott om dagen. Kanske Använd någon app som MyFitnessPal eller liknande? De är bra för att skaffa sig en uppfattning om vad intaget faktiskt innebär i kalorier och således sätta det i relation till vad man gör av med på sin motion. Hur långt kan man till exempel springa eller cykla genom att sätta i sig 100g chip eller choklad.

Motion hjälper till, kosten gör den stora skillnaden. Det är iallafall min erfarenhet.

Effektmätare är bra för strukturerad träning med mål om att bli bättre. Men absolut inget krav för att bli av med trivselvikten eller pappamagen. :)

//39åring som cyklar för att ha roligt, har både effektmätare och lite pappamage
 

Mashimaro

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag säger som (nästan) alla andra i tråden. Ska du bli av med extra kilon så är det främst kosten du ska titta på. Men så klart skadar det inte med träning också. Vill du ha bra tips så rekommenderar jag Dylan Johnsons youtube-kanal. Han är själv ganska snabb, och tittar mycket på vetenskapen bakom olika träningsupplägg. Han har en serie videor där han går igenom hur han tycker att man ska träna om man har 6 , 10 eller 15 timmar i veckan för träning. Och även några videor om hur man går ner i vikt när man tränar.
 

glitch

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Som nämnts ovan, kosten är där du ska börja för att gå ned i vikt. Man tränar sig inte smal, däremot hjälper träning med motivation, ökad förbränning, att hålla vikten osv.

Långa lugna rundor är bra med lågt energiintag under rundan förutsatt att det är kul. Men akta dig för att sen "länsa kylen" efter du är tömd.

För viktnedgång hade jag snarare rekommenderat korta rundor på kanske 30 minuter ett par dagar i veckan där du inte tillför någon energi, samtidigt som du håller vanlig energibalans. Då kommer kortrundorna ge dig ett energiunderskott på ett öar hundra kcal = långsiktig viktnedgång. Sen kör du längre turer på helgerna och var för guds skull inte rädd för att tillföra energi under dessa (med måtta). En timme cykling ger lite slaskigt runt 500 kcal, är du ute i 3-4 timmar och lägger till ditt basala grundbehov inser man snabbt att man kan äta en hel del den dagen men det ska vara bra mat.

Du kommer bli snabbare av detta också i början, men sen om du vill bli snabb och stark på sikt behöver du köra fler hårda pass och då behöver du snarare ett överskott av energi för att orka träna hårt. Så inte det bästa för att gå ned i vikt, men du ändrar din kroppskomposition garantera t vilket också är bra :)
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
För att bli starkare behöver du energiöverskott och träning.
För att tappa vikt behöver du energiunderskott.

Träning avser att försöka uppnå ett prestationsmål, till exempel cykla snabbare, lyfta tyngre o.s.v. Om du vill träna behöver du ett sådant mål och sedan en träningsplan som är anpassad för att nå målet. Medan du tränar bör du ligga på ett energiöverskott så att kroppen har möjligheten att byggas upp för att nå målet.

När man vill tappa vikt är det den enkla formeln "energi in < energi ut", alltså underskott. Balansen går att justera på båda sidor: äta mindre och röra sig mer. Här spelar det mindre roll vad du förbrukar energin på så någon specifik plan behövs inte. Ergo, motion (och inte träning). Det är ungefär vad jag också gör. Fast jag har inte viktnedgång som mål utan snarare välbefinnande, vilket också är en konsekvens av motion, så jag bryr mig inte så mycket om energibalansen.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Min uppfattning om träning och kost är att tränar men extremt mycket jämfört med vad man är van går man ner i vikt typ oavsett vad man äter. Cykelsemestrar man och sånt orkar man typ inte äta det man gör av med. Annars är det ju nog enklare att fokusera på kosten.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
En bra regel är att ska det cyklas lugnt så cykla för tusan lugnt. Ska det cyklas hårt, våga ta i.

min lösning, som tränande motionär, är att träna hårt i organiserade klungor och med klubb. Blir både hårdare och roligare.
 

johan82

Medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag säger som (nästan) alla andra i tråden. Ska du bli av med extra kilon så är det främst kosten du ska titta på. Men så klart skadar det inte med träning också. Vill du ha bra tips så rekommenderar jag Dylan Johnsons youtube-kanal. Han är själv ganska snabb, och tittar mycket på vetenskapen bakom olika träningsupplägg. Han har en serie videor där han går igenom hur han tycker att man ska träna om man har 6 , 10 eller 15 timmar i veckan för träning. Och även några videor om hur man går ner i vikt när man tränar.
Tack för detta, denna ska jag titta närmare på 👍🏻
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Nej man behöver ingen effektmätare för att cykla på en cykel.

Men nu ville jag bara snabbspola fram hans träning och det rådet står kvar. Att man initialt möter en bump i form av att man måste sätta sig in i träning, kost och wattmätning är rätt.

Finns inget roligare än att se resultat och där har du motivation i sig om du är en person som gillar resultat.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Oavsett vad du tror fungerar inte alla människor som du eller som du hävdar att du gör. Därmed blir den typen av kategoriska uttalanden som du ägnar dig åt mest lite komiska i sin tvärsäkerhet.
 

Eld

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag håller med om att man inte behöver effektmätare för att bli snabbare på cykel. Man behöver inte heller cykla för att gå ner i vikt eller för att få bättre kondition.

Jag motionerar på cykel och använder effektmätare för att jag tycker det är kul. Jag är datanörd.Och för mig fungerar det och är effektivt att köra TrainerRoads träningsprogram med effektmätning på vintern när jag inte har lust att utsätta mig för vädrets makter.

TS måste som många redan sagt hitta vad som fungerar för honom. Är han ointresserad av data ska han nog inte skaffa effektmätare men om han drivs av att förbättra sina siffror och gillar att gräva ner sig i dem så är det nog en bra idé att satsa på en effektmätare.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Oavsett vad du tror fungerar inte alla människor som du eller som du hävdar att du gör. Därmed blir den typen av kategoriska uttalanden som du ägnar dig åt mest lite komiska i sin tvärsäkerhet.
Jag är 100% säker på att alla kroppar producerar kraft och att det är vad som tar dig framåt på cykeln. Men om du vill begå tidernas relativisering så är det fritt fram för dig att relativisera bort det också.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag kan spika utan hammare också förresten, vad säger det då? Ja om vi har startat någon slags studentfest där vi ska roa oss med att spika med allt annat än hammare kommer inte jag heller att spika med hammare. Men i alla andra fall när jag vill spika kommer jag plocka fram den bästa hammaren jag har och sätta det där spiket.

Och det är allt ni säger att det går att använda hastighet och puls också, jaha och? Medan du håller en hastighet producerar du kraft och kraft är tio gånger bättre mått.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Är det en sån här tråd där (ok en iofs bara) tycker det är värdelöst att mäta hastighet. Ofta vill man ju cykla snabbare då känns det relevant att mäta hastigheten.

Hastigheten är i mångt och mycket helt irrelevant när det gäller cykling. Och nej det är inte relevant att dra upp "meeeen vid tävling då" för vid tävling kommer de andra också drabbas av vinden eller vad det nu är som påverkar hastigheten.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer