Hur tränar man (lvg)

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Ja det är väl sant, alla vill inte bli bättre och så. Vissa cyklar ju för att få fylla förrådet. Men börjar man cykla och har ett uns av suga att vilja bli sitt bästa jag ligger det i farans riktning att man missar oerhört mycket.
Precis. Alla är inte intresserade av att maximera sin prestation (vad nu det betyder). Jag skulle de facto vilja hävda att flertalet som cyklar inte är intresserade av det, om man i det hela lägger in att man faktiskt ska lägga ner allt hårt jobb som krävs för att nå detta. Att då hålla på och ge råd baserade på ett antagande om att alla personer vill maximera sin prestation leder i mina ögon fel. I synnerhet som TS redan i första inlägget klart och tydligt skriver att tävlande inte är målet.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Precis. Alla är inte intresserade av att maximera sin prestation (vad nu det betyder). Jag skulle de facto vilja hävda att flertalet som cyklar inte är intresserade av det, om man i det hela lägger in att man faktiskt ska lägga ner allt hårt jobb som krävs för att nå detta. Att då hålla på och ge råd baserade på ett antagande om att alla personer vill maximera sin prestation leder i mina ögon fel. I synnerhet som TS redan i första inlägget klart och tydligt skriver att tävlande inte är målet.

Jag skulle vilja säga att man kan bli enormt mycket bättre än man var innan utan effektmätare. Det tror jag du håller med om, var inte riktat till dig.

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag skulle vilja säga att man kan bli enormt mycket bättre än man var innan utan effektmätare. Det tror jag du håller med om, var inte riktat till dig.
Absolut. Var precis på väg att skriva att en effektmätare möjligen kan räknas in i kategorin "marginal gains". Man kan helt klart bli extremt bra utan effektmätare.

Att det sen kan vara kul med en effektmätare och att man triggas att träna mer/hårdare/bättre av en sådan är lite av en annan sak och något jag tror är väldigt olika för olika personer.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Maximera sin prestation betyder att man blir starkare.

Wattmätning är förresten det mest jämställda som har hänt cyklingen. Ingen oro och noja, bara det är argument nog.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Wattmätning är förresten det mest jämställda som har hänt cyklingen. Ingen oro och noja, bara det är argument nog.

Vad? Maximera för mig betyder väl snarast göra på det bästa sättet som finns. Ska man bli starkare kan man träna i princip hur som helst om man är nybörjare.

nieves

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
6 timmar i veckan. 2 intervallpass på 1 timme, fyll ut resten av tiden med att reka fina vägar samt 1 tvåtimmars runda när du är ledig.
Efter 3-4 veckor fortsätter du på samma sätt men ökar tiden på långpassen.

Ha roligt är viktigast, med 6h/v har du råd att göra annat när det inte går att cykla.
Återkom efter 12 veckor med input.

Intervallpassen kan bestå av 4x4 minuter hårdträning eller 10x skyltspurter eller vad du känner för.
Wattmätare kan man diskutera.

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Nej, att maximera sin prestation är ett mycket starkare uttryck än att bli starkare. Du ska i någon mening bli så stark som möjligt. Min kommentar om vad det nu betyder var försorsakad av att prestation är ett rätt luddigt begrepp.

Tycker du seriöst att TS ska skaffa en effektmätare för att du kallar den för "det mest jämställda [sic!] som har hänt cyklingen"?

mkallstrom

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag har effektmätare på två cyklar, men är tveksam till hur värdefulla dom egentligen är när man cyklar utomhus. Jag använder dom mest för att då och då kalibrera känslan i benen mot en siffra och lättare hålla koll på träningsbelastningen, men det skulle nog gå precis lika bra att cykla utan dom.

izar

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag har effektmätare på två cyklar, men är tveksam till hur värdefulla dom egentligen är när man cyklar utomhus. Jag använder dom mest för att då och då kalibrera känslan i benen mot en siffra och lättare hålla koll på träningsbelastningen, men det skulle nog gå precis lika bra att cykla utan dom.
Ungefär så, har haft effektmätare på en av cyklarna sedan 2012, kul i början bra när man tränar intervaller innan man hittar känslan vart man kan ligga men värdelöst när man ska cykla med polarna.

hm

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Ja det där med wattmätare verkar grymt .
Kanske hade varit fler guld i senaste årens SM medaljskörd om man hade haft en wattmätare att titta på också.

Jag kan också ställa upp i loppet med Lejon o woodknocker , gärna ett GP eller bergsetapp så kanske inte Lejon e med till spurten ;)

Tyvärr blir det inga wattsiffror från mig att studera på sin höjd medelfart och pulskurvor ..

Bilagor

• 20210611_140241.jpg
    20210611_140241.jpg
    499.6 KB · Besök: 47

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Kanske hade varit fler guld i senaste årens SM medaljskörd om man hade haft en wattmätare att titta på också.

Jag kan också ställa upp i loppet med Lejon o woodknocker , gärna ett GP eller bergsetapp så kanske inte Lejon e med till spurten ;)

Tyvärr blir det inga wattsiffror från mig att studera på sin höjd medelfart och pulskurvor ..
Mmmm gärna berg, hinner jag ladda mätaren också. Kanske en biskvi också.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag tycker det är tråkigare att träna med klocka och pulsmätare :) jag vill titta på havet, träden, den fina solnedgången och hålla ett öga på vägen. Har inget för att bli snabbare - cyklar inte med folk som tränar och känner ingen önskan att tävla. Ibland tar jag en tur med en vän eller frun och då går det oftast i 25-30 till närmsta café. Har testat GPS och pulsmätare men då bryr jag mig bara om siffror och tappar det roliga.

Sedan kanske det ändras - vi får väll se :)

Lejon

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
l

Inte säker på det. Jag har tagit noll SM-guld sen jag skaffade effektmätare förra året!

Batavus

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
I och för sig är cykling i hög grad en utrustningssport, men tjata wattmätare...
Man måste, tycker jag, förstå vad man - åtminstone till att börja med - vill få ut av landsvägscyklingen. Några förslag är längre utflykter, delta i och t o m vinna lopp, umgås med andra cyklister, tappa kilo, snackis på jobbet, bättra på kondisen, "rensa hjärnan", kanske bättra på självförtroendet, göra en insats för miljön och impa på grannarna.
Det tar litet tid att få ovan förståelse, såväl som att veta hur mycket tid man kan lägga ner på cyklingen. Varför inte börja med att cykla till ett trevligt fik ett par mil bort. En belöning som hägrar är bra motivation, och man kan känna efter på ett kravlöst sätt hur skoj det är.
...För att få en liten knorr på det: Många och näranog alla förslagen ovan kan uppnås helt enkelt genom att ställa av en eventuell bil.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Även om man fattar att nån är ute och cyklar rejält som vanligt så blir tråden svårtolkad när man inte ser var annat inlägg🤔
Kort rekapitulatipn: förslag har framförts på att användare 1 och användare 2 skall göra upp på sina respektive cyklar. Användare 1 antog utmaningen med vändande post. Användare 2 har med full kraft avstått att vidröra ämnet. Användare 2 har utöver det pratat lite om wattmätning; vad har förstår skall det vara teh shit.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Bele

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Det verkar ha löst sig ganska bra av sig självt. Lång historia kort så kommer jag att köpa ett hus idag. Kommer då fr.o.m. augusti ha 21 km till jobbet som jag avser att - i vart fall under den snöfria delen av året - pendla med cykel. Givet att jag har motsträviga barn och alltid är lite sen misstänker jag att det inte blir något fika-tempo på morgonen iaf.
Det och en långtur på helgen så borde del av trivselvikten lämna magen.

Jag tycker att det är ett perfekt pendlingsavstånd, åtminstone om man bor i förort och det blir en del start och stopp. Innehåller sträckan några backar där man kan trycka på lite de dagar man känner för det så är det en bonus.

På sommaren skulle sträckan kunna vara längre vissa dagar och på vintern kortare, men det är svårt i praktiken (förlänga går, men för mig blir det bara av om jag har bestämt det i förväg).

Som några redan har varit inne på, det är trots allt 21 mil i veckan om du cyklar alla dagar. Det är faktiskt ganska mycket om man cyklar alla veckor och inte har byggt upp den förmågan. Ett år fick jag göra ett ofrivilligt uppehåll på två månader. Tyckte innan det att det inte gav så mycket att pendla, men fick tänka om, jag tappade mer än förväntat. För att inte tala om tröskeln på våren innan jag började med året runt pendling.

Lyssna på kroppen, du kan behöva tid för att bygga upp den. Det är onödigt att dra på sig överbelastningsbesvär eller annat som tvingar dig till ofrivilliga uppehåll. Köp utrustning som gör pendlingen ok i alla väder, dvs bl a jackor som andas bra och bra skärmar (gärna med en lång "egolapp" på framskärmen.

En fördel med varje dag pendling är att beslutet alltid är taget i förväg. Spöregnar det så kommer du initialt att svära över det, med tiden bara konstatera att så är fallet. Jag har inte lika lätt att motivera mig att sticka ut och cykla när det är skitväder nu när jag arbetar på distans. Det är i och för sig på gott och ont, det blir mer styrketräning och därmed allsidig träning. Pendelcyklingens akilleshäl är bristen på variation. Kan delvis avhjälpas med några styrketräningsövningar när du kommer hem, men det kanske inte familjen gillar (du har ju redan tränat...).

Pendlingscykling torde vara det absolut tidseffektivaste sättet att träna. Berätta gärna hur det går i höst.

K

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Kosten är nyckeln.

sen är effektmätare upp till var och en. För mig är det hela grejen, tycker det är jättekul att arbeta med den under träning/tävling och den ger mig mycket motivation/kunskap. Har en kompis som cyklar helt utan och kan inte tänka sig att ha en wattmätare då han anser att han skulle fastna i prestation och inte njutning. Uppstår såklart diskussion när vi båda anser att njutningen är just mätningens vara eller ej...

Låt alla göra sin grej, det man motiveras och trivs med.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Kort rekapitulatipn: förslag har framförts på att användare 1 och användare 2 skall göra upp på sina respektive cyklar. Användare 1 antog utmaningen med vändande post. Användare 2 har med full kraft avstått att vidröra ämnet. Användare 2 har utöver det pratat lite om wattmätning; vad har förstår skall det vara teh shit.
Hehe, jo att världsmästare träska.. e duckar när han ska synas framgår ändå.
Jag börjar tro att hon bor i sitt "pojkrum"

dantor

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
En annan del av det här med pendling som träning är att det, åtminstone för mig, tenderar att bli lite halvtråkigt, jag kör(de) det för att kunna få ihop några mil med hänsyn till övriga livet, och i vissa fall för utmaningen (t.ex. -14 grader och snö) eller för att haka på kollegor som cyklar.

Jag hade inte fortsatt cykla om pendling varit enda träningen när jag började träna, det är andra rundor som ger något utöver motionen. Tipset är att inte låsa sig vid 3, 4 eller 5 pendlingsdagar per vecka, utan börja lugnt och känna av hur mycket som går att pendla och fortfarande ha energi till de roliga passen.

Det var väl iofs ot 🙂 On topic så har jag inget att tillföra diskussionen om effektmätare.

K

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Kan man inte typ hitta nån träningsform som är rolig så man slipper hitta på massa grejer för att "motivera sig"? 🤔 Alltså som man är sugen på att utöva oavsett om man kan mäta resultatet eller inte.
Du får nog inse att det är just olika saker som olika personer tycker är roliga och som därmed motiverar.

Att utgå ifrån att det man själv tycker är grejen med cykling är allas grej känns rätt ego.

men detta är ju happy då då ska man ju likt en heltidspolitiker gå på sin linje utan hänsyn till annat. Så Mao är min åsikt/clickbait (iaf i denna tråden) att alla som inte har en wattmätare och kör strukturerade pass är amatörer som borde köpa sig en picknickkorg och en hybrid från XXL, företrädesvis med elassistans och day time running lights.

alternativt så gör alla som dom vill och mår bra av det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer