Hur tröga är MTB BB lager?

implor

Aktiv medlem
Jag har två olika BB Pressfit lager från Shimano och båda går väldigt trögt runt.

Är detta normalt? Går dom till sig efter en tur ute?

Jag hade förväntat mig mycket bättre snurr på lagerna (typ som en fidget spinner). Nu så snurrar dom inte av egen kraft när jag slutar applicera kraft med fingret.

Delarna jag har:
Shimano Deore XT BB-MT800 Bottom Bracket PressFit Hollowtech II - PF41-89.5/92-24
Shimano SM-BB71-41A Bottom Bracket Pressfit for Hollowtech II

Preacher

Aktiv medlem
Som andra svarat så går de inte så lätt, men kom ihåg att inte förspänningen skall vara så hög i tillägg.

Drar du åt skruven för hårt så går allt trögt och slits snabbare.

AX3L

Aktiv medlem
Det man bör känna efter med lager på cyklar är inte hur lätt de går, utan att de går smooth så att säga. Ingen grusig känsla eller glapp. Annars är det nästan tvärtom, att ju lättare lagret går desto sämre tätningar och mindre fett har det och desto sämre kommer det att hålla.

Makten

Aktiv medlem
Som andra svarat så går de inte så lätt, men kom ihåg att inte förspänningen skall vara så hög i tillägg.

Drar du åt skruven för hårt så går allt trögt och slits snabbare.
Och drar du för löst så slits det också snabbare. Man ska ha lagom förspänning, det är förmodligen DET viktigaste för lagrets livslängd. Man gör precis som med ett styrlager; spänn tills glappet försvinner och sen lite till. När man snurrar på veven ska det gå ljudlöst och glappfritt, men friktion finns alltid eftersom det är tätat. Om det "susar" så har man dragit för hårt (förutsatt att lagret är nytt, annars kan det bero på att det är utslitet).
Tyvärr är förspänningen inte justerbar på många vevpartier utan man måste välja olika distanser. Tjockleken på dessa brukar skilja så mycket att det antingen blir för mycket eller för lite. Helt idiotisk lösning.

Nu framgår det inte om TS pratar om lösa lager eller monterade i ramen, eller monterade i ramen med vevar.

Topp