Hur tusan ökar jag farten

rackarns

Ny medlem
Har kört mtb i 1 1/2-år ungefär. Kört 2 tävlingar och ska köra Cykelvasan i år.

Känner att jag bara kommer upp i ett visst tempo (snitthastighet) och lyckas aldrig bli snabbare (det gäller framför allt på landsväg och grusväg). Tänkte ge mig på intervaller om nu det är ett sätt att bli snabbare??

Någon som har förslag på hur jag kan köra intervaller (upplägg). Cyklar kanske 5-12 mil i veckan beroende på olika omständigheter (blandat landsväg/grusväg/skog). Blir oftast rundor på mellan 3 och 5 mil.

Eller om det är någon som har ett förslag på hur tusan jag får lite fart på grejerna och inte bara maler på i samma tempo vecka efter vecka?

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykel dator och strava. Sätt rekord sätt mål. Pumpa däcken hårdare och skaffa en längre styrstam ☺

Rattnalle

Aktiv medlem
Pumpa däcken hårdare var ett dåligt råd.

Intervaller låter som en utmärkt plan. Blanda då både korta intervaller på ett par minuter med lägre uppåt 20 min. Inte på samma pass. Blanda även hög kadens och mycket flås med intervaller där du kör mer på styrka och lägre kadens.

Egentligen är det bara ett kontrollerat sätt att utmana dig och göra saker som ligger lite utanför din nuvarande förmåga.

Bengt-re

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Pumpa däcken hårdare var ett dåligt råd.
>
> Intervaller låter som en utmärkt plan. Blanda
> då både korta intervaller på ett par minuter
> med lägre uppåt 20 min. Inte på samma pass.
> Blanda även hög kadens och mycket flås med
> intervaller där du kör mer på styrka och lägre
> kadens.
>
> Egentligen är det bara ett kontrollerat sätt att
> utmana dig och göra saker som ligger lite
> utanför din nuvarande förmåga.

Nä inte om han ville bli snabbare på hårda underlaget. Då rullar hårda däck lättare.

grondahl

Aktiv medlem
Att se till att man under varje vecka kör ett snabbt pass, ett hårt pass och ett långt pass är ett enkelt sätt att se till att man inte bara fastnar i mellanmjölkstempo.

hobbit

Medlem
Se till att du oftare ligger utanför din egen bekvämlighetszon.

Varierade pass, där de lugna verkligen skall vara lugna och de hårda är så hårda att det tar emot att påbörja dem.

/H

Senast ändrad:

fredrikw

Aktiv medlem
Bengt-re skrev:
> Nä inte om han ville bli snabbare på hårda
> underlaget. Då rullar hårda däck lättare.

Möjligtvis i en velodrom, men på allt annat underlag är det inte sant att ju hårdare däckstryck desto lägre rullmotstånd.

1888

Aktiv medlem
Lite beroende på vad ditt nuvarande snitt är.
Håller du redan nu ett snitt på 40-45 km/t i skogen kan det bli lite svårt att öka ytterligare ;)

fyrbåk

Medlem
Du måste köra så det gör ont. Om det inte gör ont så kommer du aldrig över platån, då kommer du bara harva på. Hitta den brantaste backen. Kör upp och ner. utmana dig själv, låt det brinna i låren. Snart kommer du märka att backen blir mindre och mindre.

gabbeon

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> ... Inte på samma pass...

Varför inte?

Novisen

Ny medlem
Tror det borde funka att skaffa pulsmätare och sedan ligga konstant I lite för högt intervall. Jag hade väldigt svårt att öka farten när jag sprang, alltid samma belastning och tempo som jag var van vid. Och om jag inte hela tiden påminde mig att öka under tiden jag tränade föll jag rätt omgående tillbaka I samma gamla vanetempo. Så en pulsmätare borde ju kunna vara ett hjälpmedel att hålla lasten högre än normalt.

Light Head

Ny medlem
När du är ute,, vad känns jobbigast? Är det musklerna som säger stopp eller är det flåset? Kanske tekniken? ELLER är det utrustningen?

Jag kör mot klockan, dels kmh-medel men även total tid. Har ett par olika sträckor som innebär lite olika utmaning. Försöker även tänka på vad jag gör hela tiden, och om jag inte kan pressa på ytterligare lite hårdare i varje tramptag.

Nu har jag själv inte gjort annat än motionerat ute i skogen på min Canyon, men den förbättrade min varvid med 10% jämfört med min gamla hoj. En kombination av att gå från 26" till 29" och över lag en bättre ramgeometri för min kropp och fysik.

Men tror att det är viktigt att man hittar något/någon att tävla mot! Klockan eller en kompis t.ex.

Scale60

Ny medlem
Har du kollat igenom cykeln så det inte är någon teknisk begränsning? tex lösa ekrar och halvdålig lockout kan göra minuter på 5-10 km sträckor.

Rattnalle

Aktiv medlem
gabbeon skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... Inte på samma pass...
>
> Varför inte?

Behöver inte vara samma pass då. Jag har en tendens att skriva mer korthugget på telefonen. För kort uppenbarligen :-)

me.I.am

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > ... Inte på samma pass...
> >
> > Varför inte?
>
> Behöver inte vara samma pass då. Jag har en
> tendens att skriva mer korthugget på telefonen.
> För kort uppenbarligen :-)

Även om du nu inte menade så så tycker jag att frågan är ganska intressant. Vad skulle nackdelarna vara att blanda t.ex. korta och långa intervall på ett pass? (har fått intrycket att det är lite no-no på det).

Rattnalle

Aktiv medlem
me.I.am skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > gabbeon skrev:
> >
>
> > -----
> > > Rattnalle skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > ... Inte på samma pass...
> > >
> > > Varför inte?
> >
> > Behöver inte vara samma pass då. Jag har en
> > tendens att skriva mer korthugget på
> telefonen.
> > För kort uppenbarligen :-)
>
> Även om du nu inte menade så så tycker jag att
> frågan är ganska intressant. Vad skulle
> nackdelarna vara att blanda t.ex. korta och långa
> intervall på ett pass? (har fått intrycket att
> det är lite no-no på det).

Inom löpning förkommer det ju att köra olika långa intervallstegar med 1-2-3-4-3-2-1 min intervaller ex. Det borde väl gå att blanda även längre på det sättet. Men jag kan själv tänka mig att det är lite jobbigt att blanda jättekorta superintensiva intervaller med längre. Men om det är mentalt eller påverkar träningen vet jag inte.

RickardT

Medlem
Som jag tänker: Långa intervaller typ 20min kör man ungefär på eller strax över mjölksyratröskeln, korta intervaller ligger man rejält över. Sen hur det är att blanda, ja kanske bättre att fokusera på en sak/pass.

castrello

Aktiv medlem
Scale60 skrev:
> Har du kollat igenom cykeln så det inte är
> någon teknisk begränsning? tex lösa ekrar och
> halvdålig lockout kan göra minuter på 5-10 km
> sträckor.

Jag låser aldrig dämpare ens på lätta partier. Men om en sådan sak kan göra minuter på 5-10 km sträckor borde jag ha vunnit i kördags där jag förlorade 23 min åt vinnaren på 60 km mtb.

JMT

Aktiv medlem
Hur ser en normal träningsvecka (eller längre period) ut för dig?
Längd, vikt, kost och antalet sovtimmar?
Om du kör hårt vecka efter vecka med någorlunda kost och sömn så borde du nämligen bli något snabbare.
Kör du däremot behagligt tempo så...

Bengt-re

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Nä inte om han ville bli snabbare på hårda
> > underlaget. Då rullar hårda däck lättare.
>
> Möjligtvis i en velodrom, men på allt annat
> underlag är det inte sant att ju hårdare
> däckstryck desto lägre rullmotstånd.

Nä visst mina traildäck med 0.9-1.2 bar i går ju jättelätt på hårt grus/asfalt... Det måste vara placebo att det går 3 km/h snabbare om man pumpar dem till transportcyklingen hem....

Placebo är effektivt. Och nä brukar inte cykla velodrom med 2.4" breda däck och mtb.....

JT

Ny medlem
Kör fortare. Det är inte svårare än så. Om det inte går så fort som du vill så kör du för långt. Väldigt många kör alldeles för långt för att kunna göra framsteg. 4 entimmarspass i veckan kommer slå 2 tvåtimmarspass i effektivitet om man tänker träna 4 timmar i veckan.

Om jag hade tränat 4 timmar i veckan så hade jag även helt struntat i lugna pass. Det är slöseri med tid.

JT

Ny medlem
Bengt-re skrev:
> Nä visst mina traildäck med 0.9-1.2 bar i går
> ju jättelätt på hårt grus/asfalt... Det måste
> vara placebo att det går 3 km/h snabbare om man
> pumpar dem till transportcyklingen hem....

Du gav ett generellt råd som generellt sett är felaktigt och nu kommer du med ett extremfall som exempel. Haha! Du har fel i det generella fallet. Fredrikw har rätt i det generella fallet.

JT

Ny medlem
Mjodvitner skrev:
> Jag kanske är korkad på nåt vis men när jag
> vill cykla snabbare så trampar jag hårdare.

Kejsaren är naken!

Scale60

Ny medlem
castrello skrev:
> Scale60 skrev:
> -----
> > Har du kollat igenom cykeln så det inte är
> > någon teknisk begränsning? tex lösa ekrar
> och
> > halvdålig lockout kan göra minuter på 5-10
> km
> > sträckor.
>
>
> Jag låser aldrig dämpare ens på lätta partier.
> Men om en sådan sak kan göra minuter på 5-10 km
> sträckor borde jag ha vunnit i kördags där jag
> förlorade 23 min åt vinnaren på 60 km mtb.

Jag körde heller aldrig med lockout tidigare men av misstag hade jag lockouten aktiverad några jobbpendlardagar och märkte när jag kollade Garmin att jag var ca 1-3 minuter snabbare på 5km ganska rakt över alla sträckor.

Sen har jag experimenterat lite med och utan lockout de senaste veckorna och 1-3 minuter verkar hålla. Nu är det här på asfalt så jag vet inte om det ger något i terrängen men till semestern ska jag prova och se.

EDIT: Jag måste aktivera stavningskontrollen i ff. Det är nästan pinsamt att alla mina inlägg har Redigerat X ggr längst ned :D.

Senast ändrad:

Fältprästen

Ny medlem
JT skrev:
> Fredrikw har rätt i det generella fallet.

Så Fredrikw har generellt sett rätt?

fredrikw

Aktiv medlem
Fältprästen skrev:
> JT skrev:
> > Fredrikw har rätt i det generella fallet.
>
> Så Fredrikw har generellt sett rätt?

Så drastiska ska vi nog inte behöva bli, inte ens jag är felfri. Men när det gäller den här frågan har jag rätt, utsagan "ju lägre däcktryck desto lägre rullmotstånd" är felaktig.

gabbeon

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> "ju lägre
> däcktryck desto lägre rullmotstånd" är
> felaktig.

Också.

Ridley

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > > Fredrikw har rätt i det generella fallet.
> >
> > Så Fredrikw har generellt sett rätt?
>
> Så drastiska ska vi nog inte behöva bli, inte
> ens jag är felfri. Men när det gäller den här
> frågan har jag rätt, utsagan "ju lägre
> däcktryck desto lägre rullmotstånd" är
> felaktig.

Måste ta tillfället i akt när det är första gången i happys historia som Fredikw har rätt. Jag håller med dig!

fredrikw

Aktiv medlem
Nu blev det konstigt, jag skrev visst fel... Det Bengt-re skrev och som jag säger är falskt är att rullmotståndet minskar ju högre däcktryck man har. Det stämmer upp till en viss punkt, men sedan blir däcket för hårt jämfört med ojämnheterna i underlaget och rullmotståndet ökar igen. Oklart vad Ridley egentligen menade, har vi tur är ordningen återställd och vi är återigen oense om allt ;-)

Bele

Aktiv medlem
JT skrev:
> Kör fortare. Det är inte svårare än så. Om
> det inte går så fort som du vill så kör du
> för långt. Väldigt många kör alldeles för
> långt för att kunna göra framsteg. 4
> entimmarspass i veckan kommer slå 2
> tvåtimmarspass i effektivitet om man tänker
> träna 4 timmar i veckan.
>
> Om jag hade tränat 4 timmar i veckan så hade jag
> även helt struntat i lugna pass. Det är slöseri
> med tid.

Lite väl generaliserat? Man kan behöva vänja kroppen vid belastningen och det tar tid. Jag tror mer på den kombination som flera redan har varit inne på,dvs varva hårda och lugna pass. Jag har sett folk som har kört hårt under ett antal månader och gjort stora framsteg, för att sen bli skadade eller få överansträngningsproblematik.

Jag håller med om att fyra pass i veckan normalt är bättre än två.

JT

Ny medlem
Bele skrev:
> JT skrev:
> > Kör fortare. bla bla
>
> Lite väl generaliserat?

Ja. Men jag tycker mitt svar ändå är bättre än alla svar med specifika intervaller med minuter och puls och hejsan hoppsan. Utifrån trådstartarens information kan ingen ge ett "rätt" svar på frågan eftersom träning måste anpassas på individnivå för att vara så specifik att man ska kunna prata om vilka intervaller som är "rätt" intervaller för en viss person.

Det finns inga magiska intervaller.

geologen

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Nu blev det konstigt, jag skrev visst fel... Det
> Bengt-re skrev och som jag säger är falskt är
> att rullmotståndet minskar ju högre däcktryck
> man har. Det stämmer upp till en viss punkt, men
> sedan blir däcket för hårt jämfört med
> ojämnheterna i underlaget och rullmotståndet
> ökar igen.

Det är sant. Men många förordar ett optimalt tryck som är mycket lägre än det som jag är övertygad om (baserat på egna observationer och mätresultat från personer och mätmetodik jag litar på) är optimalt på asfalt. Däremot kan man nå en punkt när komforten blir lidande så till den grad att man cyklar sämre av det skälet. Men det är en subjektiv faktor, inte en objektiv.

Så i praktiken gäller ändå att ju högre tryck, desto lägre rullmotstånd. På normal asfalt. Med normala däck. Brytpunkten är så hög att komforten blir den begränsande faktorn.

grump

Ny medlem
me.I.am skrev:
> Vad skulle
> nackdelarna vara att blanda t.ex. korta och långa
> intervall på ett pass? (har fått intrycket att
> det är lite no-no på det).

För att kunna prestera absolut max och flytta gränser är det väl bra att hålla sig till det som intervallet går ut på? Dvs, VO2max, tröskel eller explosivitet? Har du kört ditt absoluta max i 4*4 ska du inte kunna höja ribban i 5 sekunders spurtintervaller. Typ. Och omvänt, har du pressat ur max i spurtintervallerna blir du inte lika go i 4:orna.

LilleNo

Aktiv medlem
Jag skulle testa att komplettera med något benpass på gymet (marklyft, knäböj, vadpress, benspark etc), inbillar mig att det iaf gett mig en del. Utöver det som tipsas ovan.

Loadrunner

Ny medlem
Suck, det verkar ha gått feta internettroll i detta att det skulle bli mindre motstånd med mindre däcktryck. Kanske är det så, i teorin, om däcket är betydligt hårdare än asfalten du cyklar på, men det är extremt sällan fallet i praktiken, i synnerhet om du följer det tryck som däcktillverkaren rekommenderar.

Hela diskussionen om däcktryck är meningslös att föra, i den mån det finns en poäng med lägre tryck så beror det på cykel och användningsområde. Det finns inte en enda Happyit som saknar cykelpump och därmed inte enkelt kan skapa sig en egen uppfattning. Det är väldigt enkelt. Släpp ut lite luft ur däcken och se om det går lättare att trampa, testa sedan att pumpa i lite mer luft istället och se om det går lättare. Jämför. Dra din egen slutsats, baserat på din egen cykel och hur du själv cyklar.

För MTB på en brötig skogsstig är fjädring och grepp mycket större faktorer för att kunna ta sig fort fram, då behövs ett betydligt lägre tryck, även fast själva trampandet därmed blir trögare på "platten".

Men som sagt. Pump. Det vore intressant att höra från någon som i verkligheten lyckats pumpa sina däck så hårt så att det på riktigt har blivit trögare att cykla på plattmark! Jag har själv aldrig lyckats med detta, och den enda jag känner som envetet hävdar teorins riktighet har byggt sig en elcykel istället...

I övrigt, som svar till TS, Trampa snabbare. Om inte det hjälper så HTFU, och gärna LCHF om du tänker cykla en längre sträcka än näsan räcker. Och om inte det (eller den nya trenden att släppa ut luften ur däcken) hjälper - elcykel! Eller ta bussen. :-)

Senast ändrad:

mytomspunnen

Aktiv medlem
Om man är av uppfattningen att ens subjektiva upplevelser är sanningar kan man göra så, men då har man missat rätt mycket om hur det mänskliga psyket verkar fungera. Annars kan man ju mäta på riktigt och se vad man kommer fram till. Här vore det praktiskt om Håkanc tog över med sina tourreferenser i högsta hugg.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är nog ganska många som pumpat så hårt att vibrationerna hindrar dem från att cykla längre eller snabbare även om skillnaden i faktiskt rull skulle vara för liten för en människa att känna.

grump

Ny medlem
Rattnalle skrev:
> Det är nog ganska många som pumpat så hårt att
> vibrationerna hindrar dem från att cykla längre
> eller snabbare även om skillnaden i faktiskt rull
> skulle vara för liten för en människa att
> känna.

+1

izar

Aktiv medlem
Av någon anledning hittade jag denna tråd ovanför Snäckantråden :)

Häbg på dom och släpp dom inte förrän ni är framme igen, då kommer du bli snabb!

fredrikw

Aktiv medlem
mytomspunnen skrev:
> Om man är av uppfattningen att ens subjektiva
> upplevelser är sanningar kan man göra så, men
> då har man missat rätt mycket om hur det
> mänskliga psyket verkar fungera. Annars kan man
> ju mäta på riktigt och se vad man kommer fram
> till. Här vore det praktiskt om Håkanc tog över
> med sina tourreferenser i högsta hugg.

+1

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer