Hur väl stämmer storleksangivelsen från respektive skotillverkare?

Bele

Aktiv medlem
Jag vet av egen erfarenhet att det kan skilja även mellan en tillverkares egna modeller, men om vi ändå försöker att generalisera.

Northwave stämmer väl med vad jag har i storlek i vanliga skor.
Edit: Vid närmare eftertanke stämmer det bara för några modeller. Jag har även köpt modeller som har varit alldeles för små.

För Shimano har jag för mig att man måste gå upp en storlek. Någon som kan bekräfta det?

Senast ändrad:

Marklyft

Aktiv medlem
Jag vet av egen erfarenhet att det kan skilja även mellan en tillverkares egna modeller, men om vi ändå försöker att generalisera.

För Shimano har jag för mig att man måste gå upp en storlek. Någon som kan bekräfta det?
Vad är vanliga skor? Skiljer ju lika mycket på olika tillverkare av alla sorters skor, cykelskor är ju inget unikt där.

kais01

Aktiv medlem
det är lättare få grepp, om fabrikanten anger den japanska storleken=innersulans längd i mm. obs att det inte rör sig om fotens längd utan är ett mått från skon.

anges inte den kan man be en internetförsäljare att mäta innersulan. det är ju bra om man då vet sin egen storlek:)

vissa har breda fötter och då kan man ju ha koll även på det måttet. inget som brukar officiellt anges.

euro, uk, och us är som ett hagelskott i mörkret. viss konsekvens finns, men går inte lita på. men som exempel har adidas och shimano gärna ca två siffror större värde på storleken än t ex ecco.

TobiasLj

Aktiv medlem
Hade ett par Ghost XCM 2 (årsmodell 2021) i storlek 42 som var större än förväntat, testade ett par Celsius XC Arctic i storlek 42 och de var på tok för små... Inte direkt konsekvent mellan olika modeller.

Mina fötter mäter ganska exakt 26,5 cm och jag brukar ha 42 eller 42½. Har även två par gamla Sidi i garaget och vill minnas att jag behövde gå upp till storlek 43 och då var det ändå tight.

aben

Aktiv medlem
Av nyare skor har jag bara erfarenhet av Shimano SH3 och Adidas FiveTen och för båda dessa skulle jag nog säga en och en halv storlek större än vanliga skor. Har 46 i vanliga och köpte 48 i båda och de är nog aningens större men inte inte mycket.

RN

Aktiv medlem
Min upplevelse är att Shimano behöver ungefär en stl större. Däremot tycker jag deras mw7 är lite större än vanligt. Kan bero på att de tänkt att man skall ha tjockstrumpa på i den.

WFD

Aktiv medlem
Med tanke på att vissa tillverkare i övre prisklassen inte klarar av att hålla storlekarna på samma modell så, absolut inte. Har man tur så försöker dom uppge längden i millimeter. Bredden är ett gissel då samma tillverkare kan ha olika modeller med olika bredd.
Köpte ett par vandringsskor förut som kändes kanon. Köpte ett par till bara för att. Drog iväg på en tur och insåg att det andra paret inte var så himla bra. Det kostade mig tre tånaglar.

aben

Aktiv medlem
Med tanke på att vissa tillverkare i övre prisklassen inte klarar av att hålla storlekarna på samma modell så, absolut inte. Har man tur så försöker dom uppge längden i millimeter. Bredden är ett gissel då samma tillverkare kan ha olika modeller med olika bredd.
Köpte ett par vandringsskor förut som kändes kanon. Köpte ett par till bara för att. Drog iväg på en tur och insåg att det andra paret inte var så himla bra. Det kostade mig tre tånaglar.
Låter som Lundhags?

WFD

Aktiv medlem
Det är samma med Lundhags, man måste i princip prova just det paret man köper för det kan skilja ganska mycket.
Det tragiska var att dom vägrade ta tillbaks skon. Jag hade ju använt dom. Nåja, dom är ok att cykla med. Blir ju inte samma påfrestning och det är en relativt stabil sko. Men kommer att hålla mig borta från svenska märken i framtiden.

NickPick

Aktiv medlem
Visst vill väl de flesta ha kortare sko för cykling än för promenad eller löpning?
Ja vid löpning vill jag ha ”en tumme” framför så tårna får leva.
Vid cykling är det inte lika noga, men cyklade långlopp i relativt små skor för typ 3 år sedan… det var 30 grader varmt så fötterna svällde. Hade ont länge efteråt.

glitch

Aktiv medlem
Visst vill väl de flesta ha kortare sko för cykling än för promenad eller löpning?
Varför? Du vill inte ha en för lång sko i något av fallen och inte en för kort sko heller. Sen är ju cykling mer statiskt i hur foten trycker mot skon, finns ju inga sidokrafter eller förskjutningar så problemet blir ofta bredden då metatarsalerna kläms ihop - då köper folk en för lång sko för att få plats vilket leder till andra passformsproblem som att man måste dra åt den för hårt.

Löpning är ju mer dynamiskt så där finns andra aspekter i hur skon sitter på foten men i bägge fallen vill jag ha en sko som är i rätt storlek i bredd och längd, inte för lång eller kort.

RN

Aktiv medlem
Provade ut nya springskor för mina tidigare tappade sulan när jag luffade med dottern på ett lopp. Snubben som hjälpte mig gjorde väldigt klart att det behöver vara mer luft mellan sko och tå än i andra skor så, ja det verkar onekligen som att löpskor behöver vara längre än en cykelsko. Det sagt, jag kör mina vanliga 45or i Nikes löpskor och har 46 i Shimanoskor så de är bedömt mindre i storlekarna än Nike iaf.

glitch

Aktiv medlem
Provade ut nya springskor för mina tidigare tappade sulan när jag luffade med dottern på ett lopp. Snubben som hjälpte mig gjorde väldigt klart att det behöver vara mer luft mellan sko och tå än i andra skor så, ja det verkar onekligen som att löpskor behöver vara längre än en cykelsko. Det sagt, jag kör mina vanliga 45or i Nikes löpskor och har 46 i Shimanoskor så de är bedömt mindre i storlekarna än Nike iaf.
För att de flesta löparskorna smalnar av framtill och utöver det numera ofta har en rockerplattform vilket gör tåboxen ännu snävare. Då behövs en halv storlek upp för att inte klämma tårna. Med en vettigt utforma tåbox behöver det inte vara så.

Mashimaro

Aktiv medlem
Med Shimano måste jag gå upp en storlek. Med Adidas FiveTen så funkar min vanliga storlek, även om de känns lite trånga i början.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det sagt, jag kör mina vanliga 45or i Nikes löpskor och har 46 i Shimanoskor så de är bedömt mindre i storlekarna än Nike iaf.

Jag har samma storlek i alla mina Nike (FlyKnit, AirMax, Metcon etc) och Shimano (både LVG och MTB). Inget fel på Shimanos storlekar, det är någon märklig ide som sprids här på Happy.

Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Jag har samma storlek i alla mina Nike (FlyKnit, AirMax, Metcon etc) och Shimano (både LVG och MTB). Inget fel på Shimanos storlekar, det är någon märklig ide som sprids här på Happy.
Så att mina fötter inte får plats i 45or från Shimano är en idé som sprids på nätet? :D

RN

Aktiv medlem
Du kanske skulle prova en storlek större i dina Nike istället och känna efter att dom kanske egentligen sitter bättre.
Då sitter inte mina Nikes särskilt bra, jag tycker inte det och snubben som hjälpte till att prova ut dem tyckte inte det. Men jag skall tänka på att jag borde ta samma storlek i alla skor i framtiden för det står ju så på Happy :D:D:D

Spacekitty

Aktiv medlem
Då sitter inte mina Nikes särskilt bra, jag tycker inte det och snubben som hjälpte till att prova ut dem tyckte inte det. Men jag skall tänka på att jag borde ta samma storlek i alla skor i framtiden för det står ju så på Happy :D:D:D

Tillåt mig tvivla på att någon annan kan se utifrån hur din skor sitter på fötterna, våga känna efter själv.

RN

Aktiv medlem
Tillåt mig tvivla på att någon annan kan se utifrån hur din skor sitter på fötterna, våga känna efter själv.

kais01

Aktiv medlem
en klar poäng.

men det är även svårt själv att med tårna känna om det t ex finns 5 mm luft framför tårna vilket ofelbart leder till problem när skon böjs vid användning, eller om det är nödvändiga cirka 13 mm.

det är inte så dumt att ta ur innersulan och se hur det ligger till. gör man det på en väl använd sko syns fotens behov av tåutrymme tydligt, i form av ett avtryck som är -just det- cirka 13 mm längre än vad tårna sticker fram. det betyder inte att foten halkar runt, för den är lämpligtvis fastsatt i skon med snörning, utan att skon kortar sig just så mycket när den böjs.

om man tänker på t ex en välsittande sandal säg en caterpillar med tre tajta remmar där tårna ändå sitter fritt, går ju detta utmärkt bra. om man på en sådan sko adderar en tåbox finns det ingen logik i att den skall krama dvs plåga tårna. de kan gärna fortsätta gå fritt:)

cykelskor (och fotbollsskor) böjs mindre än andra skor, och marginalen luft framför tårna kan vara åt det lägre hållet. i ännu större utsträckning gäller detta för slalomjäxor och skridskor.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har 43 på alla skor, förutom på mina Shimano XC50 där jag måste ha 44 och Shimano AM45 där jag också måste ha 44. Jag hade ett par AM45 i storlek 43, men tårna tog i framkanten på skon, så det gick inte att räta ut tårna. Det handlade alltså inte om bredd, utan längd på skon. Detta är min egen erfarenhet av Shimanos skor.

Jag har också ett par FiveTen Impact i storlek 44, som tyvärr är för stora. Jag vägde mellan 43 och 44 när jag köpte dem, men vågade inte gå på den mindre storleken. Jag tyckte att tårna var nära framkant på skon (dock inte alls som Shimano AM45:orna). Men efter några dagars användning så trycktes väl vadderingen ihop lite i skorna, och 44:orna blev för stora. Jag kör med dem ändå. Det funkar om jag drar åt skosnörena lite extra, men de sitter löst och det finns väldigt mycket plats för tårna.

Makten

Aktiv medlem
Jag förstår inte vitsen med frågan eftersom det är helt omöjligt att veta om ett par skor kommer passa om man inte kan prova dem.

Valhalla_

Aktiv medlem
då köper folk en för lång sko för att få plats vilket leder till andra passformsproblem som att man måste dra åt den för hårt
Jag har rätt breda fötter vilket leder till att skorna måste vara för långa för att "passa". Men jag har också snörningen rätt löst och kliver bara i/ur skon, utan skohorn. Nu kör inte jag några långlopp direkt men trampar ändå runt lokala stignätverket ett par timmar åt gången helt utan bekymmer. Likaså kör jag park i lösa skor. Och traskar runt i lösa skor utan bekymmer. Vad är det jag missar, varför skulle man vilja ha tätt åtsittande skor när man cyklar? Eller ens över lag? Jag har bara fått ont/skavsår/problem när mina skor suttit åt, inte annars. Men det kanske är jag som är konstig.:unsure:

manneblask

Aktiv medlem
Jag har rätt breda fötter vilket leder till att skorna måste vara för långa för att "passa". Men jag har också snörningen rätt löst och kliver bara i/ur skon, utan skohorn. Nu kör inte jag några långlopp direkt men trampar ändå runt lokala stignätverket ett par timmar åt gången helt utan bekymmer. Likaså kör jag park i lösa skor. Och traskar runt i lösa skor utan bekymmer. Vad är det jag missar, varför skulle man vilja ha tätt åtsittande skor när man cyklar? Eller ens över lag? Jag har bara fått ont/skavsår/problem när mina skor suttit åt, inte annars. Men det kanske är jag som är konstig.:unsure:
Jag kliver också bara i skorna, rätt lösa. Motsatsen är grymt obekvämt tycker jag.

glitch

Aktiv medlem
Eller så provar du skor som har en tåbox som är utformad efter hur en bredare fot ser ut. Altra, Topo Athletic mfl. erbjuder detta.
En av skorna på bilden är en halv storlek större för att foten ska rymmas hyfsat, gissa vilken....
Sen undrar jag var kais01 13 mm kommer ifrån.....och om skotillverkarna vet om denna magiska siffra......
IMG_20221123_180711.jpg

d_anders

Aktiv medlem
Landsvägscykelskor med hård sula vill jag helst ska sitta snortight. Promenadskor måste ju ha utrymme i alla fall framtill så att man inte slår i tårna som sagt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Eller så provar du skor som har en tåbox som är utformad efter hur en bredare fot ser ut. Altra, Topo Athletic mfl. erbjuder detta.
En av skorna på bilden är en halv storlek större för att foten ska rymmas hyfsat, gissa vilken....
Sen undrar jag var kais01 13 mm kommer ifrån.....och om skotillverkarna vet om denna magiska siffra......
Visa bilaga 595054
Jag kör barfotaskor normalt sett, breda som fan. Skitskönt. Joe nimble, bär, etc. Men mina fötter är breda bakom lilltån så att säga, precis där skor med bred tåbox ofta smalnar av. Och stortån är längre än pektån. De där Altraskorna, var finner man sådana? Är det löparskor eller?

kais01

Aktiv medlem
Jag förstår inte vitsen med frågan eftersom det är helt omöjligt att veta om ett par skor kommer passa om man inte kan prova dem.
har något tjugotal par spd-skor. alla utom ett par köpta utan att provas först. sinkadus att det är det enda paret som kan påstås ha inte helt optimal passform.

har man koll på sina inläggsmått är det ingen större chansning köpa oprövade cykelskor och sneakers.

annorlunda är det med vandrarkängor, slalompjäxor, skridskor, stövlar och liknande. måste enligt mig prövas!

Valhalla_

Aktiv medlem
har man koll på sina inläggsmått är det ingen större chansning köpa oprövade cykelskor och sneakers.
Om man har en "standartfot" kanske.
För egen del har jag mycket svårt. Köper 5-10 par åt gången och har jag tur hittar jag ett par som passar men ibland är alla fel och åker tillbaka. Det handlar för mig inte om att ha koll på måtten utan jag måste prova för mina fötter är så pass utanför skoindustrins normalfot att jag är helt f***ed så att säga.

glitch

Aktiv medlem
Jag kör barfotaskor normalt sett, breda som fan. Skitskönt. Joe nimble, bär, etc. Men mina fötter är breda bakom lilltån så att säga, precis där skor med bred tåbox ofta smalnar av. Och stortån är längre än pektån. De där Altraskorna, var finner man sådana? Är det löparskor eller?

Altra finns lite varstans numera, bikester har, xxl har en del mfl.
Altra har tre olika passformer från rymligast till mer "race" men de är fortfarande väldigt mycket rymligare än vanliga skor.

Topo Athletic är det färre som har men finns även på bikester. Av de Topo jag har provat passar de bättre för folk som vill ha bred tåbox men kanske inte behöver supermycket volym annars. De är mer som "vanliga" skor men med bred tåbox.

På barfotafronten eller "minimalist" tycker jag Freet , Xero och Lems har en del skor som ändå funkar i vardagen.
Joe Nimble tyckte jag var väldigt dyra för vad det är.
Har man väl provat är man fast. Att sätta på sig "vanliga" skor med en massa drop och som saknar wiggle room suger :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Altra finns lite varstans numera, bikester har, xxl har en del mfl.
Altra har tre olika passformer från rymligast till mer "race" men de är fortfarande väldigt mycket rymligare än vanliga skor.

Topo Athletic är det färre som har men finns även på bikester. Av de Topo jag har provat passar de bättre för folk som vill ha bred tåbox men kanske inte behöver supermycket volym annars. De är mer som "vanliga" skor men med bred tåbox.

På barfotafronten eller "minimalist" tycker jag Freet , Xero och Lems har en del skor som ändå funkar i vardagen.
Joe Nimble tyckte jag var väldigt dyra för vad det är.
Har man väl provat är man fast. Att sätta på sig "vanliga" skor med en massa drop och som saknar wiggle room suger :)
Ska kika på det där. Håller helt med om att det inte går att gå tillbaka. Det värsta för mig med "vanliga" skor är inte att sulorna är hårda eller att det är drop på dem, det är bredden.

Makten

Aktiv medlem
har något tjugotal par spd-skor. alla utom ett par köpta utan att provas först. sinkadus att det är det enda paret som kan påstås ha inte helt optimal passform.

annorlunda är det med vandrarkängor, slalompjäxor, skridskor, stövlar och liknande. måste enligt mig prövas!
Vad är "inläggsmått"? Har aldrig sett något annat mått än storlek och möjligen sulans längd anges för skor, så oavsett om jag känner till massa andra mått kommer det ju inte hjälpa ett dyft. Ser inte vad skillnaden skulle vara mellan cykelskor och de andra skotyperna du nämner heller. Skor som skor; alla måste provas för min del.

Edit: Det generella problemet för mig är att hitta skor där stortån får plats utan att de sitter som en säck potatis. Det är nästan omöjligt då 99% av alla skor är utformade för kortare stortå än övriga tår. Vilket är lite sjukt eftersom fötter inte ser ut så.

Makten

Aktiv medlem
Jag kan typ inte cykla alls med lösa skor. Då har man ju noll kontroll över cykeln. Har du ens provat att knyta skorna lite hårdare nån gång? Hörde en bekant som blev grymt förvånad över att det gick mycket bättre att cykla när skorna satt fast ordentligt på fötterna. 😂

kais01

Aktiv medlem
Vad är "inläggsmått"? Har aldrig sett något annat mått än storlek och möjligen sulans längd anges för skor, så oavsett om jag känner till massa andra mått kommer det ju inte hjälpa ett dyft. Ser inte vad skillnaden skulle vara mellan cykelskor och de andra skotyperna du nämner heller. Skor som skor; alla måste provas för min del.

Edit: Det generella problemet för mig är att hitta skor där stortån får plats utan att de sitter som en säck potatis. Det är nästan omöjligt då 99% av alla skor är utformade för kortare stortå än övriga tår. Vilket är lite sjukt eftersom fötter inte ser ut så.
inläggets längd dvs den japanska storleken i mm funkar bra för mig och mina fötter dvs jag vet vad jag har för mm.

hur man mäter fram det och vilken tå som är längst är inte avgörande. bara den längsta tån får plats när skon kortas i samband med att den böjs. och man har konstaterat vilken mm som då gäller.

om vi nu är överens om att skon skall sitta med fast grepp utom för tårna, som enligt mig just inte har med skons passform eller grepp att göra. de skall bara få plats, ha det bra och någorlunda luftigt, inte kramas av skon,

undantaget heter pumps. brukar undvika att cykla i sådana:)

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag kan typ inte cykla alls med lösa skor. Då har man ju noll kontroll över cykeln. Har du ens provat att knyta skorna lite hårdare nån gång? Hörde en bekant som blev grymt förvånad över att det gick mycket bättre att cykla när skorna satt fast ordentligt på fötterna. 😂
Ja. Spelar ingen roll alls för min del sett ur den synvinkeln, men det blir riktigt obekvämt efter ett tag.

Topp