Hur väl stämmer storleksangivelsen från respektive skotillverkare?

Makten

Aktiv medlem
inläggets längd dvs den japanska storleken i mm funkar bra för mig och mina fötter dvs jag vet vad jag har för mm.

hur man mäter fram det och vilken tå som är längst är inte avgörande. bara den längsta tån får plats när skon kortas i samband med att den böjs. och man har konstaterat vilken mm som då gäller.

om vi nu är överens om att skon skall sitta med fast grepp utom för tårna, som enligt mig just inte har med skons passform eller grepp att göra. de skall bara få plats, ha det bra och någorlunda luftigt, inte kramas av skon,

undantaget heter pumps. brukar undvika att cykla i sådana:)
Jag fattar ingenting. Så om min stortå alltid är den som avgör storleken så är den ändå inte avgörande? Märkligt...

RN

Aktiv medlem
Det är skitsvårt med skor är min uppfattning, men man kan få en uppfattning om hur märkens generella storlek är genom att fråga andra. Praktexemplet är motorcykelstövlar för mig. Jag köpte ett par som satt så ruggigt skönt, tyckte jag när jag provade och gick runt lite. Efter 30 minuter på hojen så ville jag hugga av mig foten för det tryckte så mycket precis bakom lilltån. Provade allt för att få till stöveln men det hjälpte inte. Förmodligen var det en söm som låg emot och gnuggade lite. Höll på i en timma och prova stövlar för att hitta ett par som jag hoppades skulle funka och det gör de för det mesta iaf.

När jag höll på med hockey så vågade jag inte byta från CCM i skridskor för jag visste hur de satt. Var i två affärer med erkänt duktig personal som båda tyckte jag borde köra Bauer för mina fötter borde passa dem, fanns inte på en karta att byta.

Little Stereo

Aktiv medlem
Rent generellt upplever jag att US-storlek är det som stämmer bäst oavsett märke/modell, det fungerar även på löparskor.

pl0nk!

Medlem
Kan meddela att skor från Endura är SMALA men verkar i övrigt stämma bra storleksmässigt.
Storlek 42 är 273mm. Men har du breda fötter så leta vidare är mitt tips, de verkar inte tänjas ut :cautious:

Topp