hur växla en 2x8

bjornligan1

Medlem
hur växla en 2x8
Hej köpte en begagnad mtb till sambon.
Hur känsliga ska dem vara med växlingen. Hon tycker kedjan fastnar/låser sig om man försöker växla upp framdrevet när bakdrevet är i 1-4(där 1 är största) Oklart om det bara är vid uppväxling eller även annars, det var infon jag fick :)
att inte kör stor-stor förstår jag man bör unvika pga kedjevinkeln men hur känslig ska dem vara, är det något som går lösa med hjälp av justering.
Grabben har en 1x10 så inte upplevt problemen tidigare. Har kört en 3x9 tidigare där problem var liknande men bara om man var max ut/in på bakre drev vid växling fram

Info om cykel:
bak: Shimano Tourney TX, 8-speed
fram: Shimano Tourney FD-TY710
Shimano EF505 som spakar
36/22T fram 11-34t bak

hur växla en 2x8
Håll kedjan så rak som möjligt. Naturligvis lirar allt bättre om växlarna är korrekt inställda. Slitna grejor funkar sämre. Skitiga grejor funkar sämre. Så, lite tvätt och smorsel kan få det att lira bättre.

hur växla en 2x8
Håll kedjan så rak som möjligt. Naturligvis lirar allt bättre om växlarna är korrekt inställda. Slitna grejor funkar sämre. Skitiga grejor funkar sämre. Så, lite tvätt och smorsel kan få det att lira bättre.
Men är det rimligt att vxl 1-3 bak(1 största drev) gör att du ej kan gå upp till stora fram utan att den låser sig. Eller är kedjan för spänd?

hur växla en 2x8
Men är det rimligt att vxl 1-3 bak(1 största drev) gör att du ej kan gå upp till stora fram utan att den låser sig. Eller är kedjan för spänd?
Har ingen aning hur lång kedjan är. :) Är kassetten för stor för växeln kan det säkert bli konstigheter. Bakväxlar har ju en "range" för hur stora kassetter den klarar (hur den rör sig över kassetten). Är allt korrekt (inte för slitet och/eller glappt), rätt inställt, ska det funka. Vissa bakväxlar är svaga, men det brukar ge effekten att den inte orkar dra ut kedjan på minsta drevet på kassetten (fjädern närmast viloläget).

hur växla en 2x8
Det vet jag ej, hur kollar jag? Den växlar bra i övrigt. Inga missade växlar eller så. Bara svårt gå upp på framdrev om inte kedjan är på bakvxl4 och högre. Ska prova ta en cykeltur på den själv senare och se vad hon menar.
Svårt att kolla. Men det brukar bli bättre när man har nytt och fräscht (trots att man kanske inte reagerat på att det varit dåligt). Rengör och testcykla.

hur växla en 2x8
Har nu varit och testat. Jag hade fått det lite om bakfoten. Det är när man går från stora drevet fram till lilla och är på 4ans växel bak det händer. Kedjan följer med runt på stora fram(när den ska släppa och åka tillbaka till "växelspännarmojängen" egentligen och låser sig. Bifogar bilder. Syns tydliga spår i ramen också.

Bilagor

• 20240731_195316.jpg
    20240731_195316.jpg
    953.9 KB · Besök: 81
  • 20240731_195342.jpg
    20240731_195342.jpg
    718.9 KB · Besök: 95
hur växla en 2x8
Nu är jag absolut ingen expert på området justera växlar (gjort mina försök), men på symptomen och med tanke på att allt verkar vara original så skulle jag säga att även framväxeln behöver justeras. Kika lite på youtube och se om du lyckas bättre än mig. Försök få ett improviserat cykelställ till detta för om du lägger cykeln upp och ned på sadeln när du justerar så kan du få ett falskt ”Eureka”-moment när gravitationen drar kedjan nedåt (uppåt då, egentligen då cykeln är upp och ned) och allt slutar funka när du tar cykeln i vanligt läge igen.

hur växla en 2x8
Har nu varit och testat. Jag hade fått det lite om bakfoten. Det är när man går från stora drevet fram till lilla och är på 4ans växel bak det händer. Kedjan följer med runt på stora fram(när den ska släppa och åka tillbaka till "växelspännarmojängen" egentligen och låser sig. Bifogar bilder. Syns tydliga spår i ramen också.
Chainsuck, läs mer här https://www.mtbr.com/threads/workbench-how-to-un-suck-your-chainsuck.1169608/

hur växla en 2x8
som en update så efter rengörning så har den ej alls samma tendenser,
satte även en "ghetto-spärr"(avklippt stripe) som petar ner kedjan om den mot förmodan skulle vilja med upp

hur växla en 2x8
Att länkar inte är skarvning i hop efter med kedje brytare stum kedja i länkar håller sig flexibel så varje länk har lite mellanrum inner yttre går bladmått mellan är rätt typ kedja nit brädd också en sak som kan få det att inte lira i dreven.
1000000284.webp

Tillbaka
Topp