Hur vet jag om däcken är tubeless ready?

Efter allt man läst om att köra slanglöst känns det som det är dags att testa.
Jag har en Scott Spark 900 expert (från XXL, verkar vara i princip identisk med Spark 970 i alla andra affärer…)
Fälgarna är tydligt mårkta med TL ready, så där är det lugnt.
Däcken är Maxxis Recon. Står inget om TL på däcksidorna. När jag försöker surfa runt om däcken finns de i mängder av versioner, och många (kanske alla?) verkar vara TL ready. Men inget ser ut att vara identisk med mina.
Är det någon som vet om de är redo, eller hur kan jag ta reda på det?

Rholm

Aktiv medlem
Utan att vara helt säker så vågar jag mig ändå på en gissning att däcken inte är Tubeless Ready. Alla andra Maxxis-däck som är TR verkar ju vara märkta. Det är ju inte heller helt ovanligt att det snålas in på däck. Känd modell, men snikvariant.

Tack, misstänkte nästan det. Mycket är ju snik på den cykeln, men hoppades lite att det trots allt var TL ready.
Då blir det ju en tusenlapp till för att skaffa TL, inte lika självklart för mig.
Är dock fortfarande nyfiken om någon vet säkert!

DanielS

Aktiv medlem
Maxxis -däck som kommer med cyklar brukar ibland ha maxxis-loggan i vitt på däcken och vara snikversioner som inte är tubeless ready.

Men back in the days så fixade ju folk tubeless-setup utan tubeless ready-däck så...

etnica

Aktiv medlem
Maxxis -däck som kommer med cyklar brukar ibland ha maxxis-loggan i vitt på däcken och vara snikversioner som inte är tubeless ready.

Men back in the days så fixade ju folk tubeless-setup utan tubeless ready-däck så...
Jag trodde bara Maxxis byt färg på loggan? Fick iaf. en cykel med vit maxxis logga som var tlr..

Bengt-re

Aktiv medlem
Testa med däcken du har, värsta som kan hända är att dom inte håller tätt. Så kan du köpa nya däck när dom är slitna.
Kan vara smart att tvätta insidan av däcken med något lämpligt avfettnungsmedel för att lättare få guckan att väta däcket.

Asså när man försöker TL montera däck som inte är gjorda för det.

ers

Aktiv medlem
Som jag fattar det däck levereras som oem dvs med cykeln har vit Maxxis logo och eftermarknads har gul logo. Finns dock alla möjliga varianter som oem (TR, Exo, Exo+ osv.) beroende på vad cykeltillverkaren vill skicka med sin cykel.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Som jag fattar det däck levereras som oem dvs med cykeln har vit Maxxis logo och eftermarknads har gul logo. Finns dock alla möjliga varianter som oem (TR, Exo, Exo+ osv.) beroende på vad cykeltillverkaren vill skicka med sin cykel.
Jag har fått gula loggor även med cykeln.

Ja mina loggor är vita, och ingen annan info finns i princip på utsidan (dimensionen står förstås)
Är det alltså lönt att testa? Och det värsta som kan hända är läckage?

s

Aktiv medlem
Häll i en skvätt extra gucka så tätar det oavsett däck. Det kan sippra ut lite vätska innan partiklarna sätter igen de mikroskopiska hål som kan finnas på ett icke TL däck men sedan fungerar det lika bra.

dman

Aktiv medlem
Håller med "s", gjorde själv tubeless på icke-TL märkta Maxxis däck (Ardent) och det funkar helt ok

uandt

Aktiv medlem
Häll i en skvätt extra gucka så tätar det oavsett däck. Det kan sippra ut lite vätska innan partiklarna sätter igen de mikroskopiska hål som kan finnas på ett icke TL däck men sedan fungerar det lika bra.
Err, jag har haft gravel däck som flyger av fälg och sprider gucka i rummet på ganska så spektakulärt sett. Jag säger inte att det inte kommer funka, jag säger att håll trycket lågt så det inte går jättedåligt om det går dåligt

Bengt-re

Aktiv medlem
Err, jag har haft gravel däck som flyger av fälg och sprider gucka i rummet på ganska så spektakulärt sett. Jag säger inte att det inte kommer funka, jag säger att håll trycket lågt så det inte går jättedåligt om det går dåligt
Jag delar denna erfarenheten. Fast kör med orange. Fungerar utmärkt efter rengöring. Inte alls innan.
SmartSelect_20210613-232412_Chrome.jpg

Läckage är alltså inte det värsta som kan hända :-). Nu kör du nog högre tryck i gravel-däck, så det kanske blivit mindre spektakulärt för mig. Men det främsta argumentet för mig är just minskad punkteringsrisk. Lite kontraproduktivt om man får däcket-flyger-av-fälgen-risk i stället.
För min del är det inte värt att hålla på med sådant. Min förmåga begränsas nog inte främst av slangarna i hjulen... med sådana exempel känns det som jag byter däck när jag skall börja köra tubeless. Oklart om det blir snart eller när däcken slitits ut.

s

Aktiv medlem

Satt däcket kvar med slang i då?
Trycket som däcket pressas mot fälgen med blir detsamma oavsett slang eller ej så att olyckan skulle var TL-relaterad har jag svårt att tro. Låter mer som dåligt däck.

Stumpy

Aktiv medlem
Har testat köra slanglöst på Challenge Open tubular, men de flyger av fälgen då. Med slang sitter de kvar, så nån skillnad är det allt.

uandt

Aktiv medlem
Mina däck var ett par Gravelkings, de i serien som inte är TLR. Poppade och satt fint i ett par Ryde fälgar, ett litet tag

s

Aktiv medlem
Möjligt att slangen hjälper till med att få kanttråden i rätt läge men väl där kan det inte spela någon roll om det är slang eller ej med i bilden.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Man kan ju börja utan kladd och se hur bra däcket poppar och sedan fylla på med gucka i ventilen.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Möjligt att slangen hjälper till med att få kanttråden i rätt läge men väl där kan det inte spela någon roll om det är slang eller ej med i bilden.
Uppenbarligen gör det skillnad. Kanske att slangen trycker kanttråden mot fälgen på ett annat sätt än bara luft utan slang.

s

Aktiv medlem
Uppenbarligen gör det skillnad. Kanske att slangen trycker kanttråden mot fälgen på ett annat sätt än bara luft utan slang.

Slangar fylls någorlunda jämnt vilket säkerligen kan hjälpa till med att positionera kanttråden i rätt läge i höjdled hela varvet runt men sen är det exakt samma tryck som pressar däcket mot fälgen. Där kan det omöjligen vara någon skillnad.

uandt

Aktiv medlem
Slangar fylls någorlunda jämnt vilket säkerligen kan hjälpa till med att positionera kanttråden i rätt läge i höjdled hela varvet runt men sen är det exakt samma tryck som pressar däcket mot fälgen. Där kan det omöjligen vara någon skillnad.
Du har helt rätt fast bara i teorin tyvärr. I praktiken flyger gravel och lvg däck av fälgen. Vad det beror på att en del däck sitter kvar och andra inte? Jag vet inte men tror det har med hur kanttråden är utformad.

För TS del lär det väl inte vara några större problem eftersom däcken verkar vara jättefeta och jag tokgissar igen att de problem en kan få inte händer vid låga däcktryck. Men att generalisera kring tubeless, jag är tveksam

Ja för mig gäller det 2,4 tum däck på fälgar med 25 mm innerdiameter, så risker som är kopplade till smala däck eller högt tryck kan jag nog ignorera

s

Aktiv medlem
Jo det spelar roll. Slangen trycker mot både däck och sälg och fungerar som ett stöd vilket tar upp en del kraft.

Var trycker luften i en TL-konfiguration menar du? Lite illvilligt sådär på en sidan kanske?
En slang ger noll stöd vid de krafter ett fullpumpat däck innebär så det kan omöjligt vara förklaringen.

uandt

Aktiv medlem
Som sagt, du har rätt i teorin. Att kanttråden för lvg/gravel däck som fixar tubeless är annorlunda än slangdäck i praktiken talar för att det är något med slang ändå som vi inte i tråden inte riktigt förstår.

TS975

Aktiv medlem
Jag har kört med Conti GP5000 TL på TL-ready fälg med gott resultat. Provade att montera lika däck men ej TL på samma fälg. Det gick inte... det blev "spektakulärt" med gukka i hela hallen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer