Hur vet jag vilka fälg+nav-specifikationer som passar min cykel?

Viktorsu

Ny medlem
Hej!
Jag är en glad nybörjare i mountainbike-världen. Kraschade ganska ordentligt imorse så pass att framfälgen bara är att kassera. Jag tänkte trist med kostnaden, men det är bara att köpa en ny fälg. Jisses..! Inte lätt att lista ut vilka fälgar jag kan använda! Kan ni vänliga själar hjälpa mig att hitta rätt i djungeln?

Jag har en Scott Spark 940 från 2017 (som jag köpt begagnad). Tidigare ägare har bytt framgaffeln till en Öhlins RXF 34 (tror 120 mm) och framfälgen har bytts för att passa gaffeln. Den kraschade framfälgen är en Hope Tech, navet en Hope Pro4, men jag lyckas inte utläsa ytterligare specifikationer.. Allra lättast hade varit att bara köpa likadan fälg/nav, men jag verkar inte vara intelligent nog att ens utläsa vad jag har på cykeln idag..

Det jag (tror mig) vet(a):
-Framfälg
-Hjulstorlek: 29"
-Broms: Skivbroms (tror 6-håls, så vitt jag vet sitter original på som ska vara Shimano M615 Disc 180mm F & R / SM-RT64 CL Rotor enligt https://www.cykellagret.se/p16889/scott-spark-940. Någon som vet om de är 6-håls eller något annat?)
-Däck: Maxxis Forekaster, 29", 2,35" breda (https://www.maxxis.com/catalog/tire-518-140-forekaster)
-Gaffel: Öhlins RXF 34 (https://www.ohlins.com/product/rxf-34-fork/)

Från vad jag förstått är det jag behöver veta för att kunna köpa en ny fälg+nav:
-Fälg
+Fram/bak (fram)
+Diameter (29")
+Inner rim width (från maxxis hemsida utläser jag att Forekaster 2,35" vill ha en inner rim width mellan 25-35 mm)
+Antal ekrar
-Nav
+Navbredd (ingen aning)
+Axeldiameter (tror 12 mm?)
+Axel genomgående eller ej (ingen aning)
+Samma antal ekrar som fälg
+Skivbromstyp (6-håls?)

När jag köper nav+fälg ska jag speca allt detta eller letar jag efter en fälg+nav-kombo som kryssar alla boxar?
All hjälp mottages gladeligen!
cykel.jpg

Viktorsu

Ny medlem
Vet inte om jag förstår din fråga. I min värld är hjul = fälg + däck, men det kanske är fel. Jag tänker mig att jag ska köpa en "komplett fälg" att kunna montera ett däck på och sen åka ut och köra, så med andra ord fälg, nav, ekrar färdigmonterat. Vill undvika att behöva gå till cykelverkstad då alla verkar ha 3 veckors väntetid i sina verkstäder.

Bromspedal

Medlem
På den gaffeln passar 15x100mm axel enligt din länk, så ska du köpa nytt hjul så är det väl där du får börja leta. Ska du byta fälg så får du hitta en med matchande antal ekrar till navet och sedan ta reda på hur många och långa ekrar du behöver. Sista alternativet är att ta hjulet till en verkstad och be dom fixa problemet för att sedan kasta en hög med pengar åt dom.

Bromspedal

Medlem
En snabb koll så verkar det vara denna fälg.

Viktorsu

Ny medlem
Tack Bromspedal. Jag får förtydliga mina fråga - jag vill i minsta möjliga mån köpa enstaka delar. Jag vill köpa en fälg/hjul (vad är rätt terminologi?) som jag kan sätta på mitt däck och sedan montera på cykeln. Jag vill inte montera ekrar, jag vill inte gå till en verkstad och få hjälp.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstår din fråga. I min värld är hjul = fälg + däck, men det kanske är fel. Jag tänker mig att jag ska köpa en "komplett fälg" att kunna montera ett däck på och sen åka ut och köra, så med andra ord fälg, nav, ekrar färdigmonterat. Vill undvika att behöva gå till cykelverkstad då alla verkar ha 3 veckors väntetid i sina verkstäder.
Då är det ett hjul(nav+ekrar/nipplar+fälg) du söker.
Om navet är 100mm brett så kolla efter ett 29", 15x100 och kolla innerbredden på fälgen du har om du vill ha lika.
Det snyggaste, och enda vettiga, är att ha matchande hjul fram och bak.
Om du skriver vad det är för hjul så är det lättare.

Viktorsu

Ny medlem
Hehe ok tack Manurhin2, då är det ett _hjul_ jag söker :)
Jag vet inte vad det är för hjul, det är det som är problemet och hela grunden till varför jag startade tråden. Eller, jag vet att det är en Hope Tech _fälg_ med Hope Tech Pro4 _nav_, men mer än så vet jag inte.

Ang snyggaste/vettiga att ha matchande hjul fram och bak - jag håller med. Men, som jag skrev i första inlägget, tidigare ägare har bytt framgaffel vilket krävde byte av framhjulet (antar att egentligen endast framnavet behövde bytas), så nu kommer jag fortsätta köra så, även om det är en hädelse.

MagerValp

Aktiv medlem
Ett bättre foto där man kan läsa den lilla texten som är skriven på fälgen skulle nog göra det lättare att identifiera.

kais01

Aktiv medlem
medan du väntar några veckor på ditt beställda hjul kan du böja ditt nuvarande nästan rakt igen genom att lägga det på två parallella stockar och hoppa till på lämpliga ställen med din kroppstyngd.

vill du få det helt rakt får man ekra loss fälgen och rikta den innan man bygger upp hjulet igen. det jag själv skulle valt. inte särskilt mycket jobb alls. kan man inte själv lämnar man in det.

att kassera det här hjulet för den där lilla fadäsen är att betrakta som överdrivet. att ha två kompletta hjulsatser är däremot mumma:)

så kanske beställa en komplett sats, och gärna pimpa cykeln med bredare fälgar. de nuvarande kan du efter reparation t ex ha till vinterdäcken.

Viktorsu

Ny medlem
Tack mzi och kais01. Har fortfarande problemet att jag inte vet vilka mått/specs jag ska ha på ett nytt hjul. Här är lite fler bilder som någon mer kunnig kanske kan tyda.
IMG_5564.jpeg
IMG_5570.jpeg

Bilagor

• IMG_5565.jpeg
    IMG_5565.jpeg
    694.2 KB · Besök: 20
  • IMG_5566.jpeg
    IMG_5566.jpeg
    664.6 KB · Besök: 19

mzi

Aktiv medlem
Du ska nog ha 15mm axel fram, 100mm lång. Och så är hjulet 29" eller 622mm, och det verkar som det är 20mm brett. Det verkar inte Hope ha längre, men det närmaste du kommer är

Du behöver bara ett framhjul.

Bromspedal

Medlem
Länk till Bike24.com med massor av alternativ.
Som jag och någon annan har skrivit så är det förmodligen så att du ska ha ett nav till en 15x100 mm axel.
Här är ett gyllene tillfälle för dig att lära dig mer om din cykel genom att mäta på axel och nav för att sedan leta runt på nätet så att det verkligen stämmer. Kolla serienummer på gaffel och sedan leta info för att verkligen veta vad du ska köpa.

Din kraschade fälg har en inre bredd på 19,5mm och du har en 6-bults bromsskiva.

Viktorsu

Ny medlem
Tack för alla svar! Hjälper väldigt mycket!

Kommer framstå som lågbegåvad nu, men jag passar på att fråga - Nästa steg, när jag ska köpa nytt hjul - När jag har kollat runt på lite olika cykelsidor så verkar det vara så att det finns kompletta hjul, så får man leta efter ett som passar. Är det bra/rätt sätt att köpa? Eller, finns det sidor där jag kan specificera jag vill ha fälgbredd x, nav y, axel bredd z, osv. som sen "sätter ihop" ett hjul åt mig?

HåkanC

Aktiv medlem
Ja

Detta framgår när man använder internet för kontrollera vad olika handlare av hela hjul
resp handlare som bygger hjul utifrån de delar du väljer

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer