Hur vet man att en hjälm passar?

Meistro

Medlem
Ligger precis exakt mellan två storlekar, beställde en hjälm i L. Då jag är ny och aldrig haft hjälm tidigare undrar jag helt enkelt hur den ska sitta så att den passar.

Mest så jag egentligen inte skall ha en m hjälm?

Spacekitty

Aktiv medlem
Sätt den på huvudet, om det spänner för mycket är den för liten, skicka tillbaka och ta en större.

NickPick

Aktiv medlem
Meistro sa:
Ligger precis exakt mellan två storlekar, beställde en hjälm i L. Då jag är ny och aldrig haft hjälm tidigare undrar jag helt enkelt hur den ska sitta så att den passar.

Mest så jag egentligen inte skall ha en m hjälm?
Man behöver ingen hjälm om man cyklar elcykel.

Nej men det märks. Är den obekväm så märks det väldigt tydligt. Den ska sitta bra och "ganska hårt". Ännu en sak som man gärna köper i butik så man kan prova.

frause

Aktiv medlem
Det är inte heller bara storleken som ska passa. Även formen skiljer mellan hjälmfabrikat och -modeller och alla passar inte alla skallar, som även de skiljer mellan fabrikat.

Man måste helt enkelt prova sig fram. Det märks dock rätt omgående om hjälmen sitter bra. Den ska sitta fast så den inte glider runt, men inte klämma så det blir obekvämt.

D

Deleted member 43681

Guest
Man ska kunna skaka på huvudet fram och tillbaka kraftigt, ungefär som när en hund skakar pälsen, utan att hjälmen rör sig på huvudet. :)

fhloston

Aktiv medlem
Och, om hjälmen ska användas även på vintern, testa även med mössa, så att du inte ligger på max i en för liten storlek.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer