Huvudbry Däck Stig/enduro

JonathanF

Ny medlem
Hej,

Har en Trek Remedy från 2021 som jag kört DHF/DHR i DD utförande 27.5x2.8. Kört både Stig samt enduro cup i Ulricehamn och Isaberg förra året. Tycker om däcken men saknar visst grepp, speciellt i Isaberg under våra förhållande. Fick för mig att byta till däcken cykeln levererades med XR5/XR4 i 27.5x2.6 men slås av att det är märkbart sämre grepp fram samt att den är betydligt hårdare och upplevs som mer trögrullande på stigarna jag brukar cykla på.

Nu till frågan. Ska man gå den enkla vägen och köra DHF/DHR i maxxterra istället både fram och bak eller finns det andra bättre däck som jag bör kika på? Eftersöker minst lika bra grepp och jag kommer fortfarande köra 27.5x2.8 då jag älskar den ”mjuka känslan” av feta däck. Tycker schwalbe MM fram ser kul ut men osäker på vilket bakdäck i så fall.

Tack på förhand!

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Citat: Isaberg under våra förhållande. -Slutcitat
Menar du svåra förhållanden eller förhållandena i Isaberg rent allmänt?

Jag skulle kört Dhr II fram och bak, när det är blött i Isaberg så behöver däcken rensa sig själv bra. Greppet i MaxxTerra tycker jag räcker alldeles utmärkt, MaxxTerra bak slits dock snabbt.

Fundadores

Aktiv medlem
Hej,

Har en Trek Remedy från 2021 som jag kört DHF/DHR i DD utförande 27.5x2.8. Kört både Stig samt enduro cup i Ulricehamn och Isaberg förra året. Tycker om däcken men saknar visst grepp, speciellt i Isaberg under våra förhållande. Fick för mig att byta till däcken cykeln levererades med XR5/XR4 i 27.5x2.6 men slås av att det är märkbart sämre grepp fram samt att den är betydligt hårdare och upplevs som mer trögrullande på stigarna jag brukar cykla på.

Nu till frågan. Ska man gå den enkla vägen och köra DHF/DHR i maxxterra istället både fram och bak eller finns det andra bättre däck som jag bör kika på? Eftersöker minst lika bra grepp och jag kommer fortfarande köra 27.5x2.8 då jag älskar den ”mjuka känslan” av feta däck. Tycker schwalbe MM fram ser kul ut men osäker på vilket bakdäck i så fall.

Tack på förhand!

Förstår inte riktigt frågan. DD är ju casingen och maxxterra är gummiblandningen. om du vill ha max grepp är det ju Maxxgrip du ska ha. Men det slits ju ännu hårdare än Maxxterra.

Fundadores

Aktiv medlem
Köp några däck och testa. Det är ju inte gratis men man brukar kunna sälja däck till rätt bra pris om man inte kört slut på dem. Magic mary med big betty eller hans dampf. Eller Michelin wild enduro kan vara värt att testa. Dessa brukar få fina recensioner.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tycker Assegai har bättre grepp än Magic Mary. Har kört två hojar back-to-back o slogs av hur mkt greppigare Assegai är (alltså inte dubbelt så bra, men bättre).

Nu vet jag i o för sig inte om dessa däck finns som plus-storlekar men för bättre grepp, i lera i varje fall, så skulle jag gå på smalare däck även om jag vet att Remedyn (skön hoj för övrigt!) levereras med plus-däck.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
DHR2 + DHR2 eller Assegai + Assegai är det enda rätta om du vill köra maxxis med mer grepp än du har nu. Jag kör Assegai fram och bak och det greppar som satan.

Senast ändrad:

Klas A

Medlem
Kör själv i Åre just nu med Dhr bak och dhf maxx grip fram jämfört med Magic mary ultra soft fram förra året. Första gången med dhf fram och jag upplever det som klart sämre än MM överallt där det verkligen behövs grepp, dvs lera, blöta klipphällar, rötter osv. Slits sjukt fort också. I gruset har man ju grepp ändå så det är ju skitsamma. Skulle testat Assegai istället.

Fundadores

Aktiv medlem
Ta mig rätt. Men om ni behöver mer grepp än vad dhf/dhr2 ger så tror jag man ska jobba på sin teknik snarare än byta till "köttigare" däck...

Kanske. Samtidigt Jeff Kendall-Weed ogillar just DHF, han får inget grepp med det däcket och han har nog bättre teknik än de flesta. Olika körstilar kräver olika däck helt enkelt. Så man får ju vara glad att det finns ett så stort utbud.

liveforthis

Aktiv medlem
Kanske. Samtidigt Jeff Kendall-Weed ogillar just DHF, han får inget grepp med det däcket och han har nog bättre teknik än de flesta. Olika körstilar kräver olika däck helt enkelt. Så man får ju vara glad att det finns ett så stort utbud.
Jo så är det ju helt klart. Richie rude åker ofta på dhf/dhf och nog är han snabb t.om snabbare än Jeff kendall-weed. Så grepp finns det men som du säger olika körstilar och underlag kan ju ge väldigt olika "känsla" av greppet.

Framfall

Aktiv medlem
Kör själv i Åre just nu med Dhr bak och dhf maxx grip fram jämfört med Magic mary ultra soft fram förra året. Första gången med dhf fram och jag upplever det som klart sämre än MM överallt där det verkligen behövs grepp, dvs lera, blöta klipphällar, rötter osv. Slits sjukt fort också. I gruset har man ju grepp ändå så det är ju skitsamma. Skulle testat Assegai istället.
Jag upplever inte Assegai bättre än MM.

D i U

Aktiv medlem
Jo så är det ju helt klart. Richie rude åker ofta på dhf/dhf och nog är han snabb t.om snabbare än Jeff kendall-weed. Så grepp finns det men som du säger olika körstilar och underlag kan ju ge väldigt olika "känsla" av greppet.
Weed åker ju alltid på bakhjulet så han behöver inte så mycket grepp fram :P
Kör själv dhf fram sedan årsskiftet och är nöjd. Mitt dhf är 2,5 maxxterra. Funkar fint i både Åre,isaberg och hemma i Gbg.

yonsson

Aktiv medlem
Jag gillar inte DHF. Har haft det både fram och bak. Fram är det dugligt men bak släpper det för ofta när man lägger ner hojen halvt, det gör varken DHR2 eller Assegai.

Måste säga att jag har lite svårt för att förstå behovet av Maxterra bak i park. Det slits sjukt fort och greppet är inte så himla mycket bättre än Dual Compound.

JonathanF

Ny medlem
Att köra park/stök på 2,8" är väl det första man ska sluta med om man vill ha koll på cykeln?🤔

Det blir ju mest studs och lite grepp med för stora däck. Testa att gå ner till 2,4-2,5" om det inte redan är med i planen.
Gillar känslan av plus däcken, det kanske inte är bättre i bikepark, men jag kör mest stig och där är känslan fantastisk, håller med föregående talare om att jag förmodligen måste jobba mer på teknik också men älskar känslan av feta däck kontra smala, för info blev det ett MM fram till att börja med, kör på mitt gamla DHR bak, supernöjd initialt och väntar på lite väta innan jag kan säga exakt vad jag tycker, tack för responsen 👍

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag gillar inte DHF. Har haft det både fram och bak. Fram är det dugligt men bak släpper det för ofta när man lägger ner hojen halvt, det gör varken DHR2 eller Assegai.
Det är väl lite grejen med DHF och liknande (Dissector t.ex.) som har en kanal mellan mitt- och kantdobbar. Det släpper ju ett tag (ungefär vid halvt nerlägg..) för att sen greppa igen. Är man ovan vid känslan är det lätt att överreagera och då är risken stor att man tappar greppet helt.

C-dale

Aktiv medlem
För att krångla till det behöver man väl tänka på stommen också? Väldans skillnad på xc o dh d:o. Hade ett der Kaiser med sexlagers stomme. Inte kul att trampa runt på.

implor

Aktiv medlem
Det ingen lyft här är trycket i däcket.

Himla skillnad att köra 25psi och 19 psi.

Ta dig ut till en känd sling och testa sänka tills du börjar slå igenom.

Börjar du slå igenom men vill fortfarande köra lågt tryck så skaffa någon korv. Kan slå ett slag för Pepi's Tire Noodle.

Topp