Hybrid

Scrambler

Ny medlem
Hybrid
Hej! Ny här på forumet och har försökt söka mig till info men hittar inte riktigt vad jag söker. Med det sagt får ni mer än gärna länka till befintliga trådar som berör samma ämne här på forumet.

Jag är på jakt efter en hybrid och vill gärna ha en sportig variant med bra komponenter men jag vill samtidigt ha lite komfort för kortare turer i stan..Min tanke är om man kan gå på en sportig hybrid men sätta på ett par lite bredare däck, eller är jag helt fel ute då?

Har kikat på lite Trek FX serien, Canyon Roadlite AL 6.0/7.0, Specialized Sirrus samt Merida Speeder 400. Min tänkta budget är runt 10 k.

Några här som har erfarnehet av någon av ovan hojar och något ni kan rekommendera?

Tacksam för hjälp på traven!
 

DanielS

Medlem
Hybrid
De cyklar du tittar på verkar komma med max 32mm breda däck. Den här typen brukar inte ha så mycket plats för bredare däck, speciellt inte om man samtidigt vill använda skärmar, vilket man gärna vill i stan eller för pendling. Så frågan är om 32mm räcker för dig?

Personligen så skulle jag också valt en modell med singel-klinga och hydrauliska bromsar men är det främst för träning så ju dubbelklinga bra.

Jag tycker Specialized och Trek är snyggast så jag skulle valt någon av dom. Canyon ger oftast bättre komponenter för samma pengar men har ju nackdelen att du inte kan provcykla innan du beställer.

En märkeshoj för 10k bör ju vara ok på de flesta punkter så alla de du räknar upp ska fungera för det du vill göra. Jag tänker att det blir mer preferenser för vad man prioriterar, komponenter, sittställning, snygg färg osv.
 

Scrambler

Ny medlem
Hybrid
De cyklar du tittar på verkar komma med max 32mm breda däck. Den här typen brukar inte ha så mycket plats för bredare däck, speciellt inte om man samtidigt vill använda skärmar, vilket man gärna vill i stan eller för pendling. Så frågan är om 32mm räcker för dig?

Personligen så skulle jag också valt en modell med singel-klinga och hydrauliska bromsar men är det främst för träning så ju dubbelklinga bra.

Jag tycker Specialized och Trek är snyggast så jag skulle valt någon av dom. Canyon ger oftast bättre komponenter för samma pengar men har ju nackdelen att du inte kan provcykla innan du beställer.

En märkeshoj för 10k bör ju vara ok på de flesta punkter så alla de du räknar upp ska fungera för det du vill göra. Jag tänker att det blir mer preferenser för vad man prioriterar, komponenter, sittställning, snygg färg osv.
Tack för bra svar! Du får ursäkta min novis här, men vad är en "singel" respektive dubbelklinga? Stänkare klarar jag mig utan så det är egentligen bara fråga om man kan få på ett par nåågot bredare däck för att få lite mer komfort :) Vill ju inte tumma alltför mycket på det sportiga..

Det är som du säger, nackdel med Canyon att man inte kan provcykla innan beställning. Har dock turen att jag har en vän som har en Canyon Roadlite 7.0 som jag testat och tycker den är riktigt nice, bortsett från att den blir väldigt "stötig" att köra runt medi stan i mitt tycke. Han körde nog iofs någon slags slicksdäck (?) liknande de som kör cykelbud tydligen.

Det som enligt mig talar för Canyon är att man får Shimano 105 serien för en rimlig peng. Tror du att en lekman märker stor skillnad på 105 vs exempelvis Tiagra ?
 

DanielS

Medlem
Hybrid
Tack för bra svar! Du får ursäkta min novis här, men vad är en "singel" respektive dubbelklinga? Stänkare klarar jag mig utan så det är egentligen bara fråga om man kan få på ett par nåågot bredare däck för att få lite mer komfort :) Vill ju inte tumma alltför mycket på det sportiga..

Det är som du säger, nackdel med Canyon att man inte kan provcykla innan beställning. Har dock turen att jag har en vän som har en Canyon Roadlite 7.0 som jag testat och tycker den är riktigt nice, bortsett från att den blir väldigt "stötig" att köra runt medi stan i mitt tycke. Han körde nog iofs någon slags slicksdäck (?) liknande de som kör cykelbud tydligen.

Det som enligt mig talar för Canyon är att man får Shimano 105 serien för en rimlig peng. Tror du att en lekman märker stor skillnad på 105 vs exempelvis Tiagra ?
Singel-klinga, endast ett drev fram så man behöver inte någon framväxel. Kan vara en fördel eller en nackdel.

Om du har en kompis som har en roadlite är det ju enkelt att kolla hur breda däck som får plats. Kolla vad som sitter på din kompis cykel idag och hur mycket plats det finns över. För att gå från 32 till 37mm så bör man nog ha 5mm kvar runt om däcket på alla ställen.

Mjukare däck eller mer mönster kan ju hjälpa en aning mot stötighet men bredare däck är nog bättre. Det är ju delvis en vanesak också att köra på lite smalare däck.

105 eller Tiagra, jag märker ingen skillnad förutom att möjligtvis reglagen har lite mer kvalitetskänsla och den dyrare är lite lättare. Det är viktigare att allt är bra justerat och väl servat än vad det står på växeln. Men så klart vill man ju ha en bättre serie om det inte direkt kostar något extra.

Jag hade Tiagra (förra generationen) på min racer som jag bytte till Ultegra (senaste). Marginell skillnad i ren växlingsprestanda, däremot var den nya gruppen mycket enklare att justera så det fungerade bra.
 

Scrambler

Ny medlem
Hybrid
Singel-klinga, endast ett drev fram så man behöver inte någon framväxel. Kan vara en fördel eller en nackdel.

Om du har en kompis som har en roadlite är det ju enkelt att kolla hur breda däck som får plats. Kolla vad som sitter på din kompis cykel idag och hur mycket plats det finns över. För att gå från 32 till 37mm så bör man nog ha 5mm kvar runt om däcket på alla ställen.

Mjukare däck eller mer mönster kan ju hjälpa en aning mot stötighet men bredare däck är nog bättre. Det är ju delvis en vanesak också att köra på lite smalare däck.

105 eller Tiagra, jag märker ingen skillnad förutom att möjligtvis reglagen har lite mer kvalitetskänsla och den dyrare är lite lättare. Det är viktigare att allt är bra justerat och väl servat än vad det står på växeln. Men så klart vill man ju ha en bättre serie om det inte direkt kostar något extra.

Jag hade Tiagra (förra generationen) på min racer som jag bytte till Ultegra (senaste). Marginell skillnad i ren växlingsprestanda, däremot var den nya gruppen mycket enklare att justera så det fungerade bra.
OK. Då är jag med! Har även sneglat lite på Merida Speeder 100 (provkörde 400 och tyckte den var riktigt nice) men funderar lite på komponenterna. Har du någon koll på vad som menas med växlar:

VäxlarShimano ST-EF505-8 EZ-fire
VäxelserieShimano Altus
FamväxelShimano TY710
BakväxelShimano Acera-X

Är det något att ha, eller kommer man ångra att man inte la på några tusenlappar för 105?
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hybrid
Shimano Sora är ingen dålig växelgrupp, men då är det dubbelklinga fram som gäller. Det duger alldeles utmärkt och du har ett bra växelomfång för träning under längre turer.
 

Murdock

Medlem
Hybrid
Shimano Sora är ingen dålig växelgrupp, men då är det dubbelklinga fram som gäller. Det duger alldeles utmärkt och du har ett bra växelomfång för träning under längre turer.
Håller med. Kört både tredelad Sora R3000 med rakt styre och nu tvådelad Sora R3000 med bockstyre. Har svårt att motivera kostnaden i dyrare växelgrupper.
 

DanielS

Medlem
Hybrid
OK. Då är jag med! Har även sneglat lite på Merida Speeder 100 (provkörde 400 och tyckte den var riktigt nice) men funderar lite på komponenterna. Har du någon koll på vad som menas med växlar:

VäxlarShimano ST-EF505-8 EZ-fire
VäxelserieShimano Altus
FamväxelShimano TY710
BakväxelShimano Acera-X

Är det något att ha, eller kommer man ångra att man inte la på några tusenlappar för 105?
Detta är grejer ur några olika billiga Shimano-serier. Jag har haft grejer liknande dessa på min pendelcykel under flera år och det fungerade utmärkt.

Men som cykelintresserad vill man ju gärna ha finare grejer om budgeten tillåter. Det är också dyrare att uppgradera i efterhand än att välja en finare serie när man köper cykeln.

Om man riskerar att snöa in på teknik så kommer man nog att ångra sig om man tar något billigare, men tyvärr finns det ju knappt någon övre gräns på vad saker kostar så...
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hybrid
Detta är grejer ur några olika billiga Shimano-serier. Jag har haft grejer liknande dessa på min pendelcykel under flera år och det fungerade utmärkt.

Men som cykelintresserad vill man ju gärna ha finare grejer om budgeten tillåter. Det är också dyrare att uppgradera i efterhand än att välja en finare serie när man köper cykeln.

Om man riskerar att snöa in på teknik så kommer man nog att ångra sig om man tar något billigare, men tyvärr finns det ju knappt någon övre gräns på vad saker kostar så...
Det är ju ett sätt att se på det. Ett annat sätt är att låta sin utilitycykel vara enkel, lättmekad och icke-stöldbegärlig. Sin riktiga cykel som man tar de långa goa turerna med, är cykeln som man lägger cash money på. YMMV.
 

DanielS

Medlem
Hybrid
Det är ju ett sätt att se på det. Ett annat sätt är att låta sin utilitycykel vara enkel, lättmekad och icke-stöldbegärlig. Sin riktiga cykel som man tar de långa goa turerna med, är cykeln som man lägger cash money på. YMMV.
Egentligen håller jag med dig. Min pendelcykel är optimerad utifrån att ge maximal cykelglädje och nytta utan att orsaka någon större smärta om den blir stulen. Värdet på den i pengar är lågt men den är väl anpassad för min egen användning. Precis som dig så spenderar jag mer på min "riktiga cykel" som förvaras inne i lägenheten när den inte används.

Men om inte stöldrisken var en faktor så skulle jag gärna lägga lite mer pengar på min pendelcykel.

Nu tolakde jag tråden som att det gällde en träningscykel, då jag antog att den inte skulle användas för pendling eller förvaras utomhus på stan i någon större omfattning tänkte jag att stöldrisk och superbilligt underhåll var mindre viktigt att ta hänsyn till.
 

Scrambler

Ny medlem
Hybrid
Tack för mycket kloka ord. Jag var nog lite otydlig med mitt fullständiga ändamål med denna hoj. Jag kommer använda den i stan som en brukshoj och vill gärna kunna låsa fast den utomhus utan att få magsår av stress att den ska bli stulen. Dessvärre är det ju en värld vi lever i där det är en påtaglig risk... Då kanske man ska gå på lite billigare komponenter på denna hoj och som sagt satsa lite mer krut på en annan hoj för "finåkning".

Ska klämma lite mer på Meridan i helgen så får vi se vad det blir :)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer