Hybridcykel för 204cm lång man

boten

Ny medlem
Hej!

Är på jakt efter att ersätta min biltema-stadscykel med en hybridcykel. Det den framförallt ska användas till är pendling, turer till sommarstugan (2 mil), eventuellt någon nöjestur/träningspass. Framförallt kommer den gå på asfalt men jag vill att den ska klara av en grusväg utan att man måste slå ned allt för mycket på tempot eller vara rädd för att den ska rasa. Då detta blir min första "riktiga" cykel och jag inte vet hur mycket jag faktiskt kommer använda den vill jag hålla nere kostnaden. Så budget ligger på 10000kr, får gärna kosta mindre :)

Utbudet verkar minska drastiskt när man kommer upp i min längd. Känns som man ofta får betala dubbelt så mycket som för tex XXLs instegsmodeller (XXL.se cykel 1 / XXL.se cykel 2) utan att få några bättre komponenter (ny på området men har försökt läsa på).

* SCOTT Sub Cross serien finns i vad de kallar XXL, vilket verkar vara 62 cm. Känns om man måste upp till modell Sub Cross 30 för att komma ifrån de allra billigaste växlarna. Men verkar inte vara jättemycket cykel för 9000kr?

* Trek FX 3 finns också i XXL (rekommenderas mellan 196-203cm kroppslängd). För 8300kr får man en cykel med Acera växlar.

* Radon Scart Light 8, finns upp til 64 cm ramhöjd. För 8000kr med frakt från Tyskland får man bla deoreväxlar. Hur är det att beställa från bike-discount.de? Kommer jag få betala 25% moms på detta köp. Om så är fallet landar det på 10000kr.

* Canyon har både Roadlite AL 6.0 och Pathlite AL 8.0 för 9000kr. Då får man Deore resp. Soraväxlar. Synd bara att svart verkar vara slutsålt.

Har jag missat några uppenbara alternativ på marknaden?
Vilken är bästa valet av ovanstående modeller?
Stirrar jag mig blind för mycket på växelkomponenterna?

Radon och Canyon känns som de bästa alternativen, men är helt okända märken för mig.

Tacksam för hjälp.

freddag

Aktiv medlem
jag skulle titta mer på måtten hjulbas och reach, och sen justera sittpositionen med att köpa ny längre och högre styrstam och en kanske en längre sadelstolpe med mer setback.

om du tar t ex trek fx 3 så har de gjort största storleken "större" genom att flacka ut sadelröret, men hjulbasen är nästan samma som på mindre storlekar. xxls white sc comp i storlek xl är en 5 cm längre cykel än treken. den har 1 cm kortare huvudrör, men det justerar du lätt med en annan styrstam med mer rise eller ett riserstyre.

så en white med budget för ny sadelstolpe, stam och styre tror jag är ett bra alternativ inom din budget.

freddag

Aktiv medlem
ska du få en cykel som passar bättre misstänker jag att du får dubbla budgeten minst, tyvärr.

boten

Ny medlem
Det går utmärkt att beställa från Bike-Discount, jag är kund där sedan snart 10 år med flera felfria beställningar årligen därifrån. Men räkna med något längre leveranstid nu i Corona-tider, vilket dom själva skriver i det gula fältet på sin sida just nu.

Gällande momsen så ställ in Sweden på "Delivery Destination" uppe till höger, så ska priset visas med svensk 25% moms. (se pilen på bilden nedanför)
Och dessutom har vissa cyklar även fri frakt, även till Sverige. Men Radon Scart Light 8 skulle jag inte säga är speciellt prisvärd eller trevlig. Dessutom totalt onödigt med en dämpad/fjädrad framgaffel i dom där låga prisklasserna för asfalts- och grusvägscykling, ger mer vikt, elände och servicebehov än glädje och komfort. Är inte ensam om den åsikten.

Ja, t.ex. Cube SL Road Pro, finns i STL 62, se mer nedanför:

Visa bilaga 409941

Finns även ett steg upp som SL Road Race, men då går du tyvärr över 10 tusenkronorsgränsen, fast även på den fri frakt visserligen.

Visa bilaga 409942

Men jag hade försökt tänja på budgeten för att köpa den nedersta, dels för att Shimano 105 2x11 är trevligare, mer allround, och även snabbare än 1x12 (som den billigare Cube SL Road Pro har) dvs den klarar högre toppfart med 50T klinga fram jämfört med 38T som den billigare har.

Men, Canyon Roadlite är också ett mycket bra köp, och både Canyon och Cube, samt även Radon är mycket välkända märken i Tyskland, samt för oss nördar här på Happy åtminstone. :geek:
Dom ska jag kika närmare på ser intressanta ut, och bra att veta att momsen är inräknad!

jag skulle titta mer på måtten hjulbas och reach, och sen justera sittpositionen med att köpa ny längre och högre styrstam och en kanske en längre sadelstolpe med mer setback.

om du tar t ex trek fx 3 så har de gjort största storleken "större" genom att flacka ut sadelröret, men hjulbasen är nästan samma som på mindre storlekar. xxls white sc comp i storlek xl är en 5 cm längre cykel än treken. den har 1 cm kortare huvudrör, men det justerar du lätt med en annan styrstam med mer rise eller ett riserstyre.

så en white med budget för ny sadelstolpe, stam och styre tror jag är ett bra alternativ inom din budget.
Ja, jag har kanske gjort det för enkelt när jag bara kollat på strl/höjd. Får nog lägga in några mer parametrar och jämföra (börjar lukta excelark). Att modifiera en billigare med bra ram lät spännande, frågan är om jag vågar mig på det :)

här är en delvis urspårad tråd om cykel för en lång person, som jag tror ändå kan innehålla något av intresse: https://happyride.se/forum/threads/mtb-till-lang-man.3520725/
Ja, den hade lite matnyttig info.

eller köp denna: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=109164

det är en större cykel på alka sätt än alla nämnda hittills. jag tycker personligen att en xc-mtb som scott scale är en utmärkt allround-cykel som gör allt som en hybrid gör och lite till.
Kanske inte så dumt. Landar jag i att jag behöver lägga 10k så är det definitvt ett alternativ.

Berk

Aktiv medlem
Reach är viktigaste måttet. Har inte tittad på alla cyklar, men de flesta är för kort. Canyon roadlite är längre och, som flera har sagt, en bra och prisvärd cykel.
MTB med moderna geometri kan vara mycket större. Det kan också vara ett bra val till din användning, men skulle undvika en cykel dämpad gaffel om du använder den till pendling på vintern för att det kan blir mycket slitage.

freddag

Aktiv medlem
Reach är viktigaste måttet. Har inte tittad på alla cyklar, men de flesta är för kort. Canyon roadlite är längre och, som flera har sagt, en bra och prisvärd cykel.
MTB med moderna geometri kan vara mycket större. Det kan också vara ett bra val till din användning, men skulle undvika en cykel dämpad gaffel om du använder den till pendling på vintern för att det kan blir mycket slitage.
helt sant att dämpad gaffel kan bli mer problem än nöje. håller med om att det optimala vore en lång mtb-ram, men det blir svårt med den uppsatta budgeten.

Kanske inte så dumt. Landar jag i att jag behöver lägga 10k så är det definitvt ett alternativ.
den begagnade scalen ovan har ändå skapligt lång reach och du kan nog sälja gaffeln och köpa en stel för ungefär samma pengar, om du skulle vilja.

Att modifiera en billigare med bra ram lät spännande, frågan är om jag vågar mig på det :)
med dina ovanliga förutsättningar tycker jag verkligen du ska våga, oavsett vilken cykel det blir i slutändan :) sadelstolpe, styrstam och styre är enkla saker att byta och sådant som egentligen alla borde vara beredda på att byta om de vill ha en cykel som passar dem.

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Bor du i närheten av sthlm så har jag en hoj med stor ram du kan få låna i utvärderingssyfte. Har några olika stammar o styren också.

boten

Ny medlem
Bor du i närheten av sthlm så har jag en hoj med stor ram du kan få låna i utvärderingssyfte. Har några olika stammar o styren också.
Fan va schysst erbjudande. Tyvärr har jag inte vägarna förbi sthlm någon gång i närtid.

helt sant att dämpad gaffel kan bli mer problem än nöje. håller med om att det optimala vore en lång mtb-ram, men det blir svårt med den uppsatta budgeten.

den begagnade scalen ovan har ändå skapligt lång reach och du kan nog sälja gaffeln och köpa en stel för ungefär samma pengar, om du skulle vilja.

med dina ovanliga förutsättningar tycker jag verkligen du ska våga, oavsett vilken cykel det blir i slutändan :) sadelstolpe, styrstam och styre är enkla saker att byta och sådant som egentligen alla borde vara beredda på att byta om de vill ha en cykel som passar dem.
Ja, att byta ut vissa grejer antar jag att jag kommer behöva göra med min kroppsbyggnad. Men känns som man vill ha nåt som funkar hyfsat "out of the box". Så kan man finlira och optimera sedan.

Ska ta en vända förbi lokala cykelhandlarna och kika över påsken. Annars finner jag mig själv snegla på Canyon Roadlite mer å mer. Tvekar på färgen bara. Fåfängt kanske? 😀:cool:

Berk

Aktiv medlem
Cyklar och cykel delar är vanligtvis byggt för upp till 120 kg och mtb delar för tufft användning. Så om du inte äger mer än 120 kg kommer ingen att går sönder.
En dämpad gaffel är troligtvis av begränsad nytta till din användning och kostar mer. Men om du pendlar på vintertid och den blir trög, kan du låsa den och då har du en, lite tyngre, stel gaffel.

Senast ändrad:

boten

Ny medlem
Cyklar och cykel delar är vanligtvis byggt för upp till 120 kg och mtb delar för tufft användning. Så om du inte äger mer än 110 kg kommer ingen att går sönder.
En dämpad gaffel är troligtvis av begränsad nytta till din användning och kostar mer. Men om du pendlar på vintertid och den blir trög, kan du låsa den och då har du en, lite tyngre, stel gaffel.
Väger strax över hundringen, men är på väg nedåt :)
Blir nog inte jättemycket cyklande på vintern. Men det är ju bra att ha i åtanke.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ett svar som inte riktigt stämmer med efterfrågan. Jag är 192cm och behöver 60-62. Jag tror du kommer behöva 64 typ. Med tanke på att cykeln blir specialstor och du är ett rejält vindfång skulle jag starkt överväga bockstyre kombinerat med plats för däck med större luftkammare. Det skulle nog inte skada om du fick möjlighet att prova några cyklar heller.

comfortnot

Ny medlem
64 räcker inte, är 202 och har en custom 67 vilket är ung. vad som krävs för att sitta ordentligt på riktigt.
Stack och reach beror förstås på din grenlängd vs rygg/armlängd och om du är flexibel som en rutten gurka men väljer du en standard xxl nånting blir det ofrånkomligt en kompromiss och kan aldrig bli riktigt bra.
Cykla på den går förstås ändå men det är inte förrän du första gången provar en cykel med rätt storlek och med alla mått anpassade som ljuset går upp: Aha, är det såhär det kan vara!!

boten

Ny medlem
Ett svar som inte riktigt stämmer med efterfrågan. Jag är 192cm och behöver 60-62. Jag tror du kommer behöva 64 typ. Med tanke på att cykeln blir specialstor och du är ett rejält vindfång skulle jag starkt överväga bockstyre kombinerat med plats för däck med större luftkammare. Det skulle nog inte skada om du fick möjlighet att prova några cyklar heller.
64 räcker inte, är 202 och har en custom 67 vilket är ung. vad som krävs för att sitta ordentligt på riktigt.
Stack och reach beror förstås på din grenlängd vs rygg/armlängd och om du är flexibel som en rutten gurka men väljer du en standard xxl nånting blir det ofrånkomligt en kompromiss och kan aldrig bli riktigt bra.
Cykla på den går förstås ändå men det är inte förrän du första gången provar en cykel med rätt storlek och med alla mått anpassade som ljuset går upp: Aha, är det såhär det kan vara!!

Nä, jag förstår att vad jag än väljer i min prisklass så blir det en kompromiss. Antar att jag vill göra en så liten kompromiss som möjligt utan att spränga plånboken :) Märker jag att cykla är nånting för mig så får man kanske sälja vad jag än köper nu och hitta på något nytt.

Var på lokala XXL idag då de var de enda som hade öppet och hoppade på största hybriden jag hittade som var av märket Ghost, strl XL. Kändes först stor som fan, men insåg snabbt att jag inte behövde vrida styret mycket innan jag slog i knäna :D

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer