Hydraulisk växling - någon som testat?

imsoja

Ny medlem
Jo, jag såg det någonstans på nätet att det fanns folk som installerade hydrauliska, ja, åtminstone semi-hydrauliska, växelwiresystem på sina hojar. Jag undrar om någon av er någonsin hört om det och kanske sett det. Det bygger på att man har samma reglage och växel men strax efter reglagen finns en liten tilläggsenhet som omvandlar wirerörelser till hydraulik och senare omvandlas allt tillbaka till wireröresler av en likadan enhet vid bakväxeln.

Någon som hört om det?

swerider

Aktiv medlem
Shimano hadde pneumatisk dh bakväxel för 5-10år sen.
Pumpa tryck i en cylinder och du hadde ett 100tal "pfss" växlingar...
Va rätt dyrt om jag inte minns fel( ca 10 000:-).

madcat

Aktiv medlem
de va nån tysk som hade gjort ett systen som gick på luft :P

de va ganska coolt, ska se om jag hittar den tidningen igen...

Jensen

Aktiv medlem
imsoja, vet vilket du menade, men det var mer ett test av en kille som jobbade i verkstad. funkade väll, men det var inte tillräkligt driftsäkert att det var nå ide att vidareutvekla det. finns ingen enledning lixom. på bromsar är ju en stor anledning att man vill ha kraftigare bromsar, men det behövs ju inte på växlar.

ska se om jag kan hitta länken, men det var ett BRA tag se ja såg den :D

ething

Aktiv medlem
Mavic mectronic fanns på landsvägssidan som elektirsk lösning. Problemet är väl att det var tungt och växlade sämre... Ser ingen anledning att byta bort en lösning som funkar bra till något sämre. Jag tror mer på att vi sert saker som kevlarvajrar och helkapsalde system innan vi helt överger vajrar. OM det inte vore så svårt att byta är dessuotm Kleins idé briljant med att ha vajrar i ramen.

Shimano AIRlines 7 sp

Komplett sats
shimair1.jpg
air01g.jpg

Luft burken som är så liten och diskret så man nästan inte ens ser den när den är monterad på en ram
air04g.jpg

close up
mtb17a.jpg

För den som vill bli the coolest kid on your block, här finns det en sats till salu för 2500:- http://www.pinkbike.com/modules/buysell/?op=view&image=103829

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Som egil skriver så var det SAFE... fick mkt bra kritik av MBA under en långtest o av alla som testade... men oxå grymt dyrt... har för mig att det handlade om ca 2000kr då...

imsoja

Ny medlem
Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Som egil skriver så var det SAFE... fick mkt bra
> kritik av MBA under en långtest o av alla som
> testade... men oxå grymt dyrt... har för mig att
> det handlade om ca 2000kr då...
>
> Alla mina vänner är cyklar!

Jopp, det var det jag såg. Fast kanske är det onödigt med hydraulik där. Har man bra vajrar och höljen och håller dem rena så funkar allt perfekt.

TommyE

Ny medlem
2000 spänn för att få ständigt perfekta växlingar, ingen vajer som behöver justeras är - om än dyrt - ett pris som jag tror en del människor är villiga att betala idag, mer än på den tiden då systemet kom ut. Många lägger $ på teflonvajerset, Nokon, Tune etc. Tillverkade man och sålde systemet separat, front och bak, så kan man ju spara pengar och bara köpa till bakväxeln då man använder den mest.

Jensen

Aktiv medlem
Egil skrev:
> Du syftar troligen på SAFEsystems som hade hydral
> vxl-system för massa år sen typ 94-95 det var
> dock tokdyrt och försvan av den orsaken. ska ha
> vart bra enligt va jag läst men hur det funk i
> verkligheten vet jag int.
>
> det hela såg väldigt likt ut detta system som nån
> byggt själv.
>
>

aha, där var den, den var den ja syftade på :D

TommyE, du reagerar inte på att cylindern som stick ut från bakväxeln? frågar du mig så ser det ut att vara ganska känsligt, ett slag o hejdå till den där :D:D

Senast redigerad av en moderator:

JT

Ny medlem
Ett ställe till att punktera! Trevligt. Hur vet man när luften snart är slut?

Senast redigerad av en moderator:

TommyE

Ny medlem
Ska leta upp den där gamla MBA blaskan där de testade SAFE. Cylindern som stack ut såg ut som ett potentiellt "issue", men det visade sig att den (infästningen) tålde enormt mycket stryk. Om den gick sönder så var bakväxeln och örat, baksvingen också mer eller mindre rökt.

Jensen

Aktiv medlem
oki, men känns ju lite osäkert :D:D frågan är då, om man får en slag på cylindern, blir det då en hävarm som drar av växel o växelöra? :D:D

Tim

Ny medlem
finns en kille på ww som gjort ett hydraliskt växelsystem, bara att söka på ww-forumet så hittar man det.. han har även gjort en del coola klingor etc.

Jensen

Aktiv medlem
Tim skrev:
> jo, men missade länken.

misstänkte det :D:D

Tobias/Frost

Aktiv medlem
När det gäller Shitmanos Airlines så har jag väntat länge på de skulle utveckla ett lättat XC-system med vätgas istället för luft... H-Bomb borde det nog heta va... ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer