siebengang
Aktiv medlem
Hydrauliska Shimano landsvägsskivbromsar - problem i kylan?
Jag har ett par (ganska enkla och några år gamla) Shimano-STI-reglage ST-RS505 för hydrauliska skivbromsar. Bromsoken är från samma serie (BR-RS505). När det är kallt så händer det ibland att bromsfunktionen lägger av helt och hållet ett tag, som om det var läckage i ledningen. Inget tryck alls och bromsbeläggen rör sig inte ett dugg. Efter en stund, kanske 20 sekunder, så kommer funktionen tillbaka. Ibland hjälper det att pumpa några gånger, men inte alltid. Förr hände det bara vid mycket låga temperaturer, under -10 grader. Men idag var det bara -6 och frambromsen la av flera gånger på en tvåtimmars runda. Även bakbromsen gjorde det en gång. Känns inte så kul...
Jag har luftat bromsarna, dock inte nyligen, men det gjorde ingen skillnad då. När det är varmare funkar de hur bra som helst.
Någon som känner igen detta från hydrauliska Shimano-bromsar och kanske tom vet vad det beror på? Tänkte kolla här först innan jag kanske satsar på ett dyrt byte av reglagen och/eller oken.
Jag har luftat bromsarna, dock inte nyligen, men det gjorde ingen skillnad då. När det är varmare funkar de hur bra som helst.
Någon som känner igen detta från hydrauliska Shimano-bromsar och kanske tom vet vad det beror på? Tänkte kolla här först innan jag kanske satsar på ett dyrt byte av reglagen och/eller oken.