Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Vi behöver lite bra idéer om hur vi bäst löser vårt logistikproblem.

Förutsättningar:
Tre personer som flyger med cykeltransportväskor och vanligt bagage. Vid ankomsten hyr vi en eller två hyrbilar. Vi ska byta boende en gång och då vill vi helst slippa demontera och packa in cyklarna i cykeltransportväskorna igen. Totalt transfersträcka ca 90 mil t o r. Racer eller CX/gravel.

Alt 1. Två hyrbilar.
+ Utrymmet blir aldrig ett problem under förutsättning att de är tillräckligt stora
+ maximal flexibilitet vid resmålen, dvs lätt att lasta in cyklarna och köra från boendet dit vi vill cykla
- dyrt
- två personer måste köra samma sträcka

Alt 2. Stor bil
+ inget onödigt körande
- riskabelt så till vida att man hyr en kategori och inte en bilmodell. Kan inte värsta fall haverera totalt, dvs sakerna får inte plats tex för att stolar inte går att fälla på ett bra sätt
- dyrare än två bilar på aktuell flygplats

Alt 3 takräcke
Här behöver vi input

Alt 4, 5 etc - kom med kreativa men realistiska idéer!
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Seasucker, Treefrog racks, Vacuum rack osv.

Tack för tipsen! Vi efterfrågar också erfarenhet från respektive förslag. När vi kommer fram har vi en ganska tajt tidtabell till boendet, så det är inte läge att börja utforska något som visar sig inte funka.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
går de inte hyra minibuss eller skåpbil?

Skåpbil har jag inte sett någon, men det är en bra idé. Minibuss är som jag skrev dyrt och dessutom riskabelt. En gång hyrde vi det och då kunde vi ha fått bilmodeller där man var tvungen att demontera sätena. Det finns ingenstans där de går att förvara.
 

Arvido

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Vi har hyrt en Berlingo på Mallis. I den går det in tre pers och tre cykelväskor plus lite bagage. Vet inte hur bekväm den är att åka 90 mil i dock.
 

Arvido

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Berlingon ser ut så här:
En bra idé är att packa allt annat i mjuka väskor. Hårda resväskor är svårare att få plats med i bilen.
 

Bilagor

  • 2560.jpg
    2560.jpg
    71.5 KB · Besök: 18

Utter

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Tack för tipsen! Vi efterfrågar också erfarenhet från respektive förslag. När vi kommer fram har vi en ganska tajt tidtabell till boendet, så det är inte läge att börja utforska något som visar sig inte funka.
CA9EDE23-2B0A-42EC-9370-C0F44257B3C7.jpeg
CF617A88-67BB-4D85-B5FB-4996D8AB418A.jpeg

Funkat utmärkt många hundra mil och med mångs olika bilar.
Edit: Seasucker Mini Bomber är den jag använder. Men polare som har en Treefrog som också funkat bra.
 

Bilagor

  • 3028C83A-7543-49D8-8420-5445175FCA1F.jpeg
    3028C83A-7543-49D8-8420-5445175FCA1F.jpeg
    1.1 MB · Besök: 45
  • CBF377F8-A797-4087-A7F1-5E52536A42C9.jpeg
    CBF377F8-A797-4087-A7F1-5E52536A42C9.jpeg
    1.1 MB · Besök: 45
  • 168580D3-6513-4B12-B41B-F924215205DB.jpeg
    168580D3-6513-4B12-B41B-F924215205DB.jpeg
    821.2 KB · Besök: 50
  • 723EAC82-156B-4229-88BE-3C95C032A243.jpeg
    723EAC82-156B-4229-88BE-3C95C032A243.jpeg
    993.6 KB · Besök: 50

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Berlingon ser ut så här:
En bra idé är att packa allt annat i mjuka väskor. Hårda resväskor är svårare att få plats med i bilen.

Det verkar inte finnas några Berlingo på aktuell flygplats och problemet kvarstår, man hyr alltid en kategori och aldrig en särskild modell (undantag vissa lyx- och sportbilar). Det betyder att man måste verifiera att alla bilmodeller som uthyraren har i sin bilflotta i den kategorin funkar. Där har vi dåliga erfarenheter av minibussar etc.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
@Utter - har ni även kört långsträckor med dem (många hundra mil kan ju innebära en massa kort körningar)?

Allmän fråga - ni som har kört långa sträckor med takräcke, vad är era erfarenheter allmänt och t ex av regnväder?
 

Utter

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
@Utter - har ni även kört långsträckor med dem (många hundra mil kan ju innebära en massa kort körningar)?

Allmän fråga - ni som har kört långa sträckor med takräcke, vad är era erfarenheter allmänt och t ex av regnväder?
Ett par svängar till Åre, så 60+mil på ett bräde iaf. För vakumfästen är faktisk regn bra.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Hittade en gammal tråd om Sea Sucker, så konceptet får anses väl utprövat (y)

Tack @Utter - det är en idé som vi inte hade kommit på själva.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
En nackdel med Sea Sucker mfl är att för tre cyklar går de lös på 6-7 tkr. Det är visserligen billigare än hyrbil, men en ordentlig slant om de bara används en gång (vi har alla krok och Thulehållare).
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Blev så nyfiken på Sea Sucker mfl förslagen att jag tappade fokus lite. De löser inte problemet (men skulle underlätta mycket för transfer mellan boendena). Även med cyklarna på taket så måste vi få plats med tre personer, bagage och tre cykeltransportväskor. Teoretiskt skulle vi kunna montera cyklarna på flygplatsen och förvara cykeltransportväskorna där, men det är knappast en görligt i praktiken.
 

Earlslick

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Blev så nyfiken på Sea Sucker mfl förslagen att jag tappade fokus lite. De löser inte problemet (men skulle underlätta mycket för transfer mellan boendena). Även med cyklarna på taket så måste vi få plats med tre personer, bagage och tre cykeltransportväskor. Teoretiskt skulle vi kunna montera cyklarna på flygplatsen och förvara cykeltransportväskorna där, men det är knappast en görligt i praktiken.
Hårdväskor?
 

DanielS

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Låter väl säkrare med två hyrbilar, beroende på hyrperiod och destination så kostar en hyrbil inte så mycket? Om det är 90 mil totalt så blir det ju inte jättelånga resor att köra själv i bil.

Dragkrok är väl ovanligt på hyrbilar?

Ja takräcke kan väl funka, kanske kan köpas begagnat eller hyras om det bara behövs för den här resan. Men innebär kanske ytterligare en extra väska som kostar, och dessutom kan tappas bort under resan.

Har flera gånger varit med om att försöka lasta in alldeles för stora väskor i hyrbilar som hyrts på antal sittplatser och det har ofta slutat med att passagerare sitter med stora resväskor i knät...
 

jonte987

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen

Cykelhållare​

Cykelhållaren, som kan transportera två till tre cyklar, är anpassad för bilar med dragkrok. I Hertzflottan innebär det Volvo V60 AWD CC. Hållaren monteras på bilens dragkula och med den låga lasthöjden får man cyklarna enkelt på plats. Cyklarna hålls stabilt på plats med en ramhållare som har en dubbel låsfunktion – cyklarna låses fast vid hållaren och hållaren låses fast vid dragkroken. En fotmanövrerad tiltfunktion gör att bagageutrymmet är lättåtkomligt även när cyklarna är monterade.
 

Utter

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
En nackdel med Sea Sucker mfl är att för tre cyklar går de lös på 6-7 tkr. Det är visserligen billigare än hyrbil, men en ordentlig slant om de bara används en gång (vi har alla krok och Thulehållare).
Jepp, det är inte den billigaste lösningen (även om jag inte tycker att det är dyrt om man börjar jämföra med räcken, cykelhållare osv.).
Men det är däremot extremt smidigt vid resor då man alltid kan få med den och den passar på alla bilar med ett platt tak i metall/glas. Förmodligen billigare än två hyrbilar och man har faktiskt kvar en produkt som går att använda/sälja sen.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen

Cykelhållare​

Cykelhållaren, som kan transportera två till tre cyklar, är anpassad för bilar med dragkrok. I Hertzflottan innebär det Volvo V60 AWD CC. Hållaren monteras på bilens dragkula och med den låga lasthöjden får man cyklarna enkelt på plats. Cyklarna hålls stabilt på plats med en ramhållare som har en dubbel låsfunktion – cyklarna låses fast vid hållaren och hållaren låses fast vid dragkroken. En fotmanövrerad tiltfunktion gör att bagageutrymmet är lättåtkomligt även när cyklarna är monterade.
Se inlägget ovanför. På aktuell flygplats har Hertz inga Volvo V60.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Jepp, det är inte den billigaste lösningen (även om jag inte tycker att det är dyrt om man börjar jämföra med räcken, cykelhållare osv.).
Men det är däremot extremt smidigt vid resor då man alltid kan få med den och den passar på alla bilar med ett platt tak i metall/glas. Förmodligen billigare än två hyrbilar och man har faktiskt kvar en produkt som går att använda/sälja sen.

Hade den löst vårt problem hade vi köpt en. Det var ett mycket intressant förslag som vi tar med oss för framtida resor.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Ta med eller köpa på plats?

Intressant budgetalternativ. Lika lite som Seasucker löser den vårt dilemma, men känns mindre universell. Kollar man med uthyraren vilka bilmodeller de har i aktuell klass skulle det kanske gå att vara ganska säker på att det funkar.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Tack alla för bra input! Det alternativ som kom närmast realiserande var @darkforce förslag om skåpbil. Det sprack på öppetider och kanske hade även andra frågor som t ex logistik och tidsåtgång ställt till det om vi hade börjat detaljgranska det.

Bästa lösningen verkar trots allt vara två bilar, men vi tar med oss era goda idéer till framtida resor.
 

Lejon

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Seasucker och byta ut eventuella hårda väskor mot halvmjuka väskor som kan packas ihop och garanterat får plats i en vanlig halvstor hyrbil? Eventuellt lite (mycket) dyrt men då har ni ju användbara eller säljbara produkter kvar.
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Seasucker och byta ut eventuella hårda väskor mot halvmjuka väskor som kan packas ihop och garanterat får plats i en vanlig halvstor hyrbil? Eventuellt lite (mycket) dyrt men då har ni ju användbara eller säljbara produkter kvar.

Tänkvärt förslag, men för mycket krångel och dyrt tycker jag. Innebär dessutom att cyklarna måste demonteras på flygplatsen vid hemresa, vilket kan bli ett stressmoment om vi av något skäl skulle bli försenade på vägen dit och äta upp den marginal vi har lagt in.

Dessutom är jag av tron att en hårdskalsväska skyddar bättre och eftersom det är en cykelresa så är prio ett att cyklarna kommer fram till resmålet och är oskadade.

Edit: Det finns även ett värde i att ha två bilar på destinationen om vi vill cykla olika pass någon dag.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
kollade upp seasucker lite, blev faktiskt frestad själv. verkar kunna vara en smidig och intelligent lösning.

men det klagas återkommande på svårpolerade märken i lacken. och plåten på vissa bilar är helt enkelt för svag, böjer sig. spruckna bakrutor (var glad om den inte är härdad). sugkopparna har tendens lägga av och man måste efterpumpa typ var trekvart. tveksam funktion i kyla. singelkoppen bak är inte att lita på. listan fortsätter.

dessutom verkar firman strunta i reklamationer, och hjälper inte frivilligt till med reservdelar.
 

Lingon

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
kollade upp seasucker lite, blev faktiskt frestad själv. verkar kunna vara en smidig och intelligent lösning.

men det klagas återkommande på svårpolerade märken i lacken. och plåten på vissa bilar är helt enkelt för svag, böjer sig. spruckna bakrutor (var glad om den inte är härdad). sugkopparna har tendens lägga av och man måste efterpumpa typ var trekvart. tveksam funktion i kyla. singelkoppen bak är inte att lita på. listan fortsätter.

dessutom verkar firman strunta i reklamationer, och hjälper inte frivilligt till med reservdelar.
Ytan måste såklart vara helt ren när man monterar. Då sitter dom bra och det blir inga märken i lacken.
 

Lingon

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Jag hade hyrt en skåpbil, tex belingo eller pega partner. Den har en bred soffa för 3 fram och sväljer cyklar och bagage utan problem.
Synd om den som får åka ensam annars. 😄
 

kais01

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Ytan måste såklart vara helt ren när man monterar. Då sitter dom bra och det blir inga märken i lacken.
det kan man ju hoppas, men sandigt damm med eller utan vatten brukar leta sig in kring kanten av gummifötter även på vanliga och hårt monterade bagagebärare också och vissa mikrorörelser lär pågå i båda fallen.

det lär blir märken oavsett hur noggrannt man tvättat innan, möjligen minskas risken om man efter varje resa monterar om?
 

kontorsråttan

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Det finns en uppsjö billigare alternativ till Seasucker också. Det anrika varumärket "Rockbros" har ett gäng till mycket rimligare priser och de har fått bra recensioner. Om man nu kan leva med att köpa en kopia från det stora landet i öster med alla dess problem...
 

Utter

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
det kan man ju hoppas, men sandigt damm med eller utan vatten brukar leta sig in kring kanten av gummifötter även på vanliga och hårt monterade bagagebärare också och vissa mikrorörelser lär pågå i båda fallen.

det lär blir märken oavsett hur noggrannt man tvättat innan, möjligen minskas risken om man efter varje resa monterar om?
Ja man har inte sugproppsfästen kvar på bilen som ett takräcke. Det tar ungefär 3 sek att ta av dom och kanske 2-3 min att montera.
Sen måste man givetvis se till att ytan är ren, annars får du inte garanterat bra fäste och du kan få repor. Men när proppen väl sitter där så rör den sig inte en mm. Just SS har sina koppar klassade för 80kg/st och det är 4 st på framdelen av en Mini Bomber.

Mjuk plåt har jag också stött på, både på nuvarande Q4 och ännu värre på en Golf GTE. Det är lite drygare och känns sådär, men än så länge har det varit lugnt. Glastak är helt klart att föredra, men risken för sprickor finns alltid om taket är dåligt monterat så att det ligger i anspänning.
Jag har varit med om att nån har tappat trycket lite, men det har i regel inte varit mer än att dra om det. Och systemet är byggt med redundans iom att det är så många koppar, så skulle en ge upp så kommer det inte märkas.
Men det gäller ju att hålla efter dom också, samt att följa rekommendationerna gällande ”service” (återfukta osv).
 

kais01

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
man skulle ju vilja ha redundans även för de bakre sugkopparna. såg att det fanns någon modell där dessa var dubbla.

men som sagt, den rapport jag såg om ointresse att sälja reservkoppar är en röd flagga.
 

Utter

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
man skulle ju vilja ha redundans även för de bakre sugkopparna. såg att det fanns någon modell där dessa var dubbla.

men som sagt, den rapport jag såg om ointresse att sälja reservkoppar är en röd flagga.
Bakkoppen gör dock ingenting annat än att hålla hojen rak. Så det är skit samma.
Jag fick med en eller två extra när jag köpte min, har inte använt nån än efter 4 år.

Om du är i Sthlm så kan du alltid få kika på min.
 

DanielS

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Stortaxi. Kan inte vara dyrare än att hyra 2 bilar +inköp av cykelhållare.
2 bilar gör väl att cykelhållare inte behövs. 2 timmar privat transfer x2 brukar gå på minst 6000kr från flygplats till alp-destination (innan pandemin). TS med 90 mil uppdelat på minst 3 resor blir nog betydligt dyrare?
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Nu vet jag ju inte var ni ska, men det går inte att köra hela vägen? Eller hyra cykel på plats?

Tre pers och tre cyklar + bagage bör ju gå in i en vanlig kombi om man inte har några väskor.. en gång i tidernas begynnelse bilade vi ner till alperna 5 pers, 5 cyklar + bagage i en Avenis-kombi med takbox, men vi hade knappast vårt bagage i resväskor :)
 

Bele

Aktiv medlem
Hyrbil och cykeltransport - hjälp oss att tänka utanför boxen
Tack för ert härliga engagemang!

Skåpbil eller pickis finns inte att hyra på flygplatsen. Andra uthyrningsställen blir för komplicerat bla pga valda flygtider.

Taxi går aldrig att räkna hem.

Egen bil är det för sent för, vi har redan köpt flygbiljetter.

Just nu är bästa alternativet två bilar av kategori CWMR/CWAR. Vi har bett hyrbilsfirman om andra förslag, men jag tror inte att de kan komma på något bättre.
 
Topp