I-landsproblem: utväxling pendlingsracer

Hej. Jag pendlar dagligen 1 + 1 mil på min nya TREK Domane med Tiagra-system. Vad jag kunnat läsa mig till så har jag; 50/34 och 11-32.
Generellt cyklar jag alltid på stora klingan fram och på de 3 minsta bak. Upplevelsen är att glappet mellan lägena är stora och att jag använder väldigt få av de 20 alternativen som står till buds.
Om jag hamnar tillsammans med någon annan pendlar-racercyklist så kan jag jämföra hur "de" växlar oftare men kadensen ändras väldigt lite. Om jag måste växla blir det stor skillnad på mitt tramptempo.

Jag har förstått att min cykel (cyclocross) är utväxlad för branta leriga backar och landsväg och därför är en kompromiss. Jag valde cykeltypen för att jag hoppades på en robustare cykel.
Jag vill alltså ha en "längre" och tätare utväxling. Vad ska/kan/bör jag välja?

Jag föredrar låg kadens...den korta sträckan gör att jag kör det som styrketräning (tempoetapp).
Jag cyklar i princip inget annat (då väljer jag elcykeln som transportmedel till affären, surfbukten eller golfbanan).

Tacksam för input för att slippa bli frånkörd 🙂

/Magnus

Jalon

Medlem
Lättast är ju att köpa en ny kassett med tätare spridning, typ 11-25. Du kommer inte få en lägre växel men en mindre hopp mellan växlingarna. Annars är det ett byte av kedjedrev, till större som gäller.

HåkanC

Aktiv medlem
Hej. Jag pendlar dagligen 1 + 1 mil på min nya TREK Domane med Tiagra-system. Vad jag kunnat läsa mig till så har jag; 50/34 och 11-32.
Generellt cyklar jag alltid på stora klingan fram och på de 3 minsta bak.
Wow!
Även för en lågkadensare är det imponerande.
Tävlar du? Om inte så borde du börja med det. Åtminstone tempo borde funka bra för dig
För på den lättaste växel du använder (50-14) ger även en låg kadens en hastighet på minst 35km/h!
Kolla själv här: 50/34 11-32 jmf 50/34 12-28

Alternativet är att du i stället börjar träna rundtramp och på så sätt få till en naturligare, högre kadens
som även är snällare mot kroppen leder till en uthålligare cyklist

mzi

Aktiv medlem
En "kadens" på 90, eller 90 varv per minut är något av en sanning när man räknar på fart. En del kör med tyngre växlar och lite lägre kadens, andra med lite lättare och högre. Men man brukar utgå från typ 90 när man pratar om "lågkadens" eller "högkadens". Så med 90 i kadens på 50-11 till 50-13 så ligger farten på mellan 44 och 52 km/h. Det är imponerande om du håller det själv i på din pendling.

me.I.am

Aktiv medlem
Wow!
Även för en lågkadensare är det imponerande.
Tävlar du? Om inte så borde du börja med det. Åtminstone tempo borde funka bra för dig
För på den lättaste växel du använder (50-14) ger även en låg kadens en hastighet på minst 35km/h!
Kolla själv här: 50/34 11-32 jmf 50/34 12-28

Alternativet är att du i stället börjar träna rundtramp och på så sätt få till en naturligare, högre kadens
som även är snällare mot kroppen leder till en uthålligare cyklist
+1
När jag började cykla (lönnfet hade jag tagit som en komplimang) så låg jag nog på 60 i kadens. Hade en gammal Hybrid tror högsta utv var 44-11 (3x7), i någon medvind trampade jag ur och var lite impad av mig själv (strax över 30 km/h) trodde jag skulle behöva bygga om.
När jag sedan kom igång och skaffade SPD och började få upp kadensen så var jag inte nära att trampa ur.

Kör du med vanliga skor? I så fall brukar det bli låg kadens.
Självklart kan man trivas med en väldigt låg kadens, men kanske värt att försöka få upp den? Kräver lite träning i så fall.

fiskarn

Aktiv medlem
En "kadens" på 90, eller 90 varv per minut är något av en sanning när man räknar på fart. En del kör med tyngre växlar och lite lägre kadens, andra med lite lättare och högre. Men man brukar utgå från typ 90 när man pratar om "lågkadens" eller "högkadens". Så med 90 i kadens på 50-11 till 50-13 så ligger farten på mellan 44 och 52 km/h. Det är imponerande om du håller det själv i på din pendling.
90 är väl bra men jag tror att många med mig tycker det är mer "naturligt" och lättare hamnar på 70 eller 80 om man bara kör distanstempo? Men det ger också en jävla fart i så fall.

Elektro_71

Aktiv medlem
Singelklinga 57 och 12-23 (9-delat)har jag på en cykel.... Det är en vintage tempocykel. Den är för högt växlad för mig, men jag har behållt den så av estetiska skäl. Den gillar inte uppförsbackar - överhuvudtaget.

Låg kadens, i mitt fall, är nog en bra bit under 90. Jag visualiserar mig själv som en tempostjärna i nått stort lopp.
Jag blir fort trött om jag måste trampa fortare, eller ställa mig upp...men jag stör mig mest på glappen mellan växellägena så en tätare kassett bak är kanske enklaste modifieringen.

Stumpy

Aktiv medlem
Det är nästan 10% skillnad i utväxling på de minsta kassettdreven. Svårt att komma ifrån.
Antingen får du byta till gigantklingor,..
..eller lära dig cykla.

Jag har uppenbarligen mycket att lära. Jag tittade in på länken som Håkan bifogade. Min kadens ligger uppskattningsvis på max 70-75, däröver får jag fort syra i låren...

Ska jag sikta på att kunna hålla 90, naturligtvis på lättare växel, och då är det ändå lågt?! Det var många år sedan jag körde spinning...då var det en ny fluga 🙂

mzi

Aktiv medlem
Försök hålla 90. För en del är det lågt, för andra högt. När jag körde mycket singlespeed så låg min kadens oftast över 100. Men det är ett lagom värde att börja med. Sedan kan du se vad som passar dig bäst!

me.I.am

Aktiv medlem
Ska jag sikta på att kunna hålla 90, naturligtvis på lättare växel, och då är det ändå lågt?! Det var många år sedan jag körde spinning...då var det en ny fluga 🙂
Nja, tror att det var lite otydligt uttryckt av @mzi (eller?). 90 är ett utgångsvärde/normalvärde. Skulle tippa på att det ligger i intervallet 85-95 för de flesta, kanske 90 är snittet om räknar på det. Möjligt något lägre om man bara ser på tempo.

Som jag skrev så började jag på runt 70, efter en del träning och längre intervall där jag medvetet siktade på 90 i kadens så trivs jag numera på runt 90-95. Under 85 tappar jag orken, har därför en tätstegrad kassett.
Uppför ligger jag lägre dock.

Det kostade en del blod svett och tårar för att höja kadensen, men det var definitivt värt det.

Jag tittar gärna på cykel i alla dess former men jag har inte funnit någon tillfredställelse i träningsformen...ännu. Velodromcykling är ju riktig action. Nästan i klass med Touren, Girot m fl etapp-lopp, när de refereras av Roberto Vacchi, då får jag gåshud.

Elektro_71

Aktiv medlem
Jag tittar gärna på cykel i alla dess former men jag har inte funnit någon tillfredställelse i träningsformen...ännu. Velodromcykling är ju riktig action. Nästan i klass med Touren, Girot m fl etapp-lopp, när de refereras av Roberto Vacchi, då får jag gåshud.

Lagsprint är rätt fräckt att titta på - riktigt vackert när det görs bra.

kais01

Aktiv medlem
just vid pendlng och dess varierande tempo tycker jag det kan vara kul att ha några snabbare växlar, närmast snabbare än vad som är vettigt för uthållig användning på ett längre landsvägspass.

typfall toppa i medvind nedför tranebergsbron; om trafiktätheten nu tillåter.

Vippen

Aktiv medlem
Oavsett kadensen (och därmed var på kassetten man rör sig) är det ju en rimlig önskan att ha tätare mellan växlarna. Köp som någon föreslog en 11-25 (eller 11-23). Och jobba på att få upp kadensen.

Nu ska det mätas kadens och hastighet.
Bontrager duotrap S, är nu inköpt. Det återstår och se om jag lyckas installera den...
Har någon tips på app som funkar till den? Det finns tydligen ingen specifik app att använda.
Annars blir det bara "en grunka" som ser fräck ut och går att snacka kring. Såna prylar har jag många inom olika områden, tyvärr.

Kassettbytet får vänta tills jag har verkliga siffror att oroa sig över.

mzi

Aktiv medlem
Enligt Reddit kan du använda Wahoo-appen i indoor-läge för att plocka upp kadenssensorn.

Funkar perfekt!! Tack för tipset...

Nu återstår det roliga, att samla in data och få svar. Många faktorer spelar in, så nu blir det en period av empiriska undersökningar, kring kadens och hastighet samt väder och naturligtvis vindstyrka och riktning, matintag, sömn, dagsform och andra ovärderliga faktorer. Glömde ju däckstryck och temperatur på vägbanan och förmodligen luftfuktighet och även vägbanans fukthalt.

Sen ska jag uppdatera min utväxling...

Hasse#7

Aktiv medlem
I början gillar man låg kadens och mycket motstånd för att det känns som man "jobbar" ordentligt. Bästa sättet att ändra på det är antagligen att gå ut och cykla långt med dem som är mer ekonomiska med sina watt. Man inser att något är fel. Tro mig, jag har provat det mesta av idiotiska upplägg.

bellasoda

Aktiv medlem

Nu återstår det roliga, att samla in data och få svar. Många faktorer spelar in, så nu blir det en period av empiriska undersökningar, kring kadens och hastighet samt väder och naturligtvis vindstyrka och riktning, matintag, sömn, dagsform och andra ovärderliga faktorer. Glömde ju däckstryck och temperatur på vägbanan och förmodligen luftfuktighet och även vägbanans fukthalt.

Nu är jag förstås lite sen till den här tråden... jag förstår inte varför det finns en motvilja till att sätta tyngre växlar på sin cykel om det passar cyklisten?

Själv kör jag 53/39 - 11/25 på min pendlarcykel och tycker det är fint. 53/39 är perfekt för framklingorna om man vill använda alla växlarna på cykeln. Förut körde jag 50/34, och jag använde aldrig 34-klingan.

Msiipola

Medlem
Den eviga diskussionen om kadens och vad som är rätt kadens. Den rätta kadensen är högst individuell. Man behöver själv hitta den utväxling som känns mest ekonomisk. Börja med 80-90, och känn efter själv, och var inte rädd att prova olika varianter av utväxlingar och kadens. Kolla på din fart och hur jobbigt det känns. Högsta fart med minsta ansträngning är rätt.

Se även:
http://myworldfromabicycle.blogspot.com/2012/02/ideal-cadence-for-competitive-bicycling.html

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Nu är jag förstås lite sen till den här tråden... jag förstår inte varför det finns en motvilja till att sätta tyngre växlar på sin cykel om det passar cyklisten?

Själv kör jag 53/39 - 11/25 på min pendlarcykel och tycker det är fint. 53/39 är perfekt för framklingorna om man vill använda alla växlarna på cykeln. Förut körde jag 50/34, och jag använde aldrig 34-klingan.
Såklart kan man slänga på en gigantisk klinga fram om man vill, men det känns ju saftigt att behöva bygga om hela drivlinan på en cykel som används ca 15+15minuter/dag

bellasoda

Aktiv medlem
Såklart kan man slänga på en gigantisk klinga fram om man vill, men det känns ju saftigt att behöva bygga om hela drivlinan på en cykel som används ca 15+15minuter/dag
Jag brukar tänka att det ingår i köp av cykel att byta ut delar så att cykeln passar en själv. Lite som att byta sadel eller styrstam så behöver man även ha passande utväxling. Det brukar ju ligga en del framklingor på köp&sälj.

Eller så cyklar man och är glad, och efter 500 mil eller nåt sånt när grejerna börjar bli slitna så kan man byta med gott samvete.

me.I.am

Aktiv medlem

Bra, saknar dock grad av "hemlängtan".

Skrev om när jag tränade upp kadensen i ett tidigare inlägg. Glömde nämna en intressant sak, i mitt tycke.
Började cykla på en gammal 16-kilos hybrid med rakt styre (urk), från början för viktminskning. När jag sedan försökte få upp kondisen testade jag 4-minuters intervall. Märkte rätt snart att jag kunde kämpa mot mjölksyran lättare med högre kadens, när jag senare kollade så hade jag naturligt lagt mig på c.a 90-kadens.

Hade en 4-milsrunda, första gången jag riktigt gick in för att hålla tempot på intervallen, med högre kadens, slog jag "rekordet" för rundan ganska märkbart, trots lugnt tempo mellan intervallen.

Det är som sagts självklart individuellt, man trivs med olika kadens, men tycker ovanstående är lite intressant.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer