Ibis Ripmo, godspeed

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kör 1.3 bak för morgondagens runda ska jag köra. Börjar det sjunga i fälgen bak av genomslag, agressorn fixade det trycket ok, får jag lägga i lite till. :) Fram blir det nog 1.1.

Raggarmuffen, blir det inte stötigt som fan om du har så högt tryck på vanlig stig? Eller är det slätt underlag eller kör du hårt utför?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tycker inte det blir stötigt, har fjädring både fram och bak på cykeln som tar hand om det.
Kör så hårt jag kan nerför, stigarna är väl blandade annars. Hade jag kört 1.3 bak hade jag fått slänga fälgen efter varje runda. :) Det bottnar ju bara man kör över en vass kant nästan.

Under 1.5 stannar jag för att kolla om jag punkterat. Tycker inte om känslan alls när det bara flyter runt och viker sig. Förstår inte hur ni lyckas köra fort med det.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Tycker inte det blir stötigt, har fjädring både fram och bak på cykeln som tar hand om det.
Kör så hårt jag kan nerför, stigarna är väl blandade annars. Hade jag kört 1.3 bak hade jag fått slänga fälgen efter varje runda. :) Det bottnar ju bara man kör över en vass kant nästan.

Under 1.5 stannar jag för att kolla om jag punkterat. Tycker inte om känslan alls när det bara flyter runt och viker sig. Förstår inte hur ni lyckas köra fort med det.
Det flyter inte runt och viker sig alls. Men i åre kör jag klart högre tryck, 0.5 till 0.7 bar mer fram och bak, men där går det fort. Det gör det inte i hellas i jämförelse.
 

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Knappt kört nåt med cykeln men agressor bak släpper luft och trycker ut vätska i sidorna! Tror det är hucknorris som inte låter vätskan sitta kvar på sidoväggarna och hålla tätt??
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
fredrik168 sa:
Knappt kört nåt med cykeln men agressor bak släpper luft och trycker ut vätska i sidorna! Tror det är hucknorris som inte låter vätskan sitta kvar på sidoväggarna och hålla tätt??
Brukar ta några vändor innan det är helt tätt men själva däcket är tätt i sig det är bara tätningen mot fälgen som ska tätas.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Tycker inte det blir stötigt, har fjädring både fram och bak på cykeln som tar hand om det.
Kör så hårt jag kan nerför, stigarna är väl blandade annars. Hade jag kört 1.3 bak hade jag fått slänga fälgen efter varje runda. :) Det bottnar ju bara man kör över en vass kant nästan.

Under 1.5 stannar jag för att kolla om jag punkterat. Tycker inte om känslan alls när det bara flyter runt och viker sig. Förstår inte hur ni lyckas köra fort med det.
Det flyter inte runt och viker sig alls. Men i åre kör jag klart högre tryck, 0.5 till 0.7 bar mer fram och bak, men där går det fort. Det gör det inte i hellas i jämförelse.

Våra upplevelser skiljer helt enkelt :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
cobrarax sa:
fredrik168 sa:
Knappt kört nåt med cykeln men agressor bak släpper luft och trycker ut vätska i sidorna! Tror det är hucknorris som inte låter vätskan sitta kvar på sidoväggarna och hålla tätt??
Brukar ta några vändor innan det är helt tätt men själva däcket är tätt i sig det är bara tätningen mot fälgen som ska tätas.

Mitt agressor läcker också i sidorna, har gjort i 5 månader. Lite som gamla conti. Både med och utan huck norris. Men de tappar väldigt lite tryck över tid.
Nu får det ändå vila till hösten tror jag.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
cobrarax sa:
fredrik168 sa:
Knappt kört nåt med cykeln men agressor bak släpper luft och trycker ut vätska i sidorna! Tror det är hucknorris som inte låter vätskan sitta kvar på sidoväggarna och hålla tätt??
Brukar ta några vändor innan det är helt tätt men själva däcket är tätt i sig det är bara tätningen mot fälgen som ska tätas.

Mitt agressor läcker också i sidorna, har gjort i 5 månader. Lite som gamla conti. Både med och utan huck norris. Men de tappar väldigt lite tryck över tid.
Nu får det ändå vila till hösten tror jag.

Alla maxxis däck och ammoniakbaserad gucka läcker nog genom sidorna.
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Raggamuffin sa:
cobrarax sa:
fredrik168 sa:
Knappt kört nåt med cykeln men agressor bak släpper luft och trycker ut vätska i sidorna! Tror det är hucknorris som inte låter vätskan sitta kvar på sidoväggarna och hålla tätt??
Brukar ta några vändor innan det är helt tätt men själva däcket är tätt i sig det är bara tätningen mot fälgen som ska tätas.

Mitt agressor läcker också i sidorna, har gjort i 5 månader. Lite som gamla conti. Både med och utan huck norris. Men de tappar väldigt lite tryck över tid.
Nu får det ändå vila till hösten tror jag.

Alla maxxis däck och ammoniakbaserad gucka läcker nog genom sidorna.
Jaha där ser man! Tycker att mitt agressor håller tätt i alla fall. Men jag kör med lågt tryck, kan vara det?
 

marr

Moderator
Forumvärd
Ibis Ripmo, godspeed
cobrarax sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
cobrarax sa:
fredrik168 sa:
Knappt kört nåt med cykeln men agressor bak släpper luft och trycker ut vätska i sidorna! Tror det är hucknorris som inte låter vätskan sitta kvar på sidoväggarna och hålla tätt??
Brukar ta några vändor innan det är helt tätt men själva däcket är tätt i sig det är bara tätningen mot fälgen som ska tätas.

Mitt agressor läcker också i sidorna, har gjort i 5 månader. Lite som gamla conti. Både med och utan huck norris. Men de tappar väldigt lite tryck över tid.
Nu får det ändå vila till hösten tror jag.

Alla maxxis däck och ammoniakbaserad gucka läcker nog genom sidorna.
Jaha där ser man! Tycker att mitt agressor håller tätt i alla fall. Men jag kör med lågt tryck, kan vara det?

Det ären tidsfråga, du kommer få bubblor :p

Ser det inte som ett problem dock. Bara att köra.

Dock testar jag orangeseal nu istället när jag sätter på nya däck. Se om de blir samma.
 
Senast ändrad:

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Så här liksom! Inga skador på däck.
Och inget läck i fram på dhf däcket.
15403066774934623692433087500636.jpg
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stans innehåller ammoniak som kan reagera med alu.
En av mina fälgar läckte så att vätska hamnade i fälgen där alu nipplarna oxiderade och bröts av.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Ibis Ripmo, godspeed
cobrarax sa:
Styrlagren som IBIS använder, Cane Creek 40 ZS44/ZS56 är tämligen kassa i vårt klimat eftersóm kulorna rostar. Har försökt hitta ett nytt till undre delen (ZS56) utan att lyckas. Någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Alltså inte ett helt nytt headset utan bara själva lagret?

Är det ett sånt här kanske?
https://www.cykelkraft.se/cane-cree...MIwf2GyO7M4QIVyZQYCh3O7QrSEAQYAyABEgLV5vD_BwE

Står det inte en beteckning med mått på det gamla? Om du är missnöjd med cc borde du köpa något annat :)

Här finns lite billiga lager som kanske passar.
https://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-spares/mountain-spares-headset/
 
Senast ändrad:

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
cobrarax sa:
Styrlagren som IBIS använder, Cane Creek 40 ZS44/ZS56 är tämligen kassa i vårt klimat eftersóm kulorna rostar. Har försökt hitta ett nytt till undre delen (ZS56) utan att lyckas. Någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Alltså inte ett helt nytt headset utan bara själva lagret?

Är det ett sånt här kanske?
https://www.cykelkraft.se/cane-cree...MIwf2GyO7M4QIVyZQYCh3O7QrSEAQYAyABEgLV5vD_BwE

Står det inte en beteckning med mått på det gamla? Om du är missnöjd med cc borde du köpa något annat :)

Här finns lite billiga lager som kanske passar.
https://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-spares/mountain-spares-headset/
Tack men fanns ej i rätt storlek! Efter idogt surfande hittade jag några lösa lager. Jag antar att om lagren har samma beteckning ZS56 så passar dom i lagerskålen?
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
cobrarax sa:
marr sa:
cobrarax sa:
Styrlagren som IBIS använder, Cane Creek 40 ZS44/ZS56 är tämligen kassa i vårt klimat eftersóm kulorna rostar. Har försökt hitta ett nytt till undre delen (ZS56) utan att lyckas. Någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Alltså inte ett helt nytt headset utan bara själva lagret?

Är det ett sånt här kanske?
https://www.cykelkraft.se/cane-cree...MIwf2GyO7M4QIVyZQYCh3O7QrSEAQYAyABEgLV5vD_BwE

Står det inte en beteckning med mått på det gamla? Om du är missnöjd med cc borde du köpa något annat :)

Här finns lite billiga lager som kanske passar.
https://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-spares/mountain-spares-headset/
Tack men fanns ej i rätt storlek! Efter idogt surfande hittade jag några lösa lager. Jag antar att om lagren har samma beteckning ZS56 så passar dom i lagerskålen?

52 mm, 36x45 chamfer på original enligt
https://www.canecreek.com/FAQ/i-wan...in-my-cane-creek-headset-what-size-do-i-need/
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Tycker inte det blir stötigt, har fjädring både fram och bak på cykeln som tar hand om det.
Kör så hårt jag kan nerför, stigarna är väl blandade annars. Hade jag kört 1.3 bak hade jag fått slänga fälgen efter varje runda. :) Det bottnar ju bara man kör över en vass kant nästan.

Under 1.5 stannar jag för att kolla om jag punkterat. Tycker inte om känslan alls när det bara flyter runt och viker sig. Förstår inte hur ni lyckas köra fort med det.
Det flyter inte runt och viker sig alls. Men i åre kör jag klart högre tryck, 0.5 till 0.7 bar mer fram och bak, men där går det fort. Det gör det inte i hellas i jämförelse.

Våra upplevelser skiljer helt enkelt :)
Precis. Kör du i helllas så får vi dra ut och hojja, så kanske vi lär oss av varandra. :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Tycker inte det blir stötigt, har fjädring både fram och bak på cykeln som tar hand om det.
Kör så hårt jag kan nerför, stigarna är väl blandade annars. Hade jag kört 1.3 bak hade jag fått slänga fälgen efter varje runda. :) Det bottnar ju bara man kör över en vass kant nästan.

Under 1.5 stannar jag för att kolla om jag punkterat. Tycker inte om känslan alls när det bara flyter runt och viker sig. Förstår inte hur ni lyckas köra fort med det.
Det flyter inte runt och viker sig alls. Men i åre kör jag klart högre tryck, 0.5 till 0.7 bar mer fram och bak, men där går det fort. Det gör det inte i hellas i jämförelse.

Våra upplevelser skiljer helt enkelt :)
Precis. Kör du i helllas så får vi dra ut och hojja, så kanske vi lär oss av varandra. :)

Tyvärr 60 mil upp. Kanske blir ett besök till sommaren.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Tycker inte det blir stötigt, har fjädring både fram och bak på cykeln som tar hand om det.
Kör så hårt jag kan nerför, stigarna är väl blandade annars. Hade jag kört 1.3 bak hade jag fått slänga fälgen efter varje runda. :) Det bottnar ju bara man kör över en vass kant nästan.

Under 1.5 stannar jag för att kolla om jag punkterat. Tycker inte om känslan alls när det bara flyter runt och viker sig. Förstår inte hur ni lyckas köra fort med det.
Det flyter inte runt och viker sig alls. Men i åre kör jag klart högre tryck, 0.5 till 0.7 bar mer fram och bak, men där går det fort. Det gör det inte i hellas i jämförelse.

Våra upplevelser skiljer helt enkelt :)
Precis. Kör du i helllas så får vi dra ut och hojja, så kanske vi lär oss av varandra. :)

Tyvärr 60 mil upp. Kanske blir ett besök till sommaren.
Ja det där snyter man inte ur näsan en kväll direkt. :)
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hmm, MM slår lite i sida på en del av varvet, fälgen rak och fin, däcket ploppat up och klart ser det ut som.
Lite störande, får cykla en runda och se om jag blir galen av det.
 
Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
En sak som jag inte tror varit upp i tråden är, hur gick det för just dig i det stora fox grip2 lotteriet?

Hur många lägen för högfartskompen fick ni? Det ska finnas 16, jag fick 32. 16 verkningslösa.
Lite skumt att en av marknadens ledande "dyra" gafflar ska vara så här. Inget jätteproblem, men fox har sagt att både de mest utskruvade 16 lägena är aktiva, och att de mest inskruvade 16 är aktiva. Skruvat är ordet.

Men, det ska vara tidiga 2019 fox 36 enbart, alla ripmos levererade här i Sverige är nog 2019 36.

Jo, så ingen får griller i huvudet, lägena räknas från helt stängt, helt inskruvat. Skruva i botten, öppna 16 steg, då är det helt öppet.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Någon som bytt från 40 mm stam till 50? Jag sitter lite trångt, bara 189 lång på xl. Vill inte fucka upp geon och otbkänslan eller saknaden av den. Det brukar mumlas om längd på stam som offset på gaffeln, då borde en 50 inte påverka känslan på något sätt.

Sen, vilken styrstam? Thomsonen som sitter på är bra på alla sätt utom ett, 3mm insex för skruvarna runt gaffelröret?
Får bli något annat tror jag.

Om, inte någon i tråden vill byta 50 mm thomson mot 40.
 

magnil

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Någon som bytt från 40 mm stam till 50? Jag sitter lite trångt, bara 189 lång på xl. Vill inte fucka upp geon och otbkänslan eller saknaden av den. Det brukar mumlas om längd på stam som offset på gaffeln, då borde en 50 inte påverka känslan på något sätt.

Inte bytt men kört 50mm från start på min XL. 187 cm lång. Tyckte den kändes lite kort i början men nu perfekt.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
sealmp: Nice. Den verkar dessutom numera komma med GRIP2-dämpare och Bikeyoke Revive-dropper (185mm på XL!) vilket gör att det bara är bromsarna man "måste" uppgradera för att ha en fantastisk cykel.

Stervelo: VIsserligen gör 1cm rätt stor skillnad för känslan enligt min erfarenhet (mer än jag trodde innan jag labbade med sånt iaf), men jag har svårt att tro att det skulle göra att du börjar spontan-OTB:a. Kör på, säger jag! Men om du OTB:ar massvis, glöm inte att filma det.
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Endurolager [t.ex här https://bicyclepartsdirect.com/1-5-...l-headset-36-x-45-degree-stainless-steel.html

CC har 36 grader på ena sida och 45 grader på andra vilket gör att många lager ej passar då de är 45/45. 36 är väl mot kronan så man kan iofs byta den. Nu blir det nästan lika mycket peng att köpa ett löst bättre lager som ett bra komplett headset. Så jag beställde ändå ett nytt CC lager från CK men när det är dags igen blir det nog ett komplett HOPE.

quote=magnil]
Var hittade du lagren?

cobrarax sa:
Tack men fanns ej i rätt storlek! Efter idogt surfande hittade jag några lösa lager. Jag antar att om lagren har samma beteckning ZS56 så passar dom i lagerskålen?
[/quote]
 

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag ser också att Ripmon skall komma med Grip2 dämparen under 2019. Betyder det att den kommer med "Performance Elite" gaffeln eller är det andra skillnader gentemot "Performance" gaffeln från Fox?

Jag är 190cm lång och blir ju nervös när vissa av er skriver att ni sitter trångt i XL-ramen :S.

Min skall komma när som.. Segt att den kostar 8k mindre nu än när jag beställde den.....
 

Alfakrull

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:
Jag ser också att Ripmon skall komma med Grip2 dämparen under 2019. Betyder det att den kommer med "Performance Elite" gaffeln eller är det andra skillnader gentemot "Performance" gaffeln från Fox?

Jag är 190cm lång och blir ju nervös när vissa av er skriver att ni sitter trångt i XL-ramen :S.

Min skall komma när som.. Segt att den kostar 8k mindre nu än när jag beställde den.....
Kanske värt besväret att fråga om prisgarantin gäller? https://www.cykelkraft.se/kop/prisgaranti/
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är sugen på en Ibis, speciellt nu när cykelkraft har bra priser.

Har en YT Jeffsy 27.5 idag. Trivs ganska bra på den, men vill ha något ”köttigare”

Så antingen en HD4 eller Ripmo.

Jag gillar känslan av min Jeffsy, känns smidig och lätt att kasta runt.

Är lite rädd att Ripmo skulle kännas klumpig.
Någon här som kört båda och kan ge något utlåtande?
Eller kanske kommer från en 27.5 och gått till en Ripmo med lyckan i behåll????
 

Cujo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Alfakrull sa:
Chralle sa:
Jag ser också att Ripmon skall komma med Grip2 dämparen under 2019. Betyder det att den kommer med "Performance Elite" gaffeln eller är det andra skillnader gentemot "Performance" gaffeln från Fox?

Jag är 190cm lång och blir ju nervös när vissa av er skriver att ni sitter trångt i XL-ramen :S.

Min skall komma när som.. Segt att den kostar 8k mindre nu än när jag beställde den.....
Kanske värt besväret att fråga om prisgarantin gäller? https://www.cykelkraft.se/kop/prisgaranti/

Ja, borde ju vara spot on.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Jag är sugen på en Ibis, speciellt nu när cykelkraft har bra priser.

Har en YT Jeffsy 27.5 idag. Trivs ganska bra på den, men vill ha något ”köttigare”

Så antingen en HD4 eller Ripmo.

Jag gillar känslan av min Jeffsy, känns smidig och lätt att kasta runt.

Är lite rädd att Ripmo skulle kännas klumpig.
Någon här som kört båda och kan ge något utlåtande?
Eller kanske kommer från en 27.5 och gått till en Ripmo med lyckan i behåll????
Jag tror inte Ripmon kommer kännas klumpig alls, den är väldigt lättmanövrerad och lekfull. Den kanske rent av är för lite köttig om du verkligen vill köpa dig en cykel att bröta på med, men då kommer du förlora lekfullheten å andra sidan. TLDR: tror du kommer trivas skitbra på Ripmon.
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Jag är sugen på en Ibis, speciellt nu när cykelkraft har bra priser.

Har en YT Jeffsy 27.5 idag. Trivs ganska bra på den, men vill ha något ”köttigare”

Så antingen en HD4 eller Ripmo.

Jag gillar känslan av min Jeffsy, känns smidig och lätt att kasta runt.

Är lite rädd att Ripmo skulle kännas klumpig.
Någon här som kört båda och kan ge något utlåtande?
Eller kanske kommer från en 27.5 och gått till en Ripmo med lyckan i behåll????
Har haft 2 st 27.5 och ett gäng 26or innan Ripmon. Ripmon är stadigare utför och tar branta partier lättare. På tekniska knixiga partier ingen skillnad tycker jag. Förvånad över hur liten den känns och känns aldrig för stor vilket jag var rädd för. Ska man hoppa runt, wheela och sånt så är det klart svårare, men det går. Beror ju på vad du menar med brötig, det är ju ingen DH men den funkar ju på Enduro cupen. HD4 är mer utförsorienterad
 

Agge

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Jag är sugen på en Ibis, speciellt nu när cykelkraft har bra priser.

Har en YT Jeffsy 27.5 idag. Trivs ganska bra på den, men vill ha något ”köttigare”

Så antingen en HD4 eller Ripmo.

Jag gillar känslan av min Jeffsy, känns smidig och lätt att kasta runt.

Är lite rädd att Ripmo skulle kännas klumpig.
Någon här som kört båda och kan ge något utlåtande?
Eller kanske kommer från en 27.5 och gått till en Ripmo med lyckan i behåll????

Jag har gått från en Jeffsy CF 29” till en Ripmo. Befarade samma sak men tycker nog att Ripmon är både roligare och poppigare på vanlig Stockholmsstig och i bikeparks.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Lovande svar, jag vill att den ska vara lite köttigare än Jeffsyn bara, Jeffsyn sköter sig bra men ibland känne man att lite mer stabilitet hade varit att föredra :)

Låter som att ni som hittills har svarat på mitt inlägg verkar nöjda. Jag har lagt en Ripmo i varukorgen med XT-bromsar som extra. Får se om det blir en påskpresent. Någon som hört något om leverans tider? Inte samma problem som tidigare hoppas jag ???
 

masthaa

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
sealmp sa:
CK kör lite påskrabatt 10% extra på alla Ibis:ar https://www.cykelkraft.se
Blir ca 33tkr för en NX-build. Bra pris måste jag säga.

Alfakrull sa:
Chralle sa:
Jag ser också att Ripmon skall komma med Grip2 dämparen under 2019. Betyder det att den kommer med "Performance Elite" gaffeln eller är det andra skillnader gentemot "Performance" gaffeln från Fox?

Jag är 190cm lång och blir ju nervös när vissa av er skriver att ni sitter trångt i XL-ramen :S.

Min skall komma när som.. Segt att den kostar 8k mindre nu än när jag beställde den.....
Kanske värt besväret att fråga om prisgarantin gäller? https://www.cykelkraft.se

Halloj! Min första post på Happy (smyg läst ett tag) får bli ett tack för det här uppmärksammandet att Ripmon gått ner i pris + extra rabatten och deras prisgaranti. Klart värt att testa, 8k mindre att betala för mig.
Drog iväg ett mail till dem:
"Såg att priset gått ner samt att ni har 10% extra rea på den cykeln jag beställt.
Kan ni lösa detta för min beställning eller behöver jag avboka och beställa igen för att få detta pris?"

bjorkkis sa:
Någon som hört något om leverans tider? Inte samma problem som tidigare hoppas jag ???
Pratade med CK slutet förra veckan och de hade fått från IBIS att min beställning går med ett utskick 20/4, så det leverans datum jag fått (början av Maj) stämmer nog ganska bra.
 
Topp