Johge sa:jag har iofs ett alustyre också som är 780mm som jag kanske ska montera och köra med ett tagjofahjalm sa:Går det inte att såga av det som ett normalt styre? Det känns som du borde ha ett styre som är någonstans mellan 750 och 800 mm.
MickeMud sa:Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)
bra ide??MickeMud sa:Johge sa:jag har iofs ett alustyre också som är 780mm som jag kanske ska montera och köra med ett tagjofahjalm sa:Går det inte att såga av det som ett normalt styre? Det känns som du borde ha ett styre som är någonstans mellan 750 och 800 mm.
Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)
Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)
Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.
Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)
MickeMud sa:Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)
Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)
Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.
Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)
jofahjalm sa:MickeMud sa:Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)
Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)
Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.
Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)
Men sedan tycker du även att det är lugnt med ett framhjul som bottnar i gaffelns krona... Jag är för medelklass för att få för mig att montera mina grepp 15 mm ut på styret.
bjorkkis sa:Jag har varit lite nervös över att en L skulle kännas alldels för stor för mig med en reach på 470mm.
Men jag var iväg idag till CK i Gbg och provade en Yeti SB150 L, förvisso en annan cykel med var mest för att känna på storleken. Den har 480mm i reach och en seat angel på 77.
Visst att cykeln var större än min gamal Jeffsy 27 M men kändes ändå inte som någon traktor det lilla jag provade runt om affären.
Kundeäven dra manual och bunnyhoppa med den utan problem så min oro försvann ganska snabbt :)
Ja får och lita på expertisen här ;)
SalkinL sa:bjorkkis sa:Jag har varit lite nervös över att en L skulle kännas alldels för stor för mig med en reach på 470mm.
Men jag var iväg idag till CK i Gbg och provade en Yeti SB150 L, förvisso en annan cykel med var mest för att känna på storleken. Den har 480mm i reach och en seat angel på 77.
Visst att cykeln var större än min gamal Jeffsy 27 M men kändes ändå inte som någon traktor det lilla jag provade runt om affären.
Kundeäven dra manual och bunnyhoppa med den utan problem så min oro försvann ganska snabbt :)
Ja får och lita på expertisen här ;)
Hade dom inte fått in någon Ripmo i butiken än?
Yetin har både längre reach och flackare gaffel så den är nog en bra bit längre i hjulbasen. Det finns "jättemånga" Ripmos i Gbg skogarna. Sett flera stycken bortsett från min egen. Du kanske kan provsitta någon om du ser en?
theBrand sa:Hamnar det många Ripmos på köp och sälj nu?
https://www.instagram.com/p/Bw3oFIdANKl/?igshid=149de8c2ilgie
Smoothbore sa:Efter några år på en XC-hardtail har jag beställt en Ripmo NX från Cykelkraft. Jag förstår att många tycker att bromsarna är underdimensionerande när den levereras med SRAM Level 160mm.
Jag ser tre alternativ och tänkte höra hur ni andra resonerar? Enklast är väl att testa med det som sitter på och uppgradera vid behov. Alternativ två är att bara byta skivor till 180mm eller 200mm men jag vet inte hur enkelt det är med adaptrar mm och hur stor skillnad det blir. Alternativ tre är att göra som många andra, beställa nya 4-kolvsbromsar med större skivor direkt och försöka sälja/vaska de som sitter på. En matteövning tidigare i tråden gav en indikation på ca 3000 för allt nytt.
Jag väger ca 90kg påklädd med skydd och cyklar mest stig (exempelvis Nick och Fornstigen) men planerar att köra en del bikepark och lite stökigare turer. Har usel teknik utför och lyckas få upp bra hetta i bromsarna på de hyrda DH-cyklarna. Blir då lite tveksam att originalbromsarna räcker till utför. Hur tänker ni?
Raggamuffin sa:theBrand sa:Hamnar det många Ripmos på köp och sälj nu?
https://www.instagram.com/p/Bw3oFIdANKl/?igshid=149de8c2ilgie
För att de lanserat en annan sorts cykel?
?Raggamuffin sa:Låt det rinna ner i en burk eller liknande så kladdar det inte.
theBrand sa:Raggamuffin sa:theBrand sa:Hamnar det många Ripmos på köp och sälj nu?
https://www.instagram.com/p/Bw3oFIdANKl/?igshid=149de8c2ilgie
För att de lanserat en annan sorts cykel?
För att det verkar vara många som köpt en Ripmo som kanske från början var ute efter en cykel som var lite mer stig/XC tänkte jag.
?Raggamuffin sa:Låt det rinna ner i en burk eller liknande så kladdar det inte.
glitch sa:Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.
Chralle sa:Det är denna: https://www.workscomponents.co.uk/1...set---to-suit-tapered-steerer-tube-1160-p.asp du skall ha, om du vill slacka ut med 1 grad. Den nedre koppen är integrerad och den övre är extern.
MickeMud sa:glitch sa:Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.
Allvarligt, vad är det som är farligt med att ha lite utstick på lockon handtagen?
Det har ju inte med pengen i sig att göra, bara en grej man gör där och då för att lösa ett problem, sen blir det permanent eftersom det inte medför något problem i sig.
Dessutom jag får du lite extra dämpning när man smackar in styränden i en trädstam.
Lockonhantag kostar ju bara några hundra spänn dessutom så vad är det att bry sig om när man har en cykel för 30-40-50 papp.
Jag har bara haft handtag med en skruv/klämma längst in.glitch sa:MickeMud sa:glitch sa:Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.
Allvarligt, vad är det som är farligt med att ha lite utstick på lockon handtagen?
Det har ju inte med pengen i sig att göra, bara en grej man gör där och då för att lösa ett problem, sen blir det permanent eftersom det inte medför något problem i sig.
Dessutom jag får du lite extra dämpning när man smackar in styränden i en trädstam.
Lockonhantag kostar ju bara några hundra spänn dessutom så vad är det att bry sig om när man har en cykel för 30-40-50 papp.
För att handtagen är designade så att antingen två låsringar klämmer om styret eller så är de koniska där den koniska delen ger en del av stadgan. Med handtagen en bit ut fungerar inte infästningen som den ska. Som kompensation kanske någon får för sig att dra lite extra hårt åt de låsringen som är kvar som styret och knäcker styret där, eller så vrider sig handtaget i en stenkista med faceplant som resultat eller så går det jättebra.
Jag hade i alla fall ogärna chansat med en så viktig detalj.
Gällande dämpningsargumentet finns det många handtag där man byggt in extra dämpning eller så kör man icke lock ons som är mjukare för det mesta.
Finns inga här eller på blocket idag iallafall, fanns det några har dom gått åt av förklarliga skäl ;-)theBrand sa:Hamnar det många Ripmos på köp och sälj nu?
https://www.instagram.com/p/Bw3oFIdANKl/?igshid=149de8c2ilgie
Raggamuffin sa:Originalhandtagen jag har sitter med skruv både inne och ute.
Har även styret med lösa pluppar, svårt att få spänna dem på ett bra sätt. Har inte velat sätta loctite än.
En halv dag i parken så glappade vänster handtag då pluppens förspänning släppt, både lock-on var spända men blev ändå lite glapp.
Tycker en lockon-ring är för lite för att känna mig lugn för de inte ska flyga av.
Angleset på väg :)
Doctor C sa:Märkligt att den levererats med 160 mm skivor. Enligt CK skall den ha 180/180.
160/160 känns inte helt rätt på en sådan cykel.
Fox 36 är väl native 180 mm, så 180 fram kan du utgå från. Min Ripmo (stl M) kom med 180/160 om det är en intressant datapunkt.Smoothbore sa:Doctor C sa:Märkligt att den levererats med 160 mm skivor. Enligt CK skall den ha 180/180.
160/160 känns inte helt rätt på en sådan cykel.
OK, det verkar vara lite olika bud på vad som faktiskt kommer att sitta på när den väl levereras men under "Specifikation" på Cykelkrafts hemsida står det:
"Frambroms SRAM Level, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
Bakbroms SRAM Level, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm"
glitch sa:Min 2018 nx hade 180/180 sram level t.
Med en adapter och en 203 skiva blev det 203/180
Smoothbore sa:glitch sa:Min 2018 nx hade 180/180 sram level t.
Med en adapter och en 203 skiva blev det 203/180
Många kloka tankar och det ska bli spännande att se vad som sitter på. Tack för alla bra svar. Men då känns det överkomligt att behålla bromsarna men ordna 203/180.
Bra, inga konstigheter.Chralle sa:Har någon erfarenhet av hur cush core sitter på 35mm fälgarna?