Ibis Ripmo, godspeed

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
70 kg
11-12 psi fram, 13-14 psi bak.
Maxxis Minion DHF WT Front / Aggressor WT 29” x 2.5”

Förvånansvärt låga tryck men har inte upplevt några problem med sidostabiliteten eller genomslag.
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
På Madeira körde jag:
F:Magic Mary Soft 19 psi
B: Magic Mary Super Gravity Soft 21 psi

Väger 83 kg utan utrustning. Funkade fint.

Passade på och testa set-up med Shock Wiz också för dämperiet. Kanske kan vara intressant för någon. Fick nära 100% med denna set-up, det enda som inte var helt optimalt var sånt jag inte kunde justera själv på prylarna, typ högfartskompression.

B: DPX2 225 Psi och en något större spacer än standard, tror 0.4 satt i från fabrik och jag har +0.2 i nu; retur 10 klick moturs från fullt stängd
F: F36 Performance 60 psi; 0 Token; retur 8 klick medurs från fullt öppen,
 
Senast ändrad:

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ringde och pratar med CK, verkade lovande med leverans tid. Har jag tur kommer den i början av maj(?!).

Ang. montering av bromsar så sa dom att det var inga problem det löser dom.

Måste ge en eloge till han på CKs kundservice som hjälpte mig, sjukt trevlig och gick verkligen in för att ta reda på frågorna jag hade.
 

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är också väldigt nöjd! Snabba svar och verkar ha ett genuint intresse för att hjälpa till.
Prisgarantin täckte även helgens rabatter så det blev en billigare hoj än vad jag var inställd på :-)
 

MickeMud

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Johge sa:
jofahjalm sa:
Går det inte att såga av det som ett normalt styre? Det känns som du borde ha ett styre som är någonstans mellan 750 och 800 mm.
jag har iofs ett alustyre också som är 780mm som jag kanske ska montera och köra med ett tag

Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)

Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)

Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.

Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)

+1. Jag kör nu med ibis HiFi utan förlängningsplupparna* (dvs 750mm brett) men med DMR Death Grip Lock on:s som jag inte "slagit in" hela vägen (de är ju lite fasade, så enl monteringsanvisningen ska man klubba till på utsidan och sen dra åt skruven innerst). Verkar sitta stabilt, och resultaten är en styrbredd på ~780mm.

* vackert döpta till Mor On av ibis. :-)
 

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Johge sa:
jofahjalm sa:
Går det inte att såga av det som ett normalt styre? Det känns som du borde ha ett styre som är någonstans mellan 750 och 800 mm.
jag har iofs ett alustyre också som är 780mm som jag kanske ska montera och köra med ett tag

Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)

Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)

Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.

Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)
bra ide??
 
Ibis Ripmo, godspeed
Har typ en vecka på mig att få tag på en ramväska som funkar på Ripmon. Nån som har nått tips som finns att få tag på i Stockholm, eller hinner fås hit?
Vill slippa släpa ryggan till Danmark. Ja, jag ska åka till Danmark och stigcykla.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)

Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)

Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.

Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)

Men sedan tycker du även att det är lugnt med ett framhjul som bottnar i gaffelns krona... Jag är för medelklass för att få för mig att montera mina grepp 15 mm ut på styret.
 

xyz-saft

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
MickeMud sa:
Jag tycker ni krånglar till sakerna nåt alldeles förbannat ibland.
Kör med hårda handtag och ha dom med valfritt utstick upp till åtmindstonde 15mm/sida. d.v.s 780mm. Lätt att ändra också om du får andra tankar en dag eller nån XC dåre ska lura med dig i trånga snår ;-)

Jag kör med spezialiced originalhandtag som är sköna och har hårdplastinnerrör.
Det är ju inte så att du ska lyfta ett ton ute i ändrana direkt. Annan fördel med utsticket på lockonhantag (tror jag det heter) är att du har lite dämpning i änden när cykeln dansar runt på klipporna eller du dunkar i träd som flyger förbi en i skogfan hela tiden :-)

Vill man förlänga ett styre går det utmärkt att limma i stumparna man sparat i cykeldelslådan från alla styren man kapat under åren. Klyv en stump pressa ihop som stödhylsa åt nästa stump av rätt längd till önskad bredd och lite epoxilim.

Det enda som talar mot ovanstående är att det är kul att köpa :-)

Men sedan tycker du även att det är lugnt med ett framhjul som bottnar i gaffelns krona... Jag är för medelklass för att få för mig att montera mina grepp 15 mm ut på styret.

En arbetskamrat köpte begagnad cykel. När han gick omkull på en av de första turerna så gick ena greppet av eftersom det var monterat en bit ut. Han var inte helt nöjd...
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har varit lite nervös över att en L skulle kännas alldels för stor för mig med en reach på 470mm.

Men jag var iväg idag till CK i Gbg och provade en Yeti SB150 L, förvisso en annan cykel med var mest för att känna på storleken. Den har 480mm i reach och en seat angel på 77.
Visst att cykeln var större än min gamal Jeffsy 27 M men kändes ändå inte som någon traktor det lilla jag provade runt om affären.

Kundeäven dra manual och bunnyhoppa med den utan problem så min oro försvann ganska snabbt :)

Ja får och lita på expertisen här ;)
 

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Jag har varit lite nervös över att en L skulle kännas alldels för stor för mig med en reach på 470mm.

Men jag var iväg idag till CK i Gbg och provade en Yeti SB150 L, förvisso en annan cykel med var mest för att känna på storleken. Den har 480mm i reach och en seat angel på 77.
Visst att cykeln var större än min gamal Jeffsy 27 M men kändes ändå inte som någon traktor det lilla jag provade runt om affären.

Kundeäven dra manual och bunnyhoppa med den utan problem så min oro försvann ganska snabbt :)

Ja får och lita på expertisen här ;)

Hade dom inte fått in någon Ripmo i butiken än?

Yetin har både längre reach och flackare gaffel så den är nog en bra bit längre i hjulbasen. Det finns "jättemånga" Ripmos i Gbg skogarna. Sett flera stycken bortsett från min egen. Du kanske kan provsitta någon om du ser en?
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
bjorkkis sa:
Jag har varit lite nervös över att en L skulle kännas alldels för stor för mig med en reach på 470mm.

Men jag var iväg idag till CK i Gbg och provade en Yeti SB150 L, förvisso en annan cykel med var mest för att känna på storleken. Den har 480mm i reach och en seat angel på 77.
Visst att cykeln var större än min gamal Jeffsy 27 M men kändes ändå inte som någon traktor det lilla jag provade runt om affären.

Kundeäven dra manual och bunnyhoppa med den utan problem så min oro försvann ganska snabbt :)

Ja får och lita på expertisen här ;)

Hade dom inte fått in någon Ripmo i butiken än?

Yetin har både längre reach och flackare gaffel så den är nog en bra bit längre i hjulbasen. Det finns "jättemånga" Ripmos i Gbg skogarna. Sett flera stycken bortsett från min egen. Du kanske kan provsitta någon om du ser en?


Nej det hade dom inte, bara en Ripley.

Det var ju just att Yetin är en större cykel med ”värre” geo som gjorde mig säker på att Ripmo L kommer kännas bra :)

Ska tillägga att jag har noll erfarenhet av 29” och att jag är medveten om att ett test på en parkering inte är ideal, men kändes ändå rätt.

Får se om jag stöter på någon att prova innan min hinner komma (önsketänker att den ska komma jätte snart).
 
Ibis Ripmo, godspeed
Efter några år på en XC-hardtail har jag beställt en Ripmo NX från Cykelkraft. Jag förstår att många tycker att bromsarna är underdimensionerande när den levereras med SRAM Level 160mm.

Jag ser tre alternativ och tänkte höra hur ni andra resonerar? Enklast är väl att testa med det som sitter på och uppgradera vid behov. Alternativ två är att bara byta skivor till 180mm eller 200mm men jag vet inte hur enkelt det är med adaptrar mm och hur stor skillnad det blir. Alternativ tre är att göra som många andra, beställa nya 4-kolvsbromsar med större skivor direkt och försöka sälja/vaska de som sitter på. En matteövning tidigare i tråden gav en indikation på ca 3000 för allt nytt.

Jag väger ca 90kg påklädd med skydd och cyklar mest stig (exempelvis Nick och Fornstigen) men planerar att köra en del bikepark och lite stökigare turer. Har usel teknik utför och lyckas få upp bra hetta i bromsarna på de hyrda DH-cyklarna. Blir då lite tveksam att originalbromsarna räcker till utför. Hur tänker ni?
 

sealmp

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det stod 160/160 i specen när jag beställde men den kom med 180/180.

Jag tycker Level bromsarna är rätt usla, har kört dem ett par månader men har fått hem XT fyrkolv som nog åker på till helgen med 203 fram 180 bak.

Någon som har bra tips på när man kapar bromsslangen till bakbromsen och skall få den igenom ramen utan att läcka massa DOT vätska?
 

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Efter några år på en XC-hardtail har jag beställt en Ripmo NX från Cykelkraft. Jag förstår att många tycker att bromsarna är underdimensionerande när den levereras med SRAM Level 160mm.

Jag ser tre alternativ och tänkte höra hur ni andra resonerar? Enklast är väl att testa med det som sitter på och uppgradera vid behov. Alternativ två är att bara byta skivor till 180mm eller 200mm men jag vet inte hur enkelt det är med adaptrar mm och hur stor skillnad det blir. Alternativ tre är att göra som många andra, beställa nya 4-kolvsbromsar med större skivor direkt och försöka sälja/vaska de som sitter på. En matteövning tidigare i tråden gav en indikation på ca 3000 för allt nytt.

Jag väger ca 90kg påklädd med skydd och cyklar mest stig (exempelvis Nick och Fornstigen) men planerar att köra en del bikepark och lite stökigare turer. Har usel teknik utför och lyckas få upp bra hetta i bromsarna på de hyrda DH-cyklarna. Blir då lite tveksam att originalbromsarna räcker till utför. Hur tänker ni?

Kommer väl med 180mm skivor? Byt fram till 203 mm och testa med Level bromsarna eller sälj dom för en femhundring på en gång.
 

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
theBrand sa:

För att de lanserat en annan sorts cykel?

För att det verkar vara många som köpt en Ripmo som kanske från början var ute efter en cykel som var lite mer stig/XC tänkte jag.

Raggamuffin sa:
Låt det rinna ner i en burk eller liknande så kladdar det inte.
?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
Raggamuffin sa:
theBrand sa:

För att de lanserat en annan sorts cykel?

För att det verkar vara många som köpt en Ripmo som kanske från början var ute efter en cykel som var lite mer stig/XC tänkte jag.

Raggamuffin sa:
Låt det rinna ner i en burk eller liknande så kladdar det inte.
?

Ok, inte reagerat över.



Sista var till inlägget ovanför, orkade inte dubbelcitera med mobilen :P
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Sitter och tittar på angleset men begriper inte riktigt.

ZS44 upper / ZS56 lower. Ser att vissa jänkare monterat från Works men hittar inga motsvarande där.
Kommer undre lagret bygga utanpå? för att matcha att man får längre hjulbas och lägre stack? Och då ska leta efter ett ZS / EC lager?
 

MickeMud

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.

Allvarligt, vad är det som är farligt med att ha lite utstick på lockon handtagen?
Det har ju inte med pengen i sig att göra, bara en grej man gör där och då för att lösa ett problem, sen blir det permanent eftersom det inte medför något problem i sig.
Dessutom jag får du lite extra dämpning när man smackar in styränden i en trädstam.
Lockonhantag kostar ju bara några hundra spänn dessutom så vad är det att bry sig om när man har en cykel för 30-40-50 papp.
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
glitch sa:
Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.

Allvarligt, vad är det som är farligt med att ha lite utstick på lockon handtagen?
Det har ju inte med pengen i sig att göra, bara en grej man gör där och då för att lösa ett problem, sen blir det permanent eftersom det inte medför något problem i sig.
Dessutom jag får du lite extra dämpning när man smackar in styränden i en trädstam.
Lockonhantag kostar ju bara några hundra spänn dessutom så vad är det att bry sig om när man har en cykel för 30-40-50 papp.

För att handtagen är designade så att antingen två låsringar klämmer om styret eller så är de koniska där den koniska delen ger en del av stadgan. Med handtagen en bit ut fungerar inte infästningen som den ska. Som kompensation kanske någon får för sig att dra lite extra hårt åt de låsringen som är kvar som styret och knäcker styret där, eller så vrider sig handtaget i en stenkista med faceplant som resultat eller så går det jättebra.
Jag hade i alla fall ogärna chansat med en så viktig detalj.
Gällande dämpningsargumentet finns det många handtag där man byggt in extra dämpning eller så kör man icke lock ons som är mjukare för det mesta.
 

MickeMud

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
MickeMud sa:
glitch sa:
Folk sitter på hojar för 30-40-50-60 papp och spekulerar om att skarva ihop rörstumpar respektive montera handtag på ett sätt de inte är avsedda för som är potentiellt farliga....kom igen nu. Köp ett brett styre, testa olika positioner på handtagen, kapa, klart.

Allvarligt, vad är det som är farligt med att ha lite utstick på lockon handtagen?
Det har ju inte med pengen i sig att göra, bara en grej man gör där och då för att lösa ett problem, sen blir det permanent eftersom det inte medför något problem i sig.
Dessutom jag får du lite extra dämpning när man smackar in styränden i en trädstam.
Lockonhantag kostar ju bara några hundra spänn dessutom så vad är det att bry sig om när man har en cykel för 30-40-50 papp.

För att handtagen är designade så att antingen två låsringar klämmer om styret eller så är de koniska där den koniska delen ger en del av stadgan. Med handtagen en bit ut fungerar inte infästningen som den ska. Som kompensation kanske någon får för sig att dra lite extra hårt åt de låsringen som är kvar som styret och knäcker styret där, eller så vrider sig handtaget i en stenkista med faceplant som resultat eller så går det jättebra.
Jag hade i alla fall ogärna chansat med en så viktig detalj.
Gällande dämpningsargumentet finns det många handtag där man byggt in extra dämpning eller så kör man icke lock ons som är mjukare för det mesta.
Jag har bara haft handtag med en skruv/klämma längst in.
Men vill man vara riktigt säker bör man inte ge sig ut i skogen alls, det finns nämligen inga regler för hur långa grenar en gran får ha eller hur vassa och hårda stenar får vara heller ;-)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Originalhandtagen jag har sitter med skruv både inne och ute.
Har även styret med lösa pluppar, svårt att få spänna dem på ett bra sätt. Har inte velat sätta loctite än.
En halv dag i parken så glappade vänster handtag då pluppens förspänning släppt, både lock-on var spända men blev ändå lite glapp.

Tycker en lockon-ring är för lite för att känna mig lugn för de inte ska flyga av.


Angleset på väg :)
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Originalhandtagen jag har sitter med skruv både inne och ute.
Har även styret med lösa pluppar, svårt att få spänna dem på ett bra sätt. Har inte velat sätta loctite än.
En halv dag i parken så glappade vänster handtag då pluppens förspänning släppt, både lock-on var spända men blev ändå lite glapp.

Tycker en lockon-ring är för lite för att känna mig lugn för de inte ska flyga av.


Angleset på väg :)

Kul med angleset! Skriv gärna några rader om vilket artikelnummer, hur monteringen var och hur det upplevs sen.
Är sugen på testa.
 
Ibis Ripmo, godspeed
Doctor C sa:
Märkligt att den levererats med 160 mm skivor. Enligt CK skall den ha 180/180.

160/160 känns inte helt rätt på en sådan cykel.

OK, det verkar vara lite olika bud på vad som faktiskt kommer att sitta på när den väl levereras men under "Specifikation" på Cykelkrafts hemsida står det:

"Frambroms SRAM Level, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
Bakbroms SRAM Level, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm"
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Doctor C sa:
Märkligt att den levererats med 160 mm skivor. Enligt CK skall den ha 180/180.

160/160 känns inte helt rätt på en sådan cykel.

OK, det verkar vara lite olika bud på vad som faktiskt kommer att sitta på när den väl levereras men under "Specifikation" på Cykelkrafts hemsida står det:

"Frambroms SRAM Level, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
Bakbroms SRAM Level, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm"
Fox 36 är väl native 180 mm, så 180 fram kan du utgå från. Min Ripmo (stl M) kom med 180/160 om det är en intressant datapunkt.
 

lundatok

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag ingen Rimpo men väger 90+ i strumplästen och det är skönt med 200/180. Kolla om du kan skaffa adapters och skivor till att börja med om du vill gå upp. Kommer den med 180 fram är det ju "bara" två adapters och en 200-skiva som saknas.
 

BjornR

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
glitch sa:
Min 2018 nx hade 180/180 sram level t.
Med en adapter och en 203 skiva blev det 203/180

Många kloka tankar och det ska bli spännande att se vad som sitter på. Tack för alla bra svar. Men då känns det överkomligt att behålla bromsarna men ordna 203/180.

Finns även belägg med mer friktion som kan göra bromsarna lite bättre; Trickstuff 830 PO(power):

https://enduro-mtb.com/en/more-power-mtb-disc-brakes/
https://trickstuff.de/bremsbelaege/
https://www.trickstuff-shop.de/epag...Shops/TrickstuffGmbH44313886/Products/BB830PO
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fördelen med att byta direkt annars är att Cykelkraft kan fixa det åt dig. Level T är väl xc-bromsar? Kan säkert funka, beroende på hur man kör.. jag gav dem aldrig chansen dock. :-)
 
Topp