Raggamuffin
Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Per73 sa:Raggamuffin sa:LBS ställa in rebound?... :)
Nej! Ironi kanske inte framgår så bra i text..
Inte alltid men jag tyckte jag doftade den ;)
Senast ändrad:
Per73 sa:Raggamuffin sa:LBS ställa in rebound?... :)
Nej! Ironi kanske inte framgår så bra i text..
Raggamuffin sa:jofahjalm sa:Om cykeln är okänslig och du inte kan gå ner i fjädertryck borde det väl snarare vara mindre kompression du vill ha?
Jag hade önskat gå ner i kompression så den inte blir så studsig men då går jag genom hela slaget för lätt.
Du vill väl ha så lite kompressionsdämpning som möjligt och sen låta luftfjädern vara progressiv för att motverka b0ttning? Studsighet låter som dåligt justerad rebound.Raggamuffin sa:jofahjalm sa:Om cykeln är okänslig och du inte kan gå ner i fjädertryck borde det väl snarare vara mindre kompression du vill ha?
Jag hade önskat gå ner i kompression så den inte blir så studsig men då går jag genom hela slaget för lätt.
Chralle sa:Exakt. Jag försöker hitta ett mellanting mellan DH-plush och betonghård trampplattform men den verkar vilja ligga mer åt den senare känslan.. Något som jag heller inte lyckats tolka i de olika recensionerna jag läst.
Flera journalister har även skrivit att slaglängden på 145mm känns som mer. Jag tycker snarare att det känns som mindre.
Nåväl, nu känner jag mig sjukt petig. Skall som sagt skruva mera och se vart jag landar i detta.
magnil sa:Chralle sa:Exakt. Jag försöker hitta ett mellanting mellan DH-plush och betonghård trampplattform men den verkar vilja ligga mer åt den senare känslan.. Något som jag heller inte lyckats tolka i de olika recensionerna jag läst.
Flera journalister har även skrivit att slaglängden på 145mm känns som mer. Jag tycker snarare att det känns som mindre.
Nåväl, nu känner jag mig sjukt petig. Skall som sagt skruva mera och se vart jag landar i detta.
Plush kommer du aldrig att få den men du kör högre tryck och mindre rebound än vad jag gör. Jag hade provat med mer rebound.
Har du haft några problem med sidoväggarna? Annars är det bara köra.Nypåmtb sa:Funderar på vettiga däck till ibis feta 35mm fälgar:
Dessa fälgar är 10mm bredare än mina tidigare och jag känner inget behov av enormt breda däck (mkt volym ändå). Nu sitter ett nytt HD 2,35 bak vilket känns bra. Dock har jag en känsla av att sidan på däcket är ganska exponerat för vassa stenar. Finns det 2,3-2,4 däck som är särskilt anpassade till Ibis breda fälgar?
Alternativ: bara ett hjärnspöke från min sida?
De däck DHF/Agressor 2.5 WT som kommer med Ripmon tycker jag fungerar väldigt bra.Nypåmtb sa:Funderar på vettiga däck till ibis feta 35mm fälgar:
Dessa fälgar är 10mm bredare än mina tidigare och jag känner inget behov av enormt breda däck (mkt volym ändå). Nu sitter ett nytt HD 2,35 bak vilket känns bra. Dock har jag en känsla av att sidan på däcket är ganska exponerat för vassa stenar. Finns det 2,3-2,4 däck som är särskilt anpassade till Ibis breda fälgar?
Alternativ: bara ett hjärnspöke från min sida?
sndMrk sa:Till er som väntar, det finns hopp!
Min svarta large gx är bokad för utleverans på fredag.
28 arbetsdagar efter lagd order skickades den.
Fick senare ett mejl om att de monterat fel spacer då jag bad dem att montera iscg adaptern.
Mindre spacer kommer skickas till mig.
Känner igen detta, det har hänt förr?
Det är väl första gången CK kommit på det själva iaf?glitch sa:sndMrk sa:Till er som väntar, det finns hopp!
Min svarta large gx är bokad för utleverans på fredag.
28 arbetsdagar efter lagd order skickades den.
Fick senare ett mejl om att de monterat fel spacer då jag bad dem att montera iscg adaptern.
Mindre spacer kommer skickas till mig.
Känner igen detta, det har hänt förr?
Yep det har hänt förr, mer regel än undantag ?
chgustafsson sa:God afton! Följt tråden noggrant men aldrig skrivit nånting men den fick mig att slå till på en Ripmo och är mkt nöjd med den hittills! Är i Järvsö just nu men Ripmon får dessvärre vila då jag insåg att en mutter (se bild) till baksvingen var bort och skruven var på väg ut. Någon som har en aning om hur jag får tag i en? Är det kontakta ibis i staterna som gäller och hoppas på det bästa?
/Henke
Raggamuffin sa:Gav mig på ett nytt försök att filma hur fjädringen jobbar men behöver nog ett bättre fäste som inte fladdrar så värst och högre fps nästa gång. Kanske kan få till det till Vallåsen på söndag.
KiwiQ sa:Raggamuffin sa:Gav mig på ett nytt försök att filma hur fjädringen jobbar men behöver nog ett bättre fäste som inte fladdrar så värst och högre fps nästa gång. Kanske kan få till det till Vallåsen på söndag.
Raggarnuffin, jag känner inte dig och vet ingenting om dig men att du använder full travel på gaffeln, det gör du, det kanske är dålig kvalle på videon. Ser ut som den blir duktigt bottnad, grymt! Där bak satsar du på definitivt på mer progressivitet? Är alla spacers i gaffeln urplockade? Som sagt jag vet ingenting, vara nyfiken :)
Kul att se, alltid roligt att se/höra vad folk föredrar för känsla på dämpning, en "död" men mer jämn plattform eller mer "pop", vart är balansen, när accepterar man när det är som man vill ha den. Tycker jag hittar en sweet spot sen känns den som skit nästa gång, hehe
Raggamuffin sa:Jag vill köra sbr 40 :(
Vad väger du och kör för tryck Johge? Ripmon föredrar nog inte oss lite tyngre tycker jag det verkar som.
Jag väger ju mer naken än Jofa gör ihop med sin cykel.
Johge sa:Raggamuffin sa:Jag vill köra sbr 40 :(
Vad väger du och kör för tryck Johge? Ripmon föredrar nog inte oss lite tyngre tycker jag det verkar som.
Väger 85kg.. kollade trycket nyss och hade 210psi..öppnade handboken och ser nu att jag bör ligga på 255psi (dpx2) pumpar väl upp trycket och letar rätt på nåt hopp i platta el Stockholmo
glitch sa:Johge sa:Raggamuffin sa:Jag vill köra sbr 40 :(
Väger 85kg.. kollade trycket nyss och hade 210psi..öppnade handboken och ser nu att jag bör ligga på 255psi (dpx2) pumpar väl upp trycket och letar rätt på nåt hopp i platta el Stockholmo
Jo fast när du kopplar på pumpen ryker bra många psi vid så höga tryck för att trycksätta pumpen. Så om du fick 210 efter du kopplat på hade du betydligt mycket mer i innan. Jag kör 225 enligt min pump som enligt shockwiz är snarar runt 228 ish, på 83 kg, en större spacer än default.
Man behöver inte köpa, går att hyra också.Johge sa:glitch sa:Johge sa:Raggamuffin sa:Jag vill köra sbr 40 :(
Jo fast när du kopplar på pumpen ryker bra många psi vid så höga tryck för att trycksätta pumpen. Så om du fick 210 efter du kopplat på hade du betydligt mycket mer i innan. Jag kör 225 enligt min pump som enligt shockwiz är snarar runt 228 ish, på 83 kg, en större spacer än default.
Ok, bra att veta?? En shockwiz var inte direkt billig såg jag nu?
Eller låna från en del cykelklubbar (om en är medlem då)Crossmax sa:Man behöver inte köpa, går att hyra också.Johge sa:glitch sa:Johge sa:Raggamuffin sa:Jag vill köra sbr 40 :(
Ok, bra att veta?? En shockwiz var inte direkt billig såg jag nu?