Ibis Ripmo, godspeed

jofahjalm

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:
Om cykeln är okänslig och du inte kan gå ner i fjädertryck borde det väl snarare vara mindre kompression du vill ha?

Jag hade önskat gå ner i kompression så den inte blir så studsig men då går jag genom hela slaget för lätt.

Jag hänger inte med. Mer kompression borde verkligen göra cykeln mindre studsig.

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:
Om cykeln är okänslig och du inte kan gå ner i fjädertryck borde det väl snarare vara mindre kompression du vill ha?

Jag hade önskat gå ner i kompression så den inte blir så studsig men då går jag genom hela slaget för lätt.
Du vill väl ha så lite kompressionsdämpning som möjligt och sen låta luftfjädern vara progressiv för att motverka b0ttning? Studsighet låter som dåligt justerad rebound.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tar jag gaffeln och har den fullt öppen (-) och så mjuk den kan vara så blir den mer följsam men jag går igenom.
Vrider jag upp kompressionen (+) så blir den hårdare men håller emot genom slaget. Maxar jag den så blir gaffeln stum.

Cross:Inte studsigt på det sättet, tänk en sten i taget istället.

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag hade, eller har fortfarande, en Canyon Strive från 2017 med 170mm gaffel och en offset bushing för att göra den lite mer DH. Den har ju egentligen också ganska snäll geometri men hanterar utförsåkningen bättre än Ripmon så länge.

En ny bakdämpare finns inte med på kartan för min del. Dpx2:an skall fungera tillräckligt väl och om inte så tror jag att det är kinematiken i ramen jag inte kommer överens med snarare än dämparn.
Det som är lite svårt med att gå ner för djupt i sagen är just att det är en 145mm hoj med 55mm stroke. Det finns inte så mycket att spela på. Har kört på 17mm som mest hittills vilket motsvarar lite drygt 30% sag. Mer än det så är man ju inte långt ifrån botten..

Jag kanske är i Vallåsen på Söndag, kan höra av mig i så fall! :)

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Exakt. Jag försöker hitta ett mellanting mellan DH-plush och betonghård trampplattform men den verkar vilja ligga mer åt den senare känslan.. Något som jag heller inte lyckats tolka i de olika recensionerna jag läst.
Flera journalister har även skrivit att slaglängden på 145mm känns som mer. Jag tycker snarare att det känns som mindre.
Nåväl, nu känner jag mig sjukt petig. Skall som sagt skruva mera och se vart jag landar i detta.

magnil

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:
Exakt. Jag försöker hitta ett mellanting mellan DH-plush och betonghård trampplattform men den verkar vilja ligga mer åt den senare känslan.. Något som jag heller inte lyckats tolka i de olika recensionerna jag läst.
Flera journalister har även skrivit att slaglängden på 145mm känns som mer. Jag tycker snarare att det känns som mindre.
Nåväl, nu känner jag mig sjukt petig. Skall som sagt skruva mera och se vart jag landar i detta.

Plush kommer du aldrig att få den men du kör högre tryck och mindre rebound än vad jag gör. Jag hade provat med mer rebound.

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Chralle sa:

Plush kommer du aldrig att få den men du kör högre tryck och mindre rebound än vad jag gör. Jag hade provat med mer rebound.

Jag hade provat med mindre rebound (d.v.s snabbare retur), det låter som om dämparen packar ihop i högre farter i stök (d.v.s den hinner inte gå tillbaka lika mycket som den trycks ihop vid varje stöt).

Ha alltid så lite rebound du kan utan att det blir rodeo av det hela.

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har testat med allt från 11 klick till 4 klick, allt räknat från stängd. Jag vill generellt ha så mycket retur som möjligt utan att den kickar mig i ändan. Vilket är vid ca 4-6 klick från stängd. 3-4 klick är rekommenderat enligt manualen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fick bli Aggressor bak igen efter det gick hål i mitt Butcher sist.
Passade på att väga raceready, 14,7 kg med EDC-tool i styrröret, garmin och EDC-pump med patroner på sidan.

2019-05-3014.06.22.jpg

Kör också 6 klick från stängt på rebound. Gaffeln är en smula hopplös, vredet rör sig extremt lätt och råkar ofta flytta det av misstag.

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tja,
Jag har sett att det har varit en del snack om angle set i denna tråden, så jag tänkte berätta om mitt första intryck efter att jag installerade mitt härom dagen.
Jag monterade ett -1 angle set på min XL Ripmo vilket bör lägga gaffelvinkeln på ca 64,9 grader och hjulbasen mätte jag upp till ca 1265mm.
Hur betedde sig cykeln sig efter detta då?
Det första jag la märke till var att cykeln inte reagerade lika snabbt på riktningsändringar. Den kändes lite mer "död" och inte lika energisk på flowiga trails. Inte helt oväntat. Nu får man styra mer med kroppen och inte med styret.
Jag märkte inte något direkt skillnad i förkortad reach och kände inte att jag aktivt behövde vikta framhjulet mer än innan, förutsatt att man cyklar med en central position på cykeln. Jag är 190cm lång.
Den största (och eftersökta) skillnaden är att den håller lugnet mycket bättre i ruff terräng. Den är mycket mera "composed" och den tidigare upplevda nervösiteten i cykeln försvann till stor del. Lite mer "point and shoot" känsla. Detta är effekten jag var ute efter, och denna uppgradering flyttar cykeln tydligt ett snäpp på skalan från "trailkategorin" till "endurokategorin", baserat på min känsla och inte geometri.

Jag har som sagt bara kört 2h hittills med det nya headsetet och dessa är mina första intryck. Jag tycker det är värt för dig att testa om du gillar att pressa dig på tuffare banor och har en aktiv åkstil, men gillar du mer flowstig och inte bryr dig om att det behöver gå fort genom stökig terräng, så tror jag att du kommer tycka att cykeln är roligare i orginalutförandet.

Hoppas att detta hjälpte någon som går i tankarna kring att göra denna modifikationen!

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Finns det angleset där man kan justera styrvinkeln? Hade varit smutt att kunna flacka ut den för utförsåka men behålla originalstyrvinkel på stig.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt verkar ha drabbats av någon förbannelse för nu är mitt andra angelset som de skickade också spårlöst borta..

Fick filmat lite på fjädringen idag, mest intressant är väl bak där jag som sagt tycker jag använder lite mycket av slaget på så små hopp.

280 PSI och 0,6 token men efter ha turats om att jaga varandra i spruffs i söndags så gick jag upp till 8 klick från stängt för lite mer kick ;)

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Funderar på vettiga däck till ibis feta 35mm fälgar:
Dessa fälgar är 10mm bredare än mina tidigare och jag känner inget behov av enormt breda däck (mkt volym ändå). Nu sitter ett nytt HD 2,35 bak vilket känns bra. Dock har jag en känsla av att sidan på däcket är ganska exponerat för vassa stenar. Finns det 2,3-2,4 däck som är särskilt anpassade till Ibis breda fälgar?
Alternativ: bara ett hjärnspöke från min sida?

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
Dessa fälgar är 10mm bredare än mina tidigare och jag känner inget behov av enormt breda däck (mkt volym ändå). Nu sitter ett nytt HD 2,35 bak vilket känns bra. Dock har jag en känsla av att sidan på däcket är ganska exponerat för vassa stenar. Finns det 2,3-2,4 däck som är särskilt anpassade till Ibis breda fälgar?
Har du haft några problem med sidoväggarna? Annars är det bara köra.

cobrarax

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
De däck DHF/Agressor 2.5 WT som kommer med Ripmon tycker jag fungerar väldigt bra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Gav mig på ett nytt försök att filma hur fjädringen jobbar men behöver nog ett bättre fäste som inte fladdrar så värst och högre fps nästa gång. Kanske kan få till det till Vallåsen på söndag.

sndMrk

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Till er som väntar, det finns hopp!
Min svarta large gx är bokad för utleverans på fredag.
28 arbetsdagar efter lagd order skickades den.

Fick senare ett mejl om att de monterat fel spacer då jag bad dem att montera iscg adaptern.
Mindre spacer kommer skickas till mig.
Känner igen detta, det har hänt förr?

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
sndMrk sa:

Fick senare ett mejl om att de monterat fel spacer då jag bad dem att montera iscg adaptern.

Yep det har hänt förr, mer regel än undantag ?

Alfakrull

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
sndMrk sa:

Yep det har hänt förr, mer regel än undantag ?
Det är väl första gången CK kommit på det själva iaf?

chgustafsson

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
God afton! Följt tråden noggrant men aldrig skrivit nånting men den fick mig att slå till på en Ripmo och är mkt nöjd med den hittills! Är i Järvsö just nu men Ripmon får dessvärre vila då jag insåg att en mutter (se bild) till baksvingen var bort och skruven var på väg ut. Någon som har en aning om hur jag får tag i en? Är det kontakta ibis i staterna som gäller och hoppas på det bästa?

/Henke

Bilagor

• 1CA4B9C0-77A1-4ADC-B557-BB54AE82553F.jpeg
    1CA4B9C0-77A1-4ADC-B557-BB54AE82553F.jpeg
    21.8 KB · Besök: 101

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
chgustafsson sa:
God afton! Följt tråden noggrant men aldrig skrivit nånting men den fick mig att slå till på en Ripmo och är mkt nöjd med den hittills! Är i Järvsö just nu men Ripmon får dessvärre vila då jag insåg att en mutter (se bild) till baksvingen var bort och skruven var på väg ut. Någon som har en aning om hur jag får tag i en? Är det kontakta ibis i staterna som gäller och hoppas på det bästa?

/Henke

Ja, det är snabbaste sättet om dom kör det som en gratis garantigrej. Gissar att dom gör det.

KiwiQ

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Gav mig på ett nytt försök att filma hur fjädringen jobbar men behöver nog ett bättre fäste som inte fladdrar så värst och högre fps nästa gång. Kanske kan få till det till Vallåsen på söndag.

Raggarnuffin, jag känner inte dig och vet ingenting om dig men att du använder full travel på gaffeln, det gör du, det kanske är dålig kvalle på videon. Ser ut som den blir duktigt bottnad, grymt! Där bak satsar du på definitivt på mer progressivitet? Är alla spacers i gaffeln urplockade? Som sagt jag vet ingenting, vara nyfiken :)

Kul att se, alltid roligt att se/höra vad folk föredrar för känsla på dämpning, en "död" men mer jämn plattform eller mer "pop", vart är balansen, när accepterar man när det är som man vill ha den. Tycker jag hittar en sweet spot sen känns den som skit nästa gång, hehe

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
KiwiQ sa:
Raggamuffin sa:

Raggarnuffin, jag känner inte dig och vet ingenting om dig men att du använder full travel på gaffeln, det gör du, det kanske är dålig kvalle på videon. Ser ut som den blir duktigt bottnad, grymt! Där bak satsar du på definitivt på mer progressivitet? Är alla spacers i gaffeln urplockade? Som sagt jag vet ingenting, vara nyfiken :)

Kul att se, alltid roligt att se/höra vad folk föredrar för känsla på dämpning, en "död" men mer jämn plattform eller mer "pop", vart är balansen, när accepterar man när det är som man vill ha den. Tycker jag hittar en sweet spot sen känns den som skit nästa gång, hehe

Där är nog lite mer kvar på gaffeln än vad det syns. Spacers är original, har inte känt behov av att ändra så vet faktiskt inte hur många som sitter i. Jag är rätt tung och tycker den går genom slaget lite för snabbt bak om jag går ner i token.

Det är lite lurigt med ny cykel samtidigt som man radar upp milen på våren för farten ökar och behovet på dämpningen ändras.
Fick filmat lite i helgen igen och tycker jag får den att jobba på rätt ställe i slaget och nyttjar hela på ett rimligt sätt.

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fick äntligen testa Ripmon i Järvsö bikepark igår! Framdämparens slaglängd räckte gott å väl för min fart/höjd vid landningarna i hoppen men bakdämparen bottnar ur ganska lätt..avhjälps det eventuellt med en annan token?

Bilagor

• 2EB974B3-38C2-4CAE-A1CF-2E2348FDF2D8.png
    2EB974B3-38C2-4CAE-A1CF-2E2348FDF2D8.png
    215.4 KB · Besök: 84

Per73

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Eller så släpper man ur luft i gaffeln och fyller luft i bakdämpen. Men det kanske är för enkelt? ?

Edit: Crossmax hann före!

Senast ändrad:

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Så det är inte krångligare än så alltså?

Blir den inte mer studsig/poppig om man pumpar i mer luft? Jag har dålig koll på sånt här så have patience med mig...lär mig nya saker hela tiden tack vare Happyride

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag vill köra sbr 40 :(

Vad väger du och kör för tryck Johge? Ripmon föredrar nog inte oss lite tyngre tycker jag det verkar som.
Jag väger ju mer naken än Jofa gör ihop med sin cykel.

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:

Vad väger du och kör för tryck Johge? Ripmon föredrar nog inte oss lite tyngre tycker jag det verkar som.

Väger 85kg.. kollade trycket nyss och hade 210psi..öppnade handboken och ser nu att jag bör ligga på 255psi (dpx2) pumpar väl upp trycket och letar rätt på nåt hopp i platta el Stockholmo

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Johge sa:
Raggamuffin sa:

Väger 85kg.. kollade trycket nyss och hade 210psi..öppnade handboken och ser nu att jag bör ligga på 255psi (dpx2) pumpar väl upp trycket och letar rätt på nåt hopp i platta el Stockholmo

Jo fast när du kopplar på pumpen ryker bra många psi vid så höga tryck för att trycksätta pumpen. Så om du fick 210 efter du kopplat på hade du betydligt mycket mer i innan. Jag kör 225 enligt min pump som enligt shockwiz är snarar runt 228 ish, på 83 kg, en större spacer än default.

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:

Jo fast när du kopplar på pumpen ryker bra många psi vid så höga tryck för att trycksätta pumpen. Så om du fick 210 efter du kopplat på hade du betydligt mycket mer i innan. Jag kör 225 enligt min pump som enligt shockwiz är snarar runt 228 ish, på 83 kg, en större spacer än default.

Ok, bra att veta?? En shockwiz var inte direkt billig såg jag nu?

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Johge sa:
glitch sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:

Man behöver inte köpa, går att hyra också.

alidhojd

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tog tag i det här med gaffeln på min nx och beställde ett fit grip2 kit från worldwidecyclery, borde beställt uppgraderingen direkt från ibis men just då fanns det inte mer pengar.

Alfakrull

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Johge sa:
glitch sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:

Man behöver inte köpa, går att hyra också.
Eller låna från en del cykelklubbar (om en är medlem då)

Topp