Så lagt en beställning på Ripmo AF hos Frederiq. Behåller min Stumpjumper LT 19 som trailbike och AF som enduro
kör fortfarande på original alu hjulen på min ripmo v1 men är sugen på något annat(lättare?), gärna med dt-nav. Vad ska jag köpa?
LB ?Hade byggt på 350 och LB.
Nja, TS vet ju inte riktigt själv vad han efterfrågar ("lättare?") :-), så jag gav lite mer parametrar att väga in i det hela. Jag trivs dock bra med mina XA25, förutom att jag klantkraschade framfälgen efter några timmars cykling.
För egen del så hade jag först tänkt ha X.A25:orna enbart till rådjursstigar i motljus men finner det svårt att hålla mig på dessa så nu kör jag med däckkorv i, vilket ger extravikt (men samtidigt kör jag rel lätta däck nu då). ..Fortfarande betydligt lättare setup än original-Al-fälgar och 2.5WT-däcken, och så länge man håller sig från riktigt klantiga saker så ska de nog hålla.
Nej, minst 30, gärna 35 :). Newmen 35 med DT350 från Slowbuild väger 1883 gram med tejp. 30 mm bör väga 70 gram mindre.Newmen ser fina ut! gillar breda men man kanske klarar sig fint på 25or?
Yepp det kan ses så men efter en lång tid av överväganden att välja en Megatower el Enduro el Sight föll valet på Ripmo.Låter lite meningslöst? De är ju samma typ av hoj. Hade du skrivit SJ ST hade fattat grejen. Ripmon är inte en renodlad "Race bike", den är väldigt bra på mycket, mer än övervuxen trailbike. Så snarare att SJ LT borde bytas mot nåt mer kortslagigt eller att du skulle gå på nåt ännu mer enduro än Ripmon om LT ska vara trailbike.
Kör du Ripmon med två hjulpar kommer din ST snart kännas överflödig.
Might want to make sure the bottle does not touch the frame at the bottom of it or it will damage it over time as the bottle move every slightly during riding and will create a nasty cable rub equivalent.Visa bilaga 408002
XL-ramen funkar med stor Fidlock utan specialfäste 😀.
Jag var så besviken på bromsarna jag hade på och hade dels lite brått och orkade inte med om xtr-oken skulle vara för klena så jag gick på det säkra kortet med Saint. Har även Zee på tjejens hoj så det underlättade reservdelshållningen något med.
Idag hade jag kanske köpt xtr istället.
Ja, det kanske sitter mer skit i. Tänkte att det bara var höljet kvar. Skall prova. Svårt att få in vatten med tryck i det lilla hålet.
Ja, riktigt uselt, krävdes två pers och tryckluft för att få loss i min. Nån som kommit på nån bättre lösning än att rucka på kablarna så ofta man kommer ihåg/orkar?
Lite eltejp i alla ändar eller en liten klick silicon.Ja, riktigt uselt, krävdes två pers och tryckluft för att få loss i min. Nån som kommit på nån bättre lösning än att rucka på kablarna så ofta man kommer ihåg/orkar?
Framför allt är det kinken precis närmast vevpartiet som är det tröga momentet. Drar man bakåt är det bara en liten del av höljet som måste passera detta område.Dra ut den bakåt är modellen tror jag, skiten kom in den vägen, drar du framåt kilar du nog fast den.
HeyVad trött jag blir. Skulle byta vajer och hölje. höljet satt hårt i baksvingen, troligtvis pga grus, så jag fick rycka för att få ut det bit för bit. Till slut kom det sista MEN en bit av plastytterhöljet lossa inne i kanalen :(
Har försökt med WD40 och trycke eller dra igenom nytt vajerhölje men det går inte. Använt tryckluft för att få ur eventuell skit som är kvar. Kan få igenom en vajer.
Bra tips på hur jag får ut det mottages tacksamt!
Visa bilaga 413858
Visa bilaga 413856
För mig så ingick det en 2mm spacer när jag köpte vevlagret!Ni som monterat One up kedjestyrare på dub vevlager, vart har ni fått tag på vevlagerdistansen som ska vara 2 mm? Har försökt på några cykelaffärer utan napp.
Jag var tvungen att köpa en eftersom det bara ingick den distans som passar utan ISCG-adaptern. Rätt uselt.Ni som monterat One up kedjestyrare på dub vevlager, vart har ni fått tag på vevlagerdistansen som ska vara 2 mm? Har försökt på några cykelaffärer utan napp.
Ja precis. Använder man 4.5 mm distansen så klämmer lagret fast och utan dubdistans ligger veven direkt mot lagret. Testar med en 2 mm på vänster sidan. Vart fick du tag på ny distans?Jag var tvungen att köpa en eftersom det bara ingick den distans som passar utan ISCG-adaptern. Rätt uselt.
Du kan alltid sätta en distans innanför lagerkoppen på icke drivsidan så länge, om du råkar ha nån sån hemma. Det är samma som hos andra gängade (utvändiga) vevlager.
Edit: Eftersom DUB-vevpartier har justerbar lagerförspänning så är det inte supernoga hur mycket distanser du har, så länge du är inom justeringsmånen för spännmuttern. Så det kan mycket väl gå med nån ful-distans som egentligen är till nåt annat.
Edit 2: Fast nu kom jag på att man nog alltid vill ha en tunn distans utanpå lagret på drivsidan, för annars tar vevens innerdel i lagerkoppen. Så jag misstänker att ditt problem är samma som mitt; att din befintliga distans är för tjock när du satt dit ISCG-adaptern? Jag tog nån random bricka för att shimsa ut veven en liiiiten skvätt bara, vilket räckte och höll tills jag fick hem rätt distans.
Som sagt vill du nog ha nån liten bricka eller tunn distans även på vevsidan, för annars kommer veven ligga farligt nära (eller mot) yttre lagerkoppen.Ja precis. Använder man 4.5 mm distansen så klämmer lagret fast och utan dubdistans ligger veven direkt mot lagret. Testar med en 2 mm på vänster sidan. Vart fick du tag på ny distans?
Mitt DUB-lager höll i ett halvår, så det beror lite på hur mycket man cyklar. Verkar ungefär lika (o)hållbart som Shimanos gängade. Trots att DUB är större.Köp ett nytt DUB-vevlager så får du med 2 mm distansen och har ett nytt vevlager när du behöver byta om något år. Kostar bara runt 300 kr.
Jo det blir väl ett nytt lager eftersom en sats med distanser kostar en 2hundring med frakt. ibis/Ck kunde gott skickat med distanser eftersom man fick med adaptern.Mitt DUB-lager höll i ett halvår, så det beror lite på hur mycket man cyklar. Verkar ungefär lika (o)hållbart som Shimanos gängade. Trots att DUB är större.
Med andra ord; ja det är en vettig lösning.