Ibis Ripmo, godspeed

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt DUB höll ett år. Man byter dem på 5 minuter och de kostar inte mycket. Jag tycker det är riktigt bra men jämför med en tidigare cykel med RaceFace PF lager. De höll 3-4 månader, har för mig de kostade 6-700 kr och hade inte verktyg för att byta dem själv :)
Jag tror det är viktigare med rätt förspänning än lagrenas storlek faktiskt. Och naturligtvis kvallan, men den vet man inget om och det är sannolikt "fullager" i de flesta vevlager man köper. Utom Chris King och annat snordyrt.
DUB-vevpartier har i alla fall den trevliga möjligheten till manuell lagerförspänning istället för att det blir vad det blir, så om man gör rätt så kan det hålla längre än annat. Å andra sidan kanske det innebär att de flesta gör fel och mitt eget visar ju inte nån jättebra livslängd trots att jag tycker mig veta vad jag pysslar med. 😁
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har nån bytt bussningar än, eller inspekterad dem? Jag har förstått det som att man inte gärna sätter i samma som man plockat ut, även om de skulle visa sig inte vara slitna vid inspektion . och då blir det ju lite osmidigt om man behöver bevisa för ibis att de är slitna innan de skickar nya på garanti, dvs man riskerar att stå utan medans man väntar. Förstår att de inte vill att folk beställer "gratis bussningar" iofs, men..

Har kört ca 3000km/300h och tänkte byta bussningarna samtidigt som lager. Annars får man väl byta enbart lager till att börja med och se om länkaget känns bättre och om ej, beställa ett set bussningar.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Varför ska du byta? Går de grusigt?
Har du konstaterat att de är slitna?
Svingen går grusigt ja, och LBS tyckte att det var lika bra att byta allt samtidigt, dvs både lager och bussningar. Som sagt är det svårt att konstatera att de är slitna utan att plocka ur dem svjv, så därför är jag ute efter andras eventuella erfarenheter. Ibis påstår ju att de inte ska slitas, men..
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Svingen går grusigt ja, och LBS tyckte att det var lika bra att byta allt samtidigt, dvs både lager och bussningar. Som sagt är det svårt att konstatera att de är slitna utan att plocka ur dem svjv, så därför är jag ute efter andras eventuella erfarenheter. Ibis påstår ju att de inte ska slitas, men..

Vilken LBS i Götet kan göra det och till vilket pris? 🙂
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Behöver hjälp!
Köpte shimanos nya direct-mount vev Slx FC-M7100 och tänkte köra med en garbaruk 30 ovalklinga.
Nu när jag ska montera passar det inte alls i ramen, klingan kommer alldeles för nära kedjestagen. Passade fint med tidigare generationens Xt-vev. Är det veven eller chainringen (som har offset) som är felaktig?

Edit: kör inte med några andra distanser än iscg fästet.

Vev:

chainring:
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vilken LBS i Götet kan göra det och till vilket pris? 🙂
Jon/Trek service fixar det. Pris oklart, jag lämnar bara in en kasse med omärkta sedlar nån gång om året, lämnar in trasiga prylar för reparation och ställer dumma frågor. Väntetiden på arbeten är rätt lång i nuläget, kan tänka mig att även Bikefixx och MTBstore kan göra jobbet också?

Bussningar får man som sagt ta med själv då. Lager har dom, men det ska ju vara 6800rs så man kan givetvis även köpa själv och ta med.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jon/Trek service fixar det. Pris oklart, jag lämnar bara in en kasse med omärkta sedlar nån gång om året, lämnar in trasiga prylar för reparation och ställer dumma frågor. Väntetiden på arbeten är rätt lång i nuläget, kan tänka mig att även Bikefixx och MTBstore kan göra jobbet också?

Bussningar får man som sagt ta med själv då. Lager har dom, men det ska ju vara 6800rs så man kan givetvis även köpa själv och ta med.

Jon fixar det mesta 👍🏻
Mina bussningar och lager är fortfarande i fint skick, var mest nyfiken 🙂
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Behöver hjälp!
Köpte shimanos nya direct-mount vev Slx FC-M7100 och tänkte köra med en garbaruk 30 ovalklinga.
Nu när jag ska montera passar det inte alls i ramen, klingan kommer alldeles för nära kedjestagen. Passade fint med tidigare generationens Xt-vev. Är det veven eller chainringen (som har offset) som är felaktig?

Edit: kör inte med några andra distanser än iscg fästet.

Vev:

chainring:

Exakt den veven med 172 i q factor?
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jepp har exakt den veven. Står att den ska passa för boost och non-boost men det verkar inte gälla med garbaruk drev. Då behöver man m7120 verkar det som. Framgår inte vid beskrivning av drevet. Testade med en ca 2mm spacer och då går drevet fritt men axeln bli för kort på icke-drevsidan.
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jepp har exakt den veven. Står att den ska passa för boost och non-boost men det verkar inte gälla med garbaruk drev. Då behöver man m7120 verkar det som. Framgår inte vid beskrivning av drevet. Testade med en ca 2mm spacer och då går drevet fritt men axeln bli för kort på icke-drevsidan.

Garbaruk har konstiga VCLT variable chain line technology och verkar har mycket mer offset än vanligt: 6.4 mm på 30 rund. Vet inte vad Shimano boost offset är.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Garbaruk har konstiga VCLT variable chain line technology och verkar har mycket mer offset än vanligt: 6.4 mm på 30 rund. Vet inte vad Shimano boost offset är.
Ja, mkt märkligt. När man googlar lite bilder på shimano oem drev eller andra eftermarknadsdrev som ”absolute black” tex, så ser de ut att ha 0-offset för Shimano direct mount vevar. Bara garbaruk som kör något eget race verkar det som.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det är mer konstigt att ett "boost"-vevparti inte ger rakt kedjelinje i mitten av kassetten med ett "boost"-nav och en Shimano- eller Sram-kassett. Man ligger oftast en bra bit ner på kassetten och får därmed kass kedjelinje på de största dreven. Så, om man får plats med ett icke-boost-drev utan att det tar i kedjestaget så kan det vara att föredra. Alltså med mer offset inåt.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Svingen går grusigt ja, och LBS tyckte att det var lika bra att byta allt samtidigt, dvs både lager och bussningar. Som sagt är det svårt att konstatera att de är slitna utan att plocka ur dem svjv, så därför är jag ute efter andras eventuella erfarenheter. Ibis påstår ju att de inte ska slitas, men..
En av de övre bussningarna i baktriangeln på min Ripley hade lossnat och roterade istället för kullagret i övre länken (edit: eller det har inget med länken att göra inser jag nu, då bussningarna är till "yoken" till bakdämparen). Det hade inte hunnit äta mer än nån tiondel av kolfibern, så jag limmade fast den med snabblim. Kan vara värt att kolla på! Det är ju samma konstruktion på Ripmo.

De undre var som nya däremot. Fettade in och smällde ihop. De går lätt att kolla utan att riva hela cykeln. Bara två låsskruvar och två axeländar att lossa, sen dra rakt ut åt sidan.

Edit: Dessutom var någon o-ring klämd redan från när cykeln monterats, av okänd klåpare.
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det är mer konstigt att ett "boost"-vevparti inte ger rakt kedjelinje i mitten av kassetten med ett "boost"-nav och en Shimano- eller Sram-kassett. Man ligger oftast en bra bit ner på kassetten och får därmed kass kedjelinje på de största dreven. Så, om man får plats med ett icke-boost-drev utan att det tar i kedjestaget så kan det vara att föredra. Alltså med mer offset inåt.

Precis samma med icke-boost vevar och icke-boost nav. Har läst att det är för att annars kedjan rubbar mot nästa drev när man kör på minsta drevet.

Man får också mer utrymme för bredare däck.
 

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ok but it's not just the bearings that are worn? Respective shit in the linkage?
Sounds a bit good that the bushes would be over.
I am talking to Ibis to put in place a process so that we can get people to exchange bushing (ie you buy them and get a refund if shown that the bearing CLEARLY needed changing.

I have not got an answer yet but I ordered a bunch of bushing kit so I should have stock to purchase/warranty in the next 2 weeks
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Precis samma med icke-boost vevar och icke-boost nav. Har läst att det är för att annars kedjan rubbar mot nästa drev när man kör på minsta drevet.

Man får också mer utrymme för bredare däck.
Ja, just det! Sned kedjelinje på största kommer ju ändå gå fritt från nästa drev nedåt på kassetten. Det tänkte jag inte på. :unsure:
Nu när du säger det så har jag upplevt det även med den kedjelinje det blir med boost-boost. Så det skulle säkert bli värre med "perfekt" kedjelinje, alltså rak när man är mitt i kassetten.
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja, just det! Sned kedjelinje på största kommer ju ändå gå fritt från nästa drev nedåt på kassetten. Det tänkte jag inte på. :unsure:
Nu när du säger det så har jag upplevt det även med den kedjelinje det blir med boost-boost. Så det skulle säkert bli värre med "perfekt" kedjelinje, alltså rak när man är mitt i kassetten.

Tror att jag aldrig har använt minsta drevet.

Dålig kedjelinjen på största drevet är väl ingen problem för oss for att vi aldrig använder största drevet :)

Min son använder ofta största drevet. Med 385 mm kort kedjestag ramlar kedjan från största drevet när han trampar bakåt. Har blivit bättre med Sram kedje. KMC kedje ramlade från de tre största drev.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tror att jag aldrig har använt minsta drevet.

Dålig kedjelinjen på största drevet är väl ingen problem för oss for att vi aldrig använder största drevet :)

Min son använder ofta största drevet. Med 385 mm kort kedjestag ramlar kedjan från största drevet när han trampar bakåt. Har blivit bättre med Sram kedje. KMC kedje ramlade från de tre största drev.
Jag använder minsta ibland för transport, men aldrig i skogen. Däremot använder jag största väldigt ofta eftersom jag fram till nu kört 11-36. Dock strular drivlinan såpass att jag faktiskt beställt 11-delat 11-42. 😢😁
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tror att jag aldrig har använt minsta drevet.

Dålig kedjelinjen på största drevet är väl ingen problem för oss for att vi aldrig använder största drevet :)

Min son använder ofta största drevet. Med 385 mm kort kedjestag ramlar kedjan från största drevet när han trampar bakåt. Har blivit bättre med Sram kedje. KMC kedje ramlade från de tre största drev.

Jo, det är säkert det problemet garbaruk vill försöka lösa. Bakåttramp på största drevet.
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag använder minsta ibland för transport, men aldrig i skogen. Däremot använder jag största väldigt ofta eftersom jag fram till nu kört 11-36. Dock strular drivlinan såpass att jag faktiskt beställt 11-delat 11-42. 😢😁

Glömde att du kör 10-delad. Jag använder min 12 och max 36 på 11-delad och 12-delad.

Vad strular med din drivlinan?
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kedjan hamnar snett på framdrevet ibland och knakar då nåt fruktansvärt när den hamnar rätt igen. Jag tror det beror främst på att bakväxeln är för slapp. XT long cage är inte optimalt för 1x10 och det finns inga "moderna" bakväxlar för 10-delat.

Man kan väl använda 11-delat bakväxel med 10-delat kassett och växelreglaret.
 

Crosswind

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har en original-Ripmo som jag kört 350 mil med i Hellas & Flottsbro. Såg det här inlägget om bushings och lager i länkaget som fick mig att fundera. Typ hur ofta är det rimligt att kolla/byta dessa? Är novis på sånt här men i min förra fulldämpade hoj var lagren helt slut efter typ 150 mil. Man vill ju inte ha sönder något på ramen🤔
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har inte bytt nåt än, däremot roterat lagrena lite vid tillfälle. Nu när jag hade av dämparen så är det dock tydligt att svingen inte rör sig så smidigt som tidigare, så jag tänkte byta både lager och bussningar bara för att, som beskrivet längre upp.
 

liveforthis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kedjan hamnar snett på framdrevet ibland och knakar då nåt fruktansvärt när den hamnar rätt igen. Jag tror det beror främst på att bakväxeln är för slapp. XT long cage är inte optimalt för 1x10 och det finns inga "moderna" bakväxlar för 10-delat.
Ja kör 10delat 11-42 med m6000 bakväxel funkar klockrent . Visst inte så flashigt med deore kanske men funkar kanon.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kullagrena i länken som följde med min baksving (till Ripley, men samma konstruktion som Ripmo) är kass redan från fabik. Passningen är alldeles för hård så lagrena går hackigt utan att nånsin har varit på cykeln. Därför lär de dö ganska omgående när man använder cykeln.

Som så mycket annat på dessa cyklar verkar det tyvärr finnas detaljer som designats utan att över huvud taget testa om det funkar. #premium
 

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Om det kan hjälpa nån så kan dom här byta ägare för en trisslott:) finns för avhämtning i Barkarby (Stockholm)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    630.9 KB · Besök: 114

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Att du har haft den nere, betyder den att du har skruvat isär cykeln 4gånger på 190mil?
Varför?
Min har rullat 140mil och den är precis som den ska vara i länkaget.

Ja.
Det är mest för det blivit så. En gång innan alperna, en gång mitt i tävlingssäsongen, en gång innan Åre och vintergenomgång. Jag kör inte 100-150 mil iväg för att cykla något utan att lägga 2 timmar på en service.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja.
Det är mest för det blivit så. En gång innan alperna, en gång mitt i tävlingssäsongen, en gång innan Åre och vintergenomgång. Jag kör inte 100-150 mil iväg för att cykla något utan att lägga 2 timmar på en service.

Okej, det där lät ju mer rimligt, trodde du hade behövt riva ner cykeln 4gånger för att det har funnits behov till det.
 
Topp